Români care au reușit

Gospodinele știu că orice tocănițe, ciorbe sau sosuri care au în compoziție carne sunt mai gustoase dacă sunt făcute cu o fiertură de oase. Fie că e vorba de pasăre, vită sau porc, oasele dau mâncării un gust pe care îl știm cu toții din anii copilăriei. Gust de mâncare de casă. Dar care a dispărut, din păcate, din alimentele substitut, existente în prăvălii. Cine dorește să evite concentratele produse industrial, care abundă în sare și E-uri nocive, are la îndemână un produs românesc, natural sută la sută: supele concentrate ZWUP. Denumite comercial „baze de gătit”, ele sunt realizate într-o fabrică din Iași. Cum s-a născut produsul și cine sunt cei care trudesc la crearea lui ne-a relatat Iulian Virabov, directorul executiv al Nutrizema, firma căreia îi aparține brandul ZWUP.
– O afacere cu „baze de gătit”? Funcționează așa ceva?
– Ideea afacerii a pornit în 2017, de la fiica mea cea mare, la vremea aceea tânăr medic și tânără mamă, care căuta în magazine baze de gătit naturale și nu găsea. Cele care se găseau nu erau din ingrediente exclusiv naturale. Ne-am dat seama că aceste baze pentru gătit – supă limpede (stock) sau concentrată (broth), din legume sau din diverse tipuri de carne sau oase, ar avea mare trecere, deși necesită multă muncă, timp și bătaie de cap, plus dezordine și abur în bucătărie. Așa că ne-am hotărât să le producem noi, mai ales că eu aveam experiență în antreprenoriat, iar soția mea e inginer chimist, cu competențe în sfera alimentară. Am adunat lângă noi o echipă minunată de prieteni vechi, specializați în domeniile-cheie: marketing-comunicare, finanțe, juridic, și așa am pornit la drum, în 2017.
– Și de ce ZWUP? E drept că sună ca o sorbitură dintr-o ciorbă gustoasă…

– Mihaela Calcan, omul-cu-brandul-și-marketingul din echipa noastră, a condus proiectul cu mână sigură. Procesul a fost un adevărat „laborator” și am testat multe strategii. În cele din urmă, ne-am dorit acest nume unic, modern, memorabil și… de impact. Apoi am fost încântați să vedem că el ne permite să „zwupăm” mult în comunicare și să creăm „zwuper”-concepte creative. Finalmente, brandul a exprimat visul nostru de business și, pur și simplu, ne-am regăsit întru totul în el.
– Cu ce fonduri ați pornit afacerea și cu ce o susțineți în continuare?
– Finanțarea a provenit mereu din fonduri proprii și din credite bancare. La început, am beneficiat și de sprijin prin niște programe guvernamentale, însă ajutorul a fost mult sub nivelul investițiilor necesare. Anul acesta am făcut noi investiții pentru o fabrică mai mare și mai modernă, care permite strategia de dezvoltare propusă pe următorii cinci ani, ceea ce a însemnat și credite noi, pe lângă resursele firmei.
– Ce a fost mai greu la începutul afacerii, să găsiți oameni sau bani?
– Fără îndoială, banii. Cum spuneam, și ideea, și echipa de proiect au apărut spontan, rapid, natural, cu mare entuziasm și cu toate competențele necesare, la cel mai înalt nivel. Chiar și prima echipă de producție a fost relativ simplu de recrutat, la vremea aceea.
– Și cine sunt cei care formează echipa ZWUP?
– Ca echipă administrativă și managerială, suntem aceiași oameni de la început, ceea ce ne dă soliditate și constanță: noi, familia și colaboratorii apropiați, care gestionează domeniile-cheie ale afacerii. Suntem bucuroși că, între timp, am reușit să găsim un excelent coordonator de operațiuni. Ca echipă de producție, avem și noi aceleași dificultăți, ca mulți alți antreprenori, în a găsi și a păstra oamenii potriviți. Acum, pe lângă personalul cu vechime și experiență, adăugăm lucrători străini, pe care încercăm să îi integrăm nu doar în fluxul de producție, ci și în cultura noastră organizațională. Oamenii reprezintă un efort continuu.
Produse cu ștampilă ovală
– De unde vă procurați materia primă?

