
„«Ani de liceu», delirul continuă”
– Arăți minunat, Oana! Să înțeleg din asta că viața ta funcționează la turație maximă?
– Da, sfârşitul lui 2019 a fost extrem de activ şi de bogat în evenimente: am cântat mult atât în Bucureşti, cât şi prin ţară. Am avut concerte de Crăciun, am avut spectacole pentru copii, am avut foarte multe filmări, tot muzicale, şi am avut şi evenimente private, unde, fără excepție, am fost rugată să cânt… „Ani de liceu”! Mi se pare fascinant că, la 34 de ani de la premiera filmului „Liceenii”, lumea continuă să îl iubească și, implicit, să iubească și muzica lui. E vorba de oameni de vârsta mea, care au trăit lansarea filmului exact la vârsta personajelor, dar e vorba şi de „copii” din generaţiile anilor 2000, și asta mi se pare ceva fantastic! Inclusiv la concertele „Nostalgia” (un ciclu de evenimente muzicale foarte frumoase şi bine realizate), unde am fost invitată în mai multe rânduri, a trebuit neapărat să cânt „Ani de liceu”. Anul ăsta, de pildă, „Nostalgia” a fost organizat la „Romexpo”, deci îţi dai seama de amploarea publicului – cred erau acolo vreo 10.000 de oameni. Ei, abia am apucat să cânt primele acorduri din „Ani de liceu” şi a început delirul! (râde) „Misterul” ăsta cred însă că are o explicaţie simplă: e vorba de calitatea filmului şi a muzicii, cât şi de valorile solide care, până la urmă, reprezintă „coloana vertebrală” a poveştii. Și pentru Revelion am avut mai multe propuneri, pe care însă le-am refuzat. După peste 30 de ani de prezență pe scenă, am preferat să rămân acasă, alături de familie. Nu prea mai agreez iureşul de Revelion: alergi de la o cântare la alta, că sunt câte 3-4 pe noapte, deseori trebuie să cânţi în pieţe, în aer liber, deci în frig, ceea ce e periculos pentru voce, iar dacă mai trebuie şi să fugi în alte oraşe, disconfortul generat de oboseală e foarte mare, mai ales că organizatorii nu-ţi mai asigură cazarea, ceea ce mi se pare aiurea. Şi ştii cât de bine a fost acasă?! Am fost într-o vizită, vreo două ore, la nişte verişori, unde se strânseseră copilaşi mulţi, iar apoi am revenit la ai mei, unde ne-am reunit întreaga familie, unde a fost veselie, tandreţe şi multă iubire. Ce-aş fi putut să-mi doresc mai mult?!
– A durat bucuria asta și în 2020? Ai izbutit să iei startul „la timp”?
– În general, de-a lungul vieţii, eu nu am făcut niciodată bilanţuri, fiindcă nici planuri de viitor bătute-n cuie nu mi-am făcut. Am preferat şi prefer să las lucrurile să vină spre mine, important e să le primesc pe toate cu firesc, cu naturaleţe. Cred că atitudinea asta îţi dă o anume aşezare, care te ajută indiferent de circumstanţe: că e vorba de provocări profesionale, că e vorba de bucurii sau poate de tristeţi personale… Pentru mine, ultimii doi ani au fost foarte bogaţi atât profesional, cât şi emoţional. Viața mi-a făcut o mulţime de surprize frumoase, pe sufletul meu! Am trecut pragul celor 50 de ani într-o stare de efervescenţă artistică, într-o energie frumoasă şi benefică, în iubire… Am fost surprinsă de nişte trăiri atât de intense şi atât de noi! Pe de altă parte însă, a intervenit şi o schimbare, legată de starea mea fizică. Oricât de tare mi-ar plăcea mie să-mi trăiesc visele şi iubirile în candoare şi într-un romantism adolescentin (lucru pentru care am fost admirată, dar şi ironizată), trebuie să recunosc că am început să percep puţin altfel trecerea timpului, la nivel fizic, sau, poate, trecerea mea fizică prin timp. Simt o oarecare oboseală fizică, nu mai am aceeaşi energie ca în urmă cu 20 de ani, simt o acumulare de stres – pentru că am nişte responsabilităţi, nişte griji legate de familie, sunt preocupată constant de fiul meu… – şi văd şi în oglindă unele modificări. Sigur, l-aş mânia pe Dumnezeu să spun că modificările astea, reflectate în oglindă, sunt atât de evidente, încât să mă deprime şi să mă sperie. N-am ajuns să bat cabinetele cosmetice sau medicale, ca să încerc toată gama de „remedii” care e acum accesibilă pe piaţă. Totuşi, schimbările astea le simt şi le văd. Dar le privesc şi le accept fără dramatism, ci cu firesc, cu naturaleţe. Şi aleg mereu drumul spre primăvară, mă concentrez cel mai mult pe seninătatea sufletului, pe acele trăiri sentimentale care mângâie femeia din mine şi, în acelaşi timp, sporesc creativitatea artistului din mine.
