Români care au reușit
Mulți dintre noi, în special tinerii, aleg să ronțăie, între mese sau chiar în locul acestora, chipsuri, snacksuri sau alte „uscături” crocante, dulci sau sărate, cu arome dintre cele mai diverse. Că sunt sănătoase sau nu, e o altă discuție. Nu știu însă câți dintre acești consumatori s-au gândit că ronțăielile lor pot fi făcute și din carne, nu doar din legume sau aluaturi, preparate industrial. Ei, bine, George și Adrian Cărpușor, fiu și tată din Roman, județul Neamț, au ales să producă snacksuri din carne uscată, pe care, din dorința unei viitoare recunoașteri pe piața internațională, le-au numit Carpathian Jerky. Pentru că nu fac rabat de la calitate și nici n-au așteptat pe la ușile hyper-marketurilor, au deja o mulțime de clienți fideli, pe site-ul unde-și comercializează produsele. Semn că sunt pe drumul cel bun.
Gusturile copilăriei

„Totul a pornit în urmă cu doi ani, de la o așteptare personală: îmi doream o gustare sănătoasă, fără zahăr, fără aditivi, cu proteină reală, pe care să o pot lua oriunde aș merge. Pentru că nu am găsit așa ceva pe piață, împreună cu tatăl meu, care are experiență în zona de producție alimentară, am decis să creăm chiar noi ceea ce-mi doream. Ne-am inspirat din gusturile copilăriei – carnea uscată pregătită tradițional -, dar și din produsele americane de tip jerky, și am adaptat totul la standardele actuale. Am testat zeci de rețete până când am ajuns la produsul care astăzi este Carpathian Jerky”, povestește George Cărpușor.
George are peste zece ani de experiență în marketing digital, timp în care a lucrat cu branduri locale și internaționale.
– Care este, concret, procesul prin care bucata de carne brută ajunge în formă de snacks?
– Carpathian Jerky îmbină trei lucruri în care cred profund: un stil de viață activ, ingrediente curate, și conceptul de Direct to consumer-direct la consumator.
Carnea este tăiată fâșii, marinată cu condimente naturale – sare, piper, ceapă sau usturoi – apoi uscată lent, timp de 10–15 ore, la temperaturi controlate. Nu prăjim, nu adăugăm nimic artificial. Rezultatul este un jerky cu 50–70 la sută proteină, crocant sau moale și gustos. Ambalăm în pungi tip ziplock (cu autoînchidere – n.red.), pentru prospețime, fără conservanți.
– De unde vă procurați materia primă?
– Lucrăm cu fermieri locali din România, din Botoşani, Vaslui şi Bacău, care ne oferă carne de calitate, sută la sută românească. Selectăm atent fiecare lot, punând accent pe prospețime și ingrediente simple. Nu folosim aditivi sau conservanți.
„Nu ne dorim un lanț de revânzători”
– De unde denumirea brandului dumneavoastră?

– Am ales „Carpathian”, ca să atragem atenția că este un produs românesc, iar „Jerky” este termenul internațional pentru carne uscată. Numele reflectă exact ce suntem: un produs local, natural, dar pregătit să concureze oriunde în lume.
– Ați investit bani personali sau din fonduri europene?
– Am început afacerea cu fonduri proprii sută la sută. Tot ce am construit până acum a fost realizat din resurse personale, cu multă răbdare și reinvestire continuă. Deocamdată, nu am apelat la fonduri europene.
– Unde vă comercializați produsele?
– Portofoliul Carpathian Jerky include mai multe sortimente de jerky, din carne de vită şi pui, dar şi cârnăciori din carne de porc. Am gândit de la bun început să ne vindem produsele direct către consumatorul final. Nu ne-am dorit un lanț cu foarte mulţi revânzători, ci vrem să construim propria noastră comunitate de clienţi, să-i putem fideliza, să putem controla atât preţul, cât și calitatea de la început până la final. Facem produse curate, fără aditivi și fără chimicale, al căror termen de valabilitate este mai mic față de produsele similare existente în comerț, și am decis să nu intrăm cu ele în marile lanţuri de magazine. Cu toate acestea, deshidratarea aproape în întregime a produselor şi faptul că scoatem din ele toată cantitatea de apă, ne ajută, totuși, ca termenul de valabilitate să ajungă la câteva luni. Avem comenzi zilnice și lucrăm la o rețea de distribuție care să susțină cererea tot mai mare.
Cei interesați de produsele noastre ne pot găsi online, pe carpathianjerky.ro sau carpathianjerky.com, dar avem și revânzători activi în România, Grecia, Slovacia și Cehia. Urmează cât de curând să ne extindem și în restul Europei. Am început deja cu Ungaria, de unde avem niște semnale îmbucurătoare, și urmează Bulgaria, Slovenia, Germania și Austria. Piaţa de snacksuri pe bază de carne în Germania, de exemplu, totalizează în jur de 200 de milioane de euro pe an. Așadar, dacă reuşesc să acaparez, să zicem, măcar unu la sută, voi fi extraordinar de fericit.
„Primim mesaje de la clienți din toată Europa”
– Ați avut și momente în care să fi dorit să renunțați?

– Desigur. În orice proiect antreprenorial vin și momente dificile – blocaje logistice, stres, lipsă de resurse. Dar ne-a ținut în picioare convingerea că facem un produs valoros. Când primim mesaje de la clienți din toată Europa care ne spun că nu au mai gustat ceva atât de curat și bun, știm că merită tot efortul.
– Ce înseamnă să fii antreprenor în România? Mai mult bine sau mai mult greu?
– Și una, și alta. Bucuria vine din contactul cu clienții, din comunitatea care s-a format în jurul brandului și din satisfacția de a livra un produs curat, fără compromisuri. Tristețile țin de birocrație și de piedicile pe care uneori le întâlnești când încerci să faci ceva diferit, mai ales într-un domeniu dominat de produse de masă, cu ingrediente ieftine.
– Ce planuri de viitor aveți?
– Vrem să extindem gama cu snacks-uri noi: crackers proteici, supe instant cu carne deshidratată și alte produse funcționale. De asemenea, pregătim o extindere accelerată în Europa și dezvoltarea unei mici unități de producție proprii în inima Carpaților, unde să putem controla fiecare detaliu.