Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Rodica Culcer despre… PNL are mâinile legate

– Printr-o decizie care a inflamat scena publică, Curtea Constituțională a întârziat declanșarea ale­gerilor anticipate. Mai există vreo șansă? Și cum vedeți, într-un cadru mai larg, rolul CCR, în formula sa actuală? Este nevoie de o rescriere a Constituției după lungul șir de crize politice din ultimii 20 de ani?

– Întârzierea termenelor constituționale pentru an­ticipate, ca urmare a deciziei CCR, face improbabilă or­ganizarea acestora, în aceeași perioadă cu alegerile lo­cale, adică în iunie. Amânarea lor pentru iulie sau au­gust, în plină perioadă de concedii, nu avantajează pe nimeni, iar în septembrie, este deja prea târziu. Pe de altă parte, PSD poate ușor bloca anticipatele în Parla­ment votând – dacă nu guvernul Câțu – viitorul guvern propus de Klaus Iohannis. Interesul PSD este ca la Pa­latul Victoria să existe un guvern PNL slab, lipsit de majoritate, deci incapabil să-și realizeze programul – adică un guvern ușor de atacat cu ajutorul televiziunilor “de știri”. Avem deja rețeta dezastrului, de fapt, a unui eșec ușor de anticipat de la bun început, având în ve­dere configurația politică a Parlamentului. Fără în­doială, CCR a decis politic, dar de ce ne mirăm? Doar din 2017 nu ia decât decizii comandate politic de PSD, în favoarea penalilor și împotriva recomandărilor GRECO, ale Comisiei Europene și ale Comisiei de la Ve­neția. CCR trebuie reformată, dar orice proiect le­gislativ pe această temă riscă să fie respins, fără drept de apel, de către însăși CCR, și aceasta, pentru că, în “înțelepciunea” lor, parlamentarii au renunțat la dreptul lor de a respinge modificările cerute de CCR prin votul unei majorități de două treimi. Oricum, atât reformarea, mai mult decât necesară a CCR, cât și revizuirea la fel de necesară a Constituției, sunt chestiuni de pers­pec­tivă, greu de rezolvat pe termen scurt, din cauza con­di­țiilor draconice prevăzute pentru revizuire. În acest moment, marea problemă este însă pierderea de capital politic a PNL, perceput ca autor al crizei politice, din ca­uza insistenței nerealiste asupra anticipatelor. Potri­vit ultimului sondaj IMAS, PNL a pierdut deja 7%, iar PSD a câștigat 5% din intențiile de vot. Lansat total ne­pregătit în aventura politică a unui guvern minoritar, PNL a ajuns ostatecul PSD și al UDMR și are mâinile legate. Astfel, cea mai mare șansă de a depesediza Ro­mâ­nia din ultimii 30 de ani riscă să fie ratată. Să fie oare o întâmplare?

– Europa se confruntă cu o nouă criză a refu­gia­ților, după ce Turcia a deschis granițele către UE pen­tru refugiații sirieni. Deși are un acord foarte cos­tisitor cu Recep Erdogan pentru blocarea valurilor mi­graționiste, Uniunea Europeană se vede din nou șantajată de regimul de la Ankara. Cum s-a ajuns la această nouă criză?

– S-a ajuns în această nouă criză exact cum s-a ajuns și în prima criză, din 2015, din cauza faptului că atât UE, cât și SUA, au lăsat situația din Siria la bunul plac al Moscovei și nu au vrut să se implice în rezolvarea ei. Concret, Turcia s-a văzut ea însăși asaltată de un nou val de refugiați din Siria, după ce forțele lui Hafez al Assad, susținute de Kremlin, au atacat Idlib, ultima enclavă a opoziției, aflată în apropierea graniței de sud a Turciei. Săptămâna trecută, peste 35 de soldați turci și-au pierdut viața, încercând să apere Idlib. Turcia ceruse SUA și UE sprijin militar pentru instituirea unei zone tampon în jurul enclavei Idlib, astfel încât să fie oprită bombardarea acesteia de către forțele guvernului de la Damasc susținute de Moscova, dar occidentalii au rămas surzi la acest apel, deși unii și-au dat seama de pericolul unei noi invazii a refugiaților. Președintele comisiei pentru probleme externe din Bundestag a spus clar că Turcia nu-i poate găzdui pe refugiații proveniți din Idlib. Deja populația turcă este nemulțumită de pre­zența pe teritoriul ei a trei milioane de refugiați sirieni, iar ONU a calculat că aproape încă un milion de oa­meni au fost forțați să-și părăsească domiciliile din cau­za ultimei ofensive a guvernului sirian. Acordul dintre Turcia și UE, potrivit căruia Turcia primește 6 miliarde de euro anual pentru găzduirea refugiaților, fusese în­che­iat în 2016, înaintea acestei ultime ofensive. Așadar, dacă UE este acum șantajată de liderul de la Ankara, ea plătește de fapt prețul pentru supunerea față de Mos­cova, pentru ignorarea voită a evoluțiilor din Orientul Mijlociu și mai ales pentru incapacitatea de a acționa inteligent, rapid și curajos. Toate aceste lipsuri cumu­late au favorizat declanșarea unei crize la fron­tierele estice și sudice ale UE: în timp ce Comisia Euro­peană este luată prin surprindere de ultimele eveni­men­te, Gre­­cia și Bulgaria și-au mobilizat trupele la frontiere. În aceste condiții, nici soarta Europei, nici cea a refu­gia­ților sirieni nu sunt de invidiat.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian