Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

RODICA CULCER despre… „Asupra alegerilor de peste Prut planează umbra Rusiei”

– Prim-ministrul Florin Cîțu a reușit să con­vin­gă Uniunea Europeană ca o bună parte din banii pentru „Planul Național de Redresare și Re­zi­liență” să fie direcționați spre domeniul infra­struc­turii. A scos România ce își dorea, din nego­cie­rile de la Bruxelles?

– Dacă România își dorea reforme structurale, atunci, într-adevăr, a obținut ce și-a dorit, dar ne în­do­im că acesta era obiectivul guvernului. Povestea PNRR, așa cum a fost el gândit de Comisia Euro­peană, nu le-a fost prezentată corect românilor. Gu­vernanții au vorbit tot timpul de bani pentru proiecte, lăsând reformele în subtext, când, de fapt, obiectivul Comisiei pentru toate statele UE a fost, de la bun început, realizarea unor reforme de fond, pentru ca banii europeni să nu fie risipiți. Pe scurt, fondurile din PNRR au fost gândite pentru a da un restart țărilor UE, după pandemie, adică a le ajuta să se reformeze. Atât premierul Câțu, cât și minis­trul Cristian Ghinea, au evitat să vorbească de re­for­me (probabil din cauza presiunilor din partea PNL, care nu vrea să audă de ele), solicitând doar bani pe proiecte. De aceea România este nevoită, ca un elev corijent, să-și refacă tot programul, în­târziind data la care ar putea primi banii. După re­centa vizită a premierului Cîțu la Bruxelles, guver­nul a trebuit să admită că i s-a cerut un angajament pentru reforme în domeniile vulnerabile, de care a evitat să se atingă, cum ar fi justiția, administrația publică, salarizarea bugetarilor, sistemul de pensii, educația etc. Fără aceste reforme, România nu va vedea nici un euro, nici pentru infrastructură, nici pentru alt domeniu, iar alocările pentru infra­struc­tură au fost condiționate de o tranziție ecologică și de eliminarea din trafic a automobilelor poluante, concomitent cu promovarea unor vehicule electrice sau hibride. Cu alte cuvinte, marea provocare a României nu este să convingă Comisia să-i acorde fonduri pentru infrastructură, ci să reușească ea însăși, în cinci ani, cu clasa sa politică mediocră și administrația sa deprofesionalizată prin exces de politizare, să se transforme fundamental și să de­vină competitivă într-o Europă a secolului XXI. Mă tem că este o provocare care depășește poten­țialul actualei coaliții.

– Dincolo de Prut, Republica Moldova se pre­gă­tește de noi alegeri în iulie, după dizolvarea Par­lamentului. Ce șanse sunt ca Maia Sandu să își asigure o majoritate reformist – pro-europea­nă?

– Ecuația geopolitică din care face parte Republica Moldova este atât de complicată, încât orice prognoză este hazardată. Dacă rezultatul ale­ge­rilor ar depinde exclusiv de voința electoratului, atunci probabil că Maia Sandu ar avea șanse să obțină o majoritate clară în Parlamentul de la Chi­și­nău. Aceasta este de fapt marea problemă – ca re­formiștii din partidul ei, PAS, să nu fie nevoiți, dacă vor câștiga mai puțin din 51% din mandate, să se ali­eze din nou cu un partid dubios, cum au fost nevoiți să facă acum doi ani. Este adevărat că PAS a încheiat un pact de neagresiune electorală cu par­tidul lui Andrei Năstase, dar ambele partide au ace­lași electorat, și nu este sigur că vor obține o majo­ritate absolută. Până acum, alegerile din Republica Moldova s-au încheiat cu scoruri strânse, ceea ce i-a favorizat pe socialiști, pe comuniști și partidele oligarhilor, de tipul lui Plahotniuc sau Ilan Șor. În plus, Maia Sandu are șanse minime de a obține vo­turi în Transnistria, zonă la care Rusia nu va renunța niciodată, pentru că îi asigură accesul drept în coasta Ucrainei. Nu este un secret pentru nimeni că asupra alegerilor de peste Prut planează umbra Ru­siei, care nu vede cu ochi buni apropierea Repu­bli­cii Moldova de UE și de NATO. Săracă și lipsită de informații, populația Moldovei este ușor de ma­nipulat, iar instituțiile și economia sunt profund in­filtrate de mafioții înfeudați Moscovei. Așa ana­cronici cum par, comuniștii lui Voronin și socialiștii lui Dodon nu sunt complet irelevanți, mai ales dacă sunt susținuți de Kremlin. Cum nu știm nici cât de departe este dispus să meargă Vladimir Putin în blocarea parcursului european al Republicii Moldo­va, nici cât de mult își doresc occidentalii succesul reformiștilor în această țară, nici cât de consecvent și cât de inteligent se va implica România în sprijinul forțelor pro-europene, nu putem decât spera ca frații noștri de peste Prut să aibă șansa să-și decidă singuri soarta. O astfel de minune a mai avut loc în istoria lor o singură dată: în 1918.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian