– Interviu cu Dr. Éva Kállay, Lector universitar în cadrul Departamentului de Psihologie al Universității „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca –
Drogurile lumii moderne

În ziua de azi, telefonul mobil (tableta) a devenit o prezență obligatorie, în lumea copiilor și adolescenților. Lipsa lui e resimțită ca o veritabilă umilință, o adevărată rușine. Telefonul îți acordă rang social. În plus, el ține și loc de doică. De ce să lași copilul pe mâna unei îngrijitoare, când poți să-i ocupi timpul cu telefonul mobil? Părinții își fac rost și ei de libertate, ocupându-și copiii, încă din cărucioare, cu imagini de pe tablete. Nici la joacă, în fața blocului, nu mai ies. Strigătele au dispărut, înghițite de liniștea telefonului. Un veritabil „miracol”, dacă n-ai ști ce se ascunde în spatele lui. Folosite în exces, telefoanele produc dependență, o legătură psihică la fel de periculoasă ca drogurile sau alcoolismul. Produc însingurare, spaime, adeseori suicid. O lume întunecată, în care am încercat să facem lumină, cu ajutorul unui specialist.
– Folosit inițial de maturi, telefonul mobil a devenit nelipsit din universul copiilor și adolescenților. Aproape 70% dintre români au telefon mobil. Și tendința este în creștere. Se poate vorbi despre dependență? Ce spun studiile?
– Ca să înțelegem complexitatea fenomenului dependenței de telefon, aș dori să imersăm această temă în specificul vremurilor în care trăim. În România, peste 67% din populație deține câte un telefon mobil și predicțiile arată că până în 2025, numărul deținătorilor va crește cu cel puțin 10%. Mai țineți minte cum arăta și ce știa să facă primul dvs. telefon mobil? Al meu, la începutul anilor 2000, semăna izbitor cu un cartof, nu tocmai arătos, era greu și avea o antenă care se agăța de tot ce se găsea în jur. Acum, telefonul meu este micuț, subțire, ușor, are un ecran care redă imaginea la o calitate deosebită și nici nu a fost nevoie să fac luni de zile economii pentru a-l cumpăra. Dacă până nu de mult, telefoanele mobile erau preponderent folosite pentru a facilita comunicarea verbală sau prin mesaje scrise (SMS), plus calculator și câteva jocuri rudimentare, acum, pe telefon avem internet la orice oră, jocuri video, cameră foto, acces la rețele de socializare. Putem face o mulțime de lucruri utile cu ajutorul acestui mic instrument și îl folosim extrem de des. Ne arată drumul cel mai scurt – nu și cel mai pitoresc – spre destinație. Putem rezerva de pe tabletă bilete de tren/avion/teatru. O aplicație de pe telefon ne ajută să consumăm cantitatea de apă prescrisă de medic, eșalonată în mai multe doze. Putem să căutăm rețete de mâncare, de slăbit, sau să comandăm ceva de pe net. Ne numără pașii, kilometrii parcurși și caloriile consumate. Putem să ne verificăm pulsul, dar și știrile naționale, internaționale și cele de divertisment. De asemenea, grație rețelelor de socializare, aparent nu ne mai simțim atât de singuri: avem acces la viața, mai mult sau mai puțin privată, a prietenilor noștri apropiați sau doar virtuali. Telefonul ne anunță și cine are ziua de naștere, ajutându-ne să ne onorăm obligațiile relaționale! Încet-încet, mulți dintre noi ne desfășurăm și activitățile profesionale pe platformele disponibile pe telefoanele mobile. Profesori care în perioada pandemiei au predat de pe telefoane mobile, copii care au învățat tot de pe acestea, sau medici care au desfășurat consultații video cu pacienții lor. Dacă o luăm așa, telefoanele mobile par să fie o adevărată binecuvântare, atât pentru cei mari, cât și pentru cei mici. Se pune, totuși, o întrebare: dacă telefoanele ne sunt atât de benefice, de ce este în creștere alarmantă numărul celor care se simt însingurați, de ce crește procentul celor anxioși, depresivi, al celor cu tulburări de personalitate, ba chiar și numărul sinuciderilor? Problemele apar în momentul în care o persoană de orice vârstă dezvoltă o relație de dependență de acest dispozitiv, când nu mai poate duce o viață sănătoasă, echilibrată, datorită folosirii exagerate a telefonului. Din păcate, numărul acestor persoane este în continuă creștere, atât în rândul copiilor, adolescenților, cât și al adulților. Studiile arată că 6.3% dintre copii și 16% dintre adolescenți prezintă semnele clare ale folosirii excesive a telefonului mobil, fetele atingând niveluri ușor mai ridicate decât băieții. Dacă în medie o persoană obișnuită își atinge telefonul mobil de 2617 ori pe zi, în cazul celor care suferă de adicția de telefonul mobil, cifra este de 5427 ori pe zi!
Heroină digitală
– Cum se definește dependența de telefoanele mobile, care sunt semnalele?

– Dependența de telefonul mobil este considerată a fi cea mai serioasă formă de dependență psihologică care nu este cauzată de droguri. Ca să sublinieze gravitatea fenomenului, renumitul psiholog american Nicholas Kardaras a introdus termenul de „Heroină digitală”, pentru efectele folosirii excesive a telefonului. Simptomele specifice acestei dependențe sunt: 1. Folosirea conștientă a telefonului mobil, în situații periculoase sau în contexte în care acest lucru este interzis, cum ar fi conducerea unui autovehicul. 2. Folosirea excesivă a telefonului mobil care poate duce la apariția conflictelor în familie, cu cei apropiați. 3. Scăderea interesului pentru activități împărtășite cu alții, și continuarea acestui tipar comportamental chiar și după ce persoana a realizat ce efecte devastatoare poate să aibă. 4. Când folosirea excesivă a telefonului cauzează probleme de sănătate mentală, probleme profesionale și familiale semnificative (stres, anxietate, izolare) sau chiar fizică, precum dureri de ceafă, probleme oftalmologice. La nivel global, numărul persoanelor care suferă de miopie este în creștere vertiginoasă. Acest lucru se datorează, pe de o parte, faptului că petrecem din ce în ce mai puțin timp în natură, pe de altă parte faptului că petrecem foarte mult timp cu ochii în ecranele calculatoarelor și telefoanelor mobile. 5. Dorința compulsivă de a verifica dispozitivul. Primul lucru pe care cei în cauză îl fac după trezire este să își verifice telefonul, să vadă dacă au primit mesaje, like-uri, notificări etc. Alții se trezesc în toiul nopții, ca să își verifice mesajele sau să joace o partidă online. 6. Folosirea din ce în ce mai frecventă a telefonului, pentru a induce stări emoționale pozitive, satisfacție, relaxare, sau pentru a reduce intensitatea stărilor negative. Poate ați observat și dumneavoastră că, ori de câte ori ne plictisim, avem tendința să luăm în mână telefonul. 7. Nevoia excesivă de a fi conectat la rețeaua de internet. 8. Nevoia imperioasă de a răspunde imediat la mesaje, indiferent de priorități, prin intermediul telefonului, și nu prin contact direct. 9. Resimțirea unor stări de anxietate în cazul în care telefonul nu este disponibil, iritabilitate; apariția comportamentelor agresive în momentul în care se limitează accesul la telefon.
Consecințe devastatoare
– Care sunt efectele dependenței de telefon, pe termen lung și scurt?
– Consecințele sunt devastatoare. În unele cazuri se accentuează stările anxioase, în alte situații, stările de stres. Au fost cazuri în care s-a consemnat și intensificarea stărilor depresive și a celor de însingurare. Unele studii arată că se poate ajunge chiar și la epuizare fizică și burnout. Acest tip de dependență este frecvent acompaniat de tulburări de somn, de atenție, de gândire. Noile studii arată că folosirea exagerată a telefoanelor mobile, mai precis a rețelelor de socializare accesate de pe telefon, a dus la creșterea numărului persoanelor care prezintă trăsături narcisiste, printre care cele mai importante ar fi: sentimentul de îndreptățire – mie mi se cuvine tot –, capacitatea de empatizare redusă, sensibilitate exagerată la critică, agresivitate verbală și chiar fizică, frică de abandon etc. Deci, chiar dacă beneficiile folosirii telefoanelor mobile sunt considerabile, în cazul dependenței, efectele nefaste le depășesc cu mult, mai ales dacă ne gândim la copii și adolescenți.
Cei mai amenințați: copiii și adolescenții
– Pericolul telefonului mobil poate fi categorisit pe vârste: bebeluși, preșcolari, școlari, adolescenți?

– Pericolul este foarte mare la toate vârstele, dar categoriile cele mai vulnerabile sunt, într-adevăr, copiii și adolescenții. Pericolul este evident, în toate etapele dezvoltării fizice, mentale, psihologice, sociale. Este esențial ca în fiecare perioadă de viață, o persoană să dezvolte capacitățile necesare funcționării eficiente. Dependența de telefoanele mobile poate să apară chiar și la vârsta de 3-4 ani. Dacă un copil de 3-4 ani, în loc să se joace cu ceilalți copii, se uită la desene, sau se joacă pe tabletă, nu achiziționează la timp abilitățile emoționale și sociale necesare. Astfel, el are șanse foarte mari să dezvolte în timp probleme serioase de relaționare, atât cu propria persoană (imagine de sine, stimă de sine, reglare emoțională), cât și cu ceilalți (inițierea și menținerea relațiilor sociale pozitive, rezolvarea eficientă a conflictelor). Este foarte important de menționat faptul că termenul de dependență de telefon este unul multifațetat – se poate referi la dependența de rețelele de socializare, depedența de jocuri, dependența de urmărire a filmelor și serialelor, dependența de jocuri de noroc etc. În funcție de tipul acestor dependențe, motivele și manifestările pot varia destul de mult. În unele cazuri, o imagine de sine negativă, fapul că nu este înțeles și acceptat de cei apropiați, poate împinge un copil, un adolescent, chiar și un adult, să petreacă din ce în ce mai mult timp în lumea creată de telefon, ceea ce pe moment îi aduce alinare și-l va face să se simtă mult mai bine. Fiecare dintre noi cunoaștem cazuri în care părinții au cedat în fața insistențelor copilului de a primi un telefon, sub pretextul că toată lumea din clasă are deja unul, chiar dacă adulții nu erau de acord cu acest lucru.
Vinovați sunt părinții
– Cât de mult contează exemplul părinților?

– Niciun copil nu se naște cu telefonul în mână. Adulții sunt cei care din varii motive facilitează accesul copilului la telefon. De ce? Unii fiindcă nu fac față „crizelor” copilului de a pune mâna pe obiectul magic. Alții o fac intenționat. Ca să poată respira și ei un pic, să intre și ei preț de câteva minute online, le oferă, pur și simplu, copiilor, telefonul cu desenele, filmulețele despre care știu că le vor capta atenția. Mai este și grupul părinților care susțin că vor să ajute copilul să își dezvolte abilitățile digitale din timp, ca să nu ajungă șomer la vârsta adultă, deși studiile arată că aceste abilități pot fi achiziționate foarte bine și foarte ușor și la vârste mai mari. Să nu uităm că fiecare dintre noi avem nevoie și am avut de-a lungul vieții modele care ne-au influențat deciziile și traiectoria vieții în general. Deci, dacă un copil vede că părinții lui preferă să petreacă timp pe telefon și nu povestind, simțindu-se bine împreună, va tinde să preia același comportament. Asta, chiar dacă el are nevoie de atenția, afecțiunea, acceptarea nemijlocită a părinților, și nu a persoanejelor din desenele animate sau din filmulețe. Acum câțiva ani, am fost martora unui eveniment care m-a întristat și m-a pus serios pe gânduri. Într-o zi, într-o călătorie spre casă cu autobuzul, s-au așezat pe scaunele din fața mea o mamă cu băiețelul ei, în vârstă de 7-8 ani. Mama ținea în mână telefonul și îl butona, în timp ce copilul încerca din răsputeri să o convingă să fie atentă la el, fiindcă dorea să îi povestească toate lucrurile grozave care i s-au întâmplat în ziua respectivă la școală. Eu eram ochi și urechi de curiozitate, însă mama repeta ca o placă stricată „Lasă-mă odată în pace! Nu vezi că am treabă? Stai cuminte că te pocnesc, nesimțitule”. Am tras cu ochiul. Treaba era să dea like-uri pe Facebook. Copilul a insistat mult și bine, dar după o vreme a renunțat, și restul călătoriei, de 45 de minute, s-a uitat pe fereastra autobuzului și i-a povestit unui personaj imaginar tot ce i s-a întâmplat în ziua respectivă. Da, cred că exemplul părinților, al adulților semnificativi contează enorm. Dacă reușim să le facem un program captivant și plăcut copiilor noștri, în care telefoanele mobile să nu fie implicate, atunci avem șansa să reducem foarte mult impactul lor negativ. Cunosc câteva familii în care copiii nici nu vor să audă de telefon, fiindcă au program extraordinar cu tati și cu mami. E greu, dar se poate și merită.
Când copiii cer să fie duși la terapeut
– Poate copilul să gestioneze singur situația și să înțeleagă când e cazul să rupă dependența de telefonul mobil, de tabletă?

– Depinde de vârsta și maturitatea copilului. În literatura de specialitate s-au consemnat multe cazuri în care copiii, adolescenții mai ales, au cerut să fie duși la terapeut fiindcă au observat că au foarte mult de suferit din cauza dependenței de telefon. În mod ironic, mulți dintre acești copii relatau că și părinții lor ar fi avut nevoie de ajutor psihologic, dar aceștia refuzau ideea, considerând că ceea ce făceau era perfect normal. Însă, de obicei, mai ales dacă este vorba de copii mai mici, sau de copii care provin din medii defavorizate, șansele să își rezolve singuri problemele de dependență sunt reduse. Aș insista, deci, pe ideea că prezența unui adult, fie el părinte, bunic, membru al familiei, cadru didactic, care să poată evalua situația obiectiv și care să apeleze la ajutor specializat (psiholog, psihoterapeut etc.) este esențială. Un copil nu își prea poate da seama dacă suferă de dependență sau nu, însă adultul are mai mult discernământ și observă dacă în tiparul comportamental normal al copilului apar modificări sau nu. Însă acest lucru depinde de ceea ce înseamnă pentru adult folosirea normală a telefonului. Dacă și părintele își petrece nopțile pe rețelele de socializare, dacă în timpul meselor de familie i se pare normal ca toată lumea să stea cu ochii în ecran, atunci șansele de a realiza faptul că ar avea un copil dependent de telefon sunt destul de mici.
– Cum se poate proteja un copil de dependența de telefon și de rețelele de socializare?
– Aș spune că mai întâi trebuie să vedem cum să ne protejăm pe noi și astfel să îi ajutăm și pe cei mai tineri. Spun asta, fiindcă suntem din ce în ce mai des bombardați de informații care ne îndeamnă să folosim aceste dispozitive, atât în scop recreativ, cât și profesional. În același timp, și condițiile de viață ne împing serios în această direcție. Ce putem face pe viitor este destul de greu de anticipat, mai ales dacă ținem cont de dezvoltarea exponențială a tehnologiei și a efectelor pe care le are. Ideal ar fi să depunem eforturi concertate, să acționăm în echipă, tineri, adulți, părinți, cadre didactice, profesioniști din mai multe domenii. Dar asta este aproape o utopie. Un răspuns concret și universal este imposibil de oferit. Repet, motivele pentru care cineva devine dependent de telefon sunt variate, și reclamă intervenție personalizată. Cred, însă, că în primul rând, adulții ar trebui să privească cu foarte mare responsabilitate, propriile obiceiuri de a folosi telefonul. Un al doilea pas ar fi să găsim modalități potrivite, prin care să îi putem ajuta pe tineri să înțeleagă diferența dintre folosirea benefică și cea negativă a telefoanelor mobile. Voi încheia cu un exemplu concret. Data viitoare, când vă veți simți singuri și v-ar plăcea să povestiți cu cineva, folosiți telefonul pentru a invita persoana respectivă la o cafea, la o plimbare, după care, întâlniți-vă cu ea și povestiți cât vă face plăcere, dar ascundeți telefonul, nu cumva să vă distragă vreun mesaj nepoftit atenția de la discuție.
Dr. Éva Kállay este autorul și co-autorul mai multor cărți de specialitate, articole, traduceri publicate la edituri internaționale și naționale. Editor șef al revistei „Cognition Brain Behavior. An Interdisciplinary Journal”, precum și reprezentantul național în România al Stress, Trauma, Anxiety and Resilience Society – STAR Society.