„N-am fost niciodată singură în suflet”

– Oana, vorbești ca o îndrăgostită! Asta spune și chipul tău…
– Iubirea duce tot, Ines! Dacă iubeşti, nimic nu poate să-ţi diminueze optimismul şi speranţa… Eu consider că toţi avem nevoie de iubire, şi aici mă refer la iubirea romantică. Sigur, poţi să iubeşti o floare, poţi să iubeşti natura, îţi iubeşti copilul şi-ţi găseşti împlinirea în el, dar cred, totuşi, că iubirea dintre doi oameni maturi, iubirea romantică, rămâne extrem de importantă, inclusiv în epoca asta atât de tehnologizată. Şi ştii de ce insist pe ideea asta? Fiindcă eu am fost un om norocos: în viaţa mea matură, cu foarte puține excepții, nu mai mult de câteva luni, eu n-am fost singură în suflet. Or, trăirile astea emoţionale intense m-au readus mereu la vârsta de 14 ani, când m-am îndrăgostit pentru prima oară cu-adevărat. Trăirile astea emoţionale intense nu mi-au permis să mă maturizez interior, în sensul pierderii candorii, a încrederii în frumos… Matură fiind, când am fost îndrăgostită lulea, m-am comportat şi am simţit tot ca la vârsta adolescenței! (râde) Ştii, eu cred că iubirea are şi menirea asta: să ne facă să uităm, măcar puţin, de convenţiile sociale… Nu cred în teoria că iubirea trebuie trăită doar în „perioada perfectă” de timp, de vârstă, de statut social… Ce înseamnă „perioada perfectă”? Iubirea vine când vrea ea, iar dacă tu o respingi, fiindcă ai devenit excesiv de raţional sau poate chiar cinic, înseamnă că, de fapt, pui accentul pe control, nu pe sentimentul de iubire în sine. Ceea ce e trist! Văd atât de multe cupluri în jurul meu, care îşi împart casa şi familia şi viaţa, dar, de fapt, acei doi oameni doar coabitează, într-un fel de consens, fiindcă între ei iubire nu există niciun strop. Sigur, societatea prezentului încurajează foarte mult genul ăsta de situaţii, aşa cum încurajează şi „robotizarea” sentimentelor: în loc ca oamenii să se întâlnească unii cu ceilalţi „pe viu”, să dea un telefon, să cumpere şi să ofere o floare, ei îşi „împărtăşesc sentimentele” pe internet, trimiţându-şi emoticoane. În loc de atingeri, imagini seci. Ce fel de sentimente mai sunt alea?! Și, ca să trag o linie la răspunsul ăsta (râde), îți mărturisesc că, pe mine, trecerea timpului nu mă panichează, iar eu trăiesc iubirea, atunci când vine, deplin, cu toată fiinţa. Nu am avut niciodată aventuri, poveşti scurte de iubire, ci poveştile mele au fost de durată, am trecut prin toate etapele: fluturii în stomac, de la îndrăgosteala de început, spaima trezirii la realitate, când îţi vine să fugi, dar vrei să şi stai, apoi sedimentarea iubirii…
– De ce ne sperie iubirea, Oana?
– Pentru că ne vulnerabilizează foarte tare. Şi pentru că atunci când ai o nevoie foarte mare de iubire, imaginaţia poate să ţi-o ia cu mult înaintea a ceea ce se întâmplă în realitate, poate să te şi inducă în eroare uneori…
– Să revenim la felul în care arăți: minunat. Cum reușești? Ai spus că nu recurgi la corecții estetice.
– Eu îmi fac timp, din când în când, pentru o şedinţă de masaj, pentru o sesiune de înot, pentru o evadare de câteva zile la un spa… Orice atingere cu energie bună, fie că e vorba de apă, fie că e vorba de mâinile unui terapeut, fie că e vorba de nişte pietre calde (cele care se folosesc în masajul cu pietre vulcanice), are, cel puţin în cazul meu, un efect fantastic în ceea ce priveşte reechilibrarea (ca şi în cazul îmbrăţişărilor sincere, despre care există studii ştiinţifice şi psihologice serioase, care le demonstrează beneficitatea, atât la nivel fizic, cât şi la nivel psihic şi emoţional). Pe de altă parte, răsfăţurile astea ne fac să ne simţim şi mai bine în corpul nostru – pielea parcă străluceşte şi o simţi infinit mai hidratată şi mai elastică, tenul îţi înfloreşte etc. –, iar când te simţi bine trupeşte, te simţi şi mai feminină, îţi creşte încrederea în tine… dacă mai adaugi şi-o boare de parfum (în cazul meu, un parfum oud, pe bază de santal, de scorţişoară…), te simţi gata să cucereşti lumea! (râde) Fireşte, feminitatea, acel amestec de delicateţe, de eleganţă şi de cochetărie, este o trăsătură cu care te naşti, însă ea poate şi trebuie – consider eu – să fie şi cultivată de-a lungul anilor, astfel încât ea să nu se ofilească înspre toamna vieţii. O femeie îngrijită, care şi-a cultivat delicateţea, eleganţa şi cochetăria, rămâne feminină chiar şi atunci când în jurul ochilor i-au apărut riduri, când conturul feţei nu mai e la fel de ferm, când pielea a început să-şi mai piardă din elasticitate…
„Seninul din iubire împrăștie norii”

– Încep să cred că secretul frumuseții tale e optimismul…
– Vezi, eu am avut o familie frumoasă şi, datorită ei, o copilărie foarte frumoasă şi destul de confortabilă, în anii 70. Apoi însă au venit anii ‘80, care, dincolo de faptul că atunci m-am lansat şi că atunci a avut premiera „Liceenii”, consider că au fost o perioadă foarte urâtă. Pe de altă parte, simţeam mult lipsa tatei (N. red. – Romulus Sârbu, renumit actor de pantomimă şi membru al celebrului cuplu comic „Anton şi Romică”, de la teatrul „Constantin Tănase”), care era mult plecat de-acasă, datorită artei lui, deşi mama încerca din răsputeri să-i compenseze absenţa, atât pentru mine, cât şi pentru fratele meu, care e mai mare decât mine cu 10 ani. La un moment dat, datorită succesului stârnit de film și a epocii mai bune în care am copilărit, ai mei mi-au spus într-o discuție că eu am fost privilegiată de soartă, fiindcă viaţa mea fusese mai uşoară decât a fratelui meu, fiindcă mie îmi surâsese norocul mai devreme şi începusem să am succes la o vârstă atât de fragedă. Eu am interpretat cuvintele astea ca pe un reproş şi mi s-a năzărit că fratele meu era cumva preferat de părinţii mei, iar ideea asta – care, târziu, mi-am dat seama că era complet falsă, complet nefundamentată – mi-a creat, vreme de ani întregi, o anume rezervă, o anxietate. Mi se părea că fusesem neînțeleasă. De-asta m-am dezvoltat – şi am rămas şi azi – ca un om destul de introvertit, de-aici îmi vine această aură de mister, pe care mi-o mărturisesc mulţi dintre oamenii cu care stau de vorbă, de-aici s-a născut şi spiritul meu independent, această dorinţă de a face numai ce şi cum consider eu, pe principiul „mie nu-mi spune nimeni ce să fac”… Un spirit independent, rebel, care s-a manifestat încă de pe atunci, din adolescenţă, când foarte curând am intrat în conflict cu ai mei: părinţii nu prea voiau să mă lase să fac meseria asta, artistică, de teamă să nu le fure cineva fata şi cine ştie ce să se întâmple cu ea (râde), iar eu mă încăpăţânam şi le opuneam rezistenţă, nevrând să renunţ la drumul pe care îl simţeam „al meu”. Aşadar, pe dinăuntru, eu nu sunt atât de senină şi de optimistă precum par, sunt un om cu căutări multe, fiindcă niciodată nu mă mulţumesc cu răspunsurile simple. Însă, aşa cum îţi spuneam, vine seninul din iubire şi norii se împrăştie. Întotdeauna simt nevoia de stabilitate, de „un pământ” solid sub picioare, de nişte răspunsuri clare, oricât de complexe ar fi ele – poate asta ţine şi de zodia mea, Taur, o zodie de pământ…
Colecția de bilețele

– Cu siguranță că Alex, băiatul tău, inteligent, cuminte și afectuos, îți întărește și el echilibrul.
– Cu siguranţă! Alex are o personalitate foarte bine marcată, e un tip foarte meticulos şi foarte atent, foarte matur, pentru vârsta lui, e un băiat care ţine la ideile lui, dar întotdeauna argumentat. Or, tocmai argumentele lui, a căror valabilitate o recunosc, reuşesc să mă readucă aşa, „cu picioarele pe pământ”, mă echilibrează, îmi dau o ancoră mai solidă. Mai ales că, mereu, orice observaţie îmi face e formulată într-o manieră delicată şi simţi afecţiunea imensă din spatele ei. A găsit o soluţie chiar şi pentru momentele când mă simte foarte nervoasă sau inabordabilă: îmi scrie câteva cuvinte pline de afecţiune pe bileţele pe care le plasează pe undeva, prin apropierea mea, ca să le citesc repede. Am o colecţie întreagă de astfel de bileţele, pe care o păstrez ca pe ochii din cap. E una dintre dovezile clare ale iubirii pe care mi-o poartă fiul meu! Și mai are Alex un merit: alături de el nu pot să permit tristeţilor să mă ţină prea mult înlănţuită, nu pot să mă las cuprinsă de tenebre. Tristeţile trebuie şi ele trăite, căci fac parte din viaţă şi au rolul lor, însă… nici prea mult. (râde) Eu şi Alex ne-am construit un echilibru al vieţii noastre de familie, ţinând cont de personalitatea fiecăruia: mergem împreună la sport, la filme, ieşim cu prietenii comuni, el iese însă şi separat, cu prietenii lui, merge în multe tabere, acasă ne uităm la televizor, la documentare sau la filme care ne plac amândurora, sau jucăm jocuri împreună, dar avem şi momente când eu stau şi mă relaxez pe canapeaua din sufragerie, iar el îşi vede de preocupările lui, la el în cameră… Mi se pare important să înţeleagă inclusiv asta: că oamenii nu sunt identici unii cu alţii, că uneori ai nevoie de activităţi împreună, iar alteori ai nevoie de linişte și de singurătate. O viaţă împreună se construieşte pas cu pas, și nu se impune.
– Oana, în încheiere, vorbeşti-mi despre noul tău proiect, cu mare încărcătură sentimentală.
– Mă bucur foarte mult că-mi dai ocazia asta: e vorba despre o gală prin care urmează să fie omagiaţi Thury Ştefan, un mare balerin român, care, în timp, şi-a împlinit talentul artistic în forme variate, şi „Anton şi Romică”, aceşti doi artişti care s-au dedicat pantomimei, fiind primii care au abordat, în România, acest stil. Anton Nicolae, Romulus Sârbu, tatăl meu, şi Thury Ştefan au fost trei artişti de marcă ai României, cu nişte cariere extraordinare, care merită cu prisosinţă omagiul nostru, al tuturor. Din fericire, teatrul „Constantin Tănase” a realizat câteva astfel de gale şi, la iniţiativa mea, pregăteşte în continuare mai multe evenimente de acest gen, evenimente dedicate unor artişti care au valoarea unor repere în lumea teatrului de revistă românesc. Iar eu sunt foarte preocupată acum să organizez partea de arhivă, care e implicată în desfăşurarea galei – fotografii, afişe, materiale video –, dar îi pregătesc tatei şi nişte surprize, nişte interviuri cu colegi de-ai lui, pe care i-am găsit prin ţară, datorită reţelelor de socializare.
Foto: VICENȚIU AMARANDEI