ROMÂNI CARE AU REUȘIT
Model de rai
Am fost în Brebul Maramureșului, satul cel mai vechi și neschimbat din nordul cel mândru al țării. Zici că însuși Dumnezeu a trecut pe acolo și l-a luat drept model pentru rai. Că parcă-i prea multă frumusețe, prea multă liniște și-un sentiment de viețuire în afara timpului…
Nu-s asfaltate ulițele din Breb. Nu pentru lux și asfalt vin aici turiști din toate colțurile țării și ale lumii. Vin pentru căsuțele vechi de lemn, nestricate, ca prin minune, pentru gardurile împletite din răchită mlădie, pentru bucatele locului, cu nume ciudate, pentru pălinca aromată, din prune sau mere, cu care sunt omeniți musafirii, pentru ceterașii care fac să joace și pietrele… Și, nu în cele din urmă, vin pentru meșteșugarii bătrâni, artiștii-țărani care se-ncăpățânează să țină vie tradiția, să spele lâna în coșuri de nuiele până să o țeasă-n războaie, să cioplească bârne și acoperișuri de lemn. Oameni încăpățânați să-i arate lumii de astăzi frumusețea simplă și curată a trecutului.
Ger, fum și steregie
Într-o curte largă stau stivuiți, șiruri-șiruri, bușteni de brad și bucăți de lemn, legate cu sârmă. Egale ca lungime și subțiri, mi-e ușor să recunosc dranița folosită și astăzi, în Maramureș, pentru învelit casele. I se spune draniță, șindrilă sau șiță, după zona țării în care este folosită și, din ce în ce mai rar, produsă. Prin multe trece trunchiul unui copac până a ajunge foița cu care, bucată lângă bucată, se realizau acoperișurile cele mândre și trainice din străvechime.
În casa cea micuță, din mijlocul curții, e foarte cald. Focul duduie în soba de fontă, lângă care trei bărbați par a se juca cu lemnul. Sunt veseli, povestesc întruna, în timp ce mâinile li se mișcă fără oprire, transformând butucii cei groși în foițe aproape translucide.
„Bine-ați venit la noi! Haideți să vă arătăm ce facem aici!”, îmi spune Mihai Cupcea. I se spune „Profesorul”, poate și pentru că e cel mai în vârstă dintre cei trei. E pensionat de câțiva ani, după ce-a lucrat o viață la mina din Cavnic. Un accident nefericit, întâmplat cu puțin înainte de închiderea minei, l-a dus aproape de pragul morții. „Acum îs bine, lăudat fie Dumnezeu! Și lucrez aici, că nu mi-e frică de muncă și trebuie să ne mai și completăm veniturile, că-i tare grea viața și nu ne putem descurca altfel”.
Neîntrebat, îmi deslușește apoi secretul lemnului și-al trăiniciei acoperișurilor din draniță. „Pe vremuri, copacii se tăiau numai în ianuarie-februarie, când nu era sevă în ei, și asta le conferea o rezistență extraordinară. În plus, mai demult, căsuțele aveau acoperișurile mai înalte, cu o înclinație mai mare, iar apa nu avea cum să băltească pe ele, să le facă putrede. Toate casele aveau pod, unde ieșea fumul de la sobă, ca să afume carnea de porc. Doar că fumul acesta se depunea, în timp, și pe bucățile de draniță ale acoperișului, steregia aia ajungea să fie groasă și de un deget, ceea ce asigura o rezistență crescută, dar și o izolație perfectă”.
Împărțirea la doi
Mihai Cupcea ia un butuc de brad și-l transformă, din câteva lovituri, într-o grămadă de dranițe. Într-o mână are un fel de cuțit, cu o lamă lungă și foarte bine ascuțită, iar în cealaltă, un ciocan mare, de lemn. Așează lama cuțitului pe butuc, cât să-l împartă în două, apoi, cu câteva lovituri scurte cu ciocanul, îl face bucăți, fâșii din ce în ce mai mici. „Întâi butucul, apoi fiecare bucată, le împărțim în două, numai așa lovim și tăiem, ca să iasă, la sfârșit, egale cu toate.” E și asta o filosofie de viață, gândesc: să împarți mereu la doi, ca lucrurile să fie egale și echilibrate și, mai ales, incredibil de rezistente în timp.
Astfel drămuite, bucățile de draniță sunt așezate apoi pe „pișcătoare”, un butuc mai mare, cu un șanț pe mijloc, în care, puse ușor înclinat, sunt trase prin cuțit încă o dată. Întreaga operațiune pare extrem de simplă, dar cei trei mă asigură că nu e așa. E nevoie de îndemânare, atenție și, mai ales, drag de a face așa ceva, bucurie de a lucra cu lemnul.
Când stiva de dranițe e suficient de mare, meșterii încalecă pe „cal”, un fel de scaun lung, cu un mecanism asemănător unei guri de crocodil, dacă-mi e permisă comparația. Fiecare draniță e pusă între fălci și, cu o altă unealtă – un cuțit cu lama lată, ușor curbat și cu două mânere verticale – este modelată, la unul dintre capete. Pentru acoperișuri de troițe, se face modelul în două-trei colțuri, pentru biserici, cel numit „cioc de rață” sau „coadă de rândunică”, iar pentru casă, cel rotunjit sau în formă de „V”, după dorința celui care cumpără. În medie, cam 1000 de bucăți de șindrilă pe zi ies din mâinile fiecăruia din cei trei meșteșugari, într-un program de lucru de opt ore. „Eu am ajuns să fac cele mai puține, cam 1000 de bucăți, ăștia tineri, pe care i-am învățat meserie, dacă se enervează, fac și 2000 de bucăți într-o zi”, spune râzând „Profesorul”.
Afacerea lui Păsătic
Administratorul firmei e Petru Tiran. În sat, lumea-i spune „Păsătic”. Are 56 de ani și, din 2005, a transformat meșteșugul draniței în afacere. E cam scump la vorbă. „Meșteșugul ăsta l-am deprins de la părinții și bunicii mei, și ei tot cu asta se ocupau. Încercăm să ducem mai departe moștenirea, cu familia, cu prietenii, cu vecinii, atât cât se poate. Eu spun că merită, pentru că facem ceva frumos, păstrăm tradiția și avem și un oarecare câștig financiar. Au fost și vremuri mai bune, sperăm să mai vină, dar acum, pare din ce în ce mai greu, că prețul lemnului s-a triplat, iar pe piață apar mereu tot alte și alte modalități de acoperire a caselor, mai ieftine, dar nu neapărat și mai rezistente decât lemnul”.
Comenzi au din toată țara, de la persoane fizice, de la biserici, instituții, muzee, pensiuni. Au avut și din Franța clienți: ani la rând, până în pandemie, venea un francez și cumpăra câte 10-15 mii de bucăți, câte încăpeau într-o dubă. Ba și în Belgia au trimis, la români de-ai noștri, stabiliți acolo. Uneori e nevoie să pleci de acasă, ca să știi ce-ai pierdut…
Mă simt și eu întoarsă la obârșii, în Breb. Așchii de lemn aurii sar în toate direcțiile. Scântei de soare, venite de departe, din vremuri când satul românesc guverna frumusețea lumii.
Petru Tiran poate fi contactat la tel. 0726/168.271