Români care au reușit
• E îmbucurător să constați că mare parte din tinerii antreprenori români aleg pentru afacerea lor un sat în loc de oraș, chiar dacă profilul nu are neapărat legătură cu mediul rural. Semn bun că poți trăi pe picioarele tale, fără să pleci din țară. Afacerea despre care vă vorbesc astăzi este un exemplu convingător. Andreea Chițu a investit într-o făbricuță în care paiele cerealelor sunt transformate în paie de băut, după ce trec, evident, prin câteva procese de igienizare. „Pai din pai” este denumirea sub care sunt comercializate aceste paie, produse în micul sat Dobromir, din județul Constanța. •
Naturale, rezistente, biodegradabile
Familia Andreei Chițu are o fermă pe colinele însorite ale Dobrogei, unde, pe 80 de hectare de teren, cultivă grâu, secară și orz. „Pentru că iubesc natura și mi-am dorit mereu să reduc la minimum reziduurile care ar putea afecta mediul înconjurător, am tot căutat idei care m-ar fi putut ajuta să le valorific. Am văzut pe internet un filmuleț cu un fermier francez, care transforma paiele de grâu într-un produs ecologic. Eu sunt și tânără mămică, iar asta m-a făcut să mă gândesc în plus la variante de reducere a utilizării plasticului, atât de dăunător pentru mediu”. Așa a prins contur „Pai din Pai” și, cum zona satului Dobromir este una subdezvoltată, această afacere deschisă aici s-a dorit și un sprijin pentru localnici, în speranța stopării depopulării masive a zonei.
– Care este drumul unui pai, până ajunge din câmp într-un pahar cu băutură?
– Procesul de producție implică multă muncă manuală: tulpinile de grâu sunt tăiate, legate în snopi și depozitate. Apoi sunt spălate, sterilizate manual și ambalate în cutii cu autoformare, din carton reciclabil, fără adezivi, tocmai pentru a avea un impact neutru asupra mediului. Odată testate și pregătite paiele, urmează partea cea mai dificilă: vânzarea. Prin strategii de marketing și vânzări directe, încercăm să convingem clienții să renunțe la utilizarea paielor din material plastic și să aleagă o alternativă mai prietenoasă, paiele din paie. Unul din spațiile de depozitare a fost renovat și transformat în spaţiu de producţie. Chiar dacă producem artizanal, trebuie să respectăm nişte norme în vigoare şi să oferim consumatorului final un produs curat.
– Materia primă provine strict de pe terenurile cultivate de familie?
– Da, afacerea noastră este una de familie, cu istorie în cultivarea cerealelor. Paiele noastre sunt sută la sută naturale şi biodegradabile, având un impact neutru atât asupra mediului, cât şi asupra sănătăţii, pentru că acestea nu sunt tratate chimic și, mai mult, sunt gluten-free. O altă caracteristică foarte importantă a paielor biodegradabile este faptul că acestea sunt foarte rezistente, nu se înmoaie în băuturile foarte calde şi nu alterează gustul băuturii.
Toate produsele noastre sunt artizanale, locale și autentice. Ne dorim o dezvoltare continuă și am vrut să colaborăm cu diverși artizani români pentru a vinde și promova și alte produse. Din acest motiv, am adăugat pe site-ul firmei (paidinpai.ro) și un suport pentru paie, care, desigur, este și el ecologic.
Ca în anii ’70
Echipa „Pai din pai” e formată din doar șapte oameni: Andreea Chițu, fondatoarea firmei, Ștefan Ivana, verișorul Andreei și cel care se ocupă cu cultivarea cerealelor de peste 20 de ani, fiica lui, Alexandra Ivana, studentă la marketing, plus alți doi angajați și doi colaboratori activi. Toți banii investiți în afacere sunt fonduri personale ale Andreei și ale vărului ei, aproximativ 50.000 euro. Nu au reușit să acceseze fonduri europene nerambursabile, pe motiv de neeligibilitate. „Cu toate acestea, suntem interesați în continuare de accesarea de fonduri, întrucât vrem să ne dezvoltăm și să ne perfecționăm produsul”, spune Andreea Chițu.
– Cum au reacționat potențialii clienți când v-ați prezentat produsele? Și unde le-ați prezentat?
– Ca orice afacere inovatoare, ne-am lovit de obstacole: de la reticența autorităților, până la reticența consumatorilor. Trebuie să facem educație atât autorităților, cât și consumatorilor, care nu știu că paiele de plastic sau bioplastic de unică folosință sunt interzise prin lege, la nivel de Comunitate Europeană, încă din 2021. Nu știu nici că paiele de plastic sau bioplastic nu se reciclează, nu ajung la compost, în vederea reciclării. Paiele noastre sunt sută la sută naturale, nu sunt tratate chimic și se dezintegrează în natură în câteva săptămâni.
E trist că oamenii încă nu văd importanța reciclării și a folosirii alternativelor naturale. Multe li se par gesturi mărunte, nesemnificative, dar uită că suntem opt miliarde de oameni, de zece ori mai mulți ca acum 400 de ani. Risipim resursele naturale și producem efect de seră în fiecare zi. Dacă ne-am preocupa mai mult de natură, de a o proteja, în loc s-o sufocăm și să o agresăm zilnic, diferența ar fi semnificativă. Din fericire, au fost și multe reacții pozitive la oferta noastră. Și în anii ‘70 se foloseau astfel de paie de băut, din paie de grâu. Acum, oamenii sunt încântați de ideea de reîntoarcere la tradiții și de a susține lupta noastră împotriva poluării.
„Publicul trebuie educat să aleagă produse biodegradabile”
– Care este cel mai dificil aspect al afacerii dumneavoastră?
– La începutul afacerii, cea mai mare provocare a fost să ne facem cunoscuți și să educăm consumatorii, potențialii clienți. Deși ideea de paie biodegradabile era atractivă, consumatorii nu înțelegeau pe deplin avantajele și importanța acestora. Am investit mult timp și resurse în educarea publicului și în crearea unei rețele de distribuție.
– Ați avut momente în care să vă fi dorit să renunțați?
– Desigur, au fost momente de îndoială și descurajare, mai ales atunci când întâmpinam obstacole financiare sau când feedback-ul inițial nu era cel așteptat. Însă pasiunea pentru ceea ce facem, susținerea familiei și a comunității ne-au ajutat să depășim aceste momente și să continuăm să luptăm pentru visul nostru.
– E greu să fii tânăr antreprenor în România?
– Nu cred că pentru un antreprenor are vreo importanță vârsta, căci legislația și tarele din domeniu sunt aceleași pentru toți. Faptul că am ieșit pe piață cu un produs ecologic, prin care contribuim la protejarea mediului, e una dintre bucuriile noastre. Fiecare feedback pozitiv și fiecare colaborare nouă ne aduc multă satisfacție și ne confirmă că suntem pe drumul cel bun.
Trist e că trebuie să ne consumăm energia pentru a ne descurca în hățișul birocratic și că ne lovim la tot pasul de lipsa de susținere din partea autorităților. Uneori, piedicile administrative și lipsa accesului la fonduri europene ne pun la încercare răbdarea și determinarea. Cu toate acestea, ne menținem optimismul și continuăm să ne dedicăm acestui proiect cu toată inima.