Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

MERINITO – lână moale ca mătasea

Români care au reușit

Dana Agap

Păstrăm în amintire, poate mulți dintre noi, hainele de lână din anii copilăriei – pulovere, veste, șosete – și insistența cu care mama și bunica ne îmbrăcau cu ele, în ciuda protestelor noastre, sub motivul că „pișcă”. „Las’, că nu mori din asta!”,    spuneau. Și n-am murit, ba nici răcelile, nici gripele nu se apropiau de noi ca acum. Căldura lor naturală ne proteja. Cu experiența copilăriei în minte, doi tineri români și-au propus să producă haine din lână. Încă din 2014, Dana Agap și Adrian Duță au realizat brandul Merinito, care se bucură de succes. „Când cumperi primele produse din lână merinos și experimentezi toate calitățile lor extraordinare, se naște o adevărată fascinație pentru acest material. Am simțit și noi asta și am hotărât să ne dedicăm misiunii de a produce în România și a promova conceptul de «lână merinos extrafină»”, spune Dana Agap.

Afacere sută la sută românească

Cum a început povestea Merinito și de unde ați avut sprijin financiar?

Căptușeală din lână merinos

Producția Merinito a început în 2014. Am preferat o strategie mai sigură și fără presiune exterioară, astfel încât am pornit cu investiții din surse proprii și ne-am dezvoltat organic, prin reinvestirea constantă a profitului. Rezultatul acestei abordări este cifra de afaceri de 650.000 de euro în 2024. Suntem mândri să fim o afacere sută la sută românească: acționarii sunt români, produsele sunt fabricate în mare parte în România, cu materie primă selectată din import, iar cele realizate în străinătate respectă și ele obligatoriu, designul și standardele riguroase de calitate. Brandurile noastre – Merinito, Merino Shop și Fainloft (noua izolație revoluționară, folosită în colecția de jachete) – sunt mărci înregistrate, atât în România, cât și pe plan internațional, în Europa și SUA.

Cine vă sunt colaboratorii din România?

România are o tradiție îndelungată în industria lânii, dar lâna merinos extrafină e încă o bijuterie puțin cunoscută în țara noastră. De aici și sloganul nostru: „wool is back” (ne-am întors la lână – n.red.). Multe ateliere și fabrici și-au închis porțile, însă mai există specialiști talentați și ateliere mici, cu care putem colabora.

Ne-am propus să externalizăm o parte din producție către diverse ateliere mici, fiecare specializat în funcție de produsul final dorit. Astfel, comenzile noastre îi ajută să prospere și să-și continue activitatea. Brandurile locale merită să fie încurajate să devină mai puternice, să se capitalizeze și să producă în România. Doar astfel avem șansa să salvăm de la dispariție multe industrii valoroase. Această misiune este încă posibilă, pentru că specialiștii există în continuare și la noi.

De ce a fost nevoie să externalizați o parte din producție?

Majoritatea produselor Merinito sunt create în România, însă în ultimii ani, am extins producția și în străinătate, menținând designul și controlul de calitate, sub supravegherea noastră directă. Externalizarea unei părți din producție ne permite să oferim o gamă mai largă de produse, păstrând raportul optim calitate-preț.

Material de lux, pentru colecții premium

Ce are special lâna Merinos, față de cea tradițională?

Lâna merinos pe care o folosim este una specială, provine de la oi crescute în condiții ideale, în Australia și Noua Zeelandă, în timp ce mătasea este selectată din China, iar cașmirul din Mongolia. Spre deosebire de lâna merinos autohtonă, care are o finețe între 22-40 microni, fibrele din import se remarcă printr-o finețe superioară, de 15-25 microni, fiind astfel perfecte pentru produsele de contact direct cu pielea. Această finețe nu este întâmplătoare. Pe lângă rasa specială a oilor merinos, contează mult și condițiile de mediu în care acestea trăiesc: altitudinea și diferențele de temperatură dintre zi și noapte. Cu cât condițiile externe sunt mai dure, cu atât lâna produsă de oi devine mai fină, cu o capacitate superioară de izolare termică.

Deși am crescut cu ideea că hainele din lână sunt aspre și dificil de purtat – ca cele din vremea copilăriei – lâna merinos de astăzi este o cu totul altă experiență. Fibrele merinos extrafine reprezintă un material de lux, folosit în colecțiile premium. Avantajele sunt de neegalat, chiar și de cele mai avansate fibre sintetice: reglează temperatura corpului în orice condiții climatice, au proprietăți antibacteriene naturale, nu rețin mirosurile, chiar după purtări repetate, sunt biodegradabile și complet naturale. Îmbrăcămintea din fibre merinos este foarte sigură, fiind folosită de pompieri, de personalul din armata țărilor dezvoltate, de motocicliști, piloți de curse, precum și de echipajele care efectuează misiuni spațiale.

Una dintre provocările noastre este să promovăm îmbrăcămintea din lână și pentru sezonul cald. Lâna se comportă excelent și în aceste condiții, pentru că nu supraîncălzește corpul și oferă protecție UV naturală. Pe lângă fibrele sută la sută merinos, experimentăm constant cu combinații noi de fibre: cu mătase, cașmir, in, bambus, dar și cu poliester și elastan, pentru a răspunde tuturor nevoilor moderne de confort și funcționalitate.

„Nu toți joacă corect”

Unde pot găsi cei interesați îmbrăcăminte Merinito?

Îmbrăcăminte Merinito

Vânzarea majoritară este în România, direct pe site-ul propriu: merino-shop.ro. De asemenea, vindem în toată Europa și urmează să ne extindem și în Statele Unite, prin intermediul unui retailer partener.

Care au fost cele mai grele provocări cu care v-ați confruntat, în timp?

Fiind un brand românesc, am înțeles că este necesar să oferim un produs competitiv față de produsele brandurilor mari, pe lângă eticheta de „Fabricat în România”. Provocările sunt multe, constante și necesită flexibilitate și adaptare rapidă. Problemele vin din lipsa de stabilitate a sistemului fiscal și din concurența cu retailerii mari externi, care nu joacă toți corect, după reguli clasice. Din păcate, nu simțim un sprijin consistent din partea statului, pentru micile afaceri românești. O protecție și încurajare prin măsuri fiscale stimulative ar fi esențială pentru dezvoltarea brandurilor locale.

Ce planuri de viitor aveți?

Știți cum se spune: „Viitorul e deja aici!”. Ne axăm pe creșterea brandului, încercăm să definim cât mai bine identitatea acestuia, printr-o imagine online consistentă, pe toate canalele, de la website și social media, până la newsletter și campaniile de marketing. Am înțeles că totul se poate construi doar pe o fundație solidă: produse de calitate, adaptare la nevoile clienților și o strategie de marketing eficientă.

Calitatea rămâne însă prioritatea numărul unu. Investim continuu în îmbunătățirea produselor noastre, asigurându-ne că fiecare articol care poartă numele brandului nostru respectă cele mai înalte standarde.

Suntem conștienți că acest drum necesită răbdare, dedicare și o viziune pe termen lung. Cu toate acestea, suntem convinși că prin menținerea acestor standarde și prin construirea pas cu pas a unei reputații solide, vom reuși să ne îndeplinim obiectivele și să creăm un brand de care să fim cu adevărat mândri.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.