„Cu fiecare clipă care trece/ Se cască sărbătoare-n jurul tău”
– Faci parte dintre oamenii care prin meseria lor „citesc în pământ”. Numele tău a devenit cunoscut în urma „cruciadei” pe care ai pornit-o, pentru a găsi urmele pierdute ale martirilor din închisorile comuniste. Cu o experiență de viață așa de puternică, mereu în vecinătatea morții, cum te raportezi la provocările pandemiei cu care ne confruntăm?

– Pentru umanitate, anul 2020 a devenit anul pandemiei, anul în care toate spaimele noastre vechi, ascunse și uitate în unghere ale minții în care instinctul supraviețuirii ne împiedică să pătrundem, au reînviat. În primul rând, frica fără un obiect anume. În genere, față de o zi de mâine marcată de incertitudine: mă voi îmbolnăvi, sau nu, se va întâmpla ceva mai rău decât azi, orașul meu se va închide și mă va prinde înăuntru, ca într-o capcană de șoareci, din care nu mai e ieșire. Neîncrederea – în semeni, în autorități, în tine însuți și în capacitățile tale de a supraviețui, neschimbat, așa cum te știi de o viață întreagă, într-o lume și într-o zi în care schimbarea în rău se adâncește cu fiecare clipă care trece. Ei bine, în acest an 2020 de la nașterea Mântuitorului, simt că eu am trăit altfel: în minte cu un vers al prietenului meu, răposat prea devreme, Andrei Bodiu: „Cu fiecare clipă care trece/ Se cască sărbătoare-n jurul tău”. Totul a început cu o provocare: mi-am pierdut serviciul. În schimb, am ajuns să-l cunosc mai bine pe Dumnezeu.
Să nu minți și să nu furi
– Serviciul tău nu era oarecare. Ani de zile ai coordonat cu o dăruire exemplară, campania de investigare a crimelor comunismului. Ce s-a întâmplat?

– Prima ordonanță a guvernului din 2020 a privit detașările de la privat la stat, care au fost sistate în totalitate: o măsură justă, dată fiind cantitatea mare de sinecuriști care încărcau, pe salarii mari, bugetul României. Nu era, însă, situația tuturor. Eu câștigam, la „Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului”, pentru munca mea de coordonare a descoperirii mormintelor fără cruce ale victimelor acestor crime, puțin peste 3.600 de lei, având 30 de ani vechime și doctorat. Evident că nu făceam acest lucru pentru bani, dar salariul m-a ajutat, vreme de șapte ani, să trec cu decență de la o lună la alta. În toți acești ani am fost „detașat” pe post (în institutul pe care eu îl creasem și pe care l-am condus din 2005). Postul n-a fost scos niciodată la concurs. Și uite așa, nici până la 56 de ani, câți am, nu am avut niciodată bani să-mi cumpăr o locuință a mea. Am fost veșnic chiriaș, până la căsătorie.
– Marius, ce te ține pe tine puternic? Ești brașovean. Să fie la mijloc dârzenia ardelenilor?
– De la vârsta de patru ani sunt de fapt brașovean. M-am născut în Târgoviște, părinții mei fiind dintr-un sat, Dragodănești, de la 30 de kilometri spre Câmpulung (tata a devenit ofițer artilerist, iar mama a fost muncitoare textilistă, a pus toată viața ciucuri la căciuli…). Dârzenia mi se trage din altceva. Mama m-a învățat, copil fiind, două lecții importante. Aveam cinci sau șase ani când, într-o seară, am venit acasă murdar, dar fericit: mă strecurasem pe sub gardul unui șantier de la construcția unui bloc din apropiere și șterpelisem câțiva pumni de cuie. Am fost lăsat, fără o vorbă, să-mi inventariez mândru prada, după care mama m-a trimis să mă spăl. A intrat tăcută peste mine la duș și mi-a tras vreo două, cu o plasă de nailon peste spatele ud, fără să spună vreo vorbă. Întâmplarea mi-a rămas întipărită în mintea mea de copil. Apoi, la scurtă vreme, jucându-mă cu alți copii de vârsta mea în holul blocului, s-a întâmplat să sparg din greșeală un geam de la intrare – am luat-o cu toții la fugă, în zgomotul zăngănitului asurzitor. Dar, la scurtă vreme, m-am oprit și am început să fug în sens invers, spre bloc, țipând în gura mare că eu am spart geamul – locatarii se adunaseră în scara blocului și, în loc să primesc bătaie (cum au primit prietenii mei, care fugiseră), toți mi-au dat bomboane și mângâieri, pentru că-mi recunoscusem fapta. În acea seară, mama mi-a rezumat cele două lecții pe care le-am urmat mai apoi în viață: să nu minți și să nu furi.
– Pandemie și șomaj. Din ce trăiești?
– În ianuarie, mă aflam „pe drumuri”. Nu m-am agitat prea mult. Mă gândeam doar unde să așez „zestrea” mea de la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului: lăzi întregi cu obiecte, de la icoana pe sticlă care i-a aparținut unui partizan din Bistra Apusenilor, până la cămașa însângerată, de la o anchetă a Securității, pe care mi-a lăsat-o ca moștenire dizidentul Vasile Paraschiv, și multe alte asemenea, primite de la urmași sau găsite de-a dreptul asupra celor pe care-i dezgropasem. Am primit, la câteva zile, un telefon de la Adrian Sîrbu, pe care personal nu-l cunoscusem, care mi-a propus o colaborare la Mediafax, care mi-a rezolvat, ca prin minune, mare parte din răspunsul la întrebarea din ce voi trăi. Acum, colaborarea reluată la „Formula AS”, la propunerea Sânzianei Pop, răspunde, practic, la întreaga întrebare: trăiesc din scris.
Joia Neagră din Săptămâna Patimilor
– Ai reușit să faci pace cu ceea ce s-a întâmplat?

– Provocările au continuat. Într-o răbufnire pe care n-am înțeles-o, Alexandra Toader, noua președintă a IICCMER, m-a somat să-mi evacuez biroul. Izbucnise deja pandemia Covid 19, dublată de ieșirea la suprafață a unui val de ură, uneori irațională, care a împărțit oamenii, de la începutul anului încoace, pe două maluri de apă: cei cărora Dumnezeu le orânduiește pașii și cei cărora nu le pasă decât, pur și simplu, de ei înșiși. Am fost somat și silit (contrar regulilor stării de urgență), să-mi evacuez biroul dintr-un sediu gol (angajații lucrau de acasă), în Joia Neagră, din Săptămâna Mare a Patimilor. Dar am primit iarăși, pentru a doua oară, cu ajutorul Proniei, o mână de ajutor: voluntarii de la Fundația „Ion Gavrilă Ogoranu”, ultimul partizan anticomunist din România (pe care l-am cunoscut bine și de care am fost apropiat), m-au ajutat, și astfel, în șase transporturi cu mașina ticsită, am reușit să evacuez micul meu muzeu și arhiva, pe care le-am depozitat la Fundație. Nu s-a pus problema nicio clipă ca acest patrimoniu, privind ororile securității comuniste, să intereseze cumva noua conducere a Institutului. Am lăsat în urmă un birou gol, amintiri și amărăciune. Eram evacuat ca un infractor din locul pe care îl „ctitorisem”.
– De-a lungul anilor, ai lucrat alături de un om și profesionist de excepție, arheologul Gheorghe Petrov. A avut o soartă mai bună?
– În urma a nenumărate șicane de la IICCMER, a fost silit să plece și Gheorghe Petrov, șeful echipei de arheologi pe care eu îl adusesem la Institut, să coordoneze cercetările „în căutarea poporului pierdut”, cum numesc eu investigațiile noastre speciale, un om alături de care am dezgropat, vreme de 15 ani, din 2006 încoace, victimele comunismului. I s-a pus în vedere să se prezinte zilnic „la birou”, fapt imposibil, pentru că el locuiește la Turda, unde i se și stabilise, prin contractul de muncă, „punctul de lucru”. Locul lui era pe teren, și nu la birou. Fără să aibă locuință în București și având în întreținere mama bolnavă, Petrov a fost silit să demisioneze și să se reîntoarcă la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei. Pandemia răutății omenești, a egoismului și a trufiei, pe care le vedeam reflectate zilnic pe ecranul televizorului, lovea din nou. De astă dată, nu în mine, ci în victimele comunismului, care așteptau lumânarea pe care le-o aprindeam întotdeauna la căpătâi, și morții aceia uitați păreau sortiți să nu mai aibă parte de rânduiala creștinească, după care i-am simțit întodeauna tânjind.
O sută de morminte fără cruce
– Vorbeai de apropierea de Dumnezeu. Este credința o condiție a muncii pe care o faci? Te confrunți permanent cu moartea…

