ROMÂNIA LA ZI
Închiderea, peste noapte, a unei fabrici de hârtie din Slovenia, care alimenta tipografiile din România, a creat, zilele acestea, îngrijorare pe piața publicațiilor tipărite din țară. Criza de hârtie vine „la pachet” cu creșterea prețului acesteia, mult peste inflația pe care o simțim cu toții în ultima vreme. Ca să înțelegem cum trece presa locală prin această nouă criză, am vorbit la Cluj cu redactorul-șef al celui mai vechi cotidian din oraș, „Făclia”. Deși încolțită și șicanată din toate părțile (inclusiv de autoritățile locale, care lovesc în sistemul de distribuție, desființând chioșcurile de vânzare a ziarelor), presa din țara noastră se zbate să o scoată la capăt și de data asta, cum o face de 30 de ani încoace.
Speranțe siberiene
– Bună dimineața, Cosmin! Te sun de la București, unde ne-a ajuns informația că principala tipografie din Ardeal, „Garamond”, la care tipăriți și voi „Făclia”, ar avea probleme cu hârtia. V-a afectat în vreun fel această criză de hârtie?

– Informațiile voastre sunt corecte. Am fost sunați, la un moment dat, de tipografie, care ne-a explicat că e o criză de hârtie, după ce s-a închis, peste noapte, fabrica din Slovenia, care deservea toată zona asta a Europei. În acest context, tipografia a trebuit să își ia măsuri ca să le ajungă hârtia până găsesc o nouă sursă de import. Am ajuns să tipărim ziarul în 8 pagini, în loc de 12, cum o facem de obicei. Ne-am implicat și noi să găsim niște soluții pe termen scurt, până se găsește un nou furnizor. În cele din urmă, s-au găsit niște variante, iar cei de la tipografie ne-au spus că putem reveni la 12 pagini, ceea ce vom și face, de la 1 decembrie. Înțeleg că s-a găsit prin Siberia o fabrică, să vedem cum se rezolvă cu transportul, ca să vină cât de repede. O altă pistă ar fi în Belarus, dar Belarusul e sub embargoul Uniunii Europene. Colegii de la ziarul maghiar „Szabadsag” au găsit hârtie în India, dar e complicat, de la New Delhi trebuie să te descurci cu transportul. Din China să aduci e foarte scump. Deci, punctual, situația pare să se fi rezolvat, dar îngrijorarea rămâne: vine iarna, ce garanție ai că-ți ajunge la timp TIR-ul cu hârtie din Siberia?
Dezastrul chioșcurilor din Cluj
– Pe lângă criza de hârtie, o altă problemă cu care se confruntă piața de presă e prețul în continuă creștere al hârtiei tipografice.

– E clar că prețul hârtiei a sărit: de la 600 de euro tona, la 1.200 de euro tona, ceea ce e foarte scump. Să sperăm că din Rusia va veni la un preț rezonabil. Dar până atunci, mai e ceva care ne frământă pe noi, cei de la publicațiile locale: situația distribuției de presă. Ca și cum nu erau de ajuns toate veștile proaste din ultimele zile, colac peste pupăză, Primăria din Cluj a trimis o notificare către distribuitorii de presă, că vine să le ridice chioșcurile. Primăria duce, de mai multă vreme, o politică extrem de dură împotriva distribuitorilor de presă, pe motiv că tonetele nu mai corespund din punct de vedere urbanistic. Tocmai s-a dus unul dintre patronii din distribuție la un arhitect, să conceapă câteva proiecte de chioșcuri care să fie agreeate de primărie. Nu știu cât va dura, cert e că un chioșc nou, modern, va costa foarte mult, în raport cu veniturile obținute din ziare și reviste. Noile chioșcuri de la Cluj trebuie să fie „smart”, să corespundă cu viziunea primăriei. Distribuitorii abia își acoperă cheltuielile cu oamenii, niște pensionari care se bucură că fac și ei un ban pe lângă pensie, și își mai scot banii de benzină, ca să vândă ziarele. De unde bani să mai facă investiții majore cu chioșcurile? Chiar s-a scris la un moment dat în presa locală despre un chioșc cumpărat de primărie, care costa peste 20.000 de euro! Este enorm! Am avut acum ceva timp o întâlnire cu primarul, intermediată de Asociația Profesioniștilor din Presă din oraș, la care a venit și arhitectul-șef de la primărie. S-a stabilit să aleagă distribuitorii de presă câteva puncte din oraș, unde s-ar putea amplasa chioșcuri. S-au ales aceste puncte, iar următorul pas era să se trimită proiectele de chioșcuri, să le vadă cei de la Urbanism. Eram în etapa asta, dar uite că primăria iar somează chioșcarii să își ridice chioșcurile. A fost trimis un mesaj dur, că li se face inventarul și li se ridică chioșcurile cu tot ce e prin ele. Din 20 și ceva de chioșcuri, câte mai sunt în oraș, dacă le iau și pe astea, mai rămânem cu unul, în Centru, și cu magazinele Inmedio, care au și ele probleme de distribuție. Poșta merge și ea cum merge, sunt localități unde duce numai o dată pe săptămână ziarul…
Desființarea chioșcurilor, o politică a primarilor
– Glorioasă și susținută de stat în perioada interbelică, presa scrisă de azi, dar și publicațiile culturale sunt la limita subzistenței. Crezi că s-ar putea pune problema unor facilități din partea statului?

– Dacă am primi o scutire de TVA, ar fi minunat. E mic și acum TVA-ul, nu-i vorbă, dar tot ar fi un ajutor. În străinătate, presa scrisă e sprijinită de stat: și în Marea Britanie, și în Franța, și în Germania… Presa scrisă rămâne o parte importantă a culturii, o garanție a informației de calitate. Cu tot respectul, nu-i totuna o știre de presă scrisă, verificată de o mie de ori, cu grijă la ce publici ca să nu te discreditezi, și o știre online, unde fiecare spune ce vrea pe ideea că, dacă nu e corectă, o șterg de pe site și gata. Nu se poate fără presă scrisă! E un element al statului de drept. O grămadă de proceduri prevăzute în Codul de Procedură Civilă nu se pot îndeplini decât dacă dai anunț în presa scrisă. Ți-ai pierdut certificatul de la Registrul Comerțului? Nu poți face nimic, până nu mergi cu dovada că ai dat anunțul la ziar. Apoi, convocările de adunări generale, anunțurile de mediu, toate se fac prin presa scrisă, și mă îndoiesc că în următorii ani se va schimba ceva. În plus, există o mulțime de oameni dependenți de presa scrisă. Lumea s-a obișnuit să cumpere ziarul de la chioșcul de lângă bloc, nu așteaptă până în weekend, când merge la mall. Eu i-am spus și primarului: „Oricât de «smart» va fi Clujul, nu o să vedeți pe nimeni făcând arhivă cu revistele preferate pe Internet.” Sunt reviste pe care le cumperi și le păstrezi la colecție, cum e cazul și cu „Formula AS”, și cu „National Geographic”. Evident, situația de la Cluj nu e singulară: trebuie să ne mobilizăm cu toții și să-i facem pe mai-marii orașelor noastre să înțeleagă că chioșcul are rolul său, e mai mult decât un punct unde se distribuie presa, e un semn de tradiție intelectuală. Peste tot în lume, chioșcul face parte din mobilierul urban, dă valoare zonei respective. Dar uite că în loc să fim ajutați, ni se pun numai piedici. Clujul o să ajungă primul oraș din Europa civilizată, unde nu mai există chioșcuri de presă! Suntem loviți din toate părțile: e criza de hârtie, e scumpire, și mai e și politica primarilor de a desființa chioșcurile de presă, impunând firmelor de distribuție să-și facă alte chioșcuri, pe banii lor, ceea ce e foarte greu, la veniturile pe care le are o firmă de distribuție. Mai sunt și obișnuiții „țepari” din distribuție. Tocmai a mai intrat în faliment o firmă și am rămas fără 10.000 de euro…
– În condițiile astea, cum reușiți să vă mai țineți, acolo, la Cluj, motivația de a vă face treaba zi de zi?
– Nu e totul negru: avem noroc cu o firmă locală, care duce presa la abonați, și o face foarte bine, cel târziu la 8 dimineața ziarul e la toți abonații! Apoi, avem noroc că mica publicitate funcționează foarte bine. Avem, mâine, două pagini numai cu anunțuri de mică publicitate! Ce-am făcut în plus: am câștigat un grant de 7.000 de dolari, de la „Google”. Ne-am schimbat site-ul de banii ăștia și am făcut o aplicație prin care poți trimite de acasă anunțurile de mică publicitate, nu mai vii la sediul redacției. Plătești cu cardul, și noi publicăm anunțul în ziar. Funcționează și asta foarte bine. Nu-i ușor, dar nu ne lăsăm. Avem 12 angajați cu carte de muncă, plus încă opt colaboratori, pensionari. Mergem pe principiul: „Nu sunt firme care mor, numai oameni care renunță”.