– Revoluțiile încep, de obicei, de jos în sus: popoarele se ridică împotriva conducătorilor. „Revoluția verde” a fost inițiată însă de sus în jos: statele au formulat legile și regulile, iar cetățenii, fie că vor, fie că nu, trebuie să le respecte. Binele ar fi, în cele din urmă, al tuturor: o planetă curată și schimbări climatice ținute sub control –
Dezvoltare durabilă

După revoluția din decembrie 1989, noi, românii, ne-am avântat spre un trai mai bun, după ce înduraserăm privațiunile din ultimul deceniu al comunismului. Sigur, a mai trecut ceva vreme până când piața s-a pus în mișcare și bunurile de larg consum au ajuns în magazine. Totodată, cei întreprinzători au înființat afaceri private, au intrat în joc și investitorii străini, care au introdus capital valoros în România și, încetul cu încetul, ne-am transformat și noi, precum cei din Vest, într-o veritabilă societate de consum. Una dintre dorințele de bază ale românilor a fost cumpărarea unui autoturism. Piața auto, încurajată și de posibilitatea contractării de către beneficiari a unui împrumut de la una dintre tot mai numeroasele bănci, a devenit înfloritoare. Numărul autoturismelor proprietate personală a crescut uluitor. Acestora li s-au adăugat camioanele firmelor de transport. În timp ce noi gustam din binefacerile unei economii în dezvoltare, oamenii de știință și oamenii politici din diferite țări se întrebau cu îngrijorare unde va duce tot acest iureș economic planetar consumerist, alimentat de combustibili fosili (cărbuni, petrol și gaze)? Răspunsul lor a fost unul pesimist: utilizarea în economie a acestor materii prime eliberează în atmosferă gaze cu efect de seră, care contribuie masiv la încălzirea globală și la perturbări climatice fără precedent. În plus, aerul, din cauza poluării, va deveni irespirabil. Peste toate acestea, a fost luată în calcul și epuizarea rezervelor de combustibili fosili, întrucât va cauza colapsul unor economii care nu au fost, între timp, transformate pentru a utiliza energia alternativă. În iunie 1992, a avut loc în Brazilia, la Rio de Janeiro, Conferința Națiunilor Unite pentru Mediu și Dezvoltare, numită și „Summitul Pământului de la Rio” (120 de șefi de stat și de guvern, reprezentanți politici din 189 de țări, mii de activiști neguvernamentali), fiind puse atunci bazele unui program planetar, care are ca fundament conceptual numai două cuvinte: dezvoltare durabilă. Ce înseamnă asta? Multe lucruri: protecția mediului, reducerea poluării, energii regenerabile, ecologie etc. După „Summitul Pământului de la Rio”, a urmat „Protocolul de la Kyoto” (1997) și „Acordul de la Paris” (2015), documente esențiale pentru viitorul omenirii. Până în 2050, statele lumii ar trebui să ajungă la neutralitate climatică: emisiile de dioxid de carbon (CO2) eliberate în atmosferă să fie reduse până la nivelul la care nu vor mai putea avea niciun impact asupra climei. Astfel, încălzirea globală va putea fi menținută sub 1,5 grade Celsius. Mașina pe benzină sau motorină, pe care am râvnit-o atât de mult și pe care am dobândit-o plătind rate grele la bănci, a devenit indezirabilă, a ajuns unul dintre dușmanii naturii, ca toată industria care înghite cărbuni, petrol și gaze naturale și eliberează în atmosferă gaze cu efect de seră.
Mașina electrică

