Rusaliile sunt cea mai tainică sărbătoare a bisericii: iluminarea dăruită de Iisus ucenicilor săi, pe care i-a transformat în Apostoli. La noi, în răsărit, Rusaliile sunt considerate momentul de întemeiere a comunității creștine din Ierusalim. Acolo a început istoria de mii de ani a bisericii. Poate că și mai tainică decât sărbătoarea însăși este persoana dumnezeiască aflată în miezul ei, Duhul Sfânt. Deși știm că El S-a pogorât asupra Apostolilor, la rugăciune, în chipul unor limbi de foc, deși ne începem orice rugăciune chemându-L, Duhul Sfânt rămâne pentru noi o întruchipare plină de taină, în stare să ne umple inimile, dar greu de prins în cuvinte. L-am rugat pe Costion Nicolescu, colaboratorul revistei noastre, în calitatea sa de antropolog și doctor în teologie, să ne fie călăuză în înțelegerea pământească a Duhului Sfânt.
„Ceva de necuprins cu mintea”
– Domnule Costion Nicolescu, vă pun o întrebare de roman polițist: cine este, de fapt, Duhul Sfânt?
– Și eu am avut probleme la început cu descrierea Duhului Sfânt ca persoană – pe Mântuitorul mi-l puteam imagina omenește. Citind Evangheliile și privind o icoană, nu este greu. Pe Tatăl îl contemplu în Hristos, așa cum spune Iisus însuși – „Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl.” (Ioan XIV 10), așa cum îl vezi pe orice tată în fiul lui. Însă Duhul Sfânt este ceva de necuprins în cuvinte sau cu mintea. Nici pentru apostoli nu a fost atât de ușor să le vorbească ucenicilor despre Duhul Sfânt, de aceea a fost nevoie ca biserica să ajungă la cel de-Al Doilea Sinod Ecumenic, pentru a coagula o formulare. Până și Mântuitorul ne avertizează în Evanghelia de la Ioan: „Duhul Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaşte; voi Îl cunoaşteţi, că rămâne la voi şi în voi va fi!.” (Ioan XIV 17). Duhul Sfânt este cea mai dinamică persoană din toată Sfânta Treime. Nimic nu mișcă bun în lumea aceasta și nici nu va mișca vreodată fără participarea Lui, de aceea este și comparat cu vântul, care nu știi de unde vine și unde se duce și bate mereu unde vrea el. Dacă analizăm toate cele făcute pe placul lui Dumnezeu în lume, vom observa lesne că ele nu au putut fi realizate doar prin forțe proprii, omenești, ci a fost mereu implicat și acest ajutor al Duhului Sfânt. Eu am întrebat mulți poeți și pictori ai noștri cum au creat ce au creat, și mi-au răspuns toți că în tot ceea ce au lucrat e mai mult decât au pus ei, e ceva adăugat acolo „de sus”, ceva care face operele lor prețioase. Tocmai acel ceva adăugat ne face să ne bucurăm de marile capodopere, luăm din ele tocmai această energie pe care Duhul Sfânt a pus-o prin ei în marile opere. De aceea se și spune despre Duh că odihnește în Fiul și în oamenii care se dedică lui Dumnezeu. La sfinți vedem limpede că din ei răzbate Duhul Sfânt, care Se și odihnește în ei. El îi și ajută să fie niște amplificatori duhovnicești. Până la urmă, Duhul Sfânt nu poate fi caracterizat decât prin lucrarea Lui în oameni – lucrarea iubirii, a adevărului, a împlinirii. Toate acestea Îl exprimă și acolo Îl vom găsi. Chiar și întâlnirea cu Hristos nu e posibilă pentru noi decât prin Duhul Sfânt – dacă nu ar fi acest „du-te vino” al Duhului, această îmbrăcare a noastră în El, probabil că ne-ar fi destul de greu să îl cunoaștem pe Hristos în chip mistic. În fond, noi ne cunoaștem foarte puțin chiar și pe noi înșine! Știm ce rele facem, relele sunt ușor cuantificabile, dar puterile duhului nostru, adâncurile noastre, capacitatea duhului nostru de a se atinge de sufletele altor oameni, toate acestea sunt resursele noastre interioare, pe care nici măcar nu ni le bănuim și de aceea probabil că ni le și irosim. Or, aici cred eu că Duhul Sfânt ne poate ajuta foarte mult – să ne conducă, să ne împlinim.
„Duhul Sfânt este al întregului univers”
– Ne-ați dezvelit ceva din taina lucrării Duhului Sfânt în oameni. Dar, dincolo de taină, biserica are și o învățătură. Ce ne spune ea despre Duhul Sfânt?
– Conceptual, știm din ce ne-au învățat sfinții că cele trei persoane ale Sfintei Treimi au caracteristici unice, individuale, care le fac să fie distincte, în pofida faptului că, prin fire, sunt, până la urmă, una. Între ele, Duhul Sfânt este caracterizat prin faptul că purcede din Tatăl și odihnește în Fiul și, fapt important, este Cel trimis ca să dinamizeze lucrarea bisericii și să o susțină. Și nu doar lucrarea bisericii, pentru că noi știm că Duhul Sfânt susține, până la urmă, întreaga creație, tot universul. Știu că unii încearcă într-un fel să-L constrângă să acționeze doar înlăuntrul sau în zona bisericii. Or, El merge și își face lucrarea și dincolo de biserică, iar asta este extraordinar – că Duhul Sfânt este al întregii lumi, nu este doar Duhul bisericii. Pot fi lucruri extraordinare și în afara bisericii, făcute nu prin puterea oamenilor, ci printr-o anumită lucrare proniatoare, pedagogică, a Duhului Sfânt. Așa cred eu că trebuie să receptăm noi lumea profană, prin această sintagmă înțelegând acea parte a umanității mai puțin sensibilă la sacralitate. Această lume profană nu este lipsită nici de lucrarea Duhului Sfânt, și nici de Dumnezeu, care rămâne, până la urmă, al întregii lumi. De aceea va fi și judecată lumea întreagă împreună, nu va exista o judecată separată a noastră, a celor credincioși, și o alta a celorlalți, care sunt necredincioși. Duhul Sfânt este pentru toți.
„Moșii de Vară” – când morții adună viii
– Misterul acesta al Sfântului Duh i-a marcat profund pe români: Rusaliile au fost și încă sunt o sărbătoare de căpătâi a satului românesc.
– Da, sunt o sărbătoare foarte importantă pentru satul românesc, după Paște, Crăciun și, probabil, Sfânta Marie, care la noi sunt scoase foarte mult în evidență. Țăranii noștri numeau Rusaliile Duminica Mare. Dar ce era foarte important la sat de Rusalii erau Moșii de Vară, care se țin în sâmbăta de dinainte de acest mare praznic. Sigur că satul românesc are foarte mulți „moși”, mult mai mulți decât prevede calendarul bisericii, în care sunt înscriși doar trei. Însă acești Moși de Vară sunt, poate, pentru țăranul român, mai importanți decât toți ceilalți, sunt „moșii” de cea mai mare amploare, de aceea, pe alocuri, ei nu se prăznuiau doar într-o zi, ci în două, chiar în trei. Erau atât de importanți pentru sat, încât, în vechime, se organizau adevărate târguri ale Moșilor de Vară, care țineau câte o săptămână încheiată, pentru ca lumea să poată cumpăra toate cele necesare pomenirilor de morți. Puterea acestor Moși de Vară e evidentă chiar și în zilele noastre. Mi s-a întâmplat să merg și acum la biserică, la sat, în ziua de Moși, aici, în sud, unde multe lăcașe sunt goale, din păcate, în duminici și sărbători. Ei bine, de Moșii de Vară, le găseam arhipline! La sat, morții au acest dar formidabil – de a-i aduna laolaltă pe cei vii! Și este tare frumos să îi vezi pe țărani, chiar și astăzi, cu lumânări aprinse în coșurile pline, acoperite cu ștergare, totul într-o biserică plină de lume. E o mare frumusețe, o mare intensitate a praznicului, tocmai pentru că Duhul Sfânt lucrează puternic în aceste zile și îi inspiră pe credincioși. Astăzi, mai ales la oraș, pomenile se împart doar la biserică, uneori, mai rar, mai ajung și pe la azilele de bătrâni. La sat, însă, se duceau în primul rând la vecini și la rude, iar cei care aveau mult de dat pomană lărgeau acest cerc și mai mult și făceau pomană și în a doua și în a treia zi de Rusalii. Atât de important era să dăruiești în aceste zile ale Moșilor de Vară care se uneau, într-un fel, cu marele praznic al Coborârii Duhului Sfânt.
„În călușari există o beție care alungă duhurile rele”
– Sunteți antropolog, ați lucrat la Muzeul Țăranului și ați bătut țara în lung și-n lat ca să-i vedeți tradiția la fața locului. Cum se prăznuiau Rusaliile și Moșii de Vară?
– În primul rând, tot satul era împodobit cu ramuri de tei sau de nuc ale căror frunze simbolizează flăcările Duhului Sfânt, coborâte peste apostoli, la Cincizecime. Noi, astăzi, punem aceste ramuri la icoane, dar în trecut, cu ele se împodobeau și porțile, ușile și pragurile caselor, pentru că țăranii știau că ramurile de tei sfințit la biserică apărau de rău. Și nu te apărau doar acum, ci tot anul, când în viață aveai cumpene de trecut. Exista credința că aceste ramuri sfințite sfințeau la rândul lor casa și satul întreg. Și tot acum, se pregăteau cununile pentru cei care urmau să se căsătorească. Noi, la oraș, folosim la slujbă cununi de metal, care nici nu arată foarte bine. La sat, ele erau împletite din grâu și împodobite cu flori. Se sfințeau de Rusalii și se păstrau apoi pentru ziua cununiei. Îmi amintesc că la Muzeul Țăranului, noi aveam o pereche de cununițe făcute din crenguțe cu muguri, erau de o frumusețe, de o delicatețe și de o încărcătură spirituală incredibilă. Cununa întregii naturi, așezată pe capul celor care își uneau viețile în fața lui Dumnezeu, era cu totul altceva decât tablele pe care ni le așezăm noi pe cap și care sunt foarte sărăcăcioase din punct de vedere spiritual. Mi-ar fi plăcut și mie foarte mult să am la cununie astfel de cununi de grâu sau de crenguțe înmugurite! Să simt prin ele toată creația lui Dumnezeu pe creștetul meu. Și mai era ceva – de la Înălțare și până la Rusalii jucau călușarii, care acum sunt înregistrați și în patrimoniul UNESCO, un joc străvechi, cu totul special, unic din punctul de vedere al încărcăturii spirituale. E un joc pe care eu îl văd în iradierea Rusaliilor. Ni se spune în Scriptură că apostolii erau ca beți de Duhul Sfânt – și în jocul acesta e o beție care alungă duhurile rele și, în același timp, are puterea de a tămădui. El exprimă, cumva, tot însuflețirea pe care omul o capătă la pogorârea Duhului Sfânt.
„O aripă de gând”
– În a cincizecea zi după Înviere, apostolii, strânși la Ierusalim pentru rugăciune, au primit Duhul Sfânt în chipul unor limbi de foc venite din cer. Atunci a avut loc și prima convertire la creștinism a trei mii de bărbați care au ascultat o predică a Sfântului Apostol Petru.
– Zilele de după Înviere au fost, fără nicio îndoială, cele mai pline zile din viața apostolilor: patruzeci de zile, atâtea câte are omul nevoie să se schimbe din rărunchi, cu trup cu tot. În tot acest răstimp, Domnul li s-a arătat, a mâncat cu ei, le-a vorbit, a încercat să le mute mințile și inimile de la visul în care fuseseră crescuți, a unui Mesia puternic ca un rege, la împărăția cerurilor care tocmai se năștea în inimile lor. Mântuitorul nu i-a forțat. Nu a venit cu porunci, nici cu amenințări, ci cu adierea lină și de neoprit a iubirii lui dumnezeiești. Era atâta lumină în jurul Domnului, încât lumina de afară părea întuneric. Așa li s-au umplut și inimile, și viețile. Atunci, în acele patruzeci de zile, au învățat că Domnul Înviat nu e nici nălucă, nici vis, că are trup, dar nu ca al lor, că poate mânca și poate bea, deși nici foamea, nici setea și nici durerea nu se mai atingeau de El. Trecut prin apa neagră a morții, Iisus ieșise altul și, totuși, același. I-au văzut și chipul și mâinile și picioarele găurite de semnele cuielor. Era El, pășea, călca, zâmbea, era la fel ca toți oamenii. Și totuși, era altul. Cu totul altul. Trupul lui avea margini doar când Rabunni voia. Altminteri, dispărea și apărea purtat parcă de o aripă de gând și, poate, de aripa rugăciunii lor. Era mai ușor ca aerul, mai blând ca zefirul, mai lin decât lumina. Era al lor, așa cum nu mai fusese niciodată. Era al lor, dar ei nu erau încă ai Lui cu totul. Ca să fie așa, aveau nevoie de Duhul Sfânt, așa cum El însuși le spusese.
