
După sperietura pandemiei și a războiului din Ucraina, criza economică la nivel mondial le bagă multor oameni frica în oase, iar panica, indusă grosolan pe mai toate canalele media, atinge cu precădere populația urbană, dependentă de produsele comercializate în marile lanțuri alimentare. În orășelele mai mici și la țară, viața pare, însă, să-și continue cursul firesc, cei ce trăiesc aici știind că singurele lucruri pe care se pot baza, și în vremuri de pace, și în vremuri de război, sunt munca pământului și animalele din gospodărie. Disprețuită o vreme, agricultura crește, iarăși, în rang. Dovadă: tot mai mulți tineri își îndreaptă atenția spre învățământul agricol. Una dintre instituțiile de profil în domeniu este Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” din Geoagiu, județul Hunedoara. Octav Mihai Cismașiu, directorul liceului, este un tânăr care știe că a lucra pământul este cea mai sigură promisiune de bine a României, iar utilizarea metodelor moderne de a face agricultură nu scade cu nimic respectul și dragostea față de natură.
„Suntem un liceu vocațional”
Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” Geoagiu a fost înființat în urmă cu 132 de ani, de către un conte maghiar, care avea nevoie de lucrători bine pregătiți pentru a lucra pământurile marilor latifundiari ai vremii, printre care se număra și el. Naționalizată după Primul Război Mondial, unitatea de învățământ și-a păstrat profilul, pregătind specialiști în domeniul agricol, horticol și zootehnic.
Octav Mihai Cismașiu a copilărit, la propriu, în ograda liceului, unde tatăl său a fost maistru, iar după ce și-a finalizat studiile superioare, a revenit acasă, angajându-se întâi ca tractorist. A continuat ca profesor suplinitor, titularizat ulterior la Catedra de biologie. Cinci ani a fost director-adjunct, iar din 2019, conduce liceul ca director.
„Dacă punem un angajat dintr-o multinațională versus un tractorist, nivelul salarial e cam același”
– De ce ar alege cineva un liceu cu profil agricol, în vremuri ca cele de azi, când tehnologiile virtuale par să conducă lumea? Ca să nu mai vorbim de confortul oferit de un birou, în comparație cu praful și noroaiele de pe câmp…

– Noi avem 1022 elevi, din județele Hunedoara și Alba. Suntem un liceu aproape vocațional, la noi vin cei care chiar își doresc să activeze în domeniu. Contează și natura omului și cât e de convins că face ceea ce-i place. Dacă faci doar că trebuie și nu-ți place, atunci nici o sumă de bani nu te satisface, nu compensează chinul de a lucra. Din fericire, agricultura, lucrul cu pământul și cu animalele, este ceva ce ne definește pe noi, ca neam, de când ne știm. Fiecare am avut câte un petec de pământ pe care l-am lucrat, cu toții am crescut o găină, un porc, poate o vacă, niște oi sau capre. Iar în contextul actual, agricultura este un domeniu de mare viitor: populația globului e în creștere și va trebui hrănită cumva, de mâncare e nevoie oricând. În plus, câștigurile actuale din domeniul agricol nu sunt chiar de neglijat. Dacă e să comparăm un angajat dintr-o multinațională cu un tractorist, vom vedea că nivelul salarial e cam același, cu avantaj net de partea tractoristului: salariul lui este de la 1300 de euro în sus, iar al unui lucrător pe combină, chiar de la 2500 de euro în sus. Tractorist e un termen generic, căci la ce utilaje și tehnologie se folosesc azi în agricultură, îți trebuie studii serioase ca să te descurci.
– Câți dintre absolvenții liceului continuă să activeze în domeniu?
– Avem trei categorii de elevi: cei care se mulțumesc cu studiile liceale, cei care vizează studii superioare și cei care vor doar să-și verifice și să-și certifice competențele profesionale. Aceștia din urmă au deja ferme ale părinților și, pentru accesarea de fonduri europene, au nevoie de studii de specialitate. Avem și absolvenți care au făcut de drag liceul nostru, unul e tehnician veterinar, unul e șef de fermă, altul are o afacere cu găini, unul are vreo două mii de oi, altul crește vaci din rasa Angus. Exemple sunt multe. Avem absolvenți care s-au îndreptat spre universități agricole de profil, la Cluj sau Timișoara, dar avem și foști elevi care sunt de mult timp asistenți universitari în facultățile de profil.
