
Episcopul Petru Gherghel a păstorit, la Iași, timp de 41 de ani, cea mai mare comunitate de români de confesiune romano-catolică, răspândiți pe teritoriul a opt județe din Moldova: Iași, Suceava, Botoșani, Vaslui, Neamț, Bacău, Galați, Vrancea. Anul acesta, la 79 de ani, a lăsat altcuiva funcția de episcop, după ce și-a îndeplinit misiunea de a organiza vizita Papei Francisc în România, la Iași.
Sfinții închisorilor

– Deși confesiunea în care ați fost botezat și pe care ați servit-o în rang înalt, de episcop, are rădăcini străvechi în România, în zonele ortodoxe se știe prea puțin despre ea. Iată de ce vă întreb, cum a început drumul dvs. spre preoție?
– Mi-am petrecut copilăria pe Valea Moldovei, în Gherăești, un sat bine așezat în zonă, unde, înainte de comunism, tata era primar. Nu a făcut politică, dar a avut totuși de suferit. Mama nu știa carte, dar știa să se roage, ne îndemna să fim buni, drepți, să nu fim dușmănoși, ne-a insuflat această grijă pentru valorile sufletești, biserică și școală. Familiile românilor sunt mai apropiate de valorile spirituale și sfinte, cu rădăcini în sufletul adânc, al neamului. La biserică, am avut preoți buni, de o mare valoare, care ne-au trezit o dorință profundă, de a face și noi ceva la fel ca ei. Ne inspirau doar când îi priveam și-i ascultam rugându-se. Când a aflat că vreau să pornesc pe calea preoției, mama a fost mai reținută, pentru că știa că nu va fi ușor. Mi-a explicat de la început ce însemna, în vremea aceea, să fii preot. O ascultam, dar asta nu m-a întors din drumul meu. Toți ne vorbeau de greutăți, dar deși era o perioadă de foc, am mers mai departe și mi-am văzut liniștit de drum. Multe rele se întâmplau în jurul nostru atunci, mulți preoți erau în închisoare. Aveam convingerea că noi, tinerii, trebuie să le ținem locul celor care lipsesc. Primul care a ieșit din închisoare după 14 ani și cu care m-am întâlnit a fost preotul Mihai Rotaru. Era un preot foarte iubit, părea înconjurat de o lumină, un soare, o atmosferă pe care nu pot să mi-o explic. Era incredibil de mult entuziasm într-un om care s-a întors din pușcărie! Dânsul a avut un rol puternic asupra mea. Se bucura, efectiv, de orice, spunea că tot ce au suferit în închisoare nu era altceva decât un fel de scânteie pentru bucurie. Și pentru noi era o bucurie să-l ascultăm, deși nu prea ne povestea ce suferise, dar amintea mereu de convingerea pe care o aveau, că într-o zi vor fi eliberați. Acești oameni au făcut foarte mult bine după ce s-au întors din închisoare, aveau această capacitate de a transmite curaj și bucurie. Au fost mulți care au suferit.
Politica evangheliei: „Ca toți să fie una”

– Ați avut și dvs. probleme?
– Eu am fost cumva privilegiat, am fost ferit de astfel de chinuri, am fost ocrotit. Nu m-a urmărit nimeni. Nu am cu ce să mă laud, în schimb, atunci a fost o perioadă în care preoții au înțeles că trebuie să fim una. În viață, ca să te poți apăra, trebuie să stai împreună, asta fac toate viețuitoarele. În acea perioadă, eram mai activi decât acum. Nu era radio, nici TV, cărți, comunicarea era în biserică și se făcea foarte organizat. Făceam tot ce trebuia cu mijloace puține, cu multă dorință și mereu împreună. Aceste întâlniri preoțești erau, pentru noi, o soluție care ne făcea să respirăm cu mult curaj. Nu făceam politică, doar pe cea a Evangheliei. Fiecare biserică avea slujbă pentru copii, părinții erau obligați să-i aducă la biserică. Așa se explică de ce în 1990, când a venit momentul să fiu numit episcop, mi-am ales un motto: „Ca toți să fie una!”.
– Aveați doar 38 de ani când ați fost învestit ca episcop, ceea ce înseamnă că bucata de viață de dinainte de episcopat este mai scurtă decât cea petrecută ca episcop…
– Credeam că voi deține doar tranzitoriu această funcție, dar iată că tranziția aceasta s-a prelungit. Așteptam mereu să vină altcineva și aveam oricând această disponibilitate, pentru mine ar fi fost o ușurare, aș fi fost mai liniștit. Nu se pune problema că m-aș fi chinuit să stau aici fără voia lui Dumnezeu sau a superiorilor. Chiar și în scrisoarea de acceptare a funcției, am scris că ea este, totodată, și scrisoarea de demisie, în orice moment se va decide asta. Am avut și multe încercări, dar și foarte multe satisfacții. Dar acum, că e altcineva care ocupă funcția de episcop, mă simt cumva eliberat.
– De ce?
– Harul preoției și al episcopatului rămân, nu ni le poate lua nimeni, nu se șterg, la fel ca și darul căsătoriei sau al botezului. Dacă am fost botezați, așa rămânem veșnic. Dar pentru administrație, alergare, o mulțime de alte probleme, pe care orice funcție de conducere le implică, este uneori foarte greu. La 75 de ani, în Biserica Catolică, orice preot, episcop, cardinal, indiferent de domeniu, trebuie să-și prezinte disponibilitatea de a lăsa locul altuia mai tânăr și mai puternic. La cei 79 de ani ai mei, era firesc să mă retrag, dar o și doream, pentru că sunt mulți care au capacitatea, energia și harul de a face mai mult decât mine la vârsta aceasta. E o logică a creșterii. Sunt prea mulți ani pentru un singur om. Deși, să nu mă înțelegeți greșit, nu am fost singur, ci împreună cu toți. Pentru că eu consider că nu episcopul formează Biserica, ci Biserica este formată din episcop, preoți și popor.
„Materialismul a ajuns să fie trăit”

