Întâlnire la Veneția

Cândva, la începutul anilor 1960, un preot pe nume François Brune, pasionat de ştiinţă, se afla în vacanță în Veneţia, pe un vaporaş care traversa Canal Grande. În această scurtă călătorie, l-a cunoscut pe un frate întru Hristos, preotul Pellegrino Ernetti, de formaţie fizician. Cei doi au intrat în vorbă şi, curând, s-au lansat într-o discuţie pe teme biblice atât de pasionată, încât au simțit dorința să continue și pe uscat. S-au aşezat pe terasa unei cafenele din Piața San Marco şi au continuat dezbaterea până noaptea, târziu. În zilele următoare şi-au dat din nou rendez-vous. Veneţia, încă necotropită de turişti, oferea un tablou magnific, pe care ei însă nu-l vedeau, într-atât erau de adânciţi în conversaţie. Ce-i drept, tema dialogului lor era cu totul deosebită: interpretarea științifică a unor mituri biblice, faptul că ele pornesc de la realitate. „Ştiu asta fără urmă de îndoială. Am văzut anumite lucruri cu ochii mei”, i-a spus Ernetti confratelui său. Brune l-a privit uimit. Atunci Ernetti i-a mărturisit că, împreună cu unsprezece cercetători, fuseseră cooptați, în mare secret, de Vatican, să creeze o maşină a timpului, care să-i permită Bisericii să observe şi să demonstreze marile mistere biblice. Astfel, Ernetti lucrase în mod direct cu celebrul Wernher von Braun, inginerul german devenit, după război, şeful programului aeronautic al NASA, şi cu Enrico Fermi, laureatul premiului Nobel pentru fizică din 1938. Și „miracolul” s-a produs. Acea echipă de doisprezece cercetători a creat o maşinărie care putea „să ridice ceaţa timpului”, o cutie de mari dimensiuni, echipată cu catozi, cadrane, manete, mai multe antene conţinând aliaje din metale rare şi un monitor generos. Practic, era vorba de un „televizor” pe care puteai să urmăreşti orice „film” (cu tot cu sonor!) din trecutul istoric real al omenirii! „Cronovizorul”, cum fusese botezat acest „televizor temporal” al Vaticanului, te ajută să priveşti şi să auzi orice clipă din istorie, chiar şi una din urmă cu mii de ani! Ernetti i-a desenat lui Brune o serie de diagrame, pentru a-i face mai limpede principiul de funcţionare al maşinăriei. Aceasta avea capacitatea să „perceapă” radiaţia magnetică lăsată în urmă de evenimentele din trecut şi apoi s-o decodeze în parametri tehnici cunoscuţi, producând imaginile şi sunetul însoţitor, ce erau redate pe monitor. Preotul italian i-a explicat confratelui său francez că orice întâmplare din viaţa oamenilor şi a planetei, fie ea măreaţă sau insignifiantă, produce o formă de energie şi creează o amprentă de radiaţie magnetică, care reverberează prin timp şi spaţiu. Dar mărturisirile incendiare abia urmau: Ernetti i-a spus lui Brune că folosind Cronovizorul, văzuse multe scene din viaţa lui Napoleon Bonaparte, îl urmărise pe Marcus Tullius Cicero rostind un discurs în faţa Senatului roman, în 63 î.e.n., se delectase cu o punere în scenă a piesei pierdute Thyestes, scrisă de „părintele literaturii romane”, Quintus Ennius, şi fusese martorul mai multor evenimente biblice zguduitoare: distrugerea Sodomei şi Gomorei, Cina cea de Taină şi Crucificarea lui Hristos. Ca dovadă, Ernetti a scos din geanta pe care o purta cu el o fotografie a Cronovizorului pe care apărea chipul lui Iisus. Timpul îl presa pe prelatul italian, care urma să se întâlnească cu superiorul său. L-a îmbrăţişat pe Brune, rugându-l să-i păstreze secretul şi promiţându-i că vor ţine legătura prin scrisori, apoi s-a făcut nevăzut.
Un secret deconspirat
O vreme, cei doi preoți catolici au corespondat, însă Ernetti nu i-a dat prea multe detalii lui Brune, de teamă ca scrisorile să nu-i fie interceptate. Abia la următoarea lor întâlnire şi-a continuat povestea, furnizându-i prietenului său şi alte date uluitoare. Când acesta l-a întrebat unde se afla Cronovizorul, Ernetti i-a răspuns că după ce vizionase mai multe „filme”, Papa Pius al XII-lea hotărâse că maşinăria era prea periculoasă pentru omenire şi ordonase să fie încuiată într-un depozit secret al Vaticanului. Ulterior, se zvonise că „televizorul temporal” fusese chiar demontat, dar Ernetti credea că fusese un simplu zvon lansat dinadins pentru ca adevărul să nu explodeze într-o zi.
Până la urmă, însă, unul dintre cei unsprezece cercetători a scăpat informaţia despre Cronovizor către un jurnalist care a publicat în revista italiană „La Domenica del Corriere” un articol purtând titlul „A fost inventată o maşinărie care fotografiază trecutul”. Ştirea a fost preluată imediat de toată presa italiană, care a vuit luni în șir, pedalând pe subiectul: „Vaticanul, cuib de secrete şi conspiraţii”. Alţi jurnalişti au făcut rost, „din surse anonime”, de copii ale fotografiei cu Hristos, iar asta a aţâţat şi mai mult vâlvătaia mediatică, introducând în „scenariu” numele lui Ernetti. Imediat, acesta a început să fie atacat cu ferocitate, atât de unii prelaţi, care negau existenţa Cronovizorului, cât şi de comunitatea ştiinţifică, ba chiar şi de unii literaţi. S-a susţinut că, în mod evident (deşi nu s-au adus argumente ştiinţifice niciodată), fotografia cu Iisus era un fals inventat de Ernetti, şi că „televizorul temporal” semăna foarte bine cu maşinăria descrisă în nuvela SF „E for Effort”, semnată de americanul T. L. Sherred. Dar preotul Pellegrino Ernetti nu s-a lăsat însă intimidat. A continuat să declare, oricui îl investiga, că nu mințise în nici un fel. Ani de-a rândul a dat interviuri în care a furnizat diverse detalii despre munca echipei la Cronovizor, iar în 1994, cu câteva luni înainte să moară, a redactat o scrisoare deschisă, prin care a susţinut, din nou, adevărul spuselor sale. De altfel, ultimele sale cuvinte au reiterat același eveniment: „televizorul temporal” existase într-adevăr şi că el făcuse parte din echipa inventatorilor. După decesul amicului său, François Brune a luat şi el atitudine, întrebând, retoric, pentru care motiv un om de ştiinţă, cu realizări remarcabile, şi un slujitor al Domnului, ar fi născocit o asemenea poveste şi ar fi continuat să insiste în privinţa veridicității ei până la moarte? În 2002, Brune a publicat chiar şi o carte, „Le nouveau mystère du Vatican”, în care a povestit întâlnirea lui cu Ernetti şi ulterioara desfăşurare a evenimentelor. Şi nu a încetat să-şi apere public prietenul, până la finalul vieții, petrecut în 2019.
Misterioasa mașină a timpului dintr-un cavou londonez
Cimitirul londonez Brompton este unul dintre cele mai vechi din Marea Britanie. Înconjurat de un parc uriaș, se întinde pe o suprafaţă de aproape 1 kilometru pătrat şi adăposteşte mii de morminte marcate cu pietre tombale îngropate în iederă, sau cu statui. Din acest ocean de morminte, există trei care ies în evidenţă. Cel mai important dintre ele este un cavou impozant, dar cu un aspect absolut ciudat: are o înălţime de 21 de metri, este construit în totalitate din blocuri uriaşe de granit lustruit, montate într-un stil arhitectural ce amintește de Egiptul antic, e decorat cu hieroglife şi cu o mulţime de simboluri misterioase, iar uşa de intrare este masivă, turnată în bronz. Mormântul îi aparţine unei moştenitoare bogate din secolul al XIX-lea, pe nume Hannah Courtoy. Născută Hannah Peters, ea a intrat încă din anii adolescenței în serviciul unui comerciant în vârstă, foarte înstărit: John Courtoy. I-a devenit menajeră, apoi amantă. Era frumoasă, inteligentă, dornică de învăţătură şi de o mare receptivitate. De-a lungul anilor, deşi nu s-au căsătorit oficial, lui John şi Hannah li s-au născut trei fete, care au primit o educaţie foarte bună, mai ales în raport cu normele vremii, care dictau ca fetele sărace să rămână analfabete şi să trudească în gospodărie, iar fetele de familie să înveţe doar să citească, să scrie, să coasă frumos şi să cânte puţin la pian. După moartea lui John, Hannah a moştenit întreaga avere, ceea ce i-a oferit libertatea de a-şi cultiva în continuare curiozităţile intelectuale. Nu se ştie exact când şi în ce circumstanţe, însă la un moment dat, Hannah a cunoscut doi bărbaţi, cu care a legat o prietenie strânsă şi care i-au marcat destinul. Primul dintre ei a fost sculptorul, pictorul, arhitectul şi egiptologul Joseph Bonomi, o celebritate a epocii. Provenea dintr-o familie de arhitecţi renumiţi, el însuşi fiind considerat excepţional ca profesionist în acest domeniu, dar, datorită pasiunii sale pentru egiptologie, se ocupa și de colecții private și expoziţii publice cu artefacte egiptene. Al doilea prieten al lui Hannah a fost Samuel Alfred Warner, un om de ştiinţă sclipitor, autorul unor invenţii cu-adevărat avangardiste. Printre altele, Warner a creat o „torpilă parapsihologică”, aşa cum a descris-o el, pe care a testat-o cu succes în 1844, „transferând-o” de pe un mal pe celălalt al Canalului Mânecii şi detonând-o într-o zonă nepopulată. Odată reuniţi, cei trei prieteni, Hannah, Bonomi şi Warner, au alcătuit un soi de club al „minţilor îndrăzneţe”, instruindu-se şi influenţându-se unii pe alţii, pe parcursul unor conversaţii care durau cu orele.
Cavoul egiptean și oamenii zburători
Într-o zi, Bonomi le-a mărturisit lui Hannah şi Warner că, în timpul celei mai recente călătorii pe care o întreprinsese în Egipt, studiind nişte texte hieroglifice, făcuse o descoperire epocală: secretul călătoriei în spaţiu şi timp! Cei doi amici au fost fascinați. După mai multe luni de dezbateri, Hannah, Bonomi şi Warner au decis: aveau să construiască o „maşină de călătorit în spaţiu şi timp”! Dar secretul trebuia păstrat cu cea mai mare grijă. Aşa a început lucrul la cavoul lui Hannah, căci ce loc mai discret putea fi găsit în Londra, decât un cimitir, unde, după lăsarea întunericului, nu mai existau ochi iscoditori?! E probabil că prietenii au uzat și de influenţa şi banii lor, astfel încât să nu li se pună beţe în roate: n-au depus niciun plan arhitectural şi nici vreun proiect de construcţie. Pur şi simplu, au obţinut toate aprobările necesare „în orb”. Apoi, Bonomi şi Warner s-au pus pe treabă: în mod evident, nu puteau să lase „şantierul” în seama unor muncitori, oricât de ignoranţi ar fi fost aceştia!
Din cauza dimensiunilor impresionante ale clădirii, a decoraţiunilor elaborate şi a faptului că întreaga structură era migălită şi clădită de numai doi oameni care lucrau doar după apusul soarelui, strădania lor s-a întins pe mulţi ani. Din păcate, Hannah Courtoy a murit în 1849, deci nu a mai apucat să vadă „maşina” terminată şi a fost înhumată într-un alt cimitir. Warner a decedat, și el, în circumstanţe neelucidate. (S-a zvonit c-a fost redus la tăcere din cauza unei invenţii care implica o tehnologie revoluţionară) şi a fost înhumat în Brompton, la o aruncătură de băţ de enigmaticul cavou egiptean. Construcția a fost desăvârşită de Bonomi în 1854: imediat, prietenul supravieţuitor şi cele trei fiice ale lui Hannah i-au mutat acesteia sicriul în Brompton. Imediat au început să apară primele zvonuri: se întâmpla ceva ciudat, ceva care avea legătură cu cavoul bogatei doamne Courtoy. Diverse cunoştinţe ale arhitectului Bonomi îi mărturiseau acestuia că pe aleile cimitirului se întâmplau lucruri nefirești. După ce mergeau să aprindă o lumânare şi să ducă flori la cavou, în scurtă vreme erau teleportați într-o cu totul altă zonă a oraşului. Se trezeau pur și simplu într-un alt cartier. În alte cazuri, vizitatorii care susţineau că voiau să se reculeagă la căpătâiul lui Hannah Courtoy dispăreau cu totul din oraş, vreme de zile sau chiar săptămâni. Nimeni nu-i mai vedea prin Londra. După o vreme, înalta societate londoneză s-a obişnuit într-atât cu aceste situaţii misterioase, încât cataloga poveștile cimitirului ca fiind inventate de niște excentrici, şi bârfele s-au stins. Joseph Bonomi a murit în 1878, fiind înhumat tot în cavoul egiptean. Mormântul lui e străjuit de o statuie reprezentându-l pe Anubis, zeul egiptean al morţii, capul de şacal al zeului având privirea îndreptată fix către cavoul lui Hannah.
Toată această poveste putea deveni aventura unor excentrici victorieni, dacă n-ar exista mărturiile contemporanilor, înregistrate în jurnalele personale ale acestora, precum și câteva scrisori (descoperite recent într-o arhivă), ce fac parte din corespondenţa dintre Hannah, Bonomi şi Warner. Ele cuprind detalii cu privire la proiectul lor secret, cât şi unele date care explică teleportarea vizitatorilor din cimitir. „Mașina timpului” avea capacitatea să-i transfere fizic, atât în alte locuri, cât şi în alte epoci. De altfel, cei trei prieteni plănuiau să facă vizite în Egiptul antic din vremea faraonilor, ceea ce se spune că au şi izbutit.
Cavoul lui Hannah Courtoy rezistă mândru în vechiul cimitir Brompton, dar nimeni nu poate să pătrundă în el, ca să vadă dacă în interior există, într-adevăr, „Maşina de călătorit în spaţiu şi timp”. Cheia care deschidea uşa grea din bronz s-a pierdut, iar în absenţa unui moştenitor direct al lui Hannah, autorităţile nu pot să acorde dreptul de pătrundere în cavou. Aşa susţin, cel puțin, cei care au încercat să obţină o autorizaţie în acest sens.