„Avem elevi fenomenali la liceu, cei mai mulți au animale în gospodărie, lucrează pământul alături de părinți”
– Care este baza materială a liceului? Văd că aveți o curte extrem de mare, văd culturi frumos aliniate, pomi fructiferi, solarii…
– Suntem niște norocoși, căci de-a lungul timpului, baza noastră materială s-a îmbogățit și e bine pusă la punct. Când ai intrat în curtea liceului, impactul vizual e impresionant: sunt 8,3 ha teren, pe care avem un parc dendrologic, o seră-înmulțitor de răsaduri certificate, o livadă de 1354 meri, culturi de lavandă, de trandafiri pentru dulceață și câteva soiuri de mentă. Separat, avem o fermă didactică zootehnică și mai lucrăm aproape 40 ha teren – teren arabil, fânețe, livadă de pruni etc. – în concesiune pe 49 de ani, terenuri care au fost ale liceului înainte de naționalizare. Avem solarii, sală de sport, laboratoare și un internat cu cantină, unde stau 160 de elevi. Tot la baza materială aș aminti o reușită recentă a liceului: aceea de a administra fosta Stațiune de Cercetări Pomicole Geoagiu, unde s-au creat, în timp, 46 de soiuri de nuci autohtoni. Sunt soiuri foarte productive, pe care ne dorim să le revigorăm. Stațiunea a avut o soartă nefericită după Revoluție și sperăm să reușim s-o dezvoltăm cu fonduri europene, să-i păstrăm fondul genetic și să-l readucem în prim-plan.
– Cine lucrează toate aceste suprafețe de teren? Solariile, livada, în grija cui sunt?
– Toate sunt în grija noastră. Ar fi păcat, dacă le avem, să nu beneficiem la maximum de ele. Cadrele didactice, personalul nedidactic și cel auxiliar, împreună cu elevii, cu toții punem osul la treabă și încercăm să-i învățăm pe copii frumosul – că asta e cartea de vizită a oricărei instituții școlare. Dar să nu vă imaginați că, odată intrați în școala noastră, elevilor li se pune în mână sapa! Aceasta e o mentalitate depășită. Intenția noastră e să le arătăm că agricultura poate fi și ceva frumos, ceva ce te încarcă cu energie pozitivă. Când mergi cu ei în câmp și le arăți culturile, trebuie să le insufli și dragul de a lucra. Avem elevi fenomenali la liceu, cei mai mulți au animale în gospodărie, lucrează pământul alături de părinți. La „Ziua Porților Deschise” au adus de-acasă plăcinte, pâine coaptă în cuptor, brânză, ouă, dulcețuri, siropuri. Ce-a fost acolo, o nebunie!
„Cei de la «Carrefour» au vândut prune din livada noastră”
– Roadele activității didactice, le valorificați în vreun fel?

– La legume, mergem mai mult pe cultura în solarii, că sunt medii protejate și e mult mai sigur decât în câmp, unde ploaia mănează roșiile și distruge recolta. Din lavandă, mentă și trandafiri facem sirop, din fructe, dulcețuri, merele devin suc, într-un spațiu ce urmează să fie autorizat de instituțiile de specialitate, pentru a le putea înregistra ca produse montane și a le comercializa. Deja o facem, la târgurile și expozițiile unde suntem invitați și unde se bucură, de fiecare dată, de aprecieri. Anul trecut am încheiat un contract cu cei de la „Carrefour”, în magazinele lor din județul Hunedoara comercializându-se, în sezon, prune din livada noastră. Ne-au găsit pe rețelele sociale, unde ne-am dorit să fim cât se poate de vizibili. Așa au aflat de noi și multe persoane particulare, care vin să-și culeagă singure fructele pe care le doresc, desigur, la un cost mai mic decât cel de pe piață. De asemenea, pot veni vara și toamna, în câmp, să vadă legumele noastre, știind exact, anul următor, ce răsaduri pot cumpăra de aici: exact același răsad pe care-l punem și noi în câmp, soiuri valoroase, din semințe certificate. Orice leu pe leu astfel câștigat înseamnă că ne putem dezvolta ca instituție. Așa am achiziționat mașini de plantat și scos cartofi, semănătoare, mașini de ierbicidat și multe altele.
– Criza mondială, care deja a început, are și o componentă alimentară. În ce măsură agricultura românească poate fi un colac de salvare pentru noi?
– În mare măsură, deși este foarte greu, căci resimțim deja efectele crizei, prețurile crescând incredibil. Pentru noi, ca instituție școlară, e păcat că nu putem închide lanțul, de la producție până la valorificarea produselor, căci una e să vinzi sămânța de floarea-soarelui, de exemplu, alta să vinzi uleiul, la fel zahărul sau orice altceva. Va trebui să avem mare grijă de culturi și recolte, ca să putem beneficia la maximum de ce am produs. Sperăm într-un management superior solid și bine gândit, astfel încât să putem supraviețui, din toate punctele de vedere.