– „Nicio sărbătoare-n lume/ Nu are mai mândru nume/ Ca Nașterea lui Hristos/ În Viflaimul frumos”, spun versurile unui colind vechi. Crăciunul are toată lumina lumii adunată în el. Lumină și bucurie. Bucuria nașterii lui Iisus, marele luminător al cerului și pământului. Puține popoare prăznuiesc Crăciunul cu atâta încărcătură de frumos și emoție, ca satele românești. An de an, „scenariul” creștin se reia cu aceleași rânduieli dezlegate de glasurile colindătorilor și de clopotele care cheamă oamenii în biserici. O sărbătoare mereu reluată și adăugită, despre care am vorbit cu etnologul și teologul COSTION NICOLESCU –
Darul cerului pe pământ
– Deși povestea e veche cât lumea, o celebrăm an de an, de parcă s-ar întâmpla prima oară: nașterea pruncului Iisus în ieslea din Viflaim. Dvs. cum vi-o imaginați?

– Eu cred și simt că tot ce e legat de Naşterea Domnului este foarte tainic, foarte misterios: atmosfera, cerul, locul, cei ce participă, călătoria lui Iosif şi a Mariei spre Betleem. E o taină de nepătruns, dar e o taină care nu te sperie, e o taină de care te bucuri că e taină, aşa cum un copil se bucură de taina poveştii. Nu vrei s-o deslușești, să vezi ce şi cum, e o taină care te ȋnvăluie. E ca o ploaie de lumină. Cerul capătă prin Nașterea Domnului o boltă de lumină. Magii fac parte și ei din acest mister. Eu îi văd şi acum cu ochi de copil: sunt acei ȋmpăraţi din povești, care vin de undeva, dintr-un loc tainic, chemați de venirea lui Dumnezeu pe pământ. Putem şi noi să ne imaginăm Naşterea Domnului aşa cum au venit către ea magii: au aflat de ea de la o stea și au mers să se închine așa cum mergem și noi la biserică de Crăciun, să-i fim martori. E foarte frumos că Hristos e născut la Betleem, care ȋnseamnă în limba ebraică Casa Pâinii, iar asta nu e ȋntâmplător, pentru că Iisus vine pe pământ ca viitoare pâine euharistică, Pâinea vieții veșnice. El vine la noi ca să ne devină pâine. Putem vedea pântecele matern şi ca pe o peşteră, un cuptor din care iese pruncul ca o pâine proaspătă, acolo, pe paie, ȋncălzit de suflarea boului şi a măgarului, privit cu uimire de toţi care ȋl văd – de ciobani, de ȋngeri – toată lumea se miră. E un moment ȋn care se creează o simfonie ȋntre lumea cerească şi cea pământească. În cele din urmă, întâlnindu-ne cu Crăciunul, rămânem fermecaţi, fascinaţi de el, dar fără să-i desluşim taina. Ne trezim, pur și simplu, cu acest mare dar, care este Pruncul Iisus. Pruncul îi e drag omului, pentru că este şi om, nu este numai Dumnezeu, orice prunc, ȋn sine, îţi arde inima foarte puternic. Să ne uităm la orice prunc, care abia s-a născut, şi vom vedea cât de minunat și de curat este, ca o hrană pentru suflet. Cine a aşteptat un copil ştie ce este aşteptarea Crăciunului. E bucurie, e şi puţină grijă, dar mai presus e fericire că va veni cineva viu, dar de la Dumnezeu. El este începătorul vieții. Pruncul e darul cerului pe pământ.
„În rugăciune, totul e un prezent continuu. Acum!”
– În toate cântările noastre bisericești se spune, fără osebire, că Nașterea Domnului este AZI. Nu în trecut, nu acum 2000 de ani, ci în această clipă, chiar în ziua de Crăciun.

– Pentru că noi actualizăm în rugăciune ceea ce s-a petrecut acum 2000 de ani; pentru noi, ȋn biserică, totul se petrece astăzi, acum. Lucrul acesta e ȋndreptăţit teologic, ȋn rugăciune totul e un prezent continuu, există doar acum. Cum spune şi cântarea bisericii: „Fecioara astăzi/ pe Cel mai presus de fiinţă Îl naşte”. Deci, astăzi, acum! Noi, creştinii, când ne ducem la biserică, nu avem această distanţă ȋn timp față de Nașterea Domnului, ea nu s-a petrecut departe de noi. La Nașterea Domnului nu avem sentimentul acesta, că suntem la o distanţă de mii de ani, ci avem sentimentul că suntem de față la Naşterea lui Iisus. E un moment cu adevărat copleşitor şi cu totul deosebit de alte momente ale istoriei mântuirii. Scriptura anunță venirea pe lume a lui Iisus, dar nu ne spune foarte mult despre ea: Nașterea rămâne învelită în taină. În Occident, la catolici ȋndeosebi, se fac mici scene ale Nașterii Domnului ȋn biserică şi chiar ȋntr-unele vitrine de magazine. Se așază niște iesle, cu toate personajele evenimentului, oameni, îngeri, animale și cei trei crai. E fascinant că, deși sunt niște figurine din lemn, ne dau un sentiment de realitate, o realitate care este copleşită de transcendent. O realitate luminată, infuzată cu blândeţe. Scena Naşterii a fascinat, în Apus, și mulți pictori celebri. Îmi aduc aminte de tablourile prerenașterii timpurii, când încă erau foarte aproape de icoană: Pruncul Iisus e pus pe paie, exact ca şi cum te-ai fi trezit cu un meteorit căzut din cer, iar Fecioara Maria e pictată mirată de tot ce se întâmplă acolo; nu mai spun de Iosif, care e ȋntr-o posură de nedumerire totală. Toată lumea este uluită de ceea ce s-a ȋntâmplat.
Extraordinarele icoane ale nașterii
– Lipsa ieslelor de Crăciun sărăcește Crăciunul ortodox?
– În ortodoxie nu avem așa ceva, nu avem statui, deci nici scene al Crăciunului, nu avem nici tablouri religioase, dar avem icoane, icoane extraordinare, cu Naşterea Domnului. Probabil că vă este foarte familiară scena cu Maica Domnului lângă Pruncul abia născut, alături de Iosif, de îngeri și de păstori și cu magii îngenuncheați în iesle. E foarte frumos că, la noi, la ortodocși, în icoane, Pruncul pare că a fost spălat, așa cum se face cu orice prunc, și ştergarul e acolo, și-o scăldătoare, de multe ori ca un potir. Deci, de la bun ȋnceput, iconarul ȋl vede pe Iisus ca pe un om, un copil care se naşte dintr-o femeie, chiar dacă Nașterea e miraculoasă, pentru că El este şi Dumnezeu ȋn acelaşi timp. Sunt foarte frumoase icoanele noastre ţărăneşti, unele de-a dreptul impresionante. La „Muzeul Ţăranului”, icoanele Naşterii mă impresionau cel mai mult, mai ales cele pictate pe sticlă, la Nicula, care erau mai mici decât o foaie de hârtie și vedeai în ele, foarte stilizate, boul, măgarul, neapărat steaua, Pruncul, Maica și pe dreptul Iosif. Totul de o simplitate, de o concentrare şi de un geniu pictural artistic extraordinar.
Mama lui Dumnezeu
– Pe lângă Hristos, de Crăciun avem inimile îndreptate către Fecioara Maria. De altfel, în ortodoxie, a doua zi de Crăciun îi este închinată. Praznicul este numit „Soborul Maicii Domnului”.

