– O veste din toamna anului trecut ar fi trebuit să nască mândrie și bucurie printre credincioșii din România: părintele Dionisie Ignat din Muntele Athos, duhovnicul a mii de călugări și mireni, printre care și prințul Charles, a fost propus pentru canonizare. Pe 17 noiembrie, un sobor de monahi i-a dezgropat sfintele moaște –
O familie de moldoveni credincioși

Deși astăzi toată lumea vorbește aproape numai de el, în prima parte a vieții sale părintele Dionisie a stat în umbra fratelui său mai mare, călugăr și el, părintele Ghimnazie. Au venit amândoi pe lume în Vorniceni, jud. Botoșani, într-o familie cu opt frați și surori, la o distanță de zece ani. Părintele Ghimnazie s-a născut primul, în 1899, și a primit la botez numele de Gheorghe. Părintele Dionisie a venit ultimul pe lume, în 1909, și a primit la botez numele de Dimitrie. La nici doi ani de la venirea sa pe lume, părintele le-a murit, așa că Gheorghe i-a fost și frate mai mare și i-a ținut și loc de tată. O datorie frumoasă, dar grea, căci Ioan Ignat, tatăl lor, fusese om cu viață duhovnicească adâncă, iubitor de biserici și rugăciuni. Există chiar și o minune pusă în seama lui. Odată, Ioan Ignat și-a luat toată familia în pelerinaj la Sfântul Ioan cel Nou din Suceava. De la ei de-acasă, din Vorniceni, era cale de mers, iar tatăl întreba în dreapta și în stânga pe unde să apuce. Dar n-a mai avut nevoie de călăuză. Cum mergea obosit, pe drum, cu pruncii înșirați după el, dintr-odată a simțit în chip minunat mireasma răspândită de moaștele sfântului și nu a mai avut nevoie să întrebe pe nimeni. I-a dus țintă la mormântul sfântului, unde s-au închinat cu toții. Rămasă singură după moartea lui, mama Casandra a trebuit să-și crească cu greu copiii, din care, cel mai mare, Gheorghe, nu împlinise 12 ani. Dar lacrimile mamei și rugăciunile tatălui venite din lumea de dincolo i-au ajutat pe cei doi băieți, Gheorghe și Dimitrie, să-și facă din slujirea lui Dumnezeu drumul vieții.
Fratele cel mare

Lunea, miercurea și vinerea, părintele Ghimnazie nu punea nimic în gură, în rest mânca pe apucate și muncea pe rupte. Se lipise de viața din Schitul Măgura, de lângă Târgu Ocna, cu tot sufletul, se ruga neîncetat cu rugăciunea lui Iisus, se trezea în fiece miez de noapte pentru a-și face canonul, iar apoi pleca la Utrenie și Liturghie. Deși avea doar 23 de ani, trăia în nevoință, ca un bătrân duhovnic. Drept vorbind, nu fusese copil decât până la 12 ani. Moartea tatălui îl făcuse, dintr-o dată, cap al familiei. Își alinase durerea cufundându-se în citirea vieților sfinților și în rugăciune, găsind un reazem în cer pentru greutățile pământului. De la cărți și de la rugăciune îi venise și chemarea către viața monahicească, ar fi plecat mai degrabă spre ea, dar avea frați și surori, așa că a așteptat până după ce a făcut armata. Apoi s-a închinoviat la Schitul Măgura, unde, pentru râvna lui, a fost tuns călugăr la doar un an după ce venise la mânăstire. A primit numele de Ghimnazie și, după alți doi ani, darul diaconiei. Și tot atunci, Dumnezeu i-a dezlegat puterea unei minuni. Sora lui mai mare, Maria, se îmbolnăvise – pe abdomen îi apăruse o umflătură cam de mărimea unui pumn. A alergat la doctori, dar nu i-au aflat leac, așa că s-a încredințat părintelui Ghimnazie, care a slujit Sfântul Maslu pentru ea și i-a și trimis untdelemn și făină sfințite. Cu ele, Maria s-a vindecat. Încet-încet, rugăciunile și credința sa au rodit și în inima mezinului Dimitrie. La numai paisprezece ani, a vrut să-i calce pe urme fratelui cel mare și a venit și el la Măgura. Trei ani mai târziu, plecau împreună spre Muntele Sfânt. Auziseră că acolo viața e grea, nevoințele mari, dar rugăciunea puternică. Nu aveau să se mai întoarcă înapoi.
Călugări pe Athos

Dimitrie avea șaptesprezece ani când a pășit pentru întâia dată în Sfântul Munte. Un copil, am spune astăzi, un fecior în toată puterea vârstei, ar fi spus cei de odinioară. Împreună cu fratele său mai mare, Ghimnazie, au bătut la porțile Schitului Românesc Prodromu, care nu i-a putut primi. La început, cei doi frați au fost mai degrabă pribegi prin Sfântul Munte, până când Ghimnazie s-a hotărât să cumpere o chilie părăsită și părăginită de lângă Mânăstirea Pantocrator – Chilia Buneivestiri. Un an mai târziu, fratele cel mare avea să-i fie naș de călugărie. La tunderea în monahism, Dimitrie a primit numele de Dionisie, cu care avea să fie cunoscut în tot Muntele Athos. Bani nu aveau defel, dar părintele Ghimnazie s-a împrumutat, așa că au urmat trei ani de lipsuri, cu muncă multă, pentru a da banii înapoi. În tot acest răstimp, au lucrat ca argați la Mânăstirea Iviron, trudind din greu pentru doar 20 de drahme pe zi, cu care pe atunci puteai cumpăra doar două pâini. Atât. Două-trei ore mergeau pe jos până la locul în care lucrau, iar odată ajunși înapoi, la chilia lor, stăteau în rugăciune mai toată noaptea. A doua zi o luau de la capăt. Nevoința asta, care pe orice om l-ar fi doborât, pe ei i-a întărit în har. Se nevoiau în locul în care-și doriseră să ajungă. „Era foarte greu de trăit”, avea să-și amintească părintele Dionisie mai târziu. „Era tare greu să te ții de programul zilnic de slujbe și să mai faci și altceva pe lângă aceasta. Dar, în acest timp, m-am simțit mai aproape de Dumnezeu decât oricând altcândva, căci era atât de greu și trebuia să ne încredințăm atât de mult voii Lui. Acuma avem înlesniri foarte, foarte mari, dar bucuria aceea duhovnicească adevărată, cum o aveam atuncea când eram săraci și prăpădiți, și cu greutate căpătam pâinea cea de toate zilele, acum bucuria aceea n-o mai avem”.
Supa îndoită cu apă

E miezul nopții, și din livadă străbat miresme de portocali și lămâi. E liniște, o liniște deplină, din care răzbate de jos doar freamătul valurilor mării. Peste două ceasuri, în biserică încep slujbele și, în liniștea asta, în care gândurile se așează cuminți, ca boabele pe ața metaniei, părintele Ghimnazie își începe întotdeauna rugăciunea la chilie. De cărți nu are nevoie – știe pe de rost toată Psaltirea, Ceasurile, Acatistul Buneivestiri, Acatistul Mântuitorului, Paraclisul Maicii Domnului și multe altele. De focul aprins al rugăciunii lui s-a luminat și fratele mai mic, Dionisie, și așa, împreună, s-au agățat de cer. Fiecare zi e aidoma celei care a trecut și cu totul la fel ca cea pe cale să se nască și în această curgere domoală a timpului, părinții își așează, cuminți și neclintiți în statornicia lor, clipă de clipă, ceas după ceas, rugăciunile din chilie sau din biserică. Ghimnazie și Dionisie se află acum la Chilia Sfântului Gheorghe, de la Colciu, un mic schit aflat în subordinea Mânăstirii Vatoped. Au venit aici în 1937 cu un stareț român cu viață sfântă, iscusit în lucrarea rugăciunii inimii – părintele Ghedeon, care le este și povățuitor. Împreună muncesc pentru a reface chilia. E a doua pe care o reclădesc de când au venit în Sfântul Munte, dând viață nouă zidurilor vechi, îngrijind de livada cu măslini, lămâi și portocali, plantând o grădină pe panta repede a muntelui, din care-și agonisesc puțina hrană zilnică. „Mâncam o supă lungă, îndoită cu apă, cu două-trei fire de orez și o mână de măsline, era foarte simplu, dar darul acela, bucuria aceea duhovnicească, cum să spun, darul cela de la Dumnezeu nu, nu-l mai am acuma! S-a dus…”, spunea părintele Dionisie la bătrânețe. Iar harul acela avea să rodească miracole. Într-o zi, o chilie a schitului a fost cuprinsă de flăcări. În ea țineau cel mai scump odor – o micuță icoană a Preacuratei, pe care o așezaseră pe masă, între candele. Când chilia a luat foc, părintele Dionisie a alergat să-l stingă. A deschis ușa, un fum fierbinte l-a izbit în față și prin el a văzut că flăcările mistuiseră aproape totul – mobila, cărțile și toată podeaua, ci numai icoana Preacuratei strălucea neatinsă, prin fumul care se risipea. Un semn din cer că toată nevoința lor dădea roade.
Învelit în har
Rămăseseră doar doi, părintele Dionisie, care era acum și duhovnic, și bătrânul Ghedeon. Părintele Ghimnazie, fratele cel mare, plecase la Domnul în 1965, iar după el muriseră și ceilalți viețuitori ai chiliei. Peste inima părintelui Dionisie se așternuseră nenumăratele ceasuri de priveghere, miile de metanii și noiane de lacrimi. Era întărit în virtuți, sporit în nevoințe. Și de acum, cei care-i treceau pragul chiliei puteau să întrevadă raza de har care-i învelea ființa. Când și bătrânul Ghedeon plecase la cer, părintele Dionisie avea 70 de ani, dar sufletul îi era mai proaspăt și mai viu decât al multor tineri. Cu doar doi ani înainte, din țară veniseră doi călugări. Unul dintre ei, părintele Ioan Șova, îi va fi haghiograf părintelui Dionisie. Multe dintre mărturiile minunate pe care le avem despre cuvios ne-au rămas de la el.
Prințul ucenic
Când, în anii 90, obștea de la Vatoped a luat avânt, sporind în monahi care s-au călugărit aici din toate țările ortodoxe, părintele Dionisie trecuse de 80 de ani, din care peste 60 îi petrecuse doar în Sfântul Munte Athos. Era ca un stâlp de lumină. Așa a ajuns să fie căutat de tot mai multă lume. „Rar mi-a fost dat să văd un om mai nobil ca Părintele Dionisie”, spunea părintele Efrem, starețul de astăzi al Mânăstirii Vatoped. „Toate în ființa sa respirau smerita-cugetare: chipul luminos, zâmbetul cald, vorba blândă și sfătoasă, delicatețea, hazul și simplitatea, felul în care își ascundea nevoința și lucrarea călugărească, într-un cuvânt, noblețea sa duhovnicească. Părintele odihnea pe oricine îi bătea la ușa chiliei – români, greci, ruși, bulgari sau oameni veniți din cele mai neașteptate colțuri ale lumii, mireni sau călugări, primeau răspunsuri la întrebări existențiale, erau sfătuiți, ajutați să-și cunoască adâncurile inimii, își găseau liniștea. Bătrânul nu se asemăna unui înțelept al lumii acesteia și nu avea propriu-zis o învățătură; vorbea după nevoia fiecăruia. Însă așa cum l-am cunoscut și l-am înțeles noi, ne-au rămas în inimă trei lucruri pe care, fie prin vorba, fie prin viețuirea sa, le punea cu delicatețe înaintea celor care veneau către el: ascultarea, răbdarea în necazuri și cugetul smerit”.
„Când n-are omu ochi e mort”

„Intră şi închide uşa, că s-a făcut răcoare de-acuma”. Jurnalistul George Crăsnean stătea împietrit în ușa chiliei. Venise la Colciu, împreună cu un grup de pelerini români și rămăsese în ușă neclintit, spunându-și în sine că bătrânul va simți că e acolo și-i va vorbi, chiar dacă nu avea cum să-l mai vadă, pentru că orbise de mai bine de zece ani. Domnul îi luase lumina ochilor, ca să-i sporească lumina din inimă. George Crăsnean a îngenuncheat smerit și i-a cerut sfat. A primit câteva cuvinte, care i-au rămas în inimă toată viața. Deși orb, părintele Dionisie era mai puternic lăuntric decât fusese vreodată, după ce orbirea îl încercase prin suferință. „Toate bolile sunt rele, dar când n-are omu ochi, e ca mort. Dar dacă așa o binecuvântat Dumnezeu, eu îi mulțumesc zi și noapte. M-am rugat Maicii Domnului să-mi dea un dar: să nu mai cârtesc cu orbirea, și s-a milostivit spre mine. Acum mi-a dat să înțeleg că, așa cum sunt, îmi este de folos. Și acum sunt în pace. Mi-a fost și-mi este de folos să fiu așa”. Pacea pe care o găsise atrăgea mii de pelerini care alergau spre chilia lui, doar ca să-l vadă sau ca să-i ceară un sfat. Monahi din Athos și din toate țările ortodoxe, dar și mulți mireni, erau încredințați că de la el puteau afla povățuire spre veșnicie. Părinții schitului au încercat să stăvilească asaltul pelerinilor, înconjurând locul cu un gard. Fără folos. Pelerinii continuau să vină, sărind peste gard doar pentru a ajunge la bătrân. Printre ei s-a numărat și prințul Charles al Marii Britanii, azi rege, care, atras de iubirea bătrânului, i-a devenit ucenic. Rădăcinile românești au rodit încă o dată. Așa i s-au scurs părintelui Dionisie ultimii ani de viață, într-o revărsare de iubire peste oameni. „Fraților, păziți dragostea, că dragostea este de la Dumnezeu”, le spunea celor care doreau să-l vadă. Nu erau doar cuvinte. Ajunsese el însuși dragoste întrupată.
Plecarea

„Nu știu dacă Paisie, Porfirie sau Sofronie sunt sfinți, dar știu sigur că Dionisie de la Colciu este!” Cuvintele părintelui Grigorie Zumis, starețul mânăstirii Dochiariu, le vor fi căzut anapoda multor greci sau ruși, pentru că sfinții lor, Paisie, Porfirie și Sofronie, sunt niște uriași ai ortodoxiei secolului XX. Dar părintele Grigorie văzuse în părintele Dionisie ceva mult mai adânc, o smerenie greu de prins în cuvinte. Când a trecut la Domnul, pe 11 mai, în anul 2004, mulți călugări athoniți erau încredințați că au pierdut un sfânt pe pământ. Peste bătrânul duhovnic de la Colciu trecuseră 95 de primăveri, din care 78 petrecute în Sfântul Munte. „A stat cu rabdare și dor de isihie într-o încăpere smerită, de numai cinci metri pătrați, peste șaptezeci de ani”, spunea părintele Efrem, starețul Mânăstirii Vatoped. „Acolo, însă, L-a cunoscut pe Hristos și a înțeles, fără de tăgadă, că la capătul răbdării, atunci când încetează orice mângâiere omenească, în inimă se pogoară dulceața mângâierii dumnezeiești”.