
Vedetele, în linia întâi
Marile case de modă își racolează manechinele dintre cele mai tinere fete. Cât mai tinere, cât mai slabe, cât mai scheletice. Din perspectiva stiliștilor, odată ajunsă pe la 18-20 de ani, mai că ești deja un pic cam trecută. O politică crudă, ce frânge timpuriu cariera a mii de fete care, deși continuă să arate cât se poate de bine, încep să fie respinse la castinguri. De aici se nasc drame nesfârșite, care umplu paginile revistelor de scandal. Trist și bizar, totodată, pentru că majoritatea femeilor amatoare de modă nu se recunosc în manechinele cu formă de macaroane. Nici în reclamele pentru produse cosmetice, care înfățișează femei “astrale”, fără urmă de rid, ori de fir de păr alb. Toate astea, până în ziua când discrepanța dintre cerere și ofertă a început să-i ardă la buzunar pe stiliști. Așa se face că în ultima vreme, marile case de modă par să se fi dumirit că majoritatea femeilor care dau bani pe haine n-au legătură cu manechinele-scobitori și cu hainele extravagante, practic, de nepurtat. Ușor-ușor, lucrurile au început să se schimbe. Primii pași au fost făcuți de vedete celebre care, deși trecute bine de prima lor tinerețe, au acceptat să pozeze în fața camerelor de luat vederi, pentru a demonstra lumii întregi că există frumusețe și la 50-60 de ani: Monica Belluci, Demi Moore, Sharon Stone, Sandra Bullock, Hellen Mirren, Kim Katrall și Diane Keaton sunt numai câteva exemple grăitoare în acest sens.
IRIS APFEL și păpușa Barbie
Dar lucrurile au mers și mai departe. În mod paradoxal, din “noua generație” de modele fac astăzi parte doamne și domni de vârsta a treia. Cel mai bătrân top-model din breaslă are nu mai puțin de 97 de ani. În lunga ei viață, Iris Apfel, care este o femeie școlită, cu studii de istoria artelor la Universitatea din New York, era deja trecută de 90 de ani, când a acceptat să devină imaginea mărcii australiene “Blue Illusion”. Veșnic în vervă, Apfel a anunțat în martie 2016, o colaborare cu WiseWear, vizând o nouă linie de bijuterii Smart, care combină designul elegant cu tehnologia de ultima generație. În 2018, compania Mattel a creat și o păpușă Barbie după chipul și asemănarea lui Iris Apfel, ea devenind cea mai vârstnică persoană din lume, flatată în acest mod neobișnuit. Anul acesta, Iris Apfel a făcut un nou pas în direcția modelingului, semnând un contract cu agenția de renume mondial IMG Models, care le reprezintă și pe celebrele Gigi Hadid, Gisele Bundchen sau Elsa Hosk.
Un alt exemplu de model de vârsta a treia, care se bucură de un succes uriaș în întreaga lume, este superba Carmen Dell Orefice, în vârstă de 88 de ani. La 15 ani, ea apărea pe coperta revistei “Vogue”, iar în 2012 și-a câștigat titlul de cel mai longeviv model din lume.