Întemeierea bisericii
Erau mulți în Ierusalim în acele zile, unii spun că aproape un milion de evrei și de convertiți la iudaism, parţi şi mezi şi elamiţi şi romani și iudei şi prozeliţi, călători din toate colțurile lumii, veniți în pelerinaj la marea sărbătoarea a Cincizecimii, un praznic al primelor roade ale pământului. Se numea așa pentru că se celebra la cincizeci de zile după Paștele iudaic. Apostolii erau strânși, după unele spuse ale tradiției, în casa Sfântului Apostol Marcu, aceeași casă în care avuseseră cu Iisus cea din urmă Cină și, totodată, prima întâlnire după Înviere. Trecuseră doar nouă zile de la Înălțarea Sa, iar ei petreceau în rugăciune, strânși împreună. Așteptau Duhul, pe Cel de negândit și de necuprins.
Și Duhul a venit, fără de nicio veste, ca un vuiet de vânt, în chipul unor flăcări, care au apărut în chip minunat și apoi li s-au așezat pe creștet apostolilor. Și de atunci, din clipa aceea, nu au mai fost doar oameni. Cumva, în chip tainic, Iisus S-a scurs pe Sine în ei, prin lucrarea Duhului. Pe afară arătau ca niște oameni obișnuiți, dar pe dinlăuntru erau numai har. Nu își mai aparțineau. Viața lor devenise dumnezeiască. Când au ieșit din casa lui Marcu, în mulțime, au început să le vorbească trecătorilor. Erau atât de plini de dragoste, încât nu puteau să nu o reverse. Petru a ridicat glasul și a rostit atunci un scurt cuvânt în fața a trei mii de bărbați, veniți în pelerinaj. A fost prima predică a unui apostol, în care s-a văzut pentru întâia dată în istoria bisericii lucrarea miraculoasă a Duhului Sfânt. Deși Petru vorbea în aramaica lui simplă, deprinsă acasă, de înțeles l-au înțeles toți cei care-l ascultau, fiecare pe limba lui, și parții, și mezii, și elamiții, și romanii, și iudeii, ca și cum cuvintele lui s-ar fi desfăcut în infinite sunete, pe care inima fiecăruia le realcătuia apoi, pentru a le înțelege. Lucrare sfântă, de care apostolii aveau să aibă parte în toată viața lor. Predica lui Petru a înflăcărat mulțimile. Au trecut pe loc la creștinism și, spune Scriptura, erau atât de îmbătați de iubirea dumnezeiască, încât și-au vândut ceea ce aveau de prisos și au împărțit celor cărora le lipseau. Primii creștini de la Ierusalim s-au avut ca frații între ei, trăind laolaltă ca monahii în mânăstiri, nelipsindu-le nimic. Duhul potolea vrajbele cu blândețe, alina durerile cu iubire. Același Duh suflă și astăzi, atârnă doar de mintea aflată în rugăciune să îi primim lucrarea.
Praznicul Pogorârii Duhului Sfânt este numit în ortodoxie Cincizecimea și Rusaliile, ultimul nume fiind mai răspândit în popor. Prima denumire trimite la faptul că venirea Duhului Sfânt peste apostolii aflați la rugăciune s-a petrecut în a cincizecea zi de la Învierea lui Hristos.
Al doilea nume, cel de Rusalii, are o istorie mai complicată. El este legat de sărbătoarea romană a pomenirii morților, numită Rosalia sau Rozaria, când se depuneau ghirlande de flori pe morminte. Sărbătoarea era ținută tot în luna mai și, nefiind legată de nicio divinitate, a fost asimilată în creștinism, care a dezvoltat un amplu cult al morților. Apropierea datelor celor două sărbători a transferat denumirea sărbătorii romane și la praznicul Pogorârii Duhului Sfânt. O altă ipoteză leagă numele Rusaliilor de slavonul rusalka, românescul rusalce, zeități feminine ale panteonului slav, în stare să le facă rău oamenilor. În tradiția populară românească, rusalcele sunt sufletele fetelor tinere care au murit și care își părăsesc mormintele în Joia Mare, petrec Paștile cu noi, dar apoi nu vor să se mai întoarcă în sălașele morților și cutreieră lumea până la Rusalii. Cei care le văd jucând își pierd mințile și bolesc, putând fi vindecați numai de jocul călușarilor.