– Da, trebuie să luăm aminte la ce ne așază biserica spre meditație: odată cu Nașterea Domnului, omenirea se trezeşte cu un Prunc, care este și Dumnezeu, şi om, dar primește, în același timp, şi o Maică. Până atunci, omenirea era, cumva, orfană de mamă; îl aveam doar pe Dumnezeu de Tată, care nici El nu era prea clar perceput. După Nașterea lui Iisus, avem şi o Maică, iar asta pentru omenire a fost ceva extraordinar. De când ne naştem, din ontologia noastră, avem o mamă, e cea care ne dă viaţă, ne dă prima hrană, prima ȋmbrăţişare, și simţim dorul ei cât trăim. De aceea e atât de importantă pentru noi Maica Domnului! Este ceva fără de care nu putem trăi! De aceea, pe iconostas, Preacurata e de nedezlipit de Hristos. Şi tot de aceea, în ortodoxie, în afară de câteva excepții, foarte rare, icoana Maicii Domnului e totdeauna cu Pruncul ȋn braţe, niciodată singură. Avem această eternă tânără maternitate şi pruncie, care ne mângâie. Maica Domnului a umplut un spaţiu. Hristos, Dumnezeul devenit Om, e puntea dintre cer și pământ, dar ȋntre Hristos, Dumnezeul devenit Om, şi omenire, e Fecioara Maria, care e maică de Dumnezeu. Prin ea, omenirea se leagă de Dumnezeu, ȋntr-un fel cu totul şi cu totul incredibil, inimaginabil: ea este Mama lui Dumnezeu! La Sfântul Efrem Sirul apar tot timpul aceste paradoxuri: Hristos e mai mare decât Maica, El a făcut-o pe Fecioara Maria ca Dumnezeu, dar Maica Îl naşte pe El ca fiu, Îl ȋncape pe Cel Neȋncăput.
„Mititel și înfășețel”
– Nicio sărbătoare românească de peste an nu este „ȋnvelită” ȋn atâtea obiceiuri şi tradiţii, pregătite cu atât de mult timp ȋnainte, așa cum este Crăciunul în satele noastre. Parcă nici Paştele nu e atât de prevestit, de pre-gustat…

– La noi, la români, e fascinant cu câtă deschidere, disponibilitate şi entuziasm se pregătește satul de ȋntâmpinarea acestui moment. Mai întâi e tot parcursul postului, care acum are și multe dezlegări la peşte, dar nu ȋn asta constă buna dispoziţie a acestui post, ci ȋn aşteptare. O aşteptare care mişcă ceva în noi și care nu este, ca la Paște, când aştepţi Învierea, o trecere prin patimi. În Postul Păresimilor, așteptarea e mai ȋntâi o lungă asceză, simţi toate chinurile lui Iisus. Acum, toate darurile Domnului vin parcă fără niciun obstacol, iar aşteptarea Crăciunului renaște bucuria copilăriei din noi, ea se accelerează, se aprinde tot mai mult, pe măsură ce ne apropiem de praznic. Și când se fac toate pregătirile, toate bucatele, cozonacii și celelalte, există conştiinţa că ești în ȋntâmpinarea unui oaspete extraordinar, a unui fiu de ȋmpărat. Îl primeşti pe Pruncul Iisus ca pe un fiu de ȋmpărat, care vine prin chemarea asta la copilărie, la voioşie. De aici și colindele, unul dintre lucrurile extraordinare ale tradiției românești, care, ȋn fond, sunt o bunăvestire a Naşterii lui Hristos. Cam toate colindele asta anunţă, că s-a născut Iisus, că totul se schimbă şi, de acum, suntem ȋntr-o altă lume. De aceea, copiii merg și cântă din casă ȋn casă şi sunt primiţi ca nişte vestitori de veste bună. De aici și versurile colindelor, care la noi, la români, sunt pline de teologie şi de trăire