Un milion de blugi vânduți într-o zi
Schimbarea modei, pe profilul unei femei normale, n-a întârziat să aibă urmări. Industria modei a început să fie supusă unor uriașe presiuni în acest sens. În primul rând, din partea cumpărătoarelor, care, după cum nota o excelentă analiză publicată de prestigioasa revistă americană Time, au început să ocolească mărcile precum Victoria’s Secret, care promovează mărimi minime, și să pretindă de la marile lanțuri de magazine de haine să ofere o varietate cât mai generoasă de mărimi. Ba și mai mult! În această epocă a comerțului online, retailerii au început să piardă enorm din cauza proporției uriașe (estimate la nu mai puțin de 40%) a produselor vestimentare returnate din cauza problemelor legate de mărimi. La presiunile de natură economică, s-au alăturat și cele venite din partea unor celebrități de rang mondial, precum cântăreața Beyoncé și actrița Melissa McCarthy, care le-au reproșat public designerilor că ignoră milioanele de femei cu rotunjimi. Alte vedete, precum Khloé Kardashian, au decis să ia problema în propriile mâini, creând linii vestimentare menite să mulțumească și nenumăratele doamne cu forme mai pronunțate. Dintre articolele vestimentare care le dau cel mai mult de furcă femeilor, umplându-le de frustrare și făcându-le să transpire prin cabinele de probă, un loc de frunte îl ocupă, fără îndoială, blugii. Aflându-se, ea însăși, în dificultate, din cauza posteriorului generos, care parcă-i sfidează talia de viespe, Khloé Kardashian a lansat în 2016 o linie de blugi cu mărimi variind atât de mult, încât să fie capabile să acopere toate formele femeiești, într-un mod plăcut vederii. Succesul răsunător al colecției nu a făcut decât să reflecte uriașul gol existent pe piață la acest capitol: încă din prima zi s-au vândut un milion de blugi. Într-un comunicat de presă, evenimentul a fost numit “cea mai mare lansare de blugi din istoria vestimentară”.
America votează cu grasele
Statele Unite sunt țara în care femeile plinuțe fac majoritatea. Și nu doar atât! Ele își poartă kilogramele în plus cu mândrie. Treptat, s-a născut o nouă mentalitate, care câștigă astăzi tot mai mult teren: ești frumoasă așa cum ești, iar greutatea poate face parte din farmecul tău, la fel de bine ca zâmbetul. Și iată cum, mergând pe urma trendului, au început să apară o puzderie de modele supraponderale de succes. Huffington Post publica, de pildă, încă din 2013, un top 10 al celor mai cunoscute manechine “size plus”, care au revoluționat lumea modei. Jennie Runk, clasată pe locul întâi, a fost primul model “de talie mare” al brandului H&M, pozând pentru costumele de baie ale firmei. Spunându-și povestea postului BBC, ea a sfătuit toate femeile să se accepte așa cum sunt, pentru a-și păstra sănătatea cât mai multă vreme. Următoarele două modele din top, Saffi Karina și Crystal Renn, au fost inițial manechine tipice, cât se poate de filiforme, până când, dându-și seama că duc o viață complet nesănătoasă, de dragul siluetei, au schimbat foaia, adăugându-și kilograme pe coapse, fără să renunțe însă și la modă unde, iată, au continuat să se bucure de un real succes. Trendul manechinelor plinuțe a cunoscut un nou avânt după ce, anul trecut, societatea Plunkett Research a publicat un studiu potrivit căruia, 68% dintre americance poartă măsuri de peste 44. În 2019, sindicatul modei din SUA le-a cerut designerilor și caselor de modă, să angajeze pentru prezentările lor, femei cu forme mai generoase, dându-le drept exemplu pe Ashley Graham sau Candice Huffine, considerate top-modele “plus-size”.
O altă schimbare majoră produsă în industria modei și a frumuseții a fost renunțarea la manechinele cu fețe de păpuși, parcă trase la indigo. Ele se bucură azi de mai puțină trecere, decât figurile neobișnuite, exotice, care sunt poftite pe pasarelele modei. Un exemplu grăitor este Cara Delevigne, fata-băiat, cu sprâncenele groase și îmbinate, celebră în lumea modei pentru colaborările ei cu nume precum Calvin Klein, Dior, Miu Miu, Gucci și Prada. Esteticienii speră, totuși, ca “democratizarea” modei să nu ajungă așa de departe, încât urâtul să fie considerat frumos. “Normalitate feminină nu înseamnă 100 de kilograme, sâni atârnați până la burtă și coapse-parizer. În modă, normalitatea trebuie să însemne bun-gust”, spunea, cândva, marele stilist german Karl Lagerfeld. “Nu înlocuiți «popularul» cu «populismul». E o întoarcere la mahala”.