– În Apuseni, oamenii se întorc să-și binecuvânteze ogoarele, pe care le-au părăsit demult –

„Bine-ați venit în catedrala mea!”. Părintele Daniel întinde mâinile roată, tăind aerul cu o mișcare scurtă, deasupra dealurilor și pădurilor dimprejur. Suntem pe una din culmile satului Prăvăleni, din Apusenii Hunedoarei, cu un grup de săteni care încă mai păstrează un obicei străvechi: ieșitul la țarină. Și-au părăsit așezările și-au coborât la câmpie, dar rugăciunile le mai fac. Deal de deal și cruce de cruce, acolo unde a existat un rost omenesc. Ce pare poveste, cândva a fost viață trăită curat, într-o rânduială ce ținea legați oamenii de pământ și pământul de cer. Îi căutăm urmele, să așezăm deasupră-le o rugăciune, până nu s-or pierde cu totul.
Nici holde, nici cărări

Se-adună în tinda bisericii, unul câte unul, înainte ca fuioarele de ceață ale dimineții să se fi împrăștiat. Mândrean, Marcel, Liviu, Dănuț, Marian, Voicu, Tibi, Daniel. Intră înăuntru, se închină scurt la icoane, apoi ies și așteaptă. Preotul e-ngenuncheat încă, înaintea altarului. Cere lui Dumnezeu ajutor pentru roadele cele bune ale pământului, pentru truda oamenilor și pentru bunul rost al drumului la care au să purceadă – mai bine de 35 de kilometri ce trebuie străbătuți până se lasă seara. Doi prapuri, steagurile acelea verticale ce străjuiesc bisericile ortodoxe, icoana Sfintei Treimi, cădelnița, ulciorul cu apă sfințită și-un buchet de busuioc ținut strâns în legătura unei panglici tricolore. Urcăm cu toții în carul înfășat cu lepedee multicolore, tras de-un tractor. Cândva, va fi fost tras de boi sau de cai dar, acum, în sat nu mai sunt cai, nici boi. Iar oamenii, abia de mai sunt vreo sută. Cei mai mulți dintre ei s-au născut și au crescut pe culmile pustii spre care ne îndreptăm. Drumul ce leagă lumea de sus cu cea de jos, din sat. Cu pasul au tăiat pădurea și au făcut cărări spre înapoi. N-au știut că într-o zi, n-or mai avea la ce se-ntoarce, că acolo, pe culmile-acelea de munți, nu vor mai fi nici case, nici holde, nici animale și nici cărări. Doar amintirea fostului rost omenesc. Și pădurea, și crucile – semnul grijii lui Dumnezeu pentru toată lucrarea Sa.
Prin pădurea deasă, de frasin și carpen, abia străbate, din loc în loc, câte-o geană de lumină. Drumul, lutos și înglodat, după multele ploi căzute, ține firul apei, o vale grăbită și limpede. E răcoare și bine, bărbații sunt veseli și deschiși la vorbă, completează unul povestea celuilalt. Calea ferată nu mai există. Doar pe alocuri se pot ghici picioarele unor podețe de susținere, alcătuiri ciudate, din pietre de dimensiuni egale, așezate unele peste altele, fără nici un fel de liant. Umbra pădurii devine, dintr-odată, nefiresc de rece. Și moale, ca pătura de mușchi crescută-n voie peste pietrele atinse, acum o sută de ani, de mână și lacrimă de om.
Într-un luminiș, prima troiță, primele rugăciuni. Și rugăciunea care ne va-nsoți, ocrotitor, întreaga zi: „Mântuiește, Doamne, poporul Tău și binecuvântează moștenirea Ta! Biruință binecredincioșilor creștini asupra celor contrari dăruiește și cu Crucea Ta păzește pe poporul Tău”. Știu rugăciunea și mă nedumerește un cuvânt: oamenii aceștia spun contrari, unde eu știam potrivnici. „Așa stă scris în cărțile cele vechi și, pe-aici, la multe cântări și rugăciuni, încă se păstrează cuvintele de-atunci”, mă lămurește părintele Daniel. Așezate-n rânduieli venite de foarte departe, cuvintele își schimbă, uneori, forma, păstrând înlăuntru-le, ca-ntr-un sipet, înțelesul originar.
Să nu vină boholturi

