
„Dacă aruncai privirea împrejur, la dreapta şi la stânga, vedeai drumul de ţară şerpuind spre culme, iară la vale, de-a lungul râuleţului, cât străbate ochiul, până la câmpia nesfârşită, afară de câţiva arini ce stăteau grămadă pe podul de piatră, nu zăreai decât iarbă şi mărăcini. (…) Din dosul crângului depărtat, iese turnul ţuguiat al bisericii din Fundureni, învelit cu tinichea, dară pierdut oarecum în umbra dealurilor (…)”. Locul acesta, așa cum l-a descris Ioan Slavici în „Moara cu noroc”, e și astăzi aproape neschimbat. Ca și când scurgerea timpului a țintuit locurile într-o răzbunătoare încremenire. „Uite, de-aici se vede, ca și atunci, turla bisericii din Fundureni. Biserica-i aceeași, că-i veche de pe la 1750. Și mai încolo-i Cuiedul, satul copilăriei mele. Sunt sigur că Slavici a ajuns și în el. Sunt descrieri în carte în care mă recunosc”.
Profesorul de istorie Cristian Stoica mi-e ghid pe dealurile uscate din Câmpia de Vest a Aradului. L-am rugat să mă însoțească și să descoperim împreună zonele vechi, nemișcate, în care trecutul e neschimbat. În chip minunat, în România există asemenea locuri pe care timpul le ocolește, cercuri magice, în care viața din urmă cu sute de ani e prinsă ca într-o crisalidă de chihlimbar.
Casa albastră

„Casa asta e neatinsă de 150 de ani și, uite, e încă în picioare. N-am schimbat nimic, n-am bătut un cui, că nu a fost nevoie. A construit-o tatăl străbunicului meu. La fel, cămara și grajdul din curte, ambele din lemn. Sunt vreo 60 de ani de când nu mai e locuită, căci bunicii mei și-au făcut o altă casă, mai la vale. Nici curentul nu e tras aici, totul e așa cum a fost la începuturi. Înțelegi de ce țin atât la casa asta? Cum s-o dau? Cum s-o demolez, când a rămas de-atâta timp în picioare, neschimbată, când nu vrea să moară?”. Știa Slavici ce știa când scria în „Moara cu noroc”: „Omul să fie mulțumit cu sărăcia sa, căci, dacă e vorba, nu bogăția, ci liniștea colibei tale te face fericit”.
Căsuța albastră e veche tare. E făcută din lemn și tencuită cu chirpici. Ca o bunică înțeleaptă, mai schimbă câte-o vorbă cu casele ceva mai noi din vecini, despre câte-au fost, despre câte vor mai fi, mai stă la taifas cu carpenul de la drum, ale cărui crengi alintă fereastra prispei. „Nu am dat nimic din lucrurile bunicilor mei, toate au rămas aici, pentru că aici cred că le este locul. Căruța de lemn, sania cea mare, războiul de țesut, icoanele, lavițele, lăzile de zestre, pernele cele mari, cu dantele, și lepedeele lucrate de mâna bunicii… Au venit câte unii să cumpere lucruri vechi, ba chiar cămara de lemn din curte. Dar trecutul nu este de vânzare! Nu facem negoț cu trecutul și cu istoria!”.
Cristian Stoica are doar 40 de ani, dar știe povestea fiecărui colțișor din satul copilăriei sale, a fiecărui sătean, a fiecărei case. Surprinzător, poate, dar sunt foarte puține gospodării părăsite, în care să nu mai locuiască nimeni. Extrem de puține. Sunt vii, atâta timp cât, cel mult la câteva săptămâni, cineva le mai trece pragul, le mai desțelenește grădina sau dă cu mătura prin ogradă. Oamenii plecați de-aici, duși cu viața în cele patru zări, se-ntorc frecvent nu pentru că trebuie, ci pentru că nu pot altfel.
„Români eroi! Știți un prinț viteaz și tânăr, ce-ar veni cu drag la voi?”

