Portretul copilului egiptean

La începutul mileniului întâi, între secolele I și III, în Egipt, ritualul funerar a suferit o modificare importantă: mumia era pregătită în același mod, însă, la final, pe fața ei anterioară, în dreptul capului, se amplasa un portret pictat, de obicei pe lemn, care îl reprezenta pe defunct. Astfel de portrete, în majoritatea lor bine conservate, au fost recuperate în număr destul de mare, aproximativ 1.000, însă doar în jur de 100 mai erau atașate de mumiile aparținătoare. De-a lungul timpului, arheologii au remarcat calitatea artistică excepțională a portretelor funerare egiptene: acestea fuseseră executate cu o tehnică impecabilă, cu o mare atenție la detalii și cu o cromatică foarte diversă. Inevitabil, s-a ajuns și la întrebarea: cât de fidele sunt aceste reprezentări picturale, în raport cu chipul adevărat al „beneficiarilor”? Prin urmare, specialiștii de la Institutul de Patologie al Clinicii Academice din München-Bogenhausen, din Germania, au demarat un proiect inovator. Dintre cele o sută de mumii cu portrete, au ales-o pe aceea a unui copil care a trăit cândva între 50 î.e.n. și 100 e.n., în zona actualului oraș Cairo, fiind înmormântat într-un cimitir din apropierea piramidei Hawara. În urma primelor analize, se constatase că băiețelul a murit din cauza unei pneumonii, când avea aproximativ 5 ani, iar apoi, în timpul ritualului de mumificare, creierul și o parte dintre organele interne i-au fost extrase, trupul i-a fost înfășurat în bandajele tradiționale și, la final, a fost atașat portretul funerar, care înfățișa un puști cu ochi mari și căprui, cu nasul lung și subțire, cu gura mică și cu părul castaniu buclat, cu două codițe subțiri împletite în apropierea frunții. De asemenea, în portret se vedea că gâtul băiețelului era împodobit cu un lănțișor scurt, cu medalion. De această dată, echipa mixtă de cercetători austrieci și germani a realizat un set complet de scanări CT și a creat o reconstituire digitală 3D a craniului. În continuare, ca să aproximeze grosimea pielii, specialiștii au apelat la standardele moderne stabilite pentru copiii între 3 și 8 ani. Fața a fost recreată în baza formei craniului și a dinților, iar culoarea ochilor, a pielii și a părului, cât și stilul de coafură, au fost preluate de la portretul funerar. Ceea ce a rezultat a fost uimitor până și pentru oamenii de știință: chipul autentic al copilului, cel indicat de specialiști prin datele anatomice, seamănă aproape până la identificare cu chipul zugrăvit în urmă cu aproape 2000 de ani, pe lemn. Dimensiunea frunții și distanța dintre nas și gură sunt aceleași! Practic, singurele diferențe sunt lățimea punții nasului și dimensiunea deschiderii gurii, ambele fiind ceva mai reduse, mai „înguste”, în portretul pictat. E probabil însă că diferențele nu au fost greșeli de execuție, ci modificări deliberate, întrucât efectul îl reprezintă faptul că portretul funerar înfățișează un băiețel cu câțiva ani mai matur decât era băiețelul real. Echipa de la Institutul de Patologie al Clinicii Academice din München-Bogenhausen va continua să realizeze astfel de reconstituiri, ca să-și dea seama dacă realismul redărilor picturale a reprezentat norma și dacă exista un obicei ca morții tineri să fie puțin „îmbătrâniți” în portretele funerare egiptene.
Morții jupuiți din Sudan
În 2013, o echipă de arheologi polonezi care lucra în centrul Sudanului, în valea Wadi Abu Dom, într-un sit aflat pe malul Nilului, a scos la lumină o mânăstire de foarte mari dimensiuni, despre care au aflat că se numește „Al-Ghazali” și că are o vechime de peste o mie de ani, deci că datează din perioada în care misionarii creștini străbăteau Africa în lung și-n lat. Interesant este că, în acea primă etapă a excavațiilor, cea mai aparte descoperire a fost una care atesta gradul extrem de ridicat de civilizație al călugărilor: cincisprezece toalete, fiecare plasată într-un separeu propriu! De asemenea, în fiecare separeu au fost găsite „cioburi” de ceramică extrem de netede și cu marginile rotunjite, care se presupune că reprezentau echivalentul din acea epocă al hârtiei igienice. Recent însă s-a mai făcut o descoperire şi mai extraordinară: conform unui raport prezentat la „Archaeological Institute of America” de cercetătorul Robert Stark, de la „McMaster University”, arheologii au identificat un cimitir enigmatic, cum nu s-a mai văzut niciodată până acum! Astfel, multe dintre rămășițele umane poartă încă urmele lințoliilor cu care au fost acoperite, ceea ce indică faptul că înhumările au fost atent pregătite, făcute cu grijă și în acord cu ritualurile tradiționale. Există însă și un număr destul de mare de morminte în care au fost găsite oase provenind de la mai multe persoane, oase ce arată că decedații au fost supuși unui proces brutal de îndepărtare a cărnii de pe schelet sau altor forme de mutilare post-mortem, care nu se știe dacă au avut sau nu un scop ritualic. De asemenea, într-un alt număr de morminte, scheletele au fost găsite fără nicio urmă de lințoliu și cu membrele așezate în poziții bizare – presupunerea cea mai benignă fiind aceea că înhumările au fost făcute în mare grabă. De ce? Nu se știe!
