– A venit toamna, anotimpul melancoliilor tandre. O vreme care te îndeamnă spre visare și amintiri. Folosim prilejul, ca să vă ademenim cu un serial dedicat Bucureștiului interbelic, când faima pe care o avea îl înălțase la rangul de „Micul Paris”. Călăuză neîntrecută ne va fi muzicianul și filologul Bogdan-Mihai Simion, tânăr și pătimaș degustător de istorie și cultură –
Totul a început cu Tănase
– În toamna asta ne pregătim pentru o serie de interviuri nostalgice, dedicate Bucureștiului de-altădată, un capitol la care ești premiant. În imaginația colectivă, Micul Paris seamănă cu o fotografie de epocă: străzi pline de doamne și domni eleganți, mașini luxoase, grădini de vară cu oameni dansând pe melodii devenite nemuritoare. Cum s-a produs explozia aceasta a divertismentului în București?
– Pentru asta trebuie să-i mulţumim uriaşului Constantin Tănase. El a fost cel care s-a luptat cel mai tare să apară la noi teatrul de revistă, music-hall-ul, vodevilul, dancehall-ul, toate aceste curente care existau deja în Franţa, Anglia, Statele Unite. Avea doar zece ani Tănase, când era deja fascinat de trupele ambulante de actori germani, evrei, francezi sau de fanfarele militare care treceau o dată la câteva luni prin Vasluiul natal. Determinant în cariera sa a fost momentul când a văzut o primă reprezentaţie a Teatrului Evreiesc de Stat. La unsprezece ani a devenit copilul lor de trupă, îi ajuta, era corepetitor. Erau vremuri în care acest Teatru juca numai în idiş, se cântau pe scenă sârbe evreieşti de promenadă. Constantin Tănase voia să fie ca ei, la şcoală fiind un elev foarte slab, de nota patru şi cinci, cu excepţia muzicii şi a sportului. Tatăl său, laborant farmacist, era foarte dezamăgit de fiul său, fiind convins că nu se va alege nimic de el. Cioflingar prin birturi părea să-i fie destinul. La 21 de ani, a venit la Bucureşti, trimis de taică-său, să se facă ofiţer, dar Tănase a dat la teatru (aşa, îmbrăcat în uniformă militară) şi a fost acceptat de o comisie care-i cuprindea pe marii: Eduard Wachmannn (fondatorul Filarmonicii), Alexandru Davila (tocmai publicase drama istorică „Vlaicu Vodă”) şi Constantin Nottara. Tănase a fost un vizionar, importanţa lui în tot ceea ce a însemnat divertismentul de la noi este covârşitoare. De aceea, pe mine mă doare sufletul să aud azi numele lui în expresii peiorative. Adică, atunci când avem parte de un moment de comedie ieftin, să îl numim „gen Constantin Tănase”. Când mai spunem asta, ar trebui să ni-l imaginăm pe marele om de teatru la Buftea, discutând noapte de noapte cu George Enescu despre aşezarea luminilor de scenă, montaj, idei revoluţionare de scenografie. Sau să-l vedem în Franţa, în 1930, la aceeaşi masă cu Charlie Chaplin…
– „Noblețea obligă”, spune un proverb. Perioada interbelică a strălucit prin cultură, nu puteai fi artist fără să te compari…
– Mă bucur să aducem în discuţie acest aspect. Impresia pe care mulţi dintre noi o au astăzi este că în perioada interbelică se citea pe rupte, că se scria mult şi de valoare. În realitate, România avea cel mai înalt grad de analfabetism din această zonă a Europei. Vorbim de Balcani, pentru că nici nu îndrăznim să ne raportăm la vestul Europei. Cât despre literatură, Şerban Cioculescu se plângea, pe la finalul anilor ’20, că numai literatura ieftină se vindea, cu peste cinci mii de exemplare, adică acele romane facile, de dragoste. Se vorbeşte puţin și de faptul că se publicau multe lucruri, dar în pripă şi cu greşeli. Lansările de carte se făceau cu reclamă, se promova cartea şi promisiunea unui autograf, dar intrarea la eveniment costa 150 de lei, fără să includă respectiva carte. Aşadar, lansarea era mai degrabă un spectacol pentru bogaţi, decât o răspândire generală a actului cultural. Spun lucrurile acestea pentru că sunt adevărate şi pentru că trebuie să privim obiectiv istoria. În ceea ce priveşte artiştii, unii erau cultivaţi, alţii nu prea. Este o mare diferenţă între Fănică Luca, plecat dintr-o mahala teribilă a Bucureştiului, sau Maria Lătăreţu, cu cei paisprezece fraţi ai ei, şi interpreţi precum Manole Stroici, care se trăgea dintr-o familie nobiliară din Iaşi, sau Gheorghe Ionescu Gion, care terminase Medicina. Dar, în general, artiştii care apar pe discuri erau din clasa de mijloc, pentru că era nevoie totuşi să ştie o limbă străină, contractele se semnau exclusiv cu case de discuri din Occident. Pentru a semna un astfel de contract trebuia să fii bun vorbitor, să fii carismatic, glumeţ şi… foarte chipeş. Poate sună discriminatoriu azi, dar atunci nu exista cântăreţ cu burtă. Era obligatoriu să fii frumuşel, să ai părul impecabil, să fii îmbrăcat mereu la patru ace. Pur şi simplu, trebuia să fii frumos şi femeile să leşine când urci pe scenă, la fel cum se întâmpla în America cu Frank Sinatra. Tot așa, cele câteva femei cântăreţe de succes din București erau în mod cert atrăgătoare. Nu exista excepţie: toţi artiştii de care vom vorbi în seria noastră arătau impecabil. Jean Moscopol şi Cristian Vasile erau, pur şi simplu, sex-simbolurile vremii. O fotografie cu unul dintre ei lângă automobilele personale valora enorm.
„Moda americană la mașina de cusut”
– Ei erau vip-urile vremurilor de-atunci şi în ceea ce priveşte moda, vestimentaţia, așa cum se întâmplă azi?
– Evident. Pe lângă asta, apăruseră nişte reviste de modă, cea mai importantă fiind Magazinul. Dar chiar şi înainte de război existau două astfel de reviste: Moda Chic şi Moda Chic Ilustrată. „Şmecheria” lor era că ofereau tipare. Nu trebuia să mergi la Paris să-ţi cumperi o rochie la ultima modă, ci îţi luai material şi ţi-o coseai singură, după tipar, la maşina de cusut Singer, prezentă în mai toate casele cu stare. Pe lângă asta, femeile citeau articole ce le intrigau, unele chiar interesante, de avangardă. De exemplu, editorialul din Moda Chic Ilustrată era scris sub pseudonim de cineva despre care nu ştim nimic, dar care-şi spunea „Tanti Clara”. Ei bine, ea se lăuda cu faptul că era fată bătrână, se mândrea că nu vrea să se mărite, dar în acelaşi timp, oferea sfaturi tinerelor mirese, să nu lase rudele să se bage în vieţile lor, cum să se comporte cu soţii… Se oferea astfel un personaj inedit prin această Clara – puţin scandalos, dar extrem de interesant şi avangardist. Moda propriu-zisă în anii ’20 era clar de influenţă americană (charleston), însă venită prin filieră pariziană. Şiraguri de perle lungi de câţiva metri, pălăriuţe mici, fuste tot mai transparente, dresuri de culoarea piciorului (inadmisibile până atunci, pentru că făceau femeile să pară „dezbrăcate”). Unghiile date cu lac strident. Apoi, „marea lovitură” a venit când femeile au început să se tundă scurt. Toate acestea erau aspru criticate în ziare, femeile fiind des acuzate că se îmbracă obscen. Apar mai târziu buclele, realizate cu o importantă invenţie a vremii: ondulatorul cu aburi. La bărbaţi, codul era mult mai strict. Obligatorii erau redingota sau haina elegantă. La orice fel de ceremonie, pantalonii erau musai negri. Vesta, ori neagră, ori albă, dar desfăcută, să se vadă cămaşa. Cravata, în general, albă. Culoarea pălăriei nu conta, doar trebuia să fie de fetru, iarna, şi de pai, vara. Interesantă era eticheta mănuşilor bărbăteşti, mai ales la nunţi. Ginerele avea tot timpul mănuşi albe. Cavalerii de onoare şi rudele foarte apropiate, unele pai, deci uşor nuanţate în crem. Restul invitaţilor veneau fără mănuşi.
Marile restaurante și clienții lor
– Micul Paris a fost, prin excelență, un oraș al restaurantelor, unde-i puteai asculta şi pe marii cântăreţi ai vremii. Care erau cele mai importante localuri din Bucureşti?
– Primele, cele mai cunoscute şi care mai sunt şi azi în picioare, sunt Casa Doina şi Carul cu Bere. Poate chiar şi Berăria Gambrinus, care fusese deschisă de Caragiale pe la 1890, dar ea făcea parte dintre cârciumile pe care mie îmi place să le numesc „honor public”: cele în care avea voie numai o categorie de bogaţi. Înainte de război nu conta câţi bani aveai, în aceste localuri era primit doar cel care ştia bătaia secretă în uşă şi era recunoscut prin vizorul acela mic. Degeaba erai tu un turc extrem de avut, că nu aveai voie. Tot exclusiv pentru elită erau balurile mascate, organizate joia şi duminica. Unul era ţinut de Marghiloman, la Palatul Şuţu, altul de Manu-Auschnitt în palatul în care sălăşluieşte azi Gigi Becali. Aşadar în perioada interbelică, cârciumăria a devenit asemănătoare celei de azi: afacere pură, cu reclamă la ziar, cu reclamă la radio, dacă aveai bani mulţi. În principiu, restaurantul era deschis pentru toată lumea, în realitate, intra numai cine îşi permitea. Important de ştiut este că prima dată când s-au întâlnit toate categoriile sociale laolaltă pentru un spectacol a fost pe frontul Primului Război Mondial. Până atunci era de neconceput. Dar când tânărul George Enescu a cântat cu vioara la Buftea, încercând cu toată fiinţa lui să îmbunătăţească starea sufletească a soldaţilor, publicul s-a amestecat, fiind acolo atât ofiţeri, cât şi soldaţi de rând.
Revenind la restaurante, despre Casa Doina se ştiu cele mai multe lucruri. La un moment dat, era o mândrie arhitecturală, fusese Pavilionul Marii Expoziţii de la Paris, din 1890, dar în perioada interbelică era binecunoscută ca Bufetul de la Şosea sau La Bufet. Este locul în care s-au perindat majoritatea muzicanţilor despre care vom vorbi în poveștile noastre. Foarte interesant este că fix lângă Bufet, a apărut, la începutul anilor ’30, şi un Bar de Noapte, care se numea Fu Chang, primul restaurant cu mâncare chinezească din Europa de Est. La vremea aceea, să ai consultant un bucătar adus de la Beijing, vă daţi seama?!… Carul cu Bere are, la rândul său, o istorie foarte veche. A fost deschis la sfârşitul secolului al XIX-lea de nişte transilvăneni, cel mai important fiind Nicolae Mircea. A procedat ca şi azi: s-a împrumutat la bancă, la domnul Marmorosch, nimeni altul decât cel care deţinea celebra Bancă Marmorosch. Clădirea Carului cu Bere era exact cea de azi, o minunăţie arhitecturală, proiectată de un polonez, Zigfrid Kofczinski. A fost o clădire atât de spectaculoasă din punct de vedere arhitectonic, încât patronul Nicolae Mircea a primit de la Regele Carol distincţia „Steaua României”, cea mai importantă medalie pe care o puteai primi. Să fii cârciumar şi să primeşti Steaua României?! Cum ar fi azi aşa ceva?
Sare și vin spumant
– Ce se servea în restaurantele epocii? Cum erau ademeniți culinar mușteriii?
– Şi La Bufet, şi la alte cârciumi din Bucureşti, meniul era format în general din băuturi. Liste nesfârşite de tot felul de ţuici, palinci, vinuri, beri filtrate sau nefiltrate. Mâncarea? Să ştiţi că nu era de mare importanţă! Se organizau mese de şase, zece persoane, pe care chelnerul aducea tăvi foarte mari, cu câteva feluri de carne (că era curcă, că era oaie, că era porc…). Carnea aceasta se servea cu sare, muştar şi pâine. Totul era foarte sărat, în scopul clar de a-i păcăli pe clienți să consume cât mai mult alcool. Sarea le dădea o sete teribilă de… mult vin spumant.
– Se chefuia, se îmbăta lumea, la fel ca azi?
– Bărbaţii de condiţie medie o mai făceau lată, femeile abia dacă aveau voie să intre, darămite să mai şi bea. Însă trebuie să ştim un lucru: bogaţii nu făceau nimic în public. Ce se întâmpla la balurile mascate, la palate, în localurile „honor public”, la petrecerile private nu depăşea niciodată zidurile acelor clădiri. Aşadar, dacă ne referim la lumea bună, cea care venea La Bufet, ea nu prea se dădea în petic. În cârciumile de la periferie, este, însă, cu totul altă poveste…
Despre trăsuri, mașini și pantofi franțuzești
– Cum funcționa traficul de noapte în perioada interbelică? Se circula în trăsuri, în mașini…
– Să nu uităm că noroi a fost tot timpul în România, motiv pentru care încă de la 1820, numai „neamurile proaste” mergeau pe jos. Un pic de coajă dacă prindeai, îţi luai trăsură, şi piciorul tău nu mai atingea niciodată praful sau noroiul. La fel se întâmpla şi când au apărut automobilele. Sigur că a contat industrializarea, sigur că totul s-a schimbat când au început să zboare nişte avioane. Să nu uităm că în 1928, faimoasa cântăreaţă de culoare Josephine Baker a fost adusă, cu mare tam-tam, din Statele Unite la București. Un spectacol de music-hall de două ore, la finalul căruia, marea vedetă americană a rămas complet dezbrăcată, nici măcar rochiţa făcută din banane nu mai era pe ea. Progresul, industrializarea, umblatul prin Occident au fost extrem de importante în dezvoltarea spectacolului, dar nu au schimbat prea mult din preconcepţiile clasei superioare că a te prăfui pe pantofii franţuzeşti era de neconceput.
„Sunt falnic toboșar și lumea-mi zice Nae…”
– Muzica Bucureștiului interbelic mai stârnește suspine și azi. Ce se cânta în cârciumi și în restaurante?
– Ce se cânta depindea de categoria de public. În cârciumile scumpe, spectacolele erau mai complicate, pentru că era obligatoriu să fii capabil să întreţii atmosfera. Trebuia să cânţi, dar să şi vorbeşti, să faci glume, să dansezi. Nu era suficient doar să interpretezi melodii, un lucru pe care artiştii din ziua de azi nu-l mai înţeleg, din păcate. Era obligatoriu să spui câteva vorbe între bucăţile muzicale, să întreţii atmosfera, să fii hazos. Glumele erau deocheate. O parte din atmosfera de petrecere din cârciumi era oferită şi de muzica înregistrată. Aşadar, când intrai în astfel de localuri, imediat auzeai un disc de gramofon din acela greu, de ceară, sau un cilindru Edison pentru fonograf, pe care erau cântecele comice. Melodioare semiobscene, interpretate de artişti anonimi. „Sunt falnic toboşar şi lumea-mi zice Nae, sunt tare-n tobă, dar şi mai tare-n ***”, „Cât au stat nemţii aici, am înghiţit destule, doar Miţa lui Zbonghici a înghiţit la ***”, sunt doar două exemple… Se prăpădeau de râs muşteriii cântând fără perdea rimele pe care nouă ne este ruşine să le rostim acum. Par ieftine azi, dar pe mine chiar mă bate gândul să scriu un spectacol cu muzicile obscene ale acelor timpuri. A venit momentul să ni le luăm înapoi şi să le adăugăm orchestră. Cel mai vechi cântecel românesc pe care l-am putut eu găsi este din 1914 şi sună aşa: „Fusta fusta-i cu belea, toată lumea se-nvârt’ după ea, hai Tănase-ntinde pasul, că ţi-e în pericol nasul”. L-am cumpărat înregistrat pe un cilindru Edison, de la un colecţionar din Tel Aviv. Ei bine, dacă aceasta era situaţia în restaurantele frecventate de cei cu bani, în Bucureştiul interbelic mai exista o categorie de localuri, unde cântau ţiganii, se aflau la periferie, unde mirosea urât şi unde era plin de prostituate. Existau doi lăutari ţigani şi un al treilea mai spectaculos, pentru că era femeie, care au făcut cu adevărat carieră, dincolo de aceste birturi rău famate. În primul rând, Zavaidoc, apoi Fănică Luca şi, nu în ultimul rând, minunata Maria Lătăreţu. Despre fiecare şi mulţi alţii vom povesti în seria pe care o inaugurăm astăzi.
– Putem da puţin din casă, la final, şi să anunţăm cu cine va începe seria noastră?
– Prima dintre marile personalităţi muzicale ale perioadei interbelice de care vom vorbi va fi Maria Tănase, aşa cum puţini o ştiu.