Ce urmează după Brexit?
Pe 31 ianuarie 2020, la ora 11 p.m. G.M.T., Marea Britanie părăsea Uniunea Europeană. Plecarea celei de-a doua mari economii a UE din blocul comunitar a declanșat un cutremur cu consecințe geo-politice imprevizibile. Nu știm cum va funcționa UE fără insulari, dar e limpede că vom simți absența lor pe toate planurile. Pentru mai multe amănunte, i-am solicitat un interviu domnului ambasador Theodor Baconschi, fost ministru de Externe al României.
“Insula a redevenit… insulară”
– Vorbim despre Brexit, dar mulți dintre noi nu știm ce înseamnă. De ce au plecat britanicii din UE?
– Situația e oarecum ironică, dacă ne gândim că ideea unor “State Unite ale Europei” a fost exprimată în premieră, după al II-lea război mondial, de un premier britanic: Winston Churchill. El avea în minte, desigur, necesitatea ca democrațiile occidentale (din așa-numita “lume liberă”) să strângă rândurile în fața pericolului comunist reprezentat de URSS, care-și întinseseră dominația până la Berlin. Principiul unității strategice a Occidentului a funcționat pe durata războiului rece și în deceniile succesive prăbușirii URSS. Dar iată că acum situația aceea (stabilă din toate punctele de vedere) lasă loc unui context mai fluid. La fel de ciudată e decizia britanicilor, dacă ne gândim că ei au aderat la blocul comunitar (continental) destul de târziu: multă vreme, Franța lui Charles de Gaulle s-a opus integrării Marii Britanii! Oricum, fapt este că, acum trei ani, 17 milioane de britanici au votat pentru Brexit, depășindu-i pe cei 15 milioane care s-au opus părăsirii UE. Fostul premier Cameron și–a asumat riscul convocării unui referendum, fiind convins că el nu va “trece”. Intenția lui era de a păstra guvernul și majoritatea conservatoare, oferind o satisfacție facțiunii eurosceptice. Din păcate, calculul s-a dovedit greșit. David Cameron a ieșit neglorios din scenă, lăsându-i locul din 10, Downing Street, d-nei Theresa May, care a făcut aproape trei ani de echilibristică, încercând să pună în practică Brexitul și să evite riscul unei “ieșiri dezordonate”. Abia noul premier, Boris Johnson – fost primar al Londrei și, o vreme, ministru de Externe – a recompus majoritatea parlamentară (prin alegeri) și a scos efectiv țara din UE, la 1 februarie 2020. Deși campania pro-Brexit a fost populistă și plină de informații eronate, ea s-a bazat pe clasicul suveranism britanic, menit, printre altele, să panseze frustrările post-imperiale. Insula a redevenit… insulară. Și totuși (sau tocmai de aceea), nu a scăpat de provocări serioase: Parlamentul scoțian anunță un nou referendum pentru independență, situația din Irlanda nu e nici pe departe sub cel mai strict control. Plus că elitele urbane, educate, din City-ul londonez, dar și marile corporații și mediul academic au fost anti-Brexit: societatea britanică va avea de gestionat pe termen lung toate aceste linii de fractură internă.
“E o mare pierdere de ambele părți”
– Ce pierde Uniunea Europeană prin ieșirea Marii Britanii din sânul familiei?
– Sincer, m-a întristat momentul simbolic în care steagul Marii Britanii a fost extras din Parlamentul European. Discursul “final” al eurodeputatului Nigel Farage a fost, de asemenea, lamentabil. Evident că e o mare pierdere de ambele părți. UE pierde un stat-membru de prima linie, o putere nucleară, o mare economie dinamică și un contributor net la bugetul comunitar. E grăitor și faptul că după Brexit, UE nu va mai avea nicio universitate în topul 25 mondial, ceea ce spune ceva, nu atât despre excelența academică a Regatului Unit, cât despre deficitul european de competitivitate în materie de cercetare fundamentală. La rândul său, Marea Britanie se regăsește într-o situație juridică foarte complexă, fiind obligată să negocieze un nou tratat cu UE, până la finalul acestui an. Vor fi negocieri de toate felurile, de la stabilirea cotelor de pescuit în nou delimitatele ape teritoriale, până la tarifele vamale și o mulțime de chestiuni financiare, de politici industriale sau agricole, de acces pe piața internă a mărfurilor britanice, sau de regim al vizelor. Dl Johnson poate trece rapid un asemenea acord prin Parlamentul de la Londra, însă Comisia Europeană va avea nevoie de un mandat de la toate statele-membre, iar ratificarea viitorului Acord în parlamentele lor naționale va fi un proces cu multe hopuri, greu de coordonat. Putem deplânge o pierdere și pe plan strategic: Marea Britanie era o excelentă garanție de coeziune euro-atlantică, grație relației sale speciale cu SUA. Relația UE-SUA scârțâie, așa cum am constatat și la recenta ediție a Conferinței de Securitate de la München, unde România a fost reprezentată de premierul Ludovic Orban, secondat de titularii de la Externe și Apărare. Acum, mai ales noile state-membre din Centrul și Estul Europei rămân avocații unei relații transatlantice solide, văzută ca element central într-o lume unde competiția geopolitică dintre marile puteri s-a relansat. Cert este că Brexit s-a produs și că trebuie să ne adaptăm cu toții acestei noi situații.
