Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Cele 10 porunci pentru sănătatea ficatului

• Sfaturi pentru amatorii de țuică fiartă și afumături •

1. Respectați limitele

Foto: 123RF

Alcoolul reprezintă o otra­vă pentru celule și o povară enormă pentru ficat. Nutrițio­niștii mențio­nează drept limită maximă admisă 10 grame pe zi, pentru femeile fără proble­me de sănătate (aproxi­mativ 0,125 l vin) și 20 grame pe zi, pentru bărbații sănătoși (circa 0,250 l vin). Totodată, ei precizează că, nici cu respectarea acestor limite, alcoolul n-ar trebui consumat zilnic. Și este contraindicat total persoanelor care suferă de steatoză hepa­tică (ficat gras) sau hepatită.

2. Fără otrava dulce

Excesul de zahăr, mai ales sub formă de fruc­toză, supra­încarcă ficatul. Spre deosebire de glu­coză, care poate fi con­sumată direct de către celule, fructoza trebuie să fie mai întâi metabolizată în ficat. O cantitate foarte mare de fruc­toză se găsește în smoothie-uri, sucuri, gemuri și în nume­roase dul­ciuri. Și con­sumul masiv de zahăr cristalizat su­pra­solicită ficatul. În schimb, fructe proaspete pu­teți mânca în continuare, deși conțin fruc­toză, fiind­că în stomac și în intestin ele sunt prelucrate mai lent, spre deosebire de sucuri. Iar aportul lor de fibre și an­tioxidanți produce efecte pozi­tive asupra metabolismului și a lipidelor din sânge.

3. Cafeaua ajută

Potrivit unor studii, cafeaua (cu sau fără co­feină) micșorează riscul de steatoză hepatică și poate preveni ciroza și cancerul hepatic. Cafeaua la filtru acționează mai puternic decât espresso. De regulă, inima și vasele de sânge suportă fără difi­cultăți între trei și cinci cești pe zi – ba chiar s-ar putea să le facă bine.

4. Câteva kilograme mai puțin

Reducerea greutății corporale este cea mai eficientă terapie contra steatozei hepatice. Deja o scădere în greutate de 5%-10% micșorează depo­zitele de grăsime. Specialiștii ne sfă­tuiesc să evităm însă dietele dras­tice, fiindcă ele sunt urmate de efectul yo-yo. Un kilogram mai puțin pe lună înseamnă un obiectiv rezo­nabil, mai mult de un kilogram pe săptămână n-ar fi în niciun caz de dorit.

5. Legume, în loc de grăsimi

Hepatologii, diabetologii și cardiologii au căzut de acord asu­pra unui tip de alimentație apt să ne prelungească speranța de via­ță. El cuprinde multe legume, sa­late și crudități, completate cu legu­mi­noase și semințe. Se pro­pune înlo­cuirea grăsimilor, a un­tului sau unturii, cu acizii grași nesatu­rați din uleiul de măs­line, a mezelurilor cu peștele, a croasantului cu pâinea din făină integrală. Sun­tem, de asemenea, îndemnați să ne asigurăm un aport suficient de proteine și să nu exagerăm cu carbohidrații. Să ne preparăm singuri mâncărurile care ne plac, în loc să comandăm la fast-food car­tofi prăjiți și cârnați.

6. Îndepărtați tentațiile

Foto: Shutterstock

Pentru a slăbi, aveți nevoie și de puțină psi­holo­gie practică. Observați-vă: „Când și de ce mă­nânc?”. „În timp ce mă uit la televizor sau când lucrez?”. „Stând în picioare, în bucă­tă­rie?”. „Din plic­tiseală, din cau­za frustrărilor sau a stresu­lui?”. O evidență zilnică a ca­loriilor vă poate fi de ajutor. Stabiliți-vă noi obiceiuri și ta­bieturi. Țineți la îndemână mai degrabă fructe și crudi­tăți, decât biscuiți și ciocolată. Trans­formați-vă mesele într-o săr­bătoare: mâncați fără gra­­bă, savurând fiecare îm­bucă­tură.

7. Pauze pentru ficat

Hepatologii nu consideră oportune posturile terapeutice cu durata de mai multe zile, în schimb recomandă postul intermitent, care presupune să vă programați toate mesele zilei în interiorul unui interval de opt ore, iar în restul de 16 ore (incluzând și repaosul nocturn) să nu mai mâncați nimic. Renunțarea la masa de seară favo­rizează regenerarea organismului. Pauza va permite ficatului să reducă din cantitatea de trigliceride acumulată în celulele lui. Un alt rezultat benefic al postului intermitent constă în creșterea receptivității la insulină.

8. Uitați de gustările dulci

Un studiu al cercetătorilor olandezi arată că gustările cu conținut ridicat de zahăr și grăsime, luate între mesele principale, contribuie la creșterea depozitelor adipoase din ficat și sporesc cantitatea de grăsime abdominală.

9. Ridicați-vă de pe canapea

Cei ce fac regulat mișcare ușu­rează munca ficatului, își întăresc oasele, fortifică inima, scad tensiunea și glicemia și își îmbunătățesc starea de spirit. Alegeți acel tip de exercițiu fizic care vă face într-adevăr plăcere, fie că este vorba de plimbări cu bicicleta, înot, nordic walking sau yoga. Fixați-vă obiective modeste, pe măsura puterilor dvs., și lucrați consecvent pentru rea­lizarea lor.

10. Fiți realiști

Speranța de a vă detoxifia ficatul cu o cură de numai câ­teva săptămâni este complet ne­realistă. Cine dorește să-și conserve sau să-și redobândească sănătatea va trebui să acorde atenție pe termen lung alimentației, deprinderilor legate de consumul de alcool și menținerii unei bune condiții fizice.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian
ro_RORomanian