
John Dee este un nume cu ample și profunde rezonanțe pentru istoricii specializați în perioada elisabetană a Angliei. Este un personaj atât de complex, încât, fără a greși, putem spune că, în cea mai mare măsură, el însuși continuă să reprezinte o enigmă. „Consilierul științific” al celebrei regine Elisabeta I, cel pe care suverana îl numea, cu afecțiune, „filozoful meu”, a fost matematician, fizician, chimist și astronom excepțional, o minte descrisă astăzi drept genială! Însă mintea sclipitoare a lui Dee, „mereu dedicată căutării adevărului și dezlegării misterelor”, după cum el însuși a mărturisit, l-a îndemnat să se aplece și asupra unor alt fel de descoperiri: John Dee studia cu multă aplicație astrologia, alchimia și arta divinației. De fapt, era atât de absorbit de cercetările pe care le întreprindea, încât nu-și oferea decât 4 ore de somn pe noapte și 2 ore pe zi, în care să mănânce, să se recreeze și, eventual, să mai rezolve și ceva probleme gospodărești. Însă rezultatele obținute erau pe măsură: practic, alături de William Cecil, un alt personaj elisabetan enigmatic, John Dee era „omul de bază” al Reginei Virgine, sfătuind-o pe aceasta în toate privințele, de la chestiunile de stat, până la cele personale. Inclusiv data încoronării reginei Elisabeta I a fost aleasă de John Dee. Și, iată!, ea a fost una de bun augur. Prin cele mai diverse metode (calcule astrologice, invocarea îngerilor, dar și a spiritelor morților, consultarea a diverse obiecte divinatorii), John Dee făcea predicții detaliate, care întotdeauna s-au dovedit exacte! Evident, la el apelau și mulți curteni de vază și soțiile acestora și, de fiecare dată, previziunile lui Dee erau de o acuratețe ireproșabilă, ba, uneori, în cazul predicțiilor legate de situații sau evenimente nefericite, chiar înfricoșătoare!
De-a lungul timpului, John Dee a acumulat nu doar un număr impresionant de lucrări de specialitate în domeniile care îl pasionau (peste 4.000 de volume, adică mai multe decât se aflau, în acea epocă, în bibliotecile universităților Cambridge și Oxford la un loc (printre aceste volume numărându-se și celebrul „Manuscris Voynich!”), dar și o colecție vastă de obiecte, pe care le utiliza în cercetările sale. De exemplu, una dintre cele mai prețuite posesiuni ale sale era un cristal violet, suspendat de un lanț din argint. Dee susținea că acest cristal îi fusese dăruit de Arhanghelul Uriel sau Îngerul Înțelepciunii (cel care iluminează, oferă și deslușește profeții și înlesnește transmutarea elementelor negative din viață în elemente pozitive), alături de instrucțiuni precise, în scopul obținerii Pietrei Filozofale! De asemenea, John Dee mai avea și o „oglindă magică”, pe care o păstra într-o cutie căptușită cu piele de rechin și pe care o folosea pentru a chema spiritele pe care le ruga să-i limpezească viitorul. Dacă cristalul violet s-a volatilizat în mod bizar după moartea lui Dee (survenită în 1608), nemaifiind de găsit nicăieri în casa acestuia, „oglinda magică a spiritelor” a călătorit prin timp nevătămată, ajungând până la urmă în posesia reputatului British Museum din Londra. Obiectul este aproape perfect rotund, are 18,5 centimetri în diametru, 13 milimetri în grosime și o „coadă” scurtă, de 3,3 centimetri, cu un orificiu rotund perforat. Întreaga oglindă este realizată din obsidian negru (un material cunoscut și sub denumirea de „sticlă vulcanică”), lustruit pe ambele fețe, astfel că are o capacitate de reflexie excepțională. Până recent, nu se știa dacă ea a fost doar o copie a oglinzilor de obsidian pe care preoții azteci le foloseau în mod curent în ritualuri divinatorii sau era chiar o piesă originală, deci posibil „infuzată” cu puteri magice?
Datorită avansurilor tehnologice, în această toamnă, specialiștii de la British Museum au decis să rezolve misterul: au luat oglinda și au supus-o mai multor teste sofisticate, menite să-i indice „amprenta” chimică. „Întrucât obsidianul nu se găsește decât în zone vulcanice foarte specifice de pe pământ,” a explicat Stuart Campbell, profesor de arheologie la University of Manchester și conducătorul echipei de cercetare, „o analiză chimică detaliată îți indică în mod exact locul de origine al pietrei”. În acest fel, s-a constatat că „oglinda magică” a lui John Dee este originală: obsidianul din care a fost fasonată provine din Pachuca, o regiune din Mexic care, în vechime, a făcut parte din Imperiul Aztec. Pentru azteci, „oglinzile magice” sau „oglinzile negre” (de la culoarea pietrei) erau de o importanță incredibilă, ele fiind asociate cu zeul Tezcatlipoca (în traducere, din limba nahuatl, vorbită de azteci, „Oglinda afumată”), patronul „celor ce privesc dincolo de vălul vieții”. „În iconografia din perioada de înflorire a Imperiului Aztec, Tezcatlipoca era reprezentat cu piciorul stâng amputat și înlocuit cu o astfel de oglindă neagră sau cu oglinda așezată pe piept ori pe frunte,” a mai explicat Stuart Campbell. Profesorul și-a concluzionat expunerea arătând că, datorită acestei descoperiri, reputația marelui John Dee a rămas neafectată. Se păstrează însă suprema enigmă: deși de-a lungul întregii lui vieți John Dee a ținut un jurnal extrem de detaliat, în care nu a notat doar lucruri personale, ci, mai ales toate etapele studiilor sale științifice (verificate în epoca modernă de specialiști și confirmate ca fiind absolut precise și corecte), nimeni, până în prezent, nu a reușit să lămurească în ce mod a izbutit John Dee să realizeze miile de previziuni care s-au împlinit „la literă”!
Misterioasa oglindă a Reginei Himiko
Tumulul Higashinomiya (tumulul este un mormânt unic sau colectiv, săpat în pământ și acoperit cu un deal artificial), de lângă orașul japonez Inuyama, este un sit arheologic celebru, de o bogăție extraordinară, astfel că până și în prezent continuă să le rezerve surprize cercetătorilor. Recent, într-unul dintre morminte, a fost descoperit un număr impresionant de oglinzi din bronz, inscripționate pe spate cu anul 239 e.n., și o altă oglindă, aparte, de mai mari dimensiuni, despre care se crede că este legendara „oglindă magică” a misterioasei regine-șaman Himiko.
Himiko este o figură enigmatică, în jurul căreia s-au țesut multe legende și care și azi este venerată în cultura japoneză tradițională. Istoria oficială japoneză nu o menționează, nici pe ea, nici regatul ei, numit Yamatai, însă în anii din urmă, existența lor a fost totuși acceptată. Principala sursă care i-a determinat pe specialiști să o considere pe Himiko o regină „reală” este un manuscris istoric chinez, denumit „Istoria celor trei regate”, care a fost scris la finele secolului al III-lea e.n., mai precis în jurul anului 290. Lucrarea este calificată, la nivel mondial, ca una dintre cele mai sigure surse de informații privind istoria dinastiilor chineze (și nu numai), iar în paginile ei se face referire în repetate rânduri la regina Himiko, o femeie de o mare inteligență și înțelepciune, care își conducea poporul cu bunătate, asigurându-se că fiecare supus al ei ducea o viață bună, în acord cu natura și cu dorințele zeilor. De asemenea, în „Istoria celor trei regate” se arată că regina Himiko avea și cunoștințe vaste de medicină, astfel că reușea să vindece orice boală, având în palat și ceea ce noi, azi, am numi un laborator farmaceutic, unde Himiko și mai multe ajutoare preparau tot felul de leacuri, pentru cele mai diverse afecțiuni. În plus, același manuscris precizează că regina Himiko știa cum să intre în contact cu spirite înțelepte „din lumile de dincolo”, pe care le invoca pentru a le cere sfatul în diferite chestiuni, dar și pentru a obține informații legate de viitor. Iar pentru a-i contacta pe emisarii „lumilor de dincolo”, Himiko folosea „o oglindă magică, dăruită ei de un spirit luminat, întrupat pentru a sădi binele în lume”. Or, din aceeași „Istorie a celor trei regate”, dar și din alte surse istorice de necombătut, se știe că în anul 239 (același an inscripționat pe spatele oglinzilor din bronz!) un împărat chinez și-a trimis un emisar la „o bună și înțeleaptă regină” (se presupune că la Himiko), care i-a dus acesteia în dar 100 de oglinzi din bronz „și una mai presus de toate”! Cadoul împăratului chinez ar putea să pară ciudat, însă în acea epocă, oglinzile erau considerate obiecte prețioase, atât datorită procesului de producție laborios, cât și capacităților mistice pe care se spunea că le aveau.
