
Peste drum de Grădina Cișmigiului, pe Bulevardul Regina Elisabeta, se află, în imediata vecinătate a sediului impozant al Primăriei Bucureștiului, o clădire de epocă, sobră, fără o expresivitate evidentă, proprie altor reședințe de odinioară. Este sediul Arhivelor Naționale ale României, după cum scrie chiar pe frontispiciu, astfel încât cine se plimbă pe aleile parcului să știe exact ce instituție publică se află aici. Dar pe ușile ei nu intră și iese lume diversă, cum e, bunăoară, pe scările Tribunalului. Nu. La Arhive deschide ușa și pătrunde înăuntru un altfel de public: sunt exploratorii vechilor documente, pline cu scrieri de mână în chirilică, ai teancurilor de acte redactate pe hârtii îngălbenite de timp, ai unor registre cu date pe care nu le mai găsesc în altă parte. Aici e informația istorică primă, după care urmează interpretările savanților și profesorilor.
Casa comorilor
Clădirea e veche de 132 de ani și a fost, inițial, sediu al Monitorului Oficial, apoi al Secretariatului General al Guvernului, în perioada interbelică. Abia în primii ani ai comunismului, a fost aleasă ca sediu al Arhivelor Naționale, fiind depozitată aici zestrea documentară a României, începând de la hrisoavele voievozilor, până la documente din epoca modernă. Am trecut mulți ani prin fața clădirii, fără să resimt vreun impuls de a intra. În primăvara anului 2018, însă, am deschis ușa grea și m-am dus să solicit o legitimație. Eram deja pregătit să umblu prin labirintul vechilor documente. Îmi propusesem să descopăr aici, în inima Bucureștiului, informații despre trecutul satului meu de obârșie, Polovragi, situat la 300 de km depărtare, în Gorj. Ca să intru în lumea fascinantă a vechilor zapise, am fost nevoit să învăț mai întâi a descifra scrierea chirilică, veștmântul în care au fost îmbrăcate cuvintele limbii române, timp de peste un mileniu, de la Chiril și Metodie, misionarii creștini sosiți din sudul Dunării, și până la domnitorul Alexandru Ioan Cuza, care a introdus grafia latină în instituții, cultură și comunicarea publică. Vreo trei luni am exersat acasă, înainte să vin la Arhive, citirea textelor caligrafiate de călugări și diaci, texte scanate și publicate online chiar pe site-ul ANR, fiindu-mi de folos indicațiile furnizate de poetul Matei Hutopila din Iași și de un manual găsit pe internet. Încet, încet, scrierile enigmatice au început să-și dezvăluie sensurile. Convins că pot, de pe acum, să citesc un document din secolele trecute, am devenit abonatul Arhivelor Naționale. Primul document avut sub ochi a fost din vremea lui Matei Basarab, domnitorul care l-a numit ambasador la Constantinopol pe cel mai mare proprietar din Polovragi, spre jumătatea secolului al XVII-lea, pe postelnicul Danciu Părăianu, ctitorul Mânăstirii Polovragi și unul dintre cei mai cunoscuți feudali de pe Valea Oltețului. Danciu a fost unul dintre boierii favoriți ai lui Matei Basarab, împreună cu frații săi, Stanciu și Calotă. După ce a construit mânăstirea, i-a dăruit acesteia satul, astfel încât locuitorii de atunci au ajuns clăcași mânăstirești și așa au rămas până la reforma lui Cuza, când au devenit cetățeni ai statului român nou înființat, prin unirea din 1859. Până atunci, însă, au fost sub tutela egumenilor, care s-au perindat în decurs de două sute de ani. Relațiile nu au fost mereu liniștite. Egumenii îi reclamau deseori pe săteni autorităților de la Craiova și chiar domnitorilor de la București, acuzându-i că nu dau dijmă, nu plătesc suhatul munților și vând fără voie vin și rachiu. De partea cealaltă, sătenii nu și-au recunoscut condiția de clăcași, susținând că sunt oameni liberi. Erau mândri și nu ezitau să-i sfideze pe monahi.
