Români care au reușit
• Cum s-a transformat joaca unei mame cu fetele ei într-o… afacere •
Sorina Vajda are 44 de ani, trei fete, patru pisici și un cățel. A absolvit Facultatea de Drept și a profesat ca jurist mai bine de zece ani. În pandemie, și-a pierdut locul de muncă, o muncă în care nu s-a regăsit niciodată. Știa că locul îi e în altă parte, doar că nu reușea să-și dea seama unde anume. A aflat ajutându-și fetele să ducă la capăt temele de la grădiniță și școală legate de modelaj. Mai întâi în lemn și în lut, apoi în ceramică. “Obiecte decorative făceam de mult, în timpul liber, dar am vrut să le vadă și alții și am creat, pentru asta, o pagină pe Instagram, Casa cu sori. Asta se întâmpla în 2017, iar din 2020, am început să experimentez lucrul cu ceramica. Când am rămas fără slujbă, alternativa asta a fost urmarea firească. Nu mă mai văd făcând altceva”, spune Sorina Vajda.
O vreme, Casa cu sori și-a avut locul într-un atelier spațios, numai bun pentru ca obiectele Sorinei să poată fi admirate și unde s-au desfășurat și workshop-uri de creație pentru copii și adulți, sau chiar schimburi de experiență cu alți artizani din domeniu.
Căni unicat și podoabe
Fiind o iubitoare de cafea, produsul principal pe care Sorina Vajda îl realizează şi care este şi cel mai bine vândut este cana. “Mi-am dorit să creez ceva util, obiecte pe care să le poți folosi în gospodărie. Așa au apărut cănile de cafea sau de ceai, modelate bucată cu bucată, cu mâna, niciodată două la fel”.
Din surplusul de lut rămas după modelarea cănilor, Sorina creează şi accesorii, precum broşe, cercei, pandantive sau diverse alte obiecte decorative. Recent, a achiziţionat un cuptor mai mare, pentru a putea face şi farfurii. “Clienţii pot veni în atelier, însă doar pe bază de programare. În viitor, îmi doresc să creez un site propriu, însă asta se va întâmpla abia după ce voi reuși să adun un stoc mai mare de produse”, spune Sorina Vajda.
– De ce credeți că românii încep să aprecieze produsele handmade, în detrimentul celor de serie, de care abundă rafturile magazinelor?
– Piața handmade în România este în plină dezvoltare. Cred că oamenii recunosc și înțeleg diferența, apreciază unicitatea produsului și amprenta artistului și sunt tot mai încântați să cumpere obiecte unice, făcute cu pasiune și cu bucurie. Personal, încurajez cumpărarea conștientă de produse mai puține, dar de calitate.
În tot ceea ce înseamnă azi Casa cu sori, Sorina Vajda a investit bani doar din bugetul familiei. Cu materia primă achiziționată inițial și un cuptor de mici dimensiuni, pentru arderea obiectelor de ceramică, a realizat primele obiecte în pivnița casei.
În cei trei ani de activitate, produsele din portofoliul Casa cu sori au fost expuse la târguri de handmade şi design. Acestea se vând şi online, pe o platformă pe care sunt listate obiecte ale micilor artizani locali. Cele mai multe comenzi online, mai spune antreprenoarea, vin din Iaşi şi Braşov. Bucureştiul rămâne pentru oamenii care vin fizic în atelier, comenzile online având o pondere mai mică în totalul vânzărilor.
Într-o lună, Sorina Vajda poate produce o sută de căni de diverse dimensiuni – de la 100 ml până la 400 ml. Preţul unei căni porneşte de la 65 de lei şi poate ajunge până la 120 de lei. Anul trecut, Casa cu sori a avut o cifră de afaceri de aproximativ 10.000 de euro.
– Nu v-ați gândit să vă măriți echipa, să angajați pe cineva care să se ocupe de partea administrativă a afacerii?
– Ba da, intenționez să angajez încă o persoană sau două, care să preia din partea de organizare, comenzi şi social media. Deocamdată, sunt singură în acest proiect și în fiecare zi modelez și lutul, dar mă ocup și de comenzi şi de promovarea în online a afacerii.
“Fă rai din ce ai”
– De unde vine numele afacerii? De la numele dumneavoastră, Sorina?
– Când eram mică, bunica îmi spunea “soarele meu”, iar cuvintele astea, auzite repetat întreaga copilărie, mi-au umplut sufletul cu o lumină pe care o păstrez încă neschimbată. Când am avut de botezat afacerea, pentru că atelierul meu era acasă și pentru că am trei fete care-mi luminează viața, la fel cum eu o voi fi luminat-o pe cea a bunicii, i-am spus Casa cu sori.
– Multe dintre cănițele create de dumneavoastră au scrijelite mici motto-uri, îndemnuri și gânduri, în locul unor decorațiuni…
– Fiecare obiect pe care îl creez include o emoție, pe care doresc s-o transmit clienților mei, iar cea mai frecventă emoție este dragostea. Nu pentru cineva anume, ci pentru oameni, în general, pentru copii, animale, flori, pentru tot ce e bun și frumos.
Tot bunica îmi spunea mereu “Fă rai din ce ai!”. Dar acest “a avea” nu a însemnat niciodată, pentru mine, ceva material. Și atunci, într-un moment de oarecare cumpănă, când nu mai aveam nici energie, nici răbdare, nici putere, și mă aveam doar pe mine, am transformat îndemnul bunicii în “Fă rai din cine ești!”. Transmis ca mesaj pe cănițele create de mine, s-a bucurat de mare succes, ceea ce înseamnă că oamenii încă mai reacționează la gânduri și îndemnuri pozitive, iar asta nu poate decât să mă bucure și să-mi arate că acesta e drumul meu, indiferent de câte obstacole voi mai fi nevoită să înfrunt.
– E greu să fii antreprenor în România? Care e partea cea mai grea a proiectului dvs.?
– Din păcate, în România, ca antreprenor ai foarte puține bucurii, de multe ori cred că ești chiar pedepsit pentru această alegere. Dezavantajele de a fi propriul tău șef ar fi lipsa stabilității, pe care ți-o oferă statutul de angajat al altcuiva, stresul continuu, faptul că, în România, materia primă este mai scumpă sau la același preț cu cea din Germania, dar prețul de vânzare a unui obiect ceramic finit este mult, mult mai mic. Au fost multe momente în care am vrut să renunț, nu la ceramică, asta vreau să fac toată viața, mă simt recunoscătoare că am descoperit-o și că pot să fac așa ceva. Am vrut să renunț la afacere, dar am găsit mereu resurse să merg mai departe și încă mă bucur de această experiență.