– Un popor din ce în ce mai puțin numeros… De ce credeți că sunt tot mai mulți cei care aleg să plece din țară? Vedeți un pericol în această dureroasă scurgere de populație în afara țării?
– Pericolul de a ne pierde identitatea ca țară e foarte mare, căci sunt prea mulți cei care pleacă. E bine că pleacă, dar trebuie să nu uite de unde au plecat, să nu-și uite rădăcinile, căci acum sunt atâtea tentații, din toate părțile. Materialismul a ajuns să fie trăit, până acum era doar teoretic. Realitatea este că acum și satisfacțiile sunt mai mici decât cele de altădată.
– Din ce punct de vedere? Spiritual, duhovnicesc?
– Da, din punct de vedere spiritual și al realizărilor sufletești, spirituale, pentru munca noastră, pentru grija noastră. Și, dacă tot vorbim de valori românești, ar trebui să ne întoarcem înapoi și să spunem că una dintre cele mai mari valori ale românilor a fost familia. Era chiar cultivată această valoare, era prețuită și cunoscută ca datorie față de patrie. Acum, familia e împinsă în derizoriu. Această împotrivire la ceea ce este firesc și natural de la Dumnezeu are efecte dezastruoase. Să sperăm că vom trece și prin asta. Nu știu cum va fi viitorul, dar îl punem în mâinile Domnului. Cred că El va ști cum să depășim această suferință. Fără copii, nu e posibil să existe nici comunitate, nici Biserică, nici societate, nici viitor. Acum, toate aceste greutăți sunt foarte mari, sunt mulți credincioși plecați din dieceză. Suntem destul de afectați. În 1990, erau 250.000 de credincioși, acum au rămas mai puțin de 200.000. Nu știu cifrele în cazul ortodocșilor, dar e evident că a scăzut dramatic numărul copiilor, la nivelul întregii țări. Va trebui să trecem și prin asta, căci România a găsit mereu mijloace să treacă prin greutăți de tot felul. Papa Ioan Paul al II-lea spunea că viața de emigrant are două fețe, una de suferință și una de bucurie. Cei care pleacă duc valorile noastre și, când vin, aduc bogățiile ce le întâlnesc acolo. Oricum, se învață foarte mult, se câștigă foarte mult atunci când îi întâlnești pe alții. E un câștig a merge împreună, în armonie, pe calea pe care trebuie să mergem.
– Nu e și ceva ce se pierde?
– Se pierde, că niciodată nu e un câștig fără pierdere. Se pierde ceva, dar se câștigă spiritul de fraternitate și unitate, pentru că, oriunde am fi, ca români, ducem specificul românesc mai departe. Occidentul nu are acest gen de valori, iar întâlnirea este lucru bun, cu condiția ca noi să fim înțelepți, să nu uităm valorile de acasă. Papa Francisc insistă asupra acestei griji față de rădăcini, care nu trebuie uitate. Neuitându-le, se poate face o lucrare împreună, care să ajute la realizarea unui spirit de unitate și fraternitate.
„Mi-am încheiat misiunea cu binecuvântarea Papei”

– Ați avut privilegiul de a fi prezent și implicat în vizita a doi papi, două personalități diferite, la distanță de exact 20 de ani. Cum credeți că se explică fascinația, chiar și a ortodocșilor, față de Papa Ioan Paul al II-lea și față de Papa Francisc?
– Aceste două vizite la care am participat au avut rolul de a înnobila sentimentul religios, creștin și uman. Amândoi au purtat un mesaj cu adevărat de deschidere față de toți. Mesajul pe care-l poartă orice lider bisericesc trebuie să fie un astfel de mesaj, de încântare, de apropiere, de laudă comună. Papa Francisc a venit și să ne vadă viața, să ne cunoască valorile. Am avut de mult intenția și dorința de a-l invita aici. Am fi vrut să vină la noi și Papa Ioan Paul al II-lea, dar pe-atunci nu erau prea bune drumurile și nu aveam nici aeroport… Dar faptul că Sfântul părinte de la Roma l-a luat pe patriarhul ortodox, Teoctist, în papamobil, a generat un sentiment de comuniune, de unire. Nu a venit să tulbure pe cineva, ci ca să bucure, să binecuvânteze, să dea un îndemn de unire tuturor. Nu s-a gândit niciodată doar la catolici, ci la toți credincioșii români, care sunt frați, pentru că au un destin național comun și motive de bucurie comune. A fost o satisfacție să-mi închei misiunea cu binecuvântarea papei și am fost învrednicit, chiar fără merit, să-l însoțesc, să-l salut și să-l conduc la aeroport. M-am bucurat că a adus cu adevărat soare, nu e doar o metaforă. Eram triști că va fi ratată vizita, dimineața a fost foarte frig, plouase, cu 20 de minute înainte de sosirea papei a căzut grindină, chiar dacă era prima zi din luna iunie. Când a coborât din avion, însă, cerul s-a înseninat și toată zona s-a umplut de lumină. Pentru noi a fost o bucurie, cum cred că a fost pentru toți credincioșii, dar și un simbol al liniștii și păcii pe care Sfântul Părinte ni le-a adus.
„Patriarhul Daniel are o forță deosebită”

– Simbolic, sediul Episcopiei Romano-Catolice din Iași este amplasat între două mari biserici ortodoxe: Catedrala Mitropolitană și Biserica „Sfinții Trei Ierarhi”. Cum a fost colaborarea cu ortodocșii în toți acești ani?
– Am fost și în timpul comunismului aproape de ortodocși și ortodocșii au avut mereu o deschidere față de noi, chiar față de mine personal. E firesc, creștini fiind, să nu uităm de ceilalți. E păcat să spunem că doar noi suntem aleși. Dacă Dumnezeu ne-a dat darurile sale, ne-a dat tuturor la fel. Deși sunt diferențe între noi, eu nu pot spune că sunt mai brav decât un credincios dintr-o altă Biserică sacramentală. Nu am voie, e păcat! Toți suntem fiii lui Dumnezeu, de aceea trebuie să-i iubim pe toți. De aici trebuie să plecăm cu toții și să privim mai ales la ceea ce ne apropie, nu la ceea ce ne îndepărtează pe unii de alții.
– Cât timp actualul patriarh ortodox, Preafericitul Daniel, era mitropolit la Iași, ați participat la slujbe comune?
– Da, de multe ori. Am avut o legătură mai specială decât cea dintre ortodocșii și catolicii din Banat, de exemplu. La slujbele făcute în „Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor”, în perioada 18-25 ianuarie, de multe ori venea la noi, ținea predică, mergeam și noi la ei. Asta, ani la rând, înainte să ajungă patriarh. Ba chiar și ca patriarh a venit în catedrala noastră și l-am invitat să ne predice. Cred că asta trebuie să fie atitudinea fiecărui creștin adevărat și cred că, în viitor, încet, încet, asta se va întâmpla: creștinii să se recunoască toți drept creștini, fără diferență. Da, a fost o frumoasă legătură cu Patriarhul Daniel, chiar și acum avem relații bune, ținem legătura în continuare. Patriarhul Daniel are o forță deosebită, ușor de remarcat, care-i tulbură pe mulți.
– Dincolo de funcția de episcop, care impune o anume sobrietate, anumite rigori, ca om, aveți vreo bucurie aparte?

– A fi creștin și a fi om sunt două lucruri care neapărat trebuie să se combine. Nu poți fi om fără să-l iubești pe Dumnezeu, cum nu poți fi creștin fără să fii om. Pentru mine e o normalitate să stau de vorbă cu cineva, chiar dacă nu-i pot rezolva problemele, trebuie să înțeleagă că sunt și ale mele, aceasta trebuie să fie atitudinea noastră, de oameni. În rest, adorm ascultând muzică. Una dintre cele mai frumoase cântări pe care le ascult și adorm cu ea este „Acatistul de mulțumire pentru toate”, o cântare ortodoxă pe care, din păcate, nu știu cine o interpretează. Excepțional! E de expresie orientală, dar care are rezonanțe și pentru noi. Și cântecele despre Basarabia mă impresionează grozav… De asemenea, eu iubesc foarte mult Prutul. Dacă vreau să mă liniștesc, să uit de toate problemele de acasă, mă duc pe malul Prutului. Cam astea sunt bucuriile mele. Avem și alte probleme, mai plângem, ne mai înfierbântăm. Și n-aș vrea să încheiem interviul fără să vă spun că dvs., jurnaliștii, aveți o misiune specială pe care o apreciem, iar Biserica o apreciază și mai mult, pentru că tot ceea ce faceți, aceste modalități de cunoaștere și comunicare între oameni au rolul lor de a apropia, de a deschide ferestre sufletești. Iar revista dvs. m-a impresionat întotdeauna, pentru complexitatea subiectelor abordate. Așa că vă spun bun venit și vă mulțumim că ați ales să vă aflați în mijlocul nostru!