Ajungem în Valea Basarabiței. O poiană generoasă, înțesată de margarete, și, ceva mai la margine, în dunga pădurii, o căsuță cât un stat de om și-un grajd pustiu. Troița, împodobită cu flori proaspete, are o grădinuță doar a ei, plină-ochi cu stânjenei violeți. „Stăpâne, Doamne Dumnezeul nostru, binecuvântează agonisita aceasta și fă-o pe ea să aducă roadă, prin rugăciunile Preacuratei Născătoare de Dumnezeu și pururea Fecioară Maria…”. Nici o pasăre nu taie văzduhul, nici un ciripit nu sparge liniștea, nici un nor nu-ntârzie pe cer. Doar noi, drumeții, și membrii familiei ce primesc rugăciunea de ocrotire și belșug, într-un loc din care viața a fugit.
„Părinții mei au făcut casa aici, când m-am născut eu, și aici am copilărit până la 15-16 ani. Veneam de la casa din sat, aici erau animalele, în grajd. Aici le țâneam, c-aveam tăt ce trăbuie pentru ele. Cât se vede locul ăsta, tăt e a nost`. Mergeam la școală cu mocănița care ducea lemne din pădure, dar și pe jos, de multe ori. Nu mergeam zilnic, că aveam o bunică în sat și, peste săptămână, stăteam la ea, sau la domnu învățător”. Mărioara Gheorghiu e gazda ce ne-așteaptă cu masa întinsă, la umbra unui nuc uriaș. Îmi deslușește povestea gospodăriilor ăstora cocoțate pe culmi de munți, până la care, ca s-ajungi, treci ape și păduri.

„Cât îs dealurile ăstea, plin era de oameni, de prunci și de marhă (animale – n.red.). Știu c-or fost vremuri de-or țânut bivolițe, apoi oi și capre or avut multe, vaci, nu mai spun! La deal, își țineau animalele, că era iarba cea mai bună. Acolo-și aveau holdele și sporul, acolo-și țineau viața întreagă și curată, bună și rânduită. Și munca, fără de care, niciodată, țăranul n-o știut trăi. Nu știu să spun dacă-o fost greu sau nu, că nimeni nu s-o gândit vreodată la asta. Țăranul știa că i-i rânduit să muncească și să ruga la Dumnezeu numa’ să-l ajute, să-i dea putere să-și țină gospodăria”. Jos, în satul de la drum, oamenii erau ai lumii. Aici, sus, în poala cerului, erau ai lui Dumnezeu. Și era bine. N-aveau biserică aici și nici la cea din sat, la slujbe, țăranii nu prea aveau vreme să coboare. Și-atunci, au făcut, fiecare pe pământul lui, câte-o cruce sau o troiță, durată din lemn sau piatră. Le-au îngrădit cu uluci de lemn, să nu le spurce animalele. Înaintea lor își plecau genunchii, dimineața, rugându-L pe Dumnezeu cel bun să le ajute-n câte toate, dar și la ceas târziu, de seară, mulțumindu-I pentru încă o zi, împlinită cu rost. Rost omenesc. Rânduiala vieții lor.
„Mătușă Mărioara, de ce-am venit noi, azi, aici? De ce-a venit preotul?”. Încerc să înțeleg rostul știut de-o viață de oamenii locului, dincolo de tot ceea ce aflasem, deja, din propria documentare. „Apăi, cum să vă spun? Părintele vine să sfințească crucea, dar asta-nseamnă că sfințește locul. Acum, o rămas cumva simbolic totul, că noi nu mai stăm aici, nimeni nu mai stă, nici animale nu mai țânem la deal. Dar să știți că or fost câțiva ani cât părintele dinainte n-o putut veni, o fost bolnav. Că are, că n-are legătură, io nu știu, dar știu că-n anii ăia or fost mari probleme-n sat: au venit ploi mari, o ieșit valea și-o măturat în cale câteva gospodării. Nouă ne-o lua apa aproape tot, de vreo două ori, o dus plugul, grapa, porcii. De-aia vine părintele și de-aia îl primim cu drag, să facă rugăciuni la locul întemeierii, acolo unde ne-a fost rânduiala dintâi, să nu vină boholturi, vijelii, ploi cu tunete și fulgere”. Oamenii, puțini cât sunt, încă mai cred în rânduielile vechi. Și stau, în credință și-n rugăciune, cum ar sta într-un leagăn aninat de cer, cu funii străvezii, de lumină. Care nu se strică și nu se rup, cu oricâtă-ndârjire ai trage de ele.
O cădelniță fumegândă

