– Satele noastre de munte se duc și nu vor putea fi niciodată reînviate. Ne facem o datorie din a le ține memoria vie. Odată cu ele, moare o istorie fabuloasă și felul nostru românesc de a fi –

Munții Apuseni, cătunul Pătrăhăițești. Loc izolat, la care ajungi greu, după ce treci printr-o pădure de brazi. Mai sus e vârful Curcubăta Mică și cerul. De-aș fi o pasăre, zburând pe sub norii alburii, aș putea vedea întreaga vale a Arieșului, ținutul de piatră al moților și casele lor risipite prin poieni. Dar nu sunt decât un biet reporter în căutare de oameni și povești, toropit de soarele nemilos al amiezii și răsplătit de frumusețea unor locuri parcă tocmai atunci izvodite de Dumnezeu. Părăsite de moții care au coborât devale, în largul lumii, dealurile Apusenilor se întorc în sălbăticie. Sălbăticie și o casă de lemn. Și nu o casă oarecare, ci un… muzeu. Un muzeu la marginea lumii. Pe peretele dinspre drum, pe o scândură, sunt scrise cu litere stângace, copilărești, câteva versuri naive, care te invită să te odihnești, să asculți o cântare de tulnic și să vezi minunile ascunse după o ușă de lemn. O ușă care desparte ziua de azi de vremurile când moții coborau din casele lor acoperite cu paie să-și vândă ciuberele la oraș.
„Filip Rovin Petrușe, meșter lemnar”

Până să intru în ogradă, aud zarvă mare, undeva dincolo de casă, și văd o femeie care se luptă să ducă o vacă într-un loc împrejmuit. Femeia îmi face semn să aștept, dar până să urce dealul cu vaca, mă ia în primire bărbatul ei, „Filip Rovin Petrușe, meșter lemnar”. Mă invită în casă și îmi arată bancul de lucru, uneltele rânduite frumos, înșirate pe rafturi: donițe, tulnice, linguri mai mari și mai mici, furci de tors, butoiașe de țuică, hurdoaie, untare, în care din smântână groasă se bate untul. „O fost odată ca niciodată. Ce vedeți dvs. aici îi dus”, zice și îmi înșiră numele obiectelor și-mi spune la ce este bun fiecare. Îmi place că mă crede orășancă nepricepută și-l las să le spună povestea, ca și când le-aș vedea prima oară. Vorbele bătrânului mă duc, ca o căruță cu coviltir, spre trecut. „No, vedeți, lucruri faine, numa că nu trece marfa, oamenii n-au bani. Și mai e ceva: plasticul a intrat pe piață și a câștigat. Altceva era mai demult, când moții făceau din lemn toate lucrurile și vasele de care era nevoie într-o gospodărie, începând cu ciuberele, tocitoarele în care se puneau la fermentat prunele pentru țuică, dar și căzile în care se ținea la sărat carnea de porc, ori butoaiele de varză, furcile de tors și câte și mai câte încă. Moșii și strămoșii au stat aici, în casa asta, și toată viața lor au lucrat și au trăit din ce făceau din lemn de molid. Filip și Elisaveta, părinții mei, au bătut toată țara cu ciubere. Mergeau cam de patru, cinci ori pe an «pe țară», cum se zicea, și veneau acasă după ce vindeau toată marfa. Și o vindeau, deși pe-atunci în sat erau 600 de numere de casă și tăți făceau ciubere. Ăsta era traiul lor”.
– Mergeați și dvs. cu marfă la oraș? După cum zice cântecul: „Au plecat moții în țară/ cu doniți și cu ciubară…”

– Am fost de zeci de ori, dacă nu și mai mult! Îmi amintesc de primul drum pe care l-am făcut, aveam cam șaptesprezece ani și abia am așteptat să ies și eu din sat, să văz lumea. Tare bine mi-o părut că m-o luat tata cu el, să-l ajut. Am fost trei bărbați atunci, cu șase cai încărcați cu marfă. Căram și noi cu spatele. Am mers pe jos, peste muntele Găina, apoi am ajuns la Vârfuri, de unde am luat-o către Făget, Gurahonț, spre Arad, Buziaș, Deta și apoi am ajuns în inima Timișorii. Drumul a durat vreo două săptămâni. Exact acum șaiezeci de ani a fost, că acu, pe 7 iunie, am făcut șaptezeci și șapte de ani. A fost greu, dar pentru mine era important să văd locuri și oameni noi, să cunosc lumea. Eram curios și tare m-am minunat de ce vedeam. Dormeam pe la oameni, prin șuri. Lumea era mult mai primitoare decât acuma. Cum intrai într-un sat, te chemau: „Hai la mine de mas, hai la mine!”. Așa ne-am făcut prieteni prin toată țara și trăgeam la ei când mergeam la târguri. Acuma nu mai știu dacă te-ar primi cineva în casă. Alte vremuri…
Douăzeci de vaci și doi copii
– Măcar, trăiți mai ușor ca atunci?

– Noi, moții, am trăit tot mereu tare greu. Pe pământurile noastre, la înălțimea asta, cresc doar brazi, iarbă aspră și cartofi. Aduceam bucate de la câmpie, schimbam vasele de lemn pe grâu. Până am ajuns de-am trecut Mureșul, la Făget, am mâncat numai mămăligă, n-am văzut pâine. Multă sărăcie și viață chinuită a fost aici. De-aceea, băieții erau siliți să învețe musai meserie, ca să-și poată câștiga traiul. Și ce să faci aici, în vârf de munte, între brazi? Eu am lucrat cu tata o vreme, apoi m-am angajat la cooperativa „Moțul” din Câmpeni. După anii aceia de muncă, am și o pensie de unsprezece milioane lei vechi. Bani puțini, de nici nu știi pe ce să-i dai mai întâi. Dar de plecat de aici, nu plecăm. Ne-am învățat cu viața de aici, așa cum ne-o dă Dumnezeu.
– Am auzit că vin oameni de la oraș, în Apuseni. Dealurile părăsite de moți îs pline acum de străini…
– Cătunul nostru avea cam 15 familii, înainte de decembrie ’89. Erau 40 de copii la școală și 200 de vaci. Înainte, așteptam și câte o jumătate de ceas să treacă ciurda pe drum, acum mai sunt doar vreo douăzeci de vaci, zece familii și doi copii la școală. Au venit însă, cum spuneți, mulți oameni de la oraș, sute de oameni! Și-au cumpărat case și terenuri și s-au stabilit aici. Bag seama că s-au speriat tare de corona și au crezut că aici îs apărați. Drept îi: aerul de aici și apa curată de izvor te vindecă de toată boala. Și liniștea asta sfântă! Atâta-s de bucuroși, săracii, zici c-or ajuns în rai. Și-i bine și pentru noi. Mai vezi câte-o lumină aprinsă seara, pe dealuri…
Povestea bradului

Meșterul Petrușe mă duce și în camerele muzeu, care adăpostesc obiectele pe care le-a făcut el sau nevasta lui, pricepută cusătoreasă și țesătoare. Îmi arată când unul, când altul, le ia în mâini și le întoarce pe toate fețele, ca să pot vedea lucrătura și meșteșugul. „Noi am învățat de mici care-i viața bradului, a molidului și cum trebuie ales ca să fie bun de lucrat. Copacii, pomii, ca oamenii, nu sunt toți de un fel. În pădure te uiți după ăla mai drept și care are crengile crescute cât mai de sus. Să nu aibă noduri, ca să fie fibra lui netedă. Trebuie să fii cu băgare de seamă când alegi copacul. Te plimbi printre ei până găsești ce cauți. Trunchiul cel mai bun e începând de la pământ, deasupra rădăcinii, și până încep crengile. Acolo miezul lui e moale și ușor de lucrat, parcă se lasă mai bine la cioplit. Îl cureți de coajă, îl tai după cum îți este trebuința și-apoi îl fățuiești cu bărdița ori cu cuțitul, cu rindeaua, îl găurești cu coarba ori cu sfredelul și-i dai forma pe care o vrei. Dintr-un brad ne ajunge un an de lucru, dar se poate să nici nu-l gați, dacă nu-ți vinzi marfa. Cel mai tare lemn e acela de gorun, după care vine dudul. Din dud facem butoiașe, în care se ține țuica ca să se învechească. Ea primește o culoare aurie de la butoi. Se face ca soarele când apune.”
Legea moților: munca!
„Când mă așez la bancul de lucru, mă gândesc mai întâi la ce vreau să fac, și după ce am ales, mă uit să văd dacă lemnul pe care-l am e potrivit. Am în cap dinainte cum va arăta lucrul pe care-l fac. Dar de la o vreme, mi se tulbură mintea. Mă gândesc dacă treaba o fi de folos, dacă oi vinde ceva. Sigur, marfa mea nu se strică, e bună și peste ani, doar că tare m-aș bucura dacă aș vinde ceva acum, chiar dacă-s câțiva leuți. Oamenii nu prea au bani. Vin la muzeu, cumpără câte o plăcintă făcută de nevastă-mea, Paraschiva, o taie în două, în trei, ca să ajungă la toți. Lumea-i săracă. O fi viața mai înlesnită, da’ bine nu-i. Și s-a pierdut și omenia, dospește peste tot răutatea. Oamenii erau primitori, acuma nu-s. Ne-am luat după străini și merem de-a bolunda, fără să socotim dacă e bine sau nu. Îs toate piste cap. Unii bagă fitilul, bagă bota prin gard, numa să nu fie pace în lume, alții scumpesc traiul, politicienii îs pe-o mână tăți și nu se uită că poporul e tot mai trist. Dar cel mai rău este că s-a pierdut bucuria de-a munci. Pe noi munca ne-o ținut în viață. Asta o fost legea moților. Mai bine să fi murit, dacă nu poți munci. Ne-am legat de pământ cu munca și-am rezistat. Doamnă dragă, mi-i crede sau nu mi-i crede, da’ ne puneam în genunchi, primăvara și suflam cu gura aer cald peste glie, să nu înghețe răsadurile de frig. Așa am trăit. Așa ne-am ținut de vatra noastră, cu munca și cu inima”.
Văcăreasă, plăcintăreasă, cusătoreasă…