Toate aceste lucruri par abstracte, îndepărtate, greu de înțeles de cititorii care nu sunt familiarizați cu o astfel de problematică. Dar schimbările nu au răbdare, și temele abordate în timpul unor întâlniri internaționale și preluate în documente oficiale încep să înrâurească viața noastră de zi cu zi. Mașinile electrice circulă deja prin orașele și pe șoselele noastre. La nivel european, în 2020, au fost înregistrate 1.325.000 de mașini electrice, 11% din totalul mașinilor vândute în spațiul comunitar, în acel an. Vânzările au fost efectuate, cu precădere, în Islanda, Norvegia, Suedia și Olanda, dar și în Germania, Franța și Marea Britanie. În România, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA), numărul mașinilor electrice şi hibride (păstrează și alimentarea cu combustibil, dar în proporție redusă) comercializate în intervalul ianuarie – iulie 2022 a fost de 14.485 de unităţi, dintre care 5.560 de exemplare (38,1%) sunt reprezentate de modelele electrificate 100% și 8.965 de exemplare hibride (61,9%)/ (sursa ziare.com). Mașina electrică devine, astfel, o opțiune pentru tot mai mulți români. Acest fapt înseamnă reducerea treptată a dependenței de pompa cu benzină sau motorină din stațiile de pe marginea șoselelor. Devenim însă dependenți de priza unde va trebui să încărcăm bateriile și, firește, de bateriile care stochează curentul electric și de electricitatea în sine. Producția de baterii sau de acumulatori (vorbim de cei cu capacitate mare de stocare) este, de acum, o mare preocupare pentru industria auto. Marii investitori pompează bani cu nemiluita, pentru a înființa fabrici de acumulatori. O astfel de fabrică ar putea fi construită și în țara noastră, la Brăila, chiar de anul viitor.
Sursele de energie regenerabilă
Peisajul Dobrogei a fost puternic schimbat de pădurile de centrale eoliene instalate după anul 2000. La început, privitorul a fost șocat de schimbare, dar apoi s-a obișnuit. Dealurile de la Baia, din județul Tulcea, de pildă, ar fi sărace fără sutele, poate miile de eoliene albe, ale căror elice uriașe sunt învârtite de vântul dobrogean. Investitorii au pus astfel vântul la treabă, ca să producă energie electrică. Zilnic, electricitatea obținută în toată România, cu ajutorul parcurilor eoliene, ajunge și la 27-28% din producția națională de electricitate, fiind cea mai importantă sursă de curent electric din țară. În dimineața zilei de 23 octombrie, la ora 7, de pildă, cu 1.592 MW introduși în rețeaua națională, sursa eoliană era pe primul loc, urmată de sursa nucleară (1.388 MW/25,42%). Cărbunele s-a aflat abia pe locul trei, cu 896 MW/16,43%. Energia hidro s-a situat pe locul patru, iar energia fotovoltaică pe ultimul loc, cu 4MW, dar producția crește mai mult de-a lungul zilei, depășește 100kW. Sectorul energiei fotovoltaice se află în expansiune în România. Sunt deja investiți mulți bani pentru a extinde capacitățile de producție. Parcurile fotovoltaice vor fi tot mai numeroase pe dealurile și câmpiile noastre. Pe lângă aceste surse de anvergură industrială, se dezvoltă și echipamentele folosite în gospodării. Vedem tot mai des panouri amplasate pe acoperișuri. Să nu mai vorbim de instalația solară pentru încălzirea apei: gospodarii care o folosesc nu mai ard un băț de lemn toată vara, au în casă apă încălzită de razele soarelui.
Eficiența energetică

Unii dintre cititorii revistei „Formula AS” locuiesc probabil în blocuri care au fost termoizolate. Acțiunea de anvelopare a pereților exteriori ai clădirilor se desfășoară în toată Uniunea Europeană, fiind finanțată din bugetul comunitar. Scopul acestor intervenții este stoparea pierderilor de căldură în timpul iernii. Eficiența energetică a locuinței ar crește cu 30%. Dacă păstrăm căldura în case, prin anveloparea pereților exteriori, înseamnă că vom utiliza mai puțină energie pentru a o produce. Vom consuma mai puține gaze, mai puțini cărbuni sau lemne, mai puțină electricitate. În paralel cu această acțiune, trebuie aplicate și reguli simple, care țin de spiritul de economisire, cum ar fi să stingem lumina când plecăm de acasă. Scumpirea energiei ne ajută deja să aplicăm această regulă! Obținerea neutralității climatice, în 2050, este un obiectiv major, asumat de numeroase state de pe tot mapamondul, dar Uniunea Europeană și-a propus să fie vioara întâi, prin Pactul Verde. Războiul din Ucraina complică atingerea acestui obiectiv: deocamdată, anumite state europene apelează din nou la producția de cărbuni, pentru a trece peste iarna care se apropie. În ciuda unor obstacole de moment, drumul este clar: „Revoluția verde” este ireversibilă.