
Calendaristic, iarna s-a terminat și a venit primăvara. Dar iată că în frumosul Mai, în unele locuri din țară cad brume, iar nopțile, mai ales în zona de munte, sunt încă reci. Noroc de cei care au în casă o sobă cu lemne și pot să se încălzească la foc. Din păcate, tihneala asta idilică a fost și ea perturbată în ultimul timp. Furați de foc și de trosnetul lemnelor, mulți oameni au uitat că focul nu este de joacă, așa cum spune zicala, că poți să te arzi când ți-e lumea mai dragă. Au fost multe incendii anul ăsta în România. Coșurile de fum defecte, prost construite sau necurățate la timp au transformat statul la gura sobei în accidente sfârșite, adesea, grav. Un neajuns din care a pornit o afacere: KaminHorn-Coșuri de fum (din Comănești, Bacău), un răspuns eficient și rapid pe piața românească a produselor de calitate în domeniu. A fost, din capul locului, un succes. Cum s-a întâmplat și de ce ar trebui să apelăm la priceperea unor profesioniști, atunci când ne construim o casă, și când îi alegem dotările, am aflat de la omul de afaceri Răzvan Anăstăsoaie.
În 2014, Răzvan Anăstăsoaie lucra pentru o firmă care comercializa elemente pentru coșuri de fum, așa-numitele „pălării”. Ele erau însă deficitare și inflamabile. Răzvan s-a gândit că ar fi mai sigur și mai estetic ca aceste pălării să fie realizate din beton și diverse materiale ceramice ignifuge. A început să testeze în curtea părinților executarea lor. Timp de vreo doi-trei ani, a rămas angajat, dar și-a consolidat, încet, și propria afacere. „Aveam doi angajați și a durat vreo două luni până să reușim să găsim rețeta cea mai bună pentru a produce pălăriile din beton pentru coșurile de fum existente deja pe piață. Turnam amestecul în niște matrițe și, după o vreme, când le desfăceam, când încercam să le scoatem, se sfărâmau și trebuia s-o tot luăm de la început”. Nu s-au descurajat, au luat eșecurile drept provocări firești fiecărui început și și-au urmat drumul. La vremea aceea, pe piața românească existau încă trei producători de pălării din beton pentru coșuri de fum. „Ceea ce ne-a diferențiat încă de la început de toți ceilalți a fost calitatea produselor, a ambalajelor, dar și a prezentării produsului, în întregul său. În ciuda experienței lor vaste în acest domeniu, am avut șansa ca, în doar câteva luni de la lansarea noastră pe piață, să-i depășim pe toți, și la imagine, și la volumul de vânzări, și la produs, dar, în primul rând, la calitatea acestuia”.
Doar doi ani au trecut de la debutul afacerii, până când produsul a ajuns pe rafturile lanțurilor de magazine de bricolaj din țară, primul dintre acestea fiind „Dedeman”. „Ne-am lansat repede și tare. Într-un start-up, antreprenorul face de toate, și contabilitate, și livrări, și producție, munceam cot la cot cu angajații. Asta m-a ajutat să înțeleg și valoarea muncii, și produsul, în sine, dar și procesul de producție”, explică Răzvan Anăstăsoaie. Acum, la aproape opt ani de atunci, firma a ajuns la 30 de angajați, iar producția s-a îmbogățit: pe lângă coșurile de fum din beton și ceramică, din 2019, KaminHorn fabrică și coșuri de fum din inox. Acestea sunt flexibile, se adaptează ușor și pot fi produse la diametre mari, necesare pentru clădirile industriale.
Un milion de euro din fonduri europene

Pornită inițial cu fonduri proprii, afacerea KaminHorn a beneficiat, în timp, și de fonduri europene. În 2018, au depus două proiecte, care au însemnat un mare pas înainte. „Suntem într-o perioadă de creștere continuă. Nu am avut niciun an în care să scadă cifra de afaceri, ci am înregistrat permanent creșteri între 30-50 la sută. Anul trecut, de exemplu, am avut o creștere de 80 la sută, față de 2020, deși ambii au fost ani pandemici. Iar în anul 2020, cu excepția acelor prime două luni, cu izolare, stare de urgență, incertitudini și restricții, am avut o creștere de 75 la sută față de anul precedent. Lucrul on-line le-a permis românilor să descopere viața la țară, unde și-au renovat sau și-au construit case, iar produsele noastre au contribuit, se pare, la confortul și siguranța lor, în noile locuințe”.
Lui Răzvan Anăstăsoaie i s-a alăturat și cumnatul său, Liviu Baltă. Răzvan locuiește în Bacău, Liviu la Cluj-Napoca. „Cumnatul meu mi s-a alăturat după o vreme, deși locuiește la 350 de kilometri de fabrică. Ne-am împărțit responsabilitățile, el fiind implicat în partea de dezvoltare. Am realizat că atunci când ești implicat operațional într-un business, nu poți gândi corect partea de dezvoltare, de aceea, am lăsat în grija lui Liviu acest aspect”, spune Răzvan.
Pentru anul acesta, KaminHorn are în desfășurare un proiect pe fonduri europene, în valoare de aproape un milion de euro. Deși au fost mulți care i-au sfătuit să nu apeleze la acest gen de finanțare, cei doi asociați au avut curaj și, se pare, curajul le-a fost răsplătit. „Doar din profitul pe care-l obții sau cu o finanțare din fonduri proprii, îți trebuie mult mai mult timp până să ajungi la nivelul la care am ajuns noi, datorită acestor fonduri europene”, spune Răzvan.
„Cel mai greu de găsit sunt oamenii”

L-am întrebat pe Răzvan Anăstăsoaie, așa cum îi întreb pe fiecare dintre antreprenorii cu care vorbesc, dacă într-o afacere, mai greu de găsit sunt oamenii sau sursele de finanțare. Fără să stea pe gânduri, îmi dă același răspuns pe care-l știam și-l anticipam: cel mai greu de găsit sunt oamenii! „Noi am prețuit oamenii încă de la început, de când am avut doar doi angajați, și la fel am făcut și când am avut cinci, zece sau 30. Încercăm să-l punem pe fiecare în locul în care poate da cel mai bun randament, dar și să le arătăm prețuirea noastră, constant. La început, aveam puține utilaje, în timp s-au înmulțit, dar tot omul e cel ce aduce valoarea reală unui produs. Suntem mai degrabă o familie, decât un colectiv, suntem o echipă unită, chiar și în momentele mai dificile, fie pe plan personal, fie pe plan profesional”.
La această echipă unită de azi nu s-a ajuns dintr-odată, ci după multe dezamăgiri, dar acum, fiecare om e la locul său, ceea ce contează foarte mult. Au angajați chiar și din județele învecinate și caută permanent oameni de calitate, pentru că au văzut, în timp, care e aportul real în consolidarea afacerii. „Nu doar partea financiară ține un om în echipă. Comunicarea și stabilirea de atribuții clare, pentru fiecare angajat, sunt, de asemenea, foarte importante. Dacă nu știu foarte clar ce au de făcut, asta le provoacă stres și nu dau randament. Avem colegi încă de la începutul afacerii. În tot acest timp petrecut împreună, am trecut prin situații diverse, mai bune sau mai rele, dar le-am fost alături mereu, ne-am susținut unii pe alții”.

Piața de desfacere a produselor KaminHorn este, în cea mai mare parte, România: magazinele specializate pe materiale de construcții, montatorii de coșuri de fum și șeminee, dar și numeroși clienți care au ales să cumpere on-line produsele, direct de pe site-ul firmei. Coșurile de fum și produsele fabricii din Comănești sunt exportate și în Republica Moldova, iar la începutul acestei luni, firma a participat la cel mai mare târg de profil din Europa, desfășurat la Verona, în Italia. „Suntem singurii producători români care participă la acest târg, dar reprezentăm România la nivel de standarde europene, pentru că avem toate certificările necesare, și acestea, la nivel european. Intenționăm să ne orientăm și spre export. Dacă am reușit să oferim soluții potrivite clienților din România, suntem încrezători că vom putea accesa fără probleme și piața externă. Ne crește inima când călătorim prin țară și vedem case sau imobile unde au fost folosite produsele noastre. De ce nu ne-am dori să vedem așa ceva și când călătorim în Europa?”. Răzvan Anăstăsoaie are doar 36 de ani și o afacere pe care a creat-o de la zero, pe când avea 28 de ani, și fără nicio pregătire de specialitate în domeniul coșurilor de fum. Nivelul la care a ajuns demonstrează, o dată în plus, că, dacă vrei ceva cu adevărat, dacă muncești și perseverezi, visele, oricât de îndrăznețe, se împlinesc.