Undeva, la marginea satului, drumul se oprește la poalele unei coline, pe culmea căreia stau înșirate case mândre, de oameni vrednici. E vară și, pe-nserat, bătrânii mai ies pe la porți, să schimbe câte-o vorbă unul cu altul. Pe o băncuță veche, de lemn, Raveca și Todor Stepan stau sprijiniți în două bâte, cu care-și ajută pașii ce nu-i mai prea țin la mers. Nu sunt soț și soție, sunt verișori. „Vărușani”, cum se spune pe-aici. Ravecăi i-a murit soțul, iar lui Todor, soția, și, cum stau gard lângă gard, își mai alină singurătățile unul cu altul, amintindu-și de vremuri rămase vii doar în sufletele lor.
Ne poftește-n curte Raveca, la umbră dulce, de viță încărcată de rod. Ne așază-n față, pe masă, un coș cu pere culese de dimineață, și-o cantă cu apă rece, atunci scoasă din puț. Cine spune că apa nu are gust n-a băut-o pe cea din Cuied! Nu-mi amintesc să fi băut nicăieri o apă atât de bună sau, poate, setea șterge, cu de la sine putere, orice astfel de amintiri.

Are 87 de ani Raveca. Se vede c-a fost femeie vrednică la viața ei, și nici acum nu se prea lasă. Se pune pe povestit, mânând și vorbele repede, către vale. „Să vă spui ceva! Vedeți bucătăria asta de vară? Io singură am măldărit-o, că n-avea cine. Era pe vremea cotelor și oamenii trebuiau să lucré la colectiv. Chem pe unu’, chem pe altu’, trece-o lună, două, nime’ nu vine, că maistorii ăi pricepuți făceau lucrări mari, pe bani mulți, n-aveau vreme de mine. No, las’, că fac io, cum am văzut că face frate-meu! Am încărcat pereții cu ciment și am drișcuit cu leațu, apoi l-am chemat pe frate-meu, pe Șofron, Dumnezeu să-l ierte! «Ăsta nu-i lucru tău! E al lu’ un om care s-o priceput», așa o zis, că nu i-o venit a crede. Uite cum îi, și-i de 50 de ani așa. Nici trepți la bucătărie n-am avut. Erau doi butuci și m-am temut să nu pic când calc pe ei, cu tăvile de pită-n mâini, să-mi rup brâncile, să nu mai pot lucra. Ce ne-am fi făcut atunci? Am făcut io cu bărbatu’mio, așa cum am știut, am pus doște acolo și lasă după mine, am zis io, tu numa’ dă-mi ce trebuie. Și alea au 50 de ani și-s bune încă. D-apăi și bucătăria îi făcută din lodoabe prinse-n cheotori, niște cuie mai groase de-un deșt, ca un sfredel făcute, de nu-l mai puteai scoate numa’ dacă crăpai lemnul. Îs mai puternice de cum îs piroanele astea de-amu, de fier”, mă lămurește, ca un meseriaș dintre cei mai pricepuți, Raveca. Dacă i-au mers, acum jumate de veac, mâinile cum îi merge-acum gura, nu-i de mirare că a făcut câte spune c-a făcut, ba, cu siguranță, chiar mult mai multe ca acestea.
Și are Raveca și o ținere de minte grozavă, pe care și-a cultivat-o citind. Că tare i-a plăcut să citească, și-amu îi place, doar ochii n-o mai ajută cum ar vrea. „Tăte poeziile le știu, tăt ce-am învățat încă din clasa I. De Goga, de Eminescu, de Coșbuc, tăt, tăt. Să-ți spun una cu Regele: «Un vultur veni din munte și ne-a zis: Români eroi,/ Știți un prinț viteaz și tânăr, ce-ar veni cu drag la voi?/ Dacă vreți, vi-l dau ca Vodă! Noi, cu toții: Să ni-l dai!/ Și ne-a dat pe Vodă Carol, într-o zi de 10 Mai./ 10 Mai ne-a fi de-a pururi, sfântă zi, că ea ne-a dat/ Domn puternic Țării noastre, libertate și Regat». Aveam o carte în care era un desen cu un bătrân care sta lângă șpor și plângea, că-i furaseră hoții caii. Când am fost copilă, era plin de lotri pe dealurile astea, de nu mai știau bieții oameni cum să-și ascundă marhăle de ei! Tata o avut patru boi, de călca grâul în arie cu ei, și doi tuluci, și-o rămas într-o noapte moșu’ cu ei, în boărie. Dimineața, numa’ boii or mai fost în grajd, că tulucii i-o luat lotrii, or trecut cu ei pădurea și duși or fost!”.