Romeo și Julieta de acum 4.000 de ani
În ultimii anii, Republica Kazahstan s-a transformat într-un adevărat El Dorado al arheologilor: s-a constatat că, practic, cam oriunde sapi în pământul acestei țări asiatice, găsești comori extraordinare. Astfel, în 2018, într-un tumul din Munții Tarbagatai, a fost descoperit un tezaur aparținând familiei regale și reprezentanților de elită ai populației Saka, care a stăpânit teritoriile din Asia Centrală cu opt secole înainte de nașterea lui Iisus Hristos. Este vorba de peste 3.000 de obiecte din aur, datând din urmă cu 2.800 de ani, printre care se numărau cercei în formă de clopoțel, lanțuri decorative, plachete bogat ornamentate, un colier cu pietre prețioase și o mulțime de mărgele cu care erau împodobite veșmintele funerare. Toate piesele demonstrează un nivel excepțional de măiestrie artistică! Apoi, în 2019, în regiunea Karaganda, a fost scos la lumină mormântul unei femei, despre care se bănuiește că a fost o mare preoteasă. Femeia a fost îngropată împreună cu șapte vase, un craniu și alte obiecte deosebit de prețioase. Deși alte morminte din apropiere au fost prădate încă din vechime, nimeni nu s-a atins de cavoul preotesei. Arheologul Igor Kukușkin a explicat că numărul șapte – cele șapte vase funerare – are o simbolistică deosebită în culturile străvechi, astfel că e probabil ca „oamenii să se fi temut” de legendele asociate cu această cifră și, e posibil, cu această preoteasă. În continuare, în aceeași regiune a fost identificat un complex funerar antic, datând din urmă cu 4.000 de ani: practic, este vorba despre cinci dealuri artificiale, cinci tumuli conținând morminte ale unei culturi misterioase. Încă și mai fascinant este însă cavoul care a fost excavat cel mai recent: în el, oamenii de știință au găsit scheletele a doi tineri, un băiat și o fată, ale căror vârste, la momentul decesului, au fost calculate ca fiind 17 și, respectiv, 16 ani. Cei doi tineri au trăit tot în urmă cu 4.000 de ani, dar cel mai înduioșător este că, probabil, s-au iubit foarte mult, de vreme ce au fost înmormântați unul cu fața către celălalt, îmbrățișați și cu frunțile aproape atingându-li-se. Cu toate că, deocamdată, cauza morții lor nu a fost stabilită, comunitatea arheologică, mai romantică decât s-ar fi bănuit, i-au și poreclit „Romeo și Julieta”. Cel mai probabil, cei doi proveneau din familii bogate, de rang înalt, întrucât trupul fetei era împodobit cu câte o brățară din aur pe fiecare braț, cu mai multe lănțișoare cu pandantive solare rotunde, confecționate din aur și bronz, și cu câteva inele tot din aur. De asemenea, împrejurul scheletelor s-au găsit mai multe obiecte, probabil cu scop ritualic, realizate tot din aur și bronz. Cercetările continuă.
„Casele lungi” din Islanda
În 2015, în estul Islandei, mai precis în regiunea Stöð, din apropierea ghețarului Stöðvarfjörður, Bjarni Einarsson, directorul unei firme private de cercetări arheologice, a început să excaveze un sit unde credea că se afla îngropată o așa-numită „casă lungă” vikingă. „Casele lungi” sunt clădirile emblematice ale culturii vikinge: construcții din lemn, dreptunghiulare, de mari dimensiuni – puteau să ajungă până la 75 de metri lungime și 6 metri lățime –, care erau împărțite în mai multe încăperi în care trăiau fie membrii unei singure familii, fie mai multe familii la un loc. De asemenea, în camerele din capete erau adăpostite peste iarnă și animalele, astfel încât să fie ferite de ger. În centrul unei „case lungi” se găsea întotdeauna o vatră, care asigura încălzirea construcției, dar și prepararea mâncării. Astfel de „case lungi” au mai fost descoperite în Islanda, cele mai vechi datând din jurul anului 874 e.n., care a fost acceptat ca dată oficială a colonizării Islandei de către vikingi. Conform legendelor islandeze, în acel an, un număr mare dintre războinicii vikingi au fugit de regele norvegian Harald Fairhair și așa au ajuns în Islanda, o insulă care, la acel moment, era nelocuită.
