Printre cele mai dramatice istorisiri ale Vechiului Testament se numără cea a cetăților Sodoma și Gomora, pe care Dumnezeu a decis să le nimicească, pentru fărădelegile care se petreceau între zidurile lor. Povestea începe de fapt cu Avraam, primul din cei trei patriarhi din Biblia ebraică, și nepotul său, Lot, considerat strămoșul iordanienilor de azi. Cei doi au călătorit multă vreme împreună și, la un moment dat, au trebuit să plece din Canaan, care fusese lovit de foamete, și să caute adăpost în Egipt. Aici ei au acumulat averi impresionante, dar, când foametea din Canaan a trecut, cei doi au decis să se întoarcă. Fiindcă ambii aveau multe vite, „nu puteau să locuiască împreună”, din cauza spațiului limitat de pășunat. În aceste condiții, Avraam i-a spus lui Lot că nu dorește ca între ei să se iște o ceartă și că ideal ar fi ca drumurile lor să se despartă. Iar atunci Lot s-a îndreptat către Sodoma.
Biblia oferă și o descriere a regiunii, arătând că pe vremea aceea, înainte de distrugerea Sodomei și Gomorei, pământul „era udat de apă, ca raiul Domnului, ca pământul Egiptului” – faimos pentru fertilitatea sa. Oamenii din Sodoma erau însă „răi şi din cale afară de păcătoşi”. Printre marile păcate ale locuitorilor se numărau lipsa de ospitalitate față de străini și maltratarea celor fără de putere. După o vreme, Dumnezeu i-a împărtășit lui Avraam că, dacă zvonurile privind fărădelegile locuitorilor Sodomei și Gomorei se confirmă, va distruge cele două orașe. Avraam, care îl avea pe Lot în Sodoma, a negociat însă din greu cu Dumnezeu, convingându-l ca, în dreptatea sa, să nu nimicească cetățile dacă în ele se găsesc până și „numai zece oameni buni”, aceștia nemeritând să moară, doar pentru ca ceilalți locuitori să poată fi pedepsiți. Doi îngeri au sosit apoi la Sodoma și l-au avertizat pe Lot că orașul va fi distrus, cerându-i să fugă degrabă împreună cu familia sa, fără a întoarce vreo clipă privirea înapoi. De îndată ce Lot și ai săi s-au pus la adăpost într-o mică cetate numită Țoar, „Domnul a făcut să plouă foc şi pucioasă din cer” peste Sodoma și Gomora. „Astfel, El a distrus acele cetăţi, toată câmpia, toţi locuitorii cetăţilor, precum şi ceea ce creştea pe pământ”, relatează Biblia. Vechiul Testament mai menționează că soția lui Lot, care se afla în spatele bărbatului ei, curioasă de ce se întâmplă, s-a uitat, totuși, înapoi, fiind transformată într-un stâlp de sare. Prăpădul celor două cetăți este descris și prin ochii lui Avraam, care privind în jos, spre câmpia pe care se aflaseră odinioară Sodoma și Gomora, „a văzut un fum gros ca fumul unui cuptor de ars, ridicându-se de pe pământ”.
Ce ne spune istoria despre Sodoma și Gomora
Versiunea lui Strabon
Povestea biblică despre Sodoma și Gomora le plasează undeva prin intervalul 2.000-1.900 î.H., într-o perioadă în care regiunea din zona Mării Moarte nu era aridă, ca în zilele noastre. Dimpotrivă. Apă dulce se găsea încă din belșug și, dat fiind că pământul era fertil, agricultura prospera, permițând dezvoltarea mai multor cetăți. Biblia vorbește, în special, despre cinci, dar celebrul istoric antic grec Strabon a afirmat că odinioară au existat acolo nu mai puțin de 13 orașe, Sodoma fiind cel mai important dintre ele. Strabon credea că Sodoma s-ar fi putut ridica în partea sud-vestică a Mării Moarte, unde se înalță, astăzi, Muntele Sodom, care este de fapt un deal de 220 de metri înălțime, format în proporție de 80% din sare. Din cauza stihiilor, unele porțiuni au fost rupte de corpul principal al dealului. Iar una dintre aceste formațiuni a primit, întâmplător sau nu, numele de „Soția lui Lot”.
Ipoteza cutremurului
Locul exact în care s-au înălțat odinioară cetățile distruse de Dumnezeu nu este însă cunoscut, neexistând încă dovezi care să confirme cu certitudine o ipoteză sau alta. „Encyclopædia Britannica” afirmă că Sodoma și Gomora s-ar fi putut afla în partea de sud-est a Mării Moarte, într-o zonă care este astăzi acoperită de apele puţin adânci ale acestei mări, dar în care exista odinioară o peninsulă. Aceeași sursă afirmă că cele două cetăți antice au fost probabil distruse în preajma anului 1900 î.H., de un cutremur.
Ipoteza lui Graham Harris
Geologul britanic Graham Harris, care și-a petrecut un deceniu lucrând în regiune, a apreciat și el că distrugerile descrise în Biblie ar fi putut fi provocate de un cutremur, care ar fi fost însă dublat și de o alunecare masivă de teren. Printre argumentele sale se numără numele antic al Mării Moarte, „ama schel Sodom” – „Marea lui Sodom” – și existența unor acumulări subterane de gaz metan, care ușura producerea unor incendii, în urma unui cutremur de proporții. Regiunea era totodată bogată în asfalt natural, așa cum atestă inclusiv Geneza: „Valea Sidim era plină de gropi cu smoală, astfel încât, atunci când regii din Sodoma şi din Gomora au fugit, unii dintre oamenii lor au căzut în ele”. În ceea ce privește soarta cetăților biblice, Graham Harris a apreciat că acestea au sfârșit în apele mării.
Potopul lui Noe
Biblia descrie epoca în care s-a produs potopul drept una extrem de îndepărtată, în care oamenii trăiau sute de ani, iar pe pământ existau încă uriași. Într-un subcapitol denumit „Stricăciunea oamenilor”, Geneza relatează că „Domnul a văzut că răutatea omului era mare pe pământ şi că toate întocmirile gândurilor din inima lui erau îndreptate, în fiecare zi, numai spre rău”. Dar nu numai omul avea probleme: Vechiul Testament afirmă că întreg „pământul era stricat; căci orice făptură îşi stricase calea pe pământ”. Din acest motiv, Dumnezeu a regretat că l-a făcut pe om și a decis „sfârșitul oricărei făpturi (…), fiindcă au umplut pământul de silnicie”. Dumnezeu a decis, totuși, să facă și o excepție. I se făcuse milă de Noe, „un om neprihănit şi fără pată între cei din vremea lui”, așa că i-a spus cum se poate salva de la potop. Dumnezeu i-a dat instrucțiuni precise pentru a construi o arcă în care să se adăpostească nu doar familia sa, ci și perechi „din orice făptură”, de la păsări la vite și „toate târâtoarele”. Iar apoi a urmat prăpădul: pe când Noe avea venerabila vârstă de 600 de ani, „s-au rupt toate izvoarele adâncului celui mare şi s-au deschis zăgazurile cerurilor”, ploaia căzând pe pământ vreme de 40 de zile și 40 de nopți. Biblia povestește că apele au acoperit toţi munţii înalţi. „Şi a pierit orice făptură care se mişca pe pământ, atât păsările, cât şi vitele şi fiarele, tot ce se târa pe pământ şi toţi oamenii”, cu excepția familiei lui Noe și a animalelor de pe corabia sa. „Apele au fost mari pe pământ o sută cincizeci de zile”, dar apoi „Dumnezeu a făcut să sufle un vânt pe pământ şi apele s-au potolit”, iar apoi „s-au micșorat”. Imediat după aceea, Noe a sacrificat câteva animale în cinstea lui Dumnezeu. Simțind mirosul plăcut, Domnul a decis că nu va mai face niciodată ceva asemănător. „Nu voi mai blestema pământul, din pricina omului, pentru că întocmirile gândurilor din inima omului sunt rele din tinereţea lui; şi nu voi mai lovi tot ce este viu, cum am făcut”. Ba mai mult. Dumnezeu a încheiat și un legământ cu Noe, cu urmașii acestuia și cu toate viețuitoarele, promițând că niciodată nu va mai veni un potop care să pustiască pământul. Iar semnul acestui legământ a fost și este curcubeul: „Când voi strânge nori deasupra pământului, curcubeul se va arăta în nor; şi Eu Îmi voi aduce aminte de legământul dintre Mine şi voi şi dintre toate vieţuitoarele de orice trup; şi apele nu se vor mai face potop, ca să nimicească orice făptură”.
Ce ne spune istoria despre potopul lui Noe
Mitul biblic al potopului, despre care se crede că datează de pe la jumătatea mileniului I î.H., a derivat din alte legende asemănătoare, care au circulat prin Orient cu mult înaintea redactării Genezei. În aceste mituri, în locul unui Dumnezeu unic, împărțit între dorința de a pedepsi și cea de a ierta, apar zei diferiți, dintre care unii urmăresc nimicirea oamenilor, iar alții se dovedesc milostivi.
