– De când pământul și lumea, oamenii au visat totdeauna să fie frumoși și seducători. Arheologia își bazează în mare măsură descoperirile pe podoabe. Părul oxigenat, unghiile vopsite și tocurile înalte, coboară în urmă cu mii de ani. Timpul trece, dar năravurile rămân –

Printre popoarele antice cele mai preocupate de aspectul părului s-au numărat egiptenii. Din motive de ordin practic, mulți dintre ei, femei și bărbați, se rădeau pe cap, dar apelau apoi la peruci extrem de bine realizate. Majoritatea lor preferau, însă, coafurile elegante, buclându-și părul ori împletindu-și în el mărgele, amulete sau podoabe din aur. Utilizau un întreg arsenal constând din piepteni, agrafe și bigudiuri. Și pentru ca frizura să fie cu adevărat impecabilă, aplicau pe păr și un gel lucios pe bază de grăsimi. În plus, aveau și rețete contra îmbătrânirii. Părul cărunt era camuflat cu sânge de animal sau cu henna, o plantă care îi dădea o tentă roșcată. Iar pierderea părului era combătută cu diverse remedii, ca de pildă compresele de salată tocată sau unguentele realizate din grăsime de leu, crocodil, hipopotam, capră sau chiar de pisică.
Bărbații egipteni își purtau de obicei părul scurt, lăsându-și urechile la vedere. Femeile aveau coafuri mai elaborate, care au variat de la o epocă la alta. Cele din Vechiul Regat, de exemplu, preferau tunsorile scurte, de tip „bob”, în vreme ce femeile din Noul Regat (1550–1070 î.H.) își purtau părul lung sau foloseau o perucă. Părul era împodobit cu diverse accesorii. Podoaba preferată pentru cap a fost, mult timp, o floare stilizată de lotus. I-au urmat coroane și diademe, realizate din mărgele confecționate din aur, turcoaz, granat și malachit, precum cea descoperită pe o mumie datând din 3.200 î.H. Oamenii de condiție mai modestă se mulțumeau cu ornamente mai simple și ieftine, sau cu împletituri pe care le foloseau pentru a-și ține părul prins la spate.
Preistorie cu peruci
Cele mai vechi peruci egiptene datează din jurul anului 3.000 î.H. Ele erau confecționate din fibre vegetale de in, dar și din lână de oaie, păr de animale sau păr uman, și erau atât de bine realizate, încât multe dintre ele au rezistat până în zilele noastre, fiind expuse prin diverse muzee și universități.
Dar nu doar egiptenii se dădeau în vânt după peruci, ci și locuitorii Mesopotamiei, Cretei, Persiei și Greciei. Mai târziu, perucile și-au făcut apariția și în Imperiul Roman, cele blonde fiind semne de recunoaștere pentru femeile de moravuri ușoare. Perucile erau purtate mai ales la festivaluri, banchete și serbări populare, fiind etalate cu multă morgă în special de reprezentanții elitelor, care posedau întregi colecții de peruci, dintre cele mai sofisticate.
Dar perucile din Antichitate nu semănau deloc cu cele din zilele noastre, care încearcă să imite firul de păr natural. Perucile egiptenilor semănau mai degrabă cu niște coifuri, fiind „fortificate” cu ajutorul cerii de albine. Unele aveau nuanțe aprinse de verde, albastru sau roșu, și erau împodobite cu multe pietre și metale prețioase, devenind astfel extrem de grele.
Vopsitul părului, la greci, romani și celți
Atât femeile, cât și bărbații s-au apucat să-și vopsească părul încă de acum trei milenii. Vopselele folosite erau naturale și simple, cu rețete care puteau include scorțișoară, praz, lipitori, ouă carbonizate, henna, praf de aur. Alteori, amestecurile pentru vopseluri cuprindeau și ingrediente de-a dreptul periculoase, precum acidul sulfuric sau plumbul.
Vechii greci și romanii s-au străduit din greu să obțină o vopsea care să le coloreze părul în negru. Pentru a-și menține aspectul tineresc, mulți dintre romanii mai vârstnici, al căror păr devenise cărunt, foloseau în acest sens vopsele făcute din praz și coji arse de nuci. Unii dintre ei, care încercau să prevină încărunțirea, foloseau noaptea o pastă care le slujea drept mască de păr și care era făcută din râme și plante.
Grecilor le plăceau și nuanțele aurii sau roșcat-aurii ale părului, care le aminteau de frumoasa Afrodita, veșnic tânăra zeiță a iubirii. Cum este consemnat, prostituatele din Grecia și din Roma antică își vopseau părul blond.
Din câte se pare, practica vopsirii părului nu le era străină nici celților. Istoricul grec Diodor din Sicilia a descris în detaliu felul în care aceștia își vopseau părul blond. „Aspectul lor e terifiant… Ei sunt de statură foarte înaltă, cu mușchii încordându-li-se sub pielea albă, fără pată. Părul lor este blond, dar nu în mod natural: ei îl decolorează, până în ziua de azi, în mod artificial, spălându-l în var și pieptănându-l înapoi de pe frunte. Arată ca niște demoni din lemn, având părul des și neîngrijit, precum coama unui cal. Unii dintre ei sunt bărbieriți complet, dar alții – în special cei de rang înalt, își rad obrajii, dar își lasă și o mustață care le acoperă întreaga gură”.
Pastă de dinți cu urină
Vechii romani acordau o mare atenție igienei dentare. Dinții neîngrijiți erau prilej de dispreț, motiv pentru care persoanele din înalta societate se străduiau din greu să-și mențină dantura la cele mai înalte standarde. Ei obișnuiau, la fel ca noi, să se spele zilnic pe dinți și să folosească și un soi de apă de gură. Unele dintre ingredientele folosite pentru fabricarea pastei de dinți erau de-a dreptul dezgustătoare. Dar și mai dezgustătoare erau amestecurile folosite în scopul albirii dinților și care cuprindeau, între altele, urină veche. Potrivit istoricului britanic Greg Jenner, Messalina, soția împăratului Claudiu, a dus lucrurile încă și mai departe, făcând „gargară cu urină umană nediluată, de preferință dintr-aceea extrem de puternică, expediată din Portugalia, unde se credea că urina conține un plus de amoniac”.
Vopsitul unghiilor: Nefertiti și Cleopatra

Originea tratamentelor destinate înfrumusețării unghiilor nu se cunoaște cu exactitate, istoricii bănuind că ele au apărut relativ simultan, în mai multe părți ale lumii. În Egipt, se pare că încă de prin anul 5.000 î.H., femeile, deopotrivă cu bărbații, începuseră să-și vopsească unghiile cu henna, pentru a-și etala puterea de seducție, dar și rangul. Cine se număra printre oamenii de rând nu putea purta decât nuanțe pastel, cât mai neutre, în vreme ce elitelor le era permis să folosească culori mai puternice și mai închise. Splendida regină Nefertiti își vopsea unghiile de la mâini și de la picioare cu un roșu rubiniu, în vreme ce faimoasa Cleopatra (69-30 î.H.) prefera să-și poarte unghiile lungi, vopsite cu henna de un roșu ruginiu, de culoarea teracotei.
Lacul de unghii – putere și bogăție
De prin anul 3.000 î.H., în China au devenit un simbol al puterii și bogăției unghiile date cu lac colorat, produs dintr-un amestec de ceară de albine, coloranți vegetali, albuș de ou și gumă arabică. Odată cu dinastiile, se schimbau și modele. Dacă prin anul 600 î.H., în timpul dinastiei Zhou, reprezentanții curții imperiale preferau, de exemplu, culorile auriu și argintiu, ulterior s-au reorientat către roșu și negru, culori care simbolizau puterea și curajul. Reprezentanții dinastiei Ming (1368-1644) își purtau unghiile cât mai lungi, ca simbol al înțelepciunii. Unghiile puteau crește, însă, așa de mult, încât cei care le purtau deveneau incapabili să facă și cele mai simple lucruri fără ajutorul servitorilor, de teamă să nu și le rupă. Pentru a evita asemenea situații, aveau la dispoziție și niște apărători speciale pentru unghii, confecționate din aur și încrustate cu pietre prețioase.
La război, cu unghiile vopsite
Înainte de a pleca la război, bărbații babilonieni se pregăteau cu mare atenție. Dar nu îngrijirea echipamentului de luptă era cea care îi preocupa, ci felul în care arătau. Ei își ondulau părul cu migală și își vopseau unghiile în culori. Negrul le era rezervat celor din eșaloanele superioare, în vreme ce războinicii de rând se mulțumeau cu culoarea verde. Buzele luptătorilor erau și ele vopsite în negru și verde, ca să se asorteze cu unghiile.
Când unghiile prezic viitorul
Vechii greci preferau să-și păstreze unghiile naturale. Unul dintre motivele pentru care și le țineau nevopsite era credința conform căreia semiluna unghiei unei persoane putea sluji atât la prezicerea viitorului ei, cât și a sorții pe care urma să-l aibă sufletul acesteia. În cele din urmă, obiceiul vopsirii unghiilor a apărut și în Grecia antică, dar abia prin secolul al 5-lea î.H., când a fost adoptat mai ales de prostituate. Grecoaicele își vopseau unghiile folosind un amestec făcut din polen și petale galbene de flori.
Manichiura în parlament
Se crede că obiceiul vopsirii unghiilor a dispărut în Europa odată cu căderea Imperiului Roman. El a reapărut în epoca Renașterii, când s-au întețit contactele comerciale cu Orientul Mijlociu și India, și aristocrația europeană s-a simțit deosebit de atrasă de acest mijloc de înfrumusețare. N-a trecut mult și unghiile îngrijite au devenit un semn al bogăției și distincției, manichiura fiind la o tot mai mare căutare. Până în secolul al 19-lea, vopsirea unghiilor se generalizase și în rândul cetățenilor de rând din Franța, Anglia, Italia și Statele Unite. Fenomenul n-a fost însă pe placul tuturor. În 1877, parlamentul britanic a încercat să impună o lege care cerea ca femeile, indiferent de vârstă sau rang, să fie pedepsite dacă folosesc metode amăgitoare precum „parfumurile, vopsirea unghiilor, (…) dinți artificiali sau păr fals”, în scopul de a seduce bărbații. Dar legea nu putut fi impusă, și vopsirea unghiilor a rămas până în zilele noastre unul dintre cele mai îndrăgite mijloace de înfrumusețare.
O mie de ani pe tocuri
Prima dovadă a folosirii tocurilor provine din Persia secolului al X-lea. Imagini pictate pe manuscrise și fresce murale atestă că unii bărbați, precum cei care făceau parte din cavalerie, purtau un soi de cizme cu tocuri, pentru a se asigura că picioarele nu le alunecă din etriere, atunci când călăreau și caii se aflau în galop. Dar, cum a avea cai era un semn de bogăție, n-a trecut mult și tocurile au devenit, înainte de toate, un simbol al bunăstării.
Pantofii cu tălpi de o jumătate de metru
În epoca medievală, a apărut obiceiul ca atât femeile, cât și bărbații, să poarte pantofi cu tălpi-platformă. La origine, menirea lor era cât se poate de practică: străzile erau pline de noroaie, excremente și alte mizerii, iar acești pantofi înălțați le permiteau oamenilor să se murdărească mai puțin. În scurt timp s-a ajuns însă la exagerări de-a dreptul spectaculoase. Așa-numiții pantofi Chopine, purtați în Veneția pe la 1400, ajunseseră la înălțimi periculoase, putând depăși chiar și 50 de centimetri! Zadarnic au încercat legiuitorii venețieni să intervină, limitând înălțimea platformelor la 3 inci ( 7,62 cm), noua reglementare a fost pur și simplu ignorată de locuitorii orașului. Aristocratele și curtezanele venețiene au continuat să se împleticească pe pantofii lor ciudați încă aproape 300 de ani. Deplasarea le era atât de dificilă, încât uneori apelau la câte doi servitori, nu doar ca să le încalțe, ci și să le sprijine, atunci când umblau, ajutându-le să-și mențină echilibrul. Există însă și relatări despre femei care se descurcau de minune cu bizarele încălțări, reușind nu numai să pășească, ci chiar și să danseze. De multe ori, pantofii Chopine nu se vedeau, ei fiind acoperiți de rochii lungi. Alteori, nu doar că se aflau la vedere, dar erau și confecționați în așa fel încât să sară în ochi nu doar prin înălțimea platformelor, ci și prin modul extravagant în care erau decorați. Platformele, confecționate din lemn sau plută, erau acoperite cu metal, brocarturi sau catifea brodată cu bijuterii.
Moda pantofilor Chopine n-a făcut valuri doar în Veneția, ci s-a și răspândit prin lumea largă, ajungând, în secolul al 15-lea, și în Spania, unde încălțările cu platformă exagerată s-au bucurat de un succes răsunător.
Tocurile moderne, promovate în Europa de regi și de aristocrați

Tonul în promovarea tocurilor l-au dat în primul rând regii, ca de pildă Ludovic al XIV-lea, supranumit Regele Soare, care a condus Franța timp de 72 de ani. Nedorind să se lase mai prejos, aristocrații s-au lansat și ei într-un soi de concurs de înălțime, purtând tocuri tot mai înalte, pentru a se distinge de clasele inferioare ale societății. S-a ajuns până acolo încât autoritățile au început să reglementeze înălțimea tocurilor, în funcție de poziția socială ocupată de posesorul acestora. Oamenii de rând aveau voie să poarte tocuri de o jumătate de inch (1,27 cm), burghezii – tocuri de un inch (2,54 cm), cavalerii – tocuri de un inch și jumătate (3,81 cm), nobilii – tocuri de doi inch (5,08 cm) și prinții – tocuri de doi inch și jumătate (6,35 cm)…
Cum a ajuns tocul să fie cui
Pe măsură ce bărbații s-au orientat către tocurile late, femeile au optat pentru cele subțiri. Odată cu idealurile iluminismului, bărbații au început însă să renunțe la tocuri. După Revoluția Franceză, în mentalitatea colectivă a început să se contureze asocierea între tocuri și feminitate. Un alt punct de cotitură din istoria tocurilor a fost marcat de cel de-al Doilea Război Mondial, când au devenit tot mai populare posterele cu femei atrăgătoare și zâmbitoare, care le aduceau o oarecare alinare bărbaților aflați pe front. Mai toate aceste fotografii înfățișau tinere purtând tocuri înalte, ceea ce a condus la percepția că între acestea din urmă și noțiunea de sexualitate feminină există o strânsă legătură. În 1950 a fost creat și tocul cui, considerat astăzi un clasic al pantofilor femeiești, fără de care viața ar fi, pentru multe dintre frumoasele zilelor noastre, aproape de neimaginat.