În nordul Belgiei, aproape de granița cu Olanda, trăiește o comunitate de aproximativ 10.000 de români. O parte dintre aceștia sunt păstoriți de părintele Gheorghe Macovei, parohul bisericii Sfinții Părinți Ioachim și Ana, care spune despre ei că, indiferent de cât timp se află în Belgia, cu toții poartă în inimi un singur dor: să se întoarcă acasă. Cu tristețe, dar și cu o mare nădejde, părintele vorbește despre mirajul Occidentului, despre „mai binele” care a fost întotdeauna dușmanul binelui, despre plecări, dar mai ales despre întoarceri. Un interviu ca o rugăciune de dezlegare, pentru toți cei vinovați de acest dramatic exod românesc.
„Ne așteaptă cu lumânare aprinsă”
– Vorbim în zilele premergătoare Bobotezei, când preoții umblă pe la casele românilor, să le sfințească. Cum se întâmplă „minunea” asta, în comunitatea din Belgia, pe care o păstoriți?

– Prin preot, românii simt prezența lui Dumnezeu în viața lor, iar asta le mai alină dorul de casă. Ne așteaptă cu lumânare aprinsă, cu masa pregătită. Având foarte mare evlavie pentru Dumnezeu, respectă foarte mult preotul, și atunci preotul trebuie să stea cu ei la masă, să se bucure împreună. Cel mai mult se bucură copiii, pentru că ei nu spun că vine preotul, ci vine Doamne-Doamne.
În zona noastră, sunt foarte mulți români, sunt răspândiți pe o arie de 80 km pătrați și durează până ajungi la fiecare. Odată intrat în casă, trebuie să stai să-i asculți, vor să îți spună din durerile și din dorurile pe care le au adunat în suflet de un an. Cu unii ne vedem mai des, cu unii mai puțin, și atunci botezul caselor e singurul moment în care putem să fim împreună în cerc mai restrâns, pe lângă taina spovedaniei.
– Cum reacționează belgienii când vă văd în haine preoțești și cu busuiocul în mână?
– De zece ani, de când sunt aici, lucrez în construcții, de la orele 5.30 dimineața la 17. Nu-mi pot câștiga existența doar ca slujitor în biserică. În momentul în care vin de la muncă, îmi pun reverenda pe mine, oriunde aș merge. La început, și soția mea era puțin reticentă, pentru că, fiind foarte mulți musulmani pe aici, se temea să nu se ia cineva de mine. Dacă românii noștri nu mă văd în reverendă, nu știu că au preot. Și ca să le diminuez curiozitatea oamenilor, mi-am pus și crucea la piept, ca să se vadă că nu suntem altceva decât suntem, că suntem cu Hristos. Când le spun că sunt preot ortodox, nu le vine să creadă, se bucură și spun că n-au văzut de foarte mult timp un preot, îi văd că duc dorul după copilăria lor, când mergeau și ei la biserică.
Cu biserica în portbagaj
– Aveți o biserică în care slujiți?

– Mulți ani am fost cu biserica în portbagaj. Părintele care a înființat parohia unde sunt eu paroh acum, în Hoogstraten, slujea într-o sală de evenimente, apoi s-a găsit o biserică transformată în centru cultural, unde puteam sluji două duminici pe lună, dar eram nevoiți să strângem toate odoarele la sfârșitul slujbei. Fiind centru cultural, era închiriat și pentru alte evenimente, și dacă era un eveniment care lor li se părea mai important, pe noi ne scoteau afară, cu toate că aveam contract de închiriere. De multe ori, am slujit în curte, pentru că înăuntru se făceau repetiții pentru spectacole. Atunci am fost nevoiți să căutăm altă biserică și, slavă Domnului!, am găsit de închiriat una catolică, foarte călduroasă, foarte primitoare și intimă, în care slujim din 2019. O împărțim cu catolicii, dar ei vin doar de două ori pe lună și-și fac slujba, în restul timpului suntem noi în biserică, în fiecare zi aproape. La început, am fost primiți cu foarte mare reticență de comunitatea catolică, pentru că nu ne cunoșteau, nu știau de unde am apărut, ce e cu noi. Ca orice loc pe care nu îl frecventezi des, biserica era într-o stare jalnică, iar noi am reușit să le câștigăm încrederea, îngrijind-o. Încercăm să o încălzim, facem curat, rugăciunile noastre chiar i-au dat viață și, după patru ani, putem spune că simțim românește când intrăm în biserică. Nădăjduim ca anul următor biserica să devină a noastră, fie prin concesiune, fie o vom cumpăra.