De-aici, o bună bucată avem de mers pe jos. Drumul urcă un versant abrupt. Rădăcini de copaci bătrâni închipuie trepte spre capătul din sus, ce nu se vede. Părintele urcă la pas, cu nădejde. În sfârșit, lumină! Gruiu Mărului. O poiană imensă, cât tot versantul muntelui ce l-am urcat, cea mai mare poiană pe care-am văzut-o vreodată. Cerul e senin și copleșitor de albastru, adie un vânt moale și plăcut, ce face să ne umble mai ușor pașii pe cărarea ce-o tăiem singuri printre ierburi și flori.
Părintele Daniel agață, de creanga unui măr, cădelnița. „Bine-ați venit în catedrala mea!”, ne spune și zâmbește. Un zâmbet curat, plin, împăcat. N-ai cum să nu-nțelegi, n-ai cum să nu-i dai dreptate.

Am trecut deja, pe jos, două păduri și două poieni. Greu o fi părut înainte de a le străbate, nu și privind în urmă. Pădurea asta, însă, în care pășim acum, e-ntinsă ca-n palmă. Teren drept. Ca și copacii ce se-nalță spre cer, unul lângă altul, ca niște soldați aliniați regulamentar. Din loc în loc, însă, la rădăcina lor, grămezi de pietre. Dintr-o clădire, încăpătoare și trainică odinioară, casă sau poate grajd, a mai rămas doar o grămadă de lemne, prăbușite unele peste altele. Un ochi de apă, izvor numai bun de potolit setea, abia se mai ghicește sub rugii crescuți deasupra. Undeva, unde pare-a fi fost cândva un luminiș, se află ruina unei gospodării în toată regula. În fața ei, o cruce de piatră. Alt popas, altă rugăciune. „Depărtează, Doamne, de la agonisita aceasta, toată fiara și sălbăticiunea și viermele, musca, rugina, arșița și vânturile care-i aduc stricăciune…”. Cum o fi fost altădată, când pustiul ăsta vuia de oameni și viață?
Undeva, peste o vale și-ncă-un deal, ni se-nfățișează privirii cea mai tristă dintre imaginile pe care-aveam să le vedem: un munte întreg, prăduit de copaci, doar cioturi, cât putem cuprinde cu privirea. O singură suliță trece instantaneu prin mai multe inimi.
Pustiul