slăvitoare. Știu că există cântece de Crăciun cam ȋn toate culturile europene, dar ce plăpânde sunt în comparație cu ale noastre! Nu au vlagă, de la Jingle Bells, până la Stille Nacht. Sunt despre Crăciun, dar nu au inimă ȋn ele, nu au suflu cum au ale noastre! Ce ritm au colindele vechi românești! Ce alaiuri de voci, de clopote și de dobe te ridică, nu te lasă să adormi, chiar şi cele care sunt mai duioase. Și cuvintele lor au, ȋn multe locuri, nişte subtilităţi şi o delicateţe extraordinare. Părintele Stăniloae era uluit de cum Îl tratează poporul român pe Pruncul Iisus cu câtă gingășie și dragoste: „mititel”, „ȋnfăşeţel”. Era mişcat de lucrurile astea. Pe de altă parte, în unele din ele există și un umor foarte sănătos: „Vine Crăciunu bătrânu/ Că e calu ciumpăvitu/ Şi-a trebuit potcovitu,/ Cu potcoave de colacu,/ Prinse-n cuie de cârnatu,/ Bătute-n baros de caltaboşu, Adăpat cu o vadră de vinarsu”. Există o familiaritate a vechiului român, cu cele ale lui Dumnezeu, care ȋi permit să aibă această libertate, pentru că, ȋn niciun moment, făcând acest colind, el nu are sentimentul că ar blasfemia pe cineva, pentru că nu blasfemiază. Cum sunt cântate aceste colinde, cu zâmbetul pe buze, fac parte din ȋntâmpinarea lui Hristos şi dintr-o prietenie cu El, o familiaritate. Pe de altă parte, sunt şi colinde ȋn care deja se vorbeşte despre Cruce, despre Răstignire, despre jalea pe care o va avea Maica Sfântă, care acum L-a născut pe Domnul Iisus. Există şi această bătaie spre polul celălalt al drumului lui Hristos pe pământ, adică spre răstignire şi spre moarte, după care va veni ȋnvierea. În momentul ăsta de bucurie, există şi picătura aceea care arată că destinul Lui va merge spre patimi şi spre cruce.
– În calitatea dvs. de etnolog, ați bătut România în lung și-n lat. V-a prins, vreodată, pregătirea Crăciunului într-un sat?

– Da, am stat de două ori în sat, pe timpul Postului Nașterii Domnului. Toată lumea forfoteşte, se pregăteşte, e în toate o adiere de aşteptare. Satul are un fel de zumzet. Se făceau şezători pe tot parcursul postului, de la Sfântul Nicolae ȋncepeau să se pregătească și colindele de către cetele de colindători, erau puţin şlefuite, se mai adăuga câte ceva, așa cum se filtrează şi se finisează lucrurile ȋn cultura orală, pe măsură ce trece timpul, de la un an la altul. Un pas foarte important înainte de Nașterea Domnului e Moş Ajunul. La noi, Ajunul şi Crăciunul sunt perechi, nu sărim ȋn Crăciun fără să trecem prin Ajun. Ajunul Crăciunului e tot o sărbătoare, este un fel de oglindă a Crăciunului ȋn post, adică tot o zi de sărbătoare. Preotul vine cu icoana şi nu mănâncă nimeni, până când el nu sfinţeşte masa. Spun cercetătorii că ţăranii puneau de Ajun cele mai bune bucate de post pe masă, casa era curată, totul era pregătit. Așa facem fiecare dintre noi, când așteptăm un prunc – se face curat, totul e ȋntr-o frenezie. Aşa este şi de Crăciun.
„În oraș, Crăciunul există doar la biserică”
– Astăzi, orașul s-a îndepărtat mult de felul în care satul românesc înțelegea să aștepte și să se pregătească pentru Nașterea Domnului… Emoția s-a transformat în consum.

– Spunea scriitorul Dan C. Mihăilescu odată şi avea dreptate: s-a ajuns să dăm mai mare atenţie ambalajului de cadouri, decât conţinutului. Adevărat! În zilele noastre, e atât de puternic accentuată latura comercială a momentului, ȋncât ea se impune, peste slujirea şi meditația la ceea ce este Naşterea Domnului. Cele mai puternice cumpărături acum se fac, ȋn decembrie, ȋnainte de Crăciun, mai ales ȋn Occident. Din punct de vedere comercial, Crăciunul e un boom pentru vânzări. Eram ȋn Germania, la Frankfurt, şi se deschiseseră târgurile de Crăciun. Era o imensă aglomerație, om lângă om, mese cu turtă dulce, cârnaţi, bere, decoruri, luminiţe. Lumea era acolo de Crăciun, dar fără să mai aibă conştiinţa a ceea ce este Crăciunul, nimeni nu mai intra ȋn biserică. E o lume ȋn derivă, bolnavă din punctul ăsta de vedere, dar eu cred că n-ar trebui să ne văicărim. Lucrurile puse de Dumnezeu ȋn istorie sunt atât de puternice, ȋncât, oricât am vrea noi să le ȋndepărtăm, să le uităm, până la urmă, tot vin din urmă. De exemplu, vrând-nevrând, cu o conștiință mai accentuată sau mai diluată a Crăciunului, toți oamenii se gândesc acum mai mult la cei dragi cu mai mare atenţie decât în restul anului: Ce să facă pentru ei? Ce să fac pentru ca să le aduc o bucurie? E o atenţie şi o dragoste ruptă din dragostea lui Dumnezeu, a lui Dumnezeu Tatăl, pentru Fiu, al lui Dumnezeu Fiul pentru noi, a Maicii Domnului, care ne transmite şi nouă duhul ei matern, toţi facem multe ȋn numele Maicii Domnului şi cu gândul la ea. Așadar, să ȋncercăm, mai bine, să fim fiecare dintre noi aproape de Naşterea Domnului. Cât şi cum, asta rămâne la latitudinea noastră; dar să ne dorim ȋntotdeauna mai mult. Cine vrea să găsească Crăciunul ȋntr-un oraş ȋl găsește numai ȋn biserică. În afară nu ȋl mai găseşte, toată scenografia asta din magazine, de pe străzi te ţine departe de Naştere. Crăciunul adevărat ȋl găseşti ȋn biserică: acolo sunt slujbe de seară, cu atmosferă, şi tu te apropii din ce în ce mai mult de împlinirea minunii nașterii Domnului. În fond, tot postul Crăciunului asta este – nu numai o rânduială de a mânca anumite bucate, ci un timp de parcurs. O inițiere. Cum spunea părintele Stăniloae, este distanţa ȋntre chemarea lui Dumnezeu şi răspunsul nostru. Noi suntem chemaţi spre Naşterea lui Hristos şi avem un drum de parcurs, un drum presărat cu aceste jaloane luminoase, cuprinse în tradiția noastră. Credința îi ajută pe țăranii români să transforme Crăciunul într-un spectacol colectiv fascinant. Văzut din cer, se bucură și Dumnezeu de el.

Eu vă spun toate acestea, dar şi eu mă las dus de val. E uşor să stai şi să critici şi-n momentul următor să te lași și tu dus de val. Copiii, nu ştiu cine altcineva, să ne fie model de curăţie a inimii şi de atenţie! Să luăm Crăciunul aşa cum îl luau cei vechi, ca pe un moment de mare mister, de mare taină, ca pe un moment de schimbare a lumii, care se răstoarnă odată cu venirea lui Hristos. Noi, oamenii, avem mare nevoie să ne bucurăm, iar naşterea lui Hristos este unul din momentele făcute parcă anume să ne bucure mai mult decât altele, să ne bucure cu partea noastră cea mai nevinovată, cea de copii, netrecută prin tot felul de ȋncercări, de ratări, de eşecuri, de căderi şi de ridicări. Când vom merge la Înviere, vom lua cumva cu noi această experienţă a vieţii noastre, cu gândul că vine un sfârşit, după care urmează un nou ȋnceput. Însă acum, la Crăciun, suntem la ȋnceputul cel mai pur.