– Toată materia primă e procurată intern, din România, și ne orientăm cu precădere spre producătorii autohtoni, cu condiția să beneficiem de calitate și constanță în livrările de care avem nevoie. Produsele noastre poartă ștampila ovală, ca indicator de calitate, iar lanțul de aprovizionare e construit conform acestui standard.
– Ce sortimente aveți în portofoliu?
– Gama ZWUP include supe concentrate pentru gătit (fonduri), sută la sută naturale, preparate prin fierbere lentă de peste 12 ore. Ca sortimente, avem supele de oase de pui și vită și supa de legume. Se utilizează la gătit fie ca atare, fie diluate cu apă, în funcție de tipul preparatului și rețetă. Diluția ZWUP:apă recomandată e de 1:3, pentru supele de oase, și de 1:2, pentru supa de legume. Fondul de gătit cel mai complex și cu gust bine echilibrat, ideal pentru supe și ciorbe, se obține din o parte ZWUP de oase + o parte ZWUP de legume + două părți apă. E important de reținut că supele de oase au și beneficii deosebite pentru sănătate, în special prin conținutul ridicat de colagen natural. Astfel, toate fondurile naturale ZWUP reprezintă un ajutor neprețuit la gătit, oferind timp, savoare și nutrienți valoroși.
– Există produse similare pe piață? De ce am alege ZWUP?
– Există fonduri de gătit în diverse sortimente și diverse forme, de la prafuri până la supe diluate. Din ce știm, există și câteva inițiative de producție artizanală cu supe de oase. Totuși, la lansarea ZWUP eram singurul producător român de supe concentrate pentru gătit sută la sută naturale, cu producție de nivel industrial, și credem că încă suntem.
Alegerea ZWUP e justificată de calitate și de conținutul în totalitate natural. Raportul preț-calitate este excelent, mai ales având în vedere gradul de concentrare a preparatelor. Însă a decide să gătești folosind ca bază supe și nu apă simplă este mai mult decât atât, e o chestiune de stil de viață, de educație culinară și nutrițională. Odată ce această decizie e luată, noi, pur și simplu, recomandăm consumatorilor să citească atent etichetele produselor, adică ingredientele și tabelele de nutrienți. Fiecare va alege apoi ce își dorește să pună în mâncarea pe care o prepară.
– Unde pot găsi cei interesați produsele dumneavoastră?
– Gama ZWUP se regăsește în marile rețele din retailul modern: Kaufland, Carrefour, Mega Image, Selgros, Metro, Freshful, Sezamo, dar și în magazine din retailul tradițional. În magazinele cash&carry sunt disponibile și gramajele mari, pentru uz profesional, destinate clienților HORECA sau diverșilor procesatori.
„Vin constant probleme și lovituri”
– Ați avut momente în care să vă fi dorit să renunțați?

– Da și nu. Dificultățile au fost de multe ori copleșitoare, neașteptate, uneori au părut insurmontabile. Vin constant probleme și lovituri, inclusiv de unde nu te aștepți – c-așa-i în business. Sigur că și renunțarea pare, în astfel de momente, o opțiune. Dincolo de oboseală, frustrare, spaimă ori revoltă, am avut totuși mereu un sâmbure puternic de încredere și drag pentru acest proiect, știind că supele noastre fac parte din acel segment miraculos de produse, care sunt deopotrivă unice, utile, necesare și de calitate premium. De aici a venit energia și puterea de a continua, plus imaginația și priceperea de a găsi soluții noi.
– Ce vă bucură și ce vă nemulțumește, ca antreprenor în România?
– Ne nedumerește constant faptul că un proiect de business cu potențial uriaș nu devine eligibil pentru finanțări și sprijin. Aici e o fractură majoră de strategie, credem noi, pentru că nevoia cea mai mare de sprijin o ai înainte de a deveni o afacere solidă și confirmată. Visăm la un moment de maturitate și viziune în materie de politici de dezvoltare, în care structurile de finanțare – oricare ar fi ele – să aibă oameni și proceduri potrivite, pentru a evalua – nu rezultate financiare anterioare, ci planuri de business în întregimea și în profunzimea lor, cu potențialul lor de viitor.