Todor Stepan, mai tânăr cu trei ani ca Raveca, nu-i așa vorbăreț ca ea. Fiecare cuvânt al verișoarei îl aprobă legănându-și ușor capul și ștergându-și câte-o lacrimă răzleață. „Or fost alte vremuri, da’ s-or schimbat amu, de nici nu-mi mai vine-a crede că noi am trăit și-atunci, și-acum. Satul era plin de oameni, de tineret, de copii, erau familii mari în fiecare casă, iar sursa de trai a tuturor era pământul. Nu mergeau oamenii la servici, ca acum, nici nu era unde, fiecare avea părticica lui de pământ și, de primăvara până toamna, grijeam de el, meream să-l lucrăm cum merg oamenii amu la fabrică. În timpul secerișului, pe drum, prin centru, era pustiu, tătă lumea era pe țarină, numa’ bătrânii și copiii rămâneau acasă. Foarte greu o fost, dar parcă mai greu îi acum, io așa simt. Nu numa’ c-am îmbătrânit și mă lasă puterile, nu, lumea îi altfel, oamenii îs mai străini. Noi ne ajutam unii pe alții, la un loc eram, și când era de bine, dar mai ales când era de rău, nimeni nu se uita că ești sărac sau bogat, tăți eram la fel. Când eram io tânăr, pe o singură uliță, pe Bădăiești, erau 40 de familii, acum mai îs patru. No, gândește cum era când la aproape tăte casele femeile coceau pită-n cuptor! Era peste sat un miros, de nu puteai sta să nu mânci, că grâul era curat, nu-l stropeam cu nimic”, își amintește Todor Stepan.
Poiana lui Iocan

Era sat bogat Cuiedul, cu oameni harnici, pricepuți și gospodari, oameni de cuvânt și de nădejde. Satul avea două boării, unde erau îngrijiți câteva sute de boi, pentru care angajaseră ciurdari. La fel și pentru cai. În curți, grajdurile au fost mereu mai mari decât casele în care sătenii locuiau, semn că animalele vor fi fost mai importante chiar decât oamenii.
„Duminica, spre seară, în fața casei bunicilor, se adunau oamenii din sat. Aici le ascultam fascinat poveștile despre băltoiul cel fără fund, unde dispăruse un car cu patru boi, despre cel de-al doilea război mondial, povestite de Pavel a lui Herbei… Parcă-i văd și acum pe Simion Stepan, care umbla îmbrăcat în straie populare și încălțat cu cizme negre, de piele, pe unchiul Nicolae Oprea, care avea o pereche de cai ca niște zmei, pe Alexa Bădău, care umbla mereu încălțat în opinci, singurul din sat care se purta astfel, chiar și după anii ‘90”, povestește profesorul Cristian Stoica.
„Cred că, dacă comunismul, în România, ar mai fi durat câțiva ani, satul românesc ar fi murit definitiv. Din fericire, Revoluția i-a mai prins în viață pe cei din generația bunicilor mei, care aveau simțul proprietății și care știau cum să lucreze fiecare palmă de pământ. Aveau un cult al muncii și respect pentru tot ceea ce le era lăsat de Dumnezeu în grijă. Câte ceva se pare că ne-au mai transmis și nouă, nepoților, care-am avut norocul de a-i avea pe lângă noi și a mai prinde câte ceva din cele bune de la ei. Într-un fel sau altul, ne vom întoarce la rădăcini și nu vom lăsa satul românesc să moară!”.
Literatură și viață
La plecare, ne oprim din nou în crângul din romanul lui Slavici, care se-ntinde, ca un brâu, de ambele părți ale șoselei. Undeva, foarte aproape, e un pod de piatră, pe care cei ai locului îl știu ca fiind „podul lui Ursa”. Ursa nu e numele celui ce l-a construit, ci al celui care exact aici a fost ucis. Se-ntorcea pe jos, de la târg, de la Pâncota, unde vânduse o pereche mândră de boi, și pentru banii aceia mulți, ce i-a luat pe ei, a fost ucis. Atâta doar că apucase să-i dea banii nevestei, care plecase mai repede acasă, din târg. N-a fost prins ucigașul. Vreo 30 de ani mai târziu, prin anii ’90, un bătrân bolnav, muribund, cheamă preotul din Cuied, pentru ultima spovedanie. „Eu l-am omorât pe Ursa!”, îi spune, sfârșit de puteri.
Viața devine literatură, și literatura, viață. Ca în Cuied, un sat de oameni gospodari, din câmpia Aradului.
Dicționar necesar:
A măldări – a clădi; a drișcui – a netezi tencuiala; leaț – șipcă de lemn; brânci – mână; doște – scânduri de lemn; lodoabe – bârne de lemn; cheotori – loc unde se îmbină bârnele la colțurile caselor; marhăle – vite; tuluci – viței.