– Li se spune șamani, vraci sau solomonari. Vindecători înțelepți, care amestecă în leacuri văzutul cu nevăzutul. Azi știința lor se pierde, și odată cu ea, marile mistere ale naturii –
Stăpânii furtunilor

Umblăm pe drumuri de piatră, în căutarea ultimilor vindecători populari din Bihor. Aici li se spune „șamani”, frații „solomonarilor” din Bucovina și Maramureș. Țărani care știu să îmbine cunoașterea plantelor cu magia și rugăciunea, folosind în rețetele lor, și văzutul și nevăzutul. Ne învârtim prin ținuturile de sub Munții Poiana Craiului, despre care am auzit povești ce depășesc orice închipuire. S-au risipit, cu vremea, dar câteva urme trebuie să fi rămas… Oamenii pe care îi întâlnim ridică însă din umeri: nu mai au decât vagi amintiri, nume de oameni, locurile lor de îngropăciune, și câte o poveste de necrezut, cu bătrâni care știau să oprească grindina și furtunile. „Cum de nu s-au păstrat aceste tradiții de preț? Nu s-a găsit nimeni să le ducă mai departe?” – întreb un moș, care merge sprijinit într-o bâtă, pe o uliță din satul Sitani… „D-apăi, ce căutați dvs. s-o dus. Descântecele nu erau pe placul bisericii și popii îi cam afuriseau pe șămani. Iară leacurile pământului le știau anume femei bătrâne, care le culegeau din păduri, numa’ cu rugăciuni. Dar asta era demult! Acum s-au dus”. „Multe nu țiu eu minte, că eram copchil prin ăle vremuri, dar auzeam de la taica ce grozăvii puteau face și tare mă minunam! Tot ce era sortit morții, ei vindecau. Acuma, toată lumea merge la doctor, la oraș. Nu prea mai crede lumea în descântece și în faceri. Și-i păcat, că pădurile Plopișului îs pline, și astăzi, de buruieni de leac. Mai trăiește o femeie cu știință la vindecat. Îndreaptă oase. Întrebați în Spinuș de nana Maria. Dați ușor peste ea, c-o știe toată suflarea!”.
Pe iarbă, în sala de așteptare

Spinuș de Pomezeu. La șosea, în fața casei cu numărul 33, unde locuiește nana Maria, sunt parcate două mașini – una cu număr de Timișoara, alta cu număr de Bacău. Dau binețe și intru în vorbă cu un „pacient”. Îl cheamă Marian și este din Timișoara. „Am venit cu soția mea, care suferă de o scolioză. S-a agravat în timp, lucrează la bancă, și stă 8-9 ore pe zi în fața calculatorului… Eu o știu de mult pe nana Maria. Acum șase ani, m-a vindecat și pe mine de spate, că umblam ca moșii, încovoiat. Nu mă mai puteam dezdoi de durere, am făcut fizioterapie, masaje, m-am dus și în stațiune, degeaba! Un coleg bihorean mi-a dat adresa, zicându-mi că buna Maria face minuni. Trage de oase ca în vechime și-ți dă și leacuri. Am venit, m-a primit, și după numai un sfert de oră de întinderi de brațe și apăsări pe coloană, am trăit minunea pe pielea mea. Am plecat drept de spate și sprinten ca-n tinerețe. Nu știu cum face, dar de sub palmele ei ies minuni”.
La umbră, pe o băncuță aflată sub bolta de viță-de-vie, un tânăr își sprijină mama, care stă așezată pe-o parte, înțepenită pe jumătate și cu chipul chircit de dureri. Aflu că vin tocmai de la Onești, din Moldova, la îndrumarea unei foste antrenoare de gimnastică, căreia nana Maria îi vindecase rapid o fractură severă, ce-i amenința cariera. „Nu știu cu ce mă poate ajuta femeia aceasta, însă e ultima mea speranță!” – spune cu ochii plini de lacrimi doamna cea suferindă. „Ar trebui să mă operez de urgență, dar am o problemă la șold, pe care medicii nu pot s-o repare, pentru că sunt alergică la anestezie, iar riscurile sunt prea mari. Ce minune ar fi să plec pe picioarele mele, așa cum am auzit că s-a întâmplat și cu alții. Nu mai pot să suport atâtea dureri!”.
La nici un minut, iese din casă doamna din Timișoara. Râde, rotindu-și umerii și ondulându-și coloana. „Nu mă mai doare deloc! M-a vindecat dintr-o singură apăsătură. De necrezut!”.
Cât fumez o țigară, apare în ușă și doamna de la Onești. Fiul său dă fuga s-o sprijine, dar îl oprește cu un gest: „Stai pe loc, pot să merg. S-a întâmplat un miracol!”.