„Oglinda magică” a reginei Himiko este realizată tot din bronz, însă proporțiile de cupru, staniu și alte elemente chimice sunt puțin diferite de cele din bronzul folosit pentru confecționarea celorlalte oglinzi. În general, se crede că suprafața care reflectă lumina a fost obținută prin străvechea tehnică xuan xi, care presupunea aplicarea unui strat de pastă de mercur și apoi lustruirea întregii suprafețe cu fetru alb. Există însă unele controverse cu privire la acest aspect, unii specialiști implicați în cercetări fiind de părere că în cazul „oglinzii magice” s-a lucrat într-un alt mod imposibil de explicat. De asemenea, Ryu Murakami, cercetător la Muzeul Național din Kyoto, a remarcat că suprafața oglinzii este puțin denivelată și, după ce a analizat întregul obiect cu ajutorul mai multor aparate sofisticate, a descoperit că pe partea din spate au fost incizate foarte fin mai multe imagini reprezentând ceea ce el credea a fi niște vrăjitori și animale mitice. Cert este că siluetele nu sunt vizibile cu ochiul liber și nu se știe cum au putut să fie incizate cu o asemenea finețe în secolul al III-lea e.n., când în prezent, pentru a se obține același efect, ar trebui să se apeleze la aparatură de ultimă generație!
Ryu Murakami a realizat o copie printată 3D a „oglinzii magice”, apoi o alta, la scară 1:1, din bronz, și astfel a constatat că, în momentul în care lumina întâlnește suprafața reflectivă a obiectului, desenele incizate pe spate sunt proiectate pe orice suprafață aflată în partea anterioară, asemenea unei holograme! Din păcate, explicația oficială este una copilărească: „Cred că oglinda este legată cumva de cultul Soarelui”, a spus Ryu Murakami. Ceea ce nu deslușește nici enigma fabricării oglinzii, nici, mai ales, la fel ca în cazul lui John Dee, nu lămurește în ce fel regina Himiko a ajuns la predicțiile extrem de precise făcute cu ajutorul acestei oglinzi, predicții despre care se vorbește nu doar în legende, ci și în „Istoria celor trei regate” și în alte texte chinezești.
Oglinzile scrise
„Oglinzile magice” au continuat să fie extrem de prețuite în China, vreme de multe secole. De exemplu, Shen Kuo (1031-1095 e.n.), oficial și om de știință de la curtea împăratului Shenhzon, din Dinastia Song, a descris mai multe „oglinzi magice” (văzute de el, personal) în cartea Dialoguri din lumea viselor, pe care a definitivat-o în 1088: „… există unele oglinzi magice, prin care lumina trece nestingherită. Ele sunt gravate cu câte douăzeci de caractere, într-un stil care pare foarte vechi. Nimeni nu a reușit până acum să tălmăcească aceste caractere, nimeni nu știe ce înseamnă ele. Dacă o astfel de oglindă e așezată în lumina soarelui, deși toate caracterele sunt gravate pe spatele ei, ele apar reflectate pe peretele din față!”. Shen Kuo afirmă, de asemenea, că bătrânii din vremea sa spuneau că aceste oglinzi sunt ca apa liniștită a unui lac: în ea se reflectă cerul și împrejurimile, dar prin ea poți să vezi și lumea de dincolo. Așadar se considera că „oglinzile magice” făceau legătura dintre noi și lumea spiritelor.
Oglinzile spiritelor
Recent, într-un articol publicat în Heritage Science Journal, Jiafang Lian și Quentin Parker, cercetători la University of Hong Kong, au anunțat că, într-un cimitir antic din satul Dabaozi din provincia chineză Shaanxi, o echipă de la institutul local de arheologie a descoperit un tezaur alcătuit din peste 80 de oglinzi, dintre care se crede că un număr redus sunt așa-numitele „oglinzi magice”! Cimitirul datează din perioada Dinastiei Han, care a condus China între 202 î.e.n. și 220 e.n., acesta fiind intervalul de timp considerat și în prezent ca „Epoca de Aur” a țării, întrucât domnia Han a transformat radical societatea chineză, în sensul civilizării și al progresului. Așadar, oglinzile din Dabaozi au o vechime de aproximativ 2000 de ani și, spre surprinderea arheologilor, după ce au fost curățate de pământ, s-a constatat că majoritatea dintre ele și-au păstrat calitatea reflectivă!
Artefactele sunt realizate din bronz, au diametre între 7 și 22 de centimetri, iar luciul le-a fost mercurizat prin tehnica străveche xuan xi. Sunt decorate cu diferite desene și cu simboluri, cele mai multe prezentând inscripția jia chang fu gi, care se traduce prin „casa prosperității”, ceea ce e explicabil, dat fiind că decedații din cimitir făceau parte din elita societății Han, deci erau persoane înstărite.
Mai sunt însă și cele câteva „oglinzi magice”. Din surse care au dorit să-și păstreze anonimatul s-a aflat că ele sunt decorate cu lac și sidef și prezintă mai multe simboluri necunoscute, despre care se crede că erau un soi de „parole” care trebuiau rostite în scopul facilitării contactului cu spiritele.