Miturile potopului prezintă similitudini uluitoare
Printre cele mai vechi asemenea versiuni se numără o poveste sumeriană, cunoscută de pe o tăbliţă păstrată fragmentar și datată în secolul 17 î.H. Prima parte a tăbliţei vorbește, ca și Geneza, despre crearea oamenilor și animalelor, dar și despre fondarea primelor orașe. Aflăm apoi că zeii au decis să trimită un potop pentru a pedepsi omenirea. Zeul apelor și al înțelepciunii îl avertizează însă pe Ziusudra, conducătorul cetății Shuruppak, și îl instruiește să construiască o navă uriașă. După o săptămână, când teribila furtună se domolește, Ziusudra deschide o fereastră și sacrifică un taur și o oaie. Apoi alți doi zei îl duc să trăiască în Dilmum (un regat din actualul Golf Persic). Conform mitului, Ziusudra, un rege considerat a fi de origine divină, domnise vreme de 36.000 ani, înainte să vină potopul. După potop, a fost trimisă din cer o nouă conducere, al cărei centru a devenit orașul-stat Kiș, din sudul Mesopotamiei.
Un mit al potopului încă și mai cunoscut este cel relatat în Epopeea lui Ghilgameș. Acolo se povestește că mai mulți zei, în frunte cu cel al Vântului, au decis să provoace potopul, însă zeul apelor și al înțelepciunii a decis să-l pună în gardă pe un anume Utnapishtim, pe care l-a instruit să construiască o arcă în care a urcat „toate făpturile vii” pe care le avea în posesie. Furtuna care a urmat a fost atât de teribilă, încât i-a înspăimântat până și pe zei, iar la finalul ei, Utnapishtim, ca și Noe, a sacrificat un animal (o oaie).
Asemănările dintre diferitele variante ale mitului potopului, care au circulat de-a lungul veacurilor în Mesopotamia, sunt atât de mari, încât savanții și-au pus inevitabil problema dacă nu cumva o catastrofă de acest tip chiar s-a produs. Cercetătorii înclină să creadă că mitul face într-adevăr trimitere la un fenomen real, dar că acesta nu a fost global, cum sugerează textele antice, ci local. Care ar fi putut fi însă fenomenul în discuție? Și când s-ar fi putut produce el?
Ipoteza privind erupția vulcanului din Santorini
Pornind de la datele oferite de Biblie, s-au propus diverse date la care se presupune că ar fi avut loc potopul, acestea plasându-se în general în intervalul 2578-2282 î.H. Astfel, au putut fi eliminate din start unele ipoteze, precum aceea că potopul descris în Geneză ar fi fost de fapt un tsunami provocat de erupția vulcanului de pe Insula Santorini, acest eveniment având loc mult mai târziu, undeva pe la 1645-1500 î.H.
Ipoteza inundațiilor din Shuruppak
Mai credibilă este în schimb o altă ipoteză, pe care cercetătorii au lansat-o după ce săpăturile arheologice din Shuruppak au relevat că aici s-au produs, într-adevăr, inundații de proporții, datate de specialiști în jurul anului 2.900 î.H. Inundațiile devastatoare de atunci s-au extins până departe, în nord, unde se afla orașul Kiș, care chiar a preluat hegemonia după această catastrofă naturală.
Ipoteza revărsării Mediteranei în Marea Neagră
O altă ipoteză, care este foarte populară în rândul opiniei publice, dar nu și printre oamenii de știință, care au respins-o în marea lor majoritate, este cea a revărsării bruște a apei din Marea Mediterană în Marea Neagră pe la 5.600 î.H. Potrivit acestei teorii, din cauza topirii ghețarilor și a creșterii nivelului oceanului planetar, prin Bosfor s-ar fi creat un soi de cascadă, prin care ar fi ajuns să se scurgă zilnic în Marea Neagră un flux de apă cam de două sute de ori mai mare decât cel al Cascadei Niagara. Această catastrofă naturală ar fi condus, în decurs de câteva luni, la inundarea a 100.000 de kilometri pătrați de teren și ar fi extins semnificativ țărmul Mării Negre către nord și vest.
Minunile Exodului
Una dintre cele mai spectaculoase și impresionate capitole ale Vechiului Testament se referă la fuga din Egipt a evreilor, care fuseseră transformați în robi. Potrivit „Cărții Exodului”, populația israelită număra „aproape șase sute de mii de bărbați pedeștri, afară de femei și copii”, ceea ce, au socotit experții, ar însemna în total cam două milioane de suflete. Conduși de profetul Moise, toți acești oameni au plecat în căutarea „Pământului Făgăduinței”, respectiv către Canaan, al cărui teritoriu cuprinde și Israelul de azi. Călătoria, care a durat zeci de ani, a fost presărată de uriașe greutăți, dar și de minuni nemaivăzute. Seria acestora a început încă dinainte de plecarea evreilor din Egipt, când Dumnezeu i s-a înfățișat lui Moise sub forma unui rug aprins, dar care nu se mistuia, cerându-i să-i elibereze pe evrei din sclavie. Apoi, când faraonul nu a dorit să le permită evreilor să părăsească Egiptul, Dumnezeu a trimis asupra poporului său zece plăgi. Prima a fost prefacerea în sânge a apelor Nilului, urmată de invazia broaștelor, a muștelor, tăunilor și a păduchilor, ciuma vitelor, vărsatul negru, ploaia de piatră și foc, care a ars toate câmpurile, invazia lăcustelor, care au devastat vegetația rămasă, și întunericul de trei zile, care a scufundat tot Egiptul în beznă. Ultima și cea mai cruntă dintre plăgi a fost însă moartea tuturor întâilor născuți. Ca și în cazul altor plăgi care i-au lovit pe egipteni, și aceasta din urmă i-a ocolit pe evrei. Ei au fost instruiți să se protejeze mânjindu-și ușile cu sânge de miel, pentru a-i semnala astfel îngerului morţii trimis de Dumnezeu să le evite casele. De aici a apărut, de altfel, și cuvântul ebraic de Passover, din care a derivat apoi Paştele, precum şi obiceiul de a se tăia miei cu prilejul acestei sărbători. După ce și-a pierdut propriul fiu, faraonul a cedat, în sfârșit, și i-a lăsat pe evrei să părăsească Egiptul, dar apoi s-a răzgândit și și-a trimis trupele după ei. Între timp, refugiații ajunseseră însă pe țărmurile Mării Roșii și nu mai aveau unde să fugă. Dar atunci s-a stârnit un vânt puternic, iar Marea Roșie s-a despărţit în două ziduri de apă. După ce evreii au trecut cu bine prin culoarul astfel format, zidurile de apă s-au prăbușit, scăpându-i definitiv de egiptenii care se aflau pe urmele lor. Evreii au străbătut apoi deșertul, dar nu erau singuri: „Domnul mergea înaintea lor: ziua într-un stâlp de nor, ca să-i călăuzească pe drum, iar noaptea într-un stâlp de foc, ca să-i lumineze”. Pribegia evreilor a durat patru decenii, ei ajungând în cele din urmă pe Pământul Făgăduinței, țara care le-a fost promisă de Dumnezeu, în Canaan.
Ce ne spune istoria: povestea Exodului, mai degrabă mit decât istorie
Oamenii de știință consideră că Exodul nu oferă nici pe departe o relatare precisă a originilor israeliților. Arheologic vorbind, nu s-au descoperit dovezi cum că aceștia ar fi fost robi în Egipt sau că ar fi migrat prin deșert. Cei mai mulți istorici cred, de altfel, că israeliții au origini canaanite și că formau triburi de păstori nomazi, dintre care unele ar fi ajuns în decursul peregrinărilor lor și în zona Peninsulei Sinai ori prin alte regiuni aflate la un moment dat sub stăpânire egipteană. Cum rămâne însă cu miracolele descrise în Exod? Există pentru ele explicații științifice?
Rugul aprins
Ca și alte minuni descrise în Exod, rugul care ardea, dar nu se mistuia, și din care Dumnezeu i-a vorbit lui Moise, a suscitat numeroase dezbateri printre oamenii de știință. Unii dintre ei au emis ipoteza că Moise a văzut, de fapt, o plantă numită Dictamnus albus (frăsinel), care e numită și tufă arzătoare, întrucât, fiind bogată în uleiuri volatile, poate lua foc ca din senin, mai ales în zilele caniculare de vară. Alții au contrazis însă această teorie, amintind că frăsinelul nu crește în locurile descrise în Exod. O altă explicație înaintată de cercetători a fost că zona Palestinei este bogată în resurse de gaz, acesta putând ieși la suprafață și provocând ca prin minune un incendiu.
Cele 10 plăgi
Oamenii de știință au căutat explicații pentru fiecare dintre cele zece plăgi în parte. Înroșirea Nilului putea fi provocată de temperaturile înalte, care ar fi condus la „înflorirea algală” a apelor și umplerea lor cu toxine. Toxinele ar fi putut provoca moartea peștilor și alungarea broaștelor din mediul lor natural. Din cauza duhorii provocate de peștii și broaștele moarte, s-ar fi produs ulterior și invazia diferitelor insecte care, la rândul lor, ar fi răspândit prin înțepăturile lor diferite boli grave printre vite și oameni. Piatra şi focul căzute din cer au fost puse în schimb în legătură cu erupția vulcanului din Santorini. Erupţia ar fi putut cauza totodată anomalii meteorologice, creând condiţii favorabile roirii lăcustelor. Întunericul care a căzut asupra Egiptului ar fi putut fi provocat de un nor de cenușă rezultat în urma aceleiași erupții vulcanice, dar și de o eclipsă de Soare. Iar moartea întâilor născuți putea fi cauzată de niște microtoxine cu care ar fi fost infestate cerealele. Cum întâii născuți erau primii care primeau pâine, ei ar fi fost și victimele predilecte ale toxinelor letale.