„«Ce se dă aici?». «Trupul și sângele Domnului»”
– Ați avut și persoane de altă confesiune care s-au convertit la ortodoxie?

– Cu toate că au dor după Dumnezeu, belgienii sunt foarte reticenți, pentru că nu-și dau seama ce se întâmplă. Dar dacă intră la slujbele noastre ortodoxe, simt prezența lui Dumnezeu și nu mai pleacă. Vin un an, doi, văd despre ce e vorba și apoi apare dorința de a trece la ortodoxie. Vor și ei să se împărtășească, să se apropie de potir. „Ce se dă aici?” „Trupul și sângele Domnului.” Vor și ei. Le spun că, dacă vrem să îl primim pe Iisus, trebuie să avem o pregătire specială, o apropiere mai mare de Dumnezeu. Facem catehism cu ei și apropierea de biserică le aduce și gândul convertirii.
– Părinte, ziceați că aveți și un alt serviciu, în afara preoției. Ce spun oamenii?
– Lucrez în domeniul construcțiilor, sunt tâmplar, montez uși de interior și, prin natura muncii, mă întâlnesc cu mii de oameni, marea majoritate români, pentru că în toate locurile, în fiecare colț din Belgia, dai de câte un român. Sunt foarte reticenți când mă văd, pentru că am barba lungă și părul lung. De-abia după o vreme, după ce văd că sunt prietenos cu ei, că mă îmbrac în salopetă și sunt plin de praf ca și ei, încep să pună întrebări și nu le vine să creadă că sunt preot. Ei știu că, în România, preotul are un alt statut și le e greu să priceapă că în Belgia, ca să trăiască, un preot trebuie să muncească. Atunci își schimbă puțin gândul despre preot și despre biserică și te respectă altfel. Asta ne bucură, pentru că îi putem face să înțeleagă că ortodoxia este altfel în diaspora. Și din atei, cum se declară, se schimbă. După o vreme, îi văd în biserică și mă bucură să îi văd. Când omul te percepe ca unul de-al lor, asta îi apropie mai mult de Dumnezeu.
„Inima fiecărui român e o rană deschisă”
– Să fie răspândirea ortodoxiei în lume misiunea românilor? Nimeni n-are atâtea biserici ca ei…

Fie că suntem conștienți sau nu, fie că reușim sau nu să înțelegem, e clar că Dumnezeu are un plan cu fiecare în parte. La început, și eu mă gândeam că planul lui Dumnezeu este să încreștinăm Europa, să o facem să vadă ce înseamnă ortodoxia. Pe parcurs, am înțeles că ne trebuie foarte mulți ani, poate chiar o viață, pentru ca lucrul acesta să se împlinească. Între timp, mulți din cei dragi ai noștri se pierd. Distanța până la biserică e foarte mare, românii de-aici țin cât pot credința și dorul din inimă, dar copiii lor cresc fără biserică. Noi, în România, mergeam cu bunicii, cu părinții, în fiecare duminică la slujbă, deschideam ochii în biserică, pe când copiii românilor de aici nu prea au noțiunea asta. În marea majoritate a școlilor din zona noastră, profesorii și elevii spun că sunt atei și asta își pune cumva amprenta pe sufletele copiilor români.
Noi, preoții ortodocși români din străinătate, ne bucurăm că bisericile noastre sunt pline, dar din cei 10.000 de români din zonă, în biserică sunt 300-400 și, poate, într-o parohie de la 25 km depărtare, să mai fie 400-1.000 de români. Dar unde sunt restul? Pleacă dimineață la cinci la muncă, se întorc seara la șapte-opt, pentru că ești nevoit să lucrezi foarte multe ore, și-atunci oamenii ajung roboței, parcă sunt orbiți, nu prea mai au timp de biserică, de rugăciune. Le spun mereu că ar trebui ca în fiecare duminică să fim la fel ca în noaptea de Paște, măcar câte 2.000 de oameni la biserică. Mirajul Occidentului e doar atât, un miraj, pe care crezi că-l vei atinge când decizi să pleci de-acasă, dar după ce trăiești aici câțiva ani, îți dai seama că nu este așa. N-am văzut niciun român să fie fericit în străinătate, ba chiar și după 25 de ani, ei speră și se gândesc că se vor întoarce într-o zi acasă. Este o rană deschisă inima fiecărui român.
Eu tot sper și mă rog la Dumnezeu să se întâmple cândva ca românii să se întoarcă înapoi în țara lor, în satul lor, să se întoarcă la casa părinților lor. Uneori e dureros, că poate ne întoarcem după 10-15 ani și nu-i mai găsim pe cei dragi acasă, ci la locul de veci, și cred că ăsta e cel mai grav lucru: că ne întoarcem acasă și nu-i mai găsim pe părinți, pe bunici în casa în care i-am lăsat.
– Ce-i împiedică pe români să se-ntoarcă?
– Conducerea României îi împiedică, nu mai au încredere în conducători. Au reușit să se acomodeze aici foarte bine. Cu toate că nu ne găsim prea ușor locul, în Belgia toate sunt într-o bună rânduială, începând de la a plăti o factură sau impozitul, până la sistemul sanitar, care e impecabil, foarte bine pus la punct, tot ce ține de administrație e foarte bine aranjat, și asta nu găsești acasă, în România.
O parte dintre români chiar au încercat să se întoarcă, au încercat să pună ceva pe picioare în România. Unii au reușit, alții s-au întors aici și îi vedem suferind. Mulți și-au construit o casă în România, cu gândul de a se întoarce, dar administrația sau sistemul sanitar din România lasă foarte mult de dorit. Belgienii, chiar dacă nu te cunosc, îți zâmbesc, îți spun bună ziua, sunt foarte prietenoși, se comportă foarte frumos cu tine, pe când în România, ești privit cu reticență sau cu iritare, mai ales dacă spui că vii din străinătate, trebuie să aștepți ore în șir sau zile pentru lucruri pe care aici le-ai rezolva foarte ușor, doar printr-un e-mail. Iar asta te face să te gândești dacă să te mai întorci sau nu, definitiv, în propria ta țară. Pentru că fiecare om asta așteaptă: o vorbă bună, o îmbrățișare, un zâmbet de la celălalt și, dacă nu-l găsim, îl căutăm în altă parte. Și atunci te întorci în țara străină, cu inima frântă și cu rana care sângerează din nou.
„Dorul de țară nu se poate înlocui cu nimic”
– Înțeleg că în Belgia există toate condițiile pentru un trai decent și civilizat. Rezolvă asta și problemele sufletești? Cum arată, pe dinăuntru, inima românilor?

– În inima lor este o rană mult mai mare decât o vedem noi din exterior. Le e dor de ce au lăsat acasă, limba, neamul, pământul lor, iar asta e foarte greu de vindecat, indiferent cât am încerca noi, ca preoți. Dorul de țară, de părinți nu se poate înlocui cu nimic, locul în care ai deschis ochii, în care ai crescut, în care ai simțit mirosul pământului și ți-a rămas în minte limba cea melodioasă a românilor. Chiar dacă traiul mai bun din străinătate îi ține pe români aici, nu trebuie mult timp ca să-ți dai seama că pentru noi și pentru sufletul nostru, cel mai bun lucru a fost timpul petrecut în România, în familie, nu doar cu tata și cu mama, cu frați ori cu mătuși, ci cu familia cea mare, comunitatea locală, unde se cunoșteau cu toții. Ce simt românii de aici pentru România se vindecă doar întorcându-se definitiv acasă. Cum am crescut noi și cum au trăit părinții noștri, bunicii noștri, mulțumindu-ne cu ceea ce aveam și nedorindu-ne să avem mai mult, cred că ăsta-i traiul cel cu adevărat bun.
– Ce știu despre România copiii celor plecați din țară, mulți dintre ei născuți în Belgia?
– Parohia noastră e foarte tânără, acum zece ani când am venit în Belgia erau tineri toți, o parte erau încă necăsătoriți, pe parcurs, au început să se căsătorească, să vină copiii, iar acei bebeluși sunt acum destul de mărișori, au între opt și 15 ani. Ei s-au născut aici, au noțiunea de țară doar din poveștile părinților și din vacanța de vară, când merg în România. Acum, 90 la sută dintre ei spun că România e foarte frumoasă și ar vrea să trăiască acolo, mulți îi roagă pe părinți să se întoarcă în România. Văzând dragostea asta a lor pentru Țară, am zis că trebuie să facem ceva. Cu ajutorul Departamentului Românilor de Pretutindeni, am demarat proiectul unei școli românești la parohia noastră. Timp de două ore, în fiecare sâmbătă, încercăm să-i învățăm pe copii limba română, istorie, geografie, religie și muzică, pentru a nu-și uita credința și neamul. Se bucură foarte mult când află ce țară frumoasă avem și că e mult mai bogată decât ceea ce cunosc ei din satul în care îi duc, în vacanțe, părinții lor. Apoi, le povestesc și colegilor de la școală, belgieni, cât de frumoasă este România, și chiar avem câțiva tineri, de 18-20 ani, care se gândesc foarte serios să se întoarcă în țară. Părinții lor s-au amăgit cu gândul că au stat aici ca să le fie mai bine copiilor, iar acum copiii vin și le spun că vor să se întoarcă în România. Doare palma asta dată părinților: să te întrebi, după 20 de ani, pentru ce ai stat atâta timp aici, dacă copilul vrea să se întoarcă în România?
„Le doresc românilor să-L țină mereu pe Dumnezeu aproape!”
– Părinte, spuneați că și dvs. sperați să vă întoarceți în România, într-o zi!

– Din prima zi în care am venit în Belgia, eu tot trag nădejde să mă întorc, să se termine „vacanța”, și vă spun sincer că aș pleca și în clipa asta, dacă aș putea să iau cu mine biserica și oamenii din biserică. Ei mă țin încă aici, trebuie să avem și aici biserica noastră, unde să ne rugăm lui Dumnezeu, dar asta nu este țara noastră, ci doar o țară care ne-a înfiat temporar și nu vom fi niciodată în totalitate de-ai lor.
– Părinte, un gând de început de an pentru românii din Belgia și pentru românii de acasă…
– Românilor din România le doresc să nu se gândească nicio clipă să plece înspre noi, cei plecați deja. Să rămână acasă, să se bucure de puținul pe care-l au și să nu guste niciodată din bogăția amară din străinătate. Să-L țină pe Dumnezeu aproape, căci doar așa vor reuși să ducă ceea ce au de dus în România. Celor din străinătate le doresc să le dea Domnul gândul cel bun, să nu uite România și, dacă este posibil, să se întoarcă acasă, la părinții lor, la bunicii lor, la mormintele înaintașilor lor, să le curețe, să aprindă o lumânare și să încerce să-și aducă aminte de bucuria pe care au trăit-o în locul unde s-au născut și au crescut. Asta e ceea ce contează cu adevărat, ceea ce rămâne. Partea materială e trecătoare, dragostea – în toate felurile ei – nu trece niciodată.
Noroc ca are cine lauda Belgia caci este o realitate foarte restransa de cele mai multe ori nimeni nu iti zambeste si inca mai putin sa te salute inca mai rau daca spui ca esti roman esti privit stramb si se mira si ca stim sa vorbim articulat; copilul nascut aici a fost tratat prost de colegi pentru are un parinte roman. administratia merge dar la doctor este acelasi sistem sa dai de unul mai trezit nu este usor; patronii nu stiu cum sa plateasca cat mai putin si inca si mai putin daca suntem romani