Uimit de ceea ce mi-a fost dat să văd, și nu tocmai încrezător, intru și eu în casă, prin ușa pitică, cu ochiuri de geam îmbrăcate-n perdele croșetate de mână. Mă primește o bunicuță cu privirea senină și fața rotundă ca luna plină. „Pe tine, maică, ce te-aduce la mine, tocmai din București?”. Îi spun că am o durere de spate care mă seceră. „Leapădă-ți flanela și întinde-te colea, pe pat”. Începe apoi să mă maseze cu o cremă grasă care miroase puternic a pelin și a seu. Degetele îi alunecă în jurul fiecărei vertebre, de parcă le-ar ști pe de rost. Simt o furnicătură plăcută. „De unde știți să trageți, nană Maria? Am auzit că ați pus pe picioare mulți oameni, veniți la dvs. în cârje!”. „Nu știu să-ți zâc, maică. E de la Dumnezău. Am învățat de la mama și de la bunica, da și de la alte femei din sat, că pe-aici nu erau doctori, și lumea se vindeca cum știa, ca-n bătrâni. Cu descântece, cu post și leacuri. Așa și eu. De cincizeci de ani tot vin oameni la mine. Îmi place s-ajut. Sâmt în degete. Pleacă mâinile singure în locurile bolnave. Și când fac, mă gândesc doar la bine, am gânduri albe în minte și mai spun câteodată și rugăciuni. Așa! Da-i tot mai greu, că nici eu nu mai am atâta putere, la anii mei. Și la oase îți trebuie forță, că altfel nu faci nimic!”.
Mâinile nanei Maria se duc direct spre mijlocul spatelui, unde mă doare tare. Apasă ușor. „Aici ai cinci inele sărite. Iar mai jos, încă trei vertebre, aproape sudate. Stai mult pe scaun, așa-i?. Întinde-te, maică, la fiecare oră, măcar cinci minute. Agață-te de-o ușă, de-o bară, de-o creangă, și stai atârnat așa, ca maimuța, să ți se-ntindă coloana, că altfel se înghioacă vertebrele între ele și-o să te-ntorci ca un lup, cu gâtu înțepenit! Când te-ai duce acasă, trei sări la rând, să-ți pui comprese pe ăle locuri, cu jumătate apă, jumătate oțăt! Și zi și-o rugăciune, că n-o fi bai!”.
Patul de fier
„No, acuma ridică-te”. Femeia mă apucă de încheieturile mâinilor, îmi întinde un braț în față și pe celălalt în spate. Repetă procedura și invers. Brusc, durerea din mijlocul spatelui dispare. Mă unge iar cu alifia ei cu miros amărui și-mi spune să mă îmbrac. O privesc uluit. „Nană Marie, dumneata ești vrăjitoare cu-adevărat. Iei durerea cu mâna. Ce boli să scriu eu, aici, pe hârtie, că știi vindeca? Să le fie de folos și altora?”. „De tăte! Dureri de umeri, spate-nțăpenit, rupturi de oase, coloane strâmbe, hernii de disc cu vruie-n picioare, întinderi, luxații, pareze, defecte din născare… Uite, patul ăsta de fier pe care întind bolnavii, mi l-a promis un doctor, dacă-l scap de operația de hernie de disc. L-am pus pe picioare și s-o țânut de cuvânt!”
Epilog

Peste drum de casa nanei Maria, văd anunțul unui apicultor. Sun la numărul afișat, și omul iese la poartă. Îl cheamă Popa, la fel ca pe mine, și mă invită în casă, să-i gust mierea adunată de albine, din cei 500 de stupi înșirați prin pădurile munților dimprejur. Miere de flori de munte, miere de brad și de mure, cum n-am mai pus în gură în viața mea. Și polen proaspăt, care-ți îmbată mirosul. Cumpăr de toate, apoi îl întreb despre vecina de peste drum. „După părerea mea este o sfântă. Face bine de-o viață întreagă. Trăiește ca să dea ajutor. Doar eu cunosc măcar vreo opt paralitici, pe care i-a făcut să meargă din nou! Aduși pe brațe, plecați pe picioare! Din păcate, tradițiile se pierd și la noi, în Bihor. Și-n port, și-n trai, și-n obiceiuri! Ne mor bătrânii, și odată cu ei moare tezaurul ăsta de înțelepciune, transmis din generație în generație, de mii de ani… Știința lor amestecă pământul cu cerul, plantele cu magia și cu credința în Dumnezeu. Care, și el, e tot un fel de magie… Stăpânul nostru cel nevăzut. Cât mai trăiesc oameni ca nana Maria, duceți-le vestea în lume! Când bătrânii de-un leat cu ea se vor stinge, vom fi cu mult mai săraci. Până atunci, să-i cinstim așa cum se cuvine! Ca pe niște comori.”