– De când dezgropăm morții comunismului, m-am întors în sânul Bisericii. Atingerea repetată a osemintelor celor uciși, de-a dreptul, sau morți în lagăre sau închisori, mi-a dat o altă percepție asupra lumii, pe care o privesc, adeseori, de la înălțimea suferinței lor, cu care empatizez cu toată puterea imaginației. Asta m-a și făcut să pătrund în taina ultimei lor dorințe – aceea de a fi readuși în rânduiala creștină. M-am întors la Biserică, mai întâi pentru a aprinde, săptămânal, o lumânare, la sfârșitul liturghiei, pentru ei, toți cei pe care i-am descoperit, în mai mult de o sută de morminte fără cruce, și a-i așeza astfel „în rânduială”. Apoi, pentru a mă așeza și eu, alături de ei, în aceeași rânduială, de a ține posturile și, îndrumat de duhovnicul meu, de a mă spovedi și a mă împărtăși. Ceea ce nu mai făcusem din copilărie. Când am fost înlăturat de la Institut, părea că descoperirea morților din cimitirele fără cruci, răspândite de comunism pe tot teritoriul României, se va încheia și, în liniștea rutinei zilnice în care trăiam, aceasta devenise singura mea grijă.
– Privești cu mânie către trecut?
– Nu. Am alte griji. Pronia mi-a întins mâna a treia oară. M-a sunat de la Cluj Leontin Iuhas, fiul doamnei Doina Cornea, care mi-a făcut două propuneri: să accept să devin vicepreședinte al Fundației, în curs de constituire, care păstrează vie moștenirea morală și spirituală a mamei sale, și să accept să-mi fie sprijinite, prin intermediul acesteia, săpăturile arheologice „în căutarea poporului pierdut”. Ajutorul a venit mai repede decât credeam, prin intermediul „Fundației Doina Cornea”, de la Asociația creștină „AD CARITATIS” din Bistrița, care s-a oferit să suporte integral costurile pentru continuarea cercetărilor noastre la Periprava și Târgu Ocna, unde descoperisem zeci dintre martirii morți și îngropați fără cruce. Și ultimul lor cer, văzut de pe pământ.
Cu băiatul meu, Alexandru, la Periprava

Când am primit vestea de la Leontin Iuhas, care mă anunța că pot să „sun adunarea” pentru echipa de arheologi, mă aflam nu departe de Mânăstirea Râmeți din Apuseni, unde fiul meu, Alexandru, preferă să-și petreacă vacanțele. El locuiește în Germania de la patru ani, împreună cu mama lui, și acum are 15. La Râmeți se întâmplă să stăm într-o cabană în care se refugia solitar, vară de vară, și mentorul meu, Constantin Ticu Dumitrescu. Cabana e a doctorului Cristian Gruița din Teiuș și aparținuse tatălui său, dr. Victor Gruița, coleg de celulă cu domnul Ticu Dumitrescu. M-a invitat la acea cabană, unde, tulburat, am găsit chiar și paltonul pe care Ticu Dumitrescu îl purtase în 1997, când am fost invitați împreună la Berlin, de către pastorul Joachim Gauck, să învățăm să „deconspirăm Securitatea”…
Împreună cu băiatul meu, Alexandru, am plecat, apoi, străbătând țara, către Periprava, unde, în acest an, am găsit patru deținuți morți, în apropierea unui vechi izvor, acum astupat de nisipul arzător al Dobrogei. Apoi, după întoarcerea lui în Germania, eu și echipa de arheologi din care mai fac parte Paul Scrobotă, de la Muzeului de Istorie din Aiud, Horațiu Groza, de la Muzeul de Istorie din Turda, și Gabriel Rustoiu, directorul Muzeului Unirii din Alba Iulia, am reluat săpăturile la Târgu Ocna, unde am descoperit rămășițele altor deținuți care au pierit în această cumplită închisoare. Am aprins lumânări, ca în fiecare an, în timpul slujbei săvârșite la căpătâiul morților, printre care se numără și „Sfântul Închisorilor”, Valeriu Gafencu. Și Pronia nu s-a oprit, în dărnicia ei. După întoarcerea de la Târgu Ocna, am primit, cu două săptămâni în urmă, un colet voluminos de la „Museikon” (Muzeul Icoanei din Alba Iulia), cu primul meu album de artă: „În căutarea poporului pierdut al lui Marius Oprea”, un remember al primei mele expoziții „de artă”, care cuprinde un alt fel de icoane, care oglindesc suferința martirilor comunismului: le-am făcut din cuie, din rămășițe de sicrie și din câte o cataramă sau bucățică de metal găsite prin mormintele lor. Morții și-au găsit și astfel, prin mine, unealta lor, pomenirea printre cei vii. Pentru că rugăciunile de pomenire e mai bine să fie însoțite de fapte.

Unde mai are loc în viața mea pandemia Covid-19, în toate câte s-au petrecut într-un singur an? S-ar spune că nu o găsiți în mărturisirile mele, dar e numai o aparență. Virusul, deocamdată, pe mine m-a ocolit, dar nu și pe mulți dintre apropiații mei. Amenințător, mi-a umplut gândurile, zi de zi, dar și rugăciunile pentru semenii mei, și, mai ales, a dat conținut puterii mele de a-i fi recunoscător Proniei, prin ceea ce fac și voi face, din ce în ce mai apropiat de Dumnezeu. De acum înainte, inclusiv prin reluarea povestirilor despre peregrinările mele prin această lume și prin această viață, pentru cititorii „Formulei AS”.