Un egumen ca un prinț

Răsfoind paginile documentelor, am descoperit numeroase secvențe din viața egumenului Hrisante Penetis, grec de origine, care a fost numit năstavnic al Mânăstirii Polovragi în 1806, apoi a fost numit egumen al Mânăstirii Horezu, în 1832, rămânând în această funcție până în 1852, când a murit. Hrisante a dominat, practic, existența satelor aflate sub jurisdicția Horezului și a Polovragiului. Istoricii l-au asemuit unui principe renascentist, datorită firii sale orientate către cele lumești, fiind excelent administrator al moșiilor mânăstirești și bun cunoscător al oamenilor, de la cei umili, până la cei sus-puși, mereu activ, implicat în intrigi, în procese, în acte de contrabandă, gata să-și piardă capul când au intrat turcii în Oltenia, dar și spirit filantrop, ca întemeitor al unei școli de fete tocmai la Brăila, portul dunărean unde activau compatrioții săi greci. E una dintre cele mai interesante figuri ale vieții religioase din Oltenia medievală. Sătenii din Polovragi l-au supranumit Hrisante dracul, dar nu fiindcă i-ar fi prigonit neapărat, ci fiindcă îi recunoșteau inteligența și vigilența, fiindcă nu-i scăpa nimic, niciun detaliu, cunoștea în amănunt tot ce se întâmpla pe moșiile sale, documentele dovedesc asta cu prisosință. În zilele noastre, ar fi condus cu succes o companie multinațională sau un partid. Cercetând documentele, consider că toată activitatea lui a fost legată, prin fire secrete, de statul grec, căruia i-o fi furnizat nu numai informații, dar poate i-a predat și o parte din câștigurile bănești obținute de pe moșiile Mânăstirilor Polovragi și Horezu. Când egumenul a murit, în 1852, într-o casă din București, unde venise de ceva timp ca să-și caute sănătatea, consulul Greciei a intervenit imediat după deces și a pus sechestru pe toate bunurile sale, lăsând trimisului de la Horezu numai cadavrul, care deja începuse să se descompună. Viața lui Hrisante Penetis își așteaptă biograful, sau de ce nu, romancierul, mai ales că moda romanelor istorice pare să fi revenit.
Mesaje din lumea dispărută

Dar ai mei, înaintașii mei, polovrăceni, or fi pe undeva, prin aceste documente? Pe Rădeștii din Baia de Fier, strămoșii din partea mamei, i-am găsit ușor, fiindcă au fost implicați în răscoala declanșată în 1832 împotriva Mânăstirii Horezu, al cărei egumen era chiar Hrisante Penetis! Egumenul a cerut insistent autorităților ca frații Rădescu (Ion, Toma și Nicolae) și alți câțiva săteni să fie exilați, ceea ce a și obținut. Mai târziu, ajuns cine știe pe unde, Ion Rădescu s-a dus la Horezu, în fața lui Hrisante și l-a rugat să-l ierte, că nu el a declanșat răscoala. Hrisante l-a iertat! Pe strămoșii paterni, ai Bădițanilor, i-am descoperit întâmplător. Am dat peste o catagrafie a satului din 1838, cu aproape 300 de nume ale locuitorilor din acel an. Printre ei, un Bădiță Nedelcu. Să fie oare acest Nedelcu strămoșul meu? A trebuit să fac un ocol pe la Arhivele Județene Gorj, unde am aflat adevărul: Bădița Nedelcu este înaintașul neamului Bădița din Polovragi. Numele său de familie a dispărut, iar prenumele său a devenit numele de familie al urmașilor săi. I-am identificat apoi și părinții: Mihuță Nedelcu și Maria Nedelcioaia, născuți între 1770 și 1780. Cu timpul, am refăcut aproape tot puzzle-ul genealogic întins pe șapte generații. Am mai aflat că Bădiță Nedelcu a închiriat o piuă pe Olteț (erau în acei ani vreo 40 de pive, mori și joagăre, pe numai patru kilometri , plătind mânăstirii, împreună cu doi asociați, doi galbeni împărătești drept chirie pentru un an. Din aceste pive ieșeau cantități imense de dimie, cumpărate de negustori și vândute prin toate târgurile. O lume dispărută cu totul, evocată însă de aceste vrafuri de documente, păstrate în depozitele Arhivelor Naționale ale României, aduse dimineața, la primele ore, de mâinile delicate ale doamnelor care lucrează aici. Pentru cercetători, cei de profesie sau de ocazie, ca mine, sunt cele mai emoționante momente. E curiozitatea nerăbdătoare, febrilă, de a vedea ce informații sunt îngropate acolo, în rândurile acelea caligrafiate în chirilică de călugări și de diaci. Pentru acele informații, intri în „casa comorilor”, lăsând în urmă prezentul orașului, cu vuietul lui sclipitor.