Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Cazul Bannfy

Acum câțiva ani, când o comisie a votat, în baza unor dosare de candidatură, ce oraș din România va primi titulatura de „Capitală Europeană a Culturii”, Clujul și Timișoara au fost la egalitate de voturi. Până la urmă, votul „mai greu” al preșe­dintelui comisiei a înclinat rezul­tatul spre orașul din Banat. Au fost destule voci care au susținut, a­tunci, că dosarul Clu­jului era mai puternic și că proiectele asumate acolo aveau șanse mai mari de a fi puse în operă. Controversa s-a stins repede, cert e doar faptul că azi, în locul Timișoarei, putea fi foarte bine Clujul, iar expoziția Constantin Brâncuși, care se va deschide la finele lunii Septembrie, ar fi urmat să fie găzduită – nu de Muzeul Național de Artă din Timișoara, ci de Mu­zeul Național de Artă din Cluj-Napoca, aflat în elegantul Palat „Banffy”, din Piața Unirii. Un exercițiu de imaginație pe care vi-l propunem pentru a vă pregăti să vă con­fruntați cu o știre neagră: Muzeul Național de Artă din Cluj-Na­poca a primit o somație de a elibera, în două săp­tămâni, palatul în care își desfășoară activi­tatea, pentru ca imobilul să poată fi pus la dis­poziția proprietarilor! O    rușine epocală! Cum se poate ca tezaurul „Orașului de 5 stele”, cum este adesea numit Clujul, să ajungă în stradă cu colecția sa de peste 16.000 de opere de artă (printre care ta­blouri de Grigorescu, Pallady și Tonitza), iar una dintre cele mai importante clădiri de pa­tri­moniu din oraș să devină, peste noapte, bun de utilitate privată (eventual să fie transformat în hotel sau cazinou?!).

Ițele juridice ale „cazului Banffy” sunt foarte încurcate. Înainte să moară, acum câțiva ani, Paraschiva Roșca, ruda unui negustor interbelic din Săliște, Nicolae Roșca pe numele lui, a fost cea care a fost împroprietărită, în natură!, cu Palatul „Banffy”! E o poveste de roman polițist în spatele acestei moșteniri, po­veste pe care justiția din România avea obli­gația să o trateze cu mai multă suspiciune, date fiind implicațiile cazului. Așa s-a ajuns ca un palat pierdut, chi­purile, la jocurile de noroc, de un nobil maghiar scăpătat, care n-a mai putut returna împrumu­turile uriașe către „bunul său prieten”, un negustor bogat din Săliște, să fie pierdut a doua oară de comunitatea culturală clujeană. Capitala spirituală a Transilvaniei tocmai a rămas fără una dintre „comorile” sale, într-o speță cum nu se poate mai ilustrativă pentru România post-comunistă. Iar dacă astfel de „tunuri” se dau chiar în centrul celui de-al doilea mare oraș din țară, după Capitală, în văzul lumii și cu mize simbolice atât de puter­nice, cum să ne mai mirăm de ce se întâmplă prin localitățile mărunte ale României?!

Mai sunt doar câteva zile până când Muzeul de Artă trebuie evacuat. Poate măcar în al 13-lea ceas să se ajungă la un compromis. Căci, da, când nu ai justiție, când nu ai profesioniști în administrație, când dezinteresul face legea, numai compromisul mai poate salva ceva…

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian