
Pe o stradă ferită din Iași, o biserică cu ziduri de piatră atrage atenția prin frumusețea ei, rămasă din alte vremi: Biserica „Sf. Haralambie”. Sunt peste două secole de când a fost construită și timpul și-a lăsat pecetea asupra ei. Pereții sunt înnegriți de fum și de ani, de-abia se mai ghicesc chipurile sfinților din icoane. Dar puterea lor este vie. Se simte imediat ce te apropii de altar. O putere pe care o au doar icoanele vechi, întărite prin milioane de rugăciuni.
Doi preoți slujesc Sfânta Liturghie rostind, alternativ, fragmente din rânduiala slujbei. O frază în limba română, una în limba engleză. Nimeni nu se miră. Credincioșii adunați la slujba duminicală s-au învățat demult cu slujbele părintelui Stephen Holley, americanul convertit la ortodoxie și mutat în România de zece ani. A devenit repede de-al lor, iar limba în care vorbește nu mai contează. Înțeleg, cu siguranță, cu sufleul, locul fiecărui cuvânt, al fiecărei rugăciuni.
27