“Proiectul european este în pierdere de viteză”
– Credeți că exemplul Marii Britanii ar putea fi urmat și de alte state? Este UE în pericol de fragmentare ori dispariție?
– Există curenți eurosceptici destul de puternici, dar nu cred că exemplul Marii Britanii va fi urmat de alte state-membre. El va fi mai curând agitat ca pârghie de negociere între anumite state-membre și Comisie sau Parlamentul European. Pentru moment, reformele propuse de Franța sunt blocate de Germania. Polonia, Ungaria și parțial Cehia sunt taxate de la “centru” pentru presupusul lor “iliberalism”, extinderea cu Macedonia de Nord și Albania trenează, Parteneriatul Estic e în pierdere de viteză și substanță, deci nu ne aflăm într-un context care să genereze entuziasm, mai ales dacă adăugăm presiunea migraționistă dinspre Orientul Mijlociu și Africa, revizionismul rusesc, emergența Chinei (care reface Drumul Mătăsii prin investiții enorme de infrastructură în Oceanul Indian și Asia Centrală). Impactul geopolitic al noilor tehnologii și interconectarea globală a situațiilor de “criză” ne-au instalat într-o lume impredictibilă, unde faptul că distanțele au fost abolite nu oferă garanții de stabilitate și dialog. Uniunea Europeană trebuie să salveze NATO, să investească pentru modernizarea capacităților sale militare, să definitiveze extinderea fără a neglija politicile de convergență, să nu sacrifice relația cu SUA pentru un improbabil condominium cu China și Rusia, să reglementeze imigrația ilegală, sporindu-și simultan prezența în vecinătatea sa orientală și meridională. O agendă complexă și dificilă, care va presupune mai puțină demagogie suveranistă (deci mai multă solidaritate între statele-membre), dar și o relansare concretă a proiectului european, aflat în pierdere de viteză.
– Există un impact românesc al Brexit-ului? Vor avea de suferit de pe urma lui concetățenii noștri din Regatul Unit? Dar cei care vor acum să plece în Anglia, tinerii români, de pildă, care vor să se înscrie la facultățile din Marea Britanie?
– Marea Britanie a devenit principala destinație a românilor în ultimul deceniu, după ce piața muncii din Italia, Spania, Germania, Franța și zona scandinavă a fost saturată. S-au instalat acolo aproape o jumătate de milion de compatrioți, fie la lucru, fie pentru afaceri sau pentru studii universitare. Soarta lor trebuie să fie identică cu aceea a oricăror resortisanți ai statelor-membre UE și, în acest sens, am convingerea că Parlamentul României nu va ratifica noul Acord UE-UK, înainte ca el să conțină garanțiile juridice ale acestei egalități de tratament. Comunitatea românească din Marea Britanie are, cu siguranță, o contribuție importantă la creșterea PIB-ului britanic și nu va putea lipsi peste noapte din circuitele economice, comerciale sau din sfera serviciilor, la care ia parte. Londra a anunțat deja că toți cetățenii UE vor putea face solicitări pentru viză pe durată lungă sau chiar pentru stabilirea în Marea Britanie, în condițiile legii, deci și românii vor avea această perspectivă. Cred însă că taxele de studii pentru non-britanici (și non-Commonwealth) vor fi în viitor mai mari, ceea ce nu e de natură să ne bucure.
– Cum vedeți viitorul relațiilor noastre cu Marea Britanie?
– Dispunem de toate argumentele pentru a susține o cât mai ambițioasă relație bilaterală, București-Londra. Nu trebuie să fii numaidecât anglofil pentru a admite că avem enorm de multe de învățat de la britanici și că o bună relație între țările noastre prezintă un interes viabil, pe termen lung. Așteptăm în continuare investiții britanice în economia românească, așa cum ne așteptăm ca lobby-ul Prințului Charles pentru frumusețile țării noastre (și pentru un stil de viață curat, în spiritul meșteșugurilor tradiționale) să nu înceteze. Și Casa Regală a României poate juca, aici, un rol semnificativ. Cele două națiuni sunt apropiate mai mult decât oricând în istoria lor cunoscută. Ar fi cu totul contraproductiv să risipim acumulările prezentei etape, în loc să continuăm sporirea lor reciprocă, pe toate planurile.