Așadar, Einarsson și echipa lui s-au pus pe treabă și, după cum bănuiseră, au fost recompensați cu scoaterea la lumină a unei „case lungi” de toată frumusețea – are 40 de metri lungime -, datând tot din jurul anului 874 e.n. Mai mult decât atât, casa, care se presupune că i-a aparținut unei căpetenii vikinge, era plină de comori: în ea s-au găsit o mulțime de mărgele ornamentale din sticlă, inele splendid lucrate, o mare cantitate de monede din argint, romane sau din Orientul Mijlociu, multe lingouri mititele din argint, care erau folosite în schimburile comerciale, numeroase greutăți și o bucățică de aur pur. Însă surpriza cea mai mare de pe șantierul condus de Einarsson a venit abia anul acesta, când arheologii și-au dat seama că sub minunata lor „casă lungă” se află, perfect conservată, structura unei alte „case lungi”, datând din jurul anului 800 e.n., ceea ce dă peste cap istoria oficială a colonizării Islandei! Evident, Einarsson și echipa lui vor continua cercetările, cu atât mai mult cu cât șantierul a primit o nouă „injecție” de fonduri provenite de la guvernul municipal al regiunii, de la mai multe companii islandeze, dar și de la localnicii interesați de trecutul lor.
Fântâna cu blesteme
În primăvara acestui an, în Atena, capitala Greciei, în situl Karameikos, principalul cimitir al locuitorilor din Antichitate, a fost descoperită o fântână pe fundul căreia au fost identificate niște artefacte speciale: treizeci de tăblițe din plumb, inscripționate cu blesteme vechi de 2.500 de ani! Practic, tăblițele erau niște „depeșe” adresate zeilor, prin care aceștia erau rugați să intervină în diversele probleme ale muritorilor, făcându-le rău celor aflați în culpă. Dar de ce erau tăblițele aruncate în fântână? Atenienii antici aveau convingerea că apa era calea cea mai directă către „lumea de dincolo” și că, în clipa în care tăblițele erau cufundate în apă, ele erau „activate”, preluate de sufletele celor decedați prematur și „predate” zeilor. Problema era că tăblițele, fiind confecționate din plumb, otrăveau apa – lucru cunoscut de atenienii antici. Iar în credința lor, apele și în special apele potabile erau sacre și se aflau sub protecția nimfelor, astfel că, aruncându-și tăblițele otrăvitoare în fântâni, riscau să le supere pe „patroanele” acestora. Așa se explică faptul că, lângă „depeșele” din plumb, au fost descoperite multe alte obiecte prețioase, meșteșugit confecționate – o cutie de bijuterii din lemn sculptat, lămpi sofisticate, figurine ceramice, monede cu valoare mare etc. –, pe care arheologii le-au interpretat ca reprezentând ofrande menite să o îmbuneze pe nimfa protectoare a izvorului.
Dar care erau motivele ce-i determinau pe atenienii antici să apeleze la blesteme? Judecând după descoperirile arheologice, se poate concluziona că „sferele de interes” se încadrau în patru categorii principale: când o persoană dorea să câștige un proces (blestema limba și mâinile oponentului); când cineva voia să domine în afaceri (îi blestema pe cei care practicau aceeași meserie: de exemplu, pe toți fierarii care își aveau atelierele în apropiere sau pe toți bancherii sau pe toate prostituatele); când un atlet voia să câștige o competiție și, firește, când cineva avea probleme în amor. Obiceiul era ca persoana care blestema să angajeze un scriitor de blesteme profesionist, un specialist despre care se credea că poseda puteri supranaturale. Acesta redacta cererea, adăugându-i formulele magice potrivite, după care îi preda tăblița beneficiarului. În perioada în care „artele negre” erau încă acceptate în Atena, din punct de vedere legal, beneficiarul lua un cui din fier, numit defixio, și bătea tăblița în lemnul unui coșciug care urma să fie coborât în pământ. După ce blestemele au fost scoase în afara legii, a început să se practice aruncatul tăblițelor, pe furiș, în fântâni. Tăblițe cu blesteme au mai fost descoperite și în alte fântâni antice, însă niciodată într-un număr atât de mare.