„Paraschiva Petrușe mă cheamă”, îmi spune femeia care a reușit să-și îmblânzească vaca și s-o trimită în țarcul împrejmuit. Respiră greu, pentru că a urcat grăbită coasta, de-a dreptul printre brazi. Dar după ce-și rânduiește ceva pe lângă sobă, se întoarce iar la mine, gata de povești. „Doamnă dragă, eu îs de toate: tulnicăreasă, văcăreasă, plăcintăreasă și cusătoreasă. De toate sunt, după cum e cazul, și pe toate trebuie, cât e ziulica de lungă, să le duc la bun sfârșit. Eu de când mă știu lucrez. Nu pot să stau locului. Dacă nu fac una, fac alta, pentru că aici la noi viața e grea și trebuie mereu să muncești. N-ai ce aștepta de la nimeni. Vecinii au casele la distanță mare, mănânci o pâine până ajungi de la unul la altul. Aveam doar cinci ani când mi-a pus mama acul în mână și m-a pus la cusut. În vremea aceea, erau la modă peretarele. Făceai desenul cu creion chimic și apoi coseai pe urma lui. Mai greșeam, cusătura nu era uniformă, un pas al acului era mai mic, altul prea mare. Mă critica mama și o mătușă îi zicea că să mă lase în pace, că numa’ stric materialul. Ca să mă salveze, bunica Rafila îmi dădea să torc. Dar nici asta nu-mi ieșea, firul era prea gros ori mi se rupea. Bunica lua atunci firul tors de pe furcă și-l arunca în foc. Plângeam, dar ea mă liniștea și-mi spunea că așa voi ajunge să torc iute ca focul. Și ca să nu mai fiu supărată, îmi dădea ciocul (croșeta) și ghemul de ață ca să fac cipcă, dantelă. Așa am învățat câte puțin din toate. Țes preșuri și străiți la război, cos ii, fac fățoi, șervete și ștergare, brâie și cămăși bărbătești. Dar ce folos, dacă ele stau aici, pe rafturi, în muzeu, și nu se mai vând? Oamenii de azi au aruncat moda veche, nu mai au ochi pentru cele țărănești, trăiesc comod, fără fățoaie, fără covoare, se-mbracă în plasticuri care nu se șifonează. Ne plimbăm marfa în târgurile de turism, cu noroc mai vindem câte o ie sau câte un preș. Ceea ce vedeți aici am adunat de-a lungul anilor. Sunt aici lucruri din lada mea de zestre, dar și din zestrea fetelor mele și a nepoatelor. Mie vaca îmi dă pensie, nu statul, ea-mi dă laptele și brânza cu care fac plăcintele cu care-i omenesc pe cei care vin în vizită pe la noi. Ca meșter popular cu brevet, am dreptul la liberă practică. Nu am mai deranjat statul român nici să-mi dea pensie, nici să-i dau taxe după ea. Mi-o tăiat și îndemnizația care se dădea pe vremuri la mamele cu mulți copii. Așa că am învățat să nu mai aștept de la nimeni nimic” .
Paraschiva se uită la mine și râde cu jumătate de gură, cumva trist, cu resemnare, are totuși privirea hotărâtă și-mi dau seama că nu s-ar da bătută, deși se vede că luptele pe care le-a avut de dus de-a lungul vieții au obosit-o. „Noi, aici, în vârful muntelui, am dus-o totdeauna greu. Locul e sărac, prin grădini nu crește mare lucru. Până în 1997 nu am avut curent, am trăit la lampă. S-a băgat curentu’ cu munca noastră, la săpat de gropi. Copiii au făcut școală la Arieșeni, mergeau până acolo pe jos, vară, iarnă. Eu aici, cu gospodăria, dar tot cu gândul la ei, să nu pățească ceva pe drum. Am patru copii, două fete, doi băieți, opt nepoți, două strănepoate și un strănepot. Familie mare, frumoasă. Copiii nu au plecat, sunt toți pe-aici, la casele lor, și sunt mulțumită de asta. Ar fi bine într-un fel cu viața noastră, că noi ne mulțumim cu puțin, doar că sunt prea mulți anii și ne apasă. Mă dor picioarele, ca pe toate femeile. Aș vrea să stau să mai cos, am avut o mână de aur, făceam în trei zile o fățoaie, dar ce să facem dacă nu se mai vând? Iarna lucrez mai mult la război – preșuri, trăistuțe, ștergare, dar din tot ce fac, tot plăcintele se vând cel mai bine. Burta să fie plină!
Tulnicăreasa din Pătrăhăițești
– Când ne-am cunoscut, mi-ați spus că sunteți și tulnicăreasă.