„Pe tot muntele ăsta îs, cu totul, peste 40 de troițe. Nu se mai văd toate, nu mai e cale spre multe dintre ele, că le ascunde pădurea. Toate au fost făcute manual, din piatră sau din lemn de goron, tăiat în lună bună. Luna bună înseamnă echinocțiul de iarnă, lună plină și ger. Și tâmplarii, și cioplitorii în piatră erau doar din satele-astea două, Prăvăleni și Ciungani”, povestește părintele Daniel, ca să treacă mai ușor timpul.
Tractorul, cu carul după el, a venit pe cealaltă parte a muntelui, să ne poarte în siguranță mai departe. Calea e parcă tot mai anevoioasă, prin râpe și hârtoape, prin bălți adânci, înnămolite, pe care n-ai gândi că le poți străbate. Cei doi care mână tractorul sunt frați, Dorel și Liviu Bold. Știu exact ce fac, cum să strunească dihania și cum să îmblânzească drumul. Din când în când, își întorc privirile spre drumeți și zâmbesc. „Binecuvântează, Doamne, moștenirea Ta!”.
– Ce-au făcut, părinte, oamenii, cu binecuvântarea asta pe care-au cerut-o o viață întreagă? Ce s-a ales de viețile lor și de lumea cea frumoasă, în care au trăit ca-ntr-un basm?
– Cred că oamenilor le-a fost bine cât timp au avut sentimentul libertății și al proprietății, cât timp știau că lucrează pentru ei. A fost greu, dar a fost bine. Când au venit comuniștii, lucrurile s-au schimbat. În zona Banatului, au înflorit CAP-urile, unde era mare nevoie de forță de muncă. Atunci a fost un exod în masă al moților. S-au depopulat atunci sate întregi din Apuseni.
Bărbații sunt, dintr-o dată, mai tăcuți. Sau poate doar mai sobri. „Uite, aici a fost casa lui…! Și-aici, a lui…”. Întind mâinile ca și când ar vrea s-atingă ce nu mai este, imaginea holografică, amăgitoare, a unei amintiri.
„Ați auzit cum face coasa în iarbă?”

O altă poiană. Dealul Popii. Ultima rugăciune la cruce. O femeie micuță vine, greu tare, spre noi. „Ai venit târziu, doamnă dragă. Să fi venit amu 50 de ani, găseai raiul. Tare faină viață-am dus aici! Aveam marhă multe, tăt câte vreo 20 de vaci, 30 de oi, și capre-aveam, și porci, și găini. Și le grijeam pe toate cu ce dădea pământu și Dumnezeu drăguțu. Făceam clacă la coasă, la secerat, la cules de cucuruz, și 17 cosași am avut odată. Am mai cosit și eu în rând cu ei, când o fost musai, și lemne din pădure am adus, singură, le trăgeam cu boii, cum puteam. Cu brâncuțele mele aduceam apă de la izvor, din jos, să dau la marhă. Mi-o plăcut să am de toate și-am muncit pentru asta, că drag mi-o fost și să muncesc. Ai auzit vreodată cum face coasa-n iarbă? Nici ploaia nu sună mai fain ca sunetul cela. Mi-i dor să-l aud, dar vremuri d-alea n-or mai fi, câtu-i lumea!”.
Mătușa Ana o ia șchiopătând pe-un drumeag ce duce la o căsuță mică, cât căușul unei palme. Aici și-a trăit viața, până-au lăsat-o puterile și-a coborât la casa din sat. „Viață bună-o fost pe-aici, că o fost plin de oameni, de case, de copii și de animale. Cât îi muntele de mare, or fost numa holde și fânețe și oameni lucrând. N-o fost pădure, nici vorbă! Pădurea o crescut după ce-or plecat oamenii, de li s-or pustiit locurile. Acum, a pădurii îs toate. Și-a lui Dumnezeu, că numa El știe de ce le-o rânduit așa…. Nu-i rău că sunt păduri, rău e că nu mai sunt oameni”, spune mătușa Ana.
„Hai, de ne-om ruga pentru țarină, poate a da Dumnezeu să se întoarcă lumea”. În catedrala de vânt a părintelui Daniel Dobra, pornesc din nou rugăciunile. Dintr-odată, am senzația că pășesc prin lanuri de grâu înțesate cu maci, printre femei la secerat și prunci desculți, mânând vitele la pășune, printre bărbați vrednici, întorcând c-o mână clăile de fân și cu cealaltă, dăltuind, în lemn și piatră, cruci pentru veșnicie.