– Cu tulnicul am învățat să cânt de mică. Tulnicul era atâta de mare, cât puteai duce, de un metru, un metru și jumătate, și era făcut din lemn bun, de molid. Mergeam cu vacile și luam și tulnicul, sunam în el dacă apărea vreun pericol, vreun foc, vreun animal sălbatic. Sunt anumite chemări pe care le știe oricine de-aici. Dar femeile cântă la tulnic, bărbații transmit doar câte un semnal, la nevoie. De exemplu, moțul mergea la pădure, la tăiat de lemne, și moața rămânea acasă. Și el îi spunea: vezi, că dacă sun într-un fel, să vii cu mâncarea, dacă sun altfel, să nu vii, că vin eu acasă. Băieții dau numai semnale la tulnic, dar fetele cântă. Ale mele nu cântă niciuna, dar am două nepoate care știu să cânte. Una e avocat, și-a ales alt drum, dar poate nu va uita. Poate măcar la prieteni să le arate din mândrie că, uite, eu sunt moață și știu cânta la tulnic. Sora ei tot așa, a plecat la școală, a părăsit satul. Când pune tulnicul la gură și când dă să scoată sunetul, o apucă râsul. „Nu înțeleg de ce râzi”, i-am spus. Trebuie să fii serioasă când cânți la tulnic. Asta nu-i joacă. Trebuie să ai ambiție ca din respirația ta să poți forma o melodie. Să o cânți duios, să-l faci pe cel care te aude să se oprească din ce face și să te asculte. Sunetul de tulnic e de neînțeles cumva. Dacă ești bucuros, tulnicul te veselește și mai mult. Dacă ești supărat, trist, ai ceva, atunci îți vine așa o jale, o durere și mai mare, de poți să și plângi. Unii cântă din buca obrazului, eu cânt din diafragmă și din piept. Alții cântă pe mijlocul gurii, eu cânt pe partea dreaptă a buzelor. Pentru moți, tulnicul a fost ca un telefon cu care anunțau una, alta, și care era prezent și la nuntă, și la înmormântare, în cele mai importante momente ale vieții lor. Cine nu știa cânta la tulnic punea un cearșaf alb într-un pom, agățat de-o creangă, îl vedeai de departe, de pe celălalt deal, și știai că trebuie să mergi până acolo ca să vezi ce s-a întâmplat, să vezi dacă vecinul tău are nevoie de vreun ajutor. La biserică nu se bătea toaca până nu cântau mai întâi tulnicăresele. Aici o fost mai demult un paradis. Era sărăcie mare, dar era pace și înțelegere între oameni.
„Haideți să vă arăt”, îmi zice Paraschiva și mă cheamă în grădină, după ce-și ia tulnicul de la locul lui. Și, ca prin farmec, chipul i se luminează, și în sunetul tulnicului mă învață să aud cum pornește apa Arieșului din munte, cum ajunge la un obstacol și cum trece peste el. Apoi, tulnicul imită cântecul păsărilor, repetă chemarea lui Horea, semnalul pentru urcatul la munte, în caz de pericol, sau coborâșul și încolonarea, pentru cine știe ce întâlnire ori luptă. Dar tocmai când Paraschiva era în apogeul lecției ei de cântat, vaca cea nărăvașă a sărit iar în gardul țarcului. I-am ajutat pe cei doi meșteri populari să o prindă și să o ducă în grajd. Așa s-a încheiat șederea mea în cătunul aflat la peste o mie de metri înălțime, în Munții Apuseni. La plecare, cerul mi s-a părut mai înalt, mai albastru și, cumva, mai ocrotitor cu acest colț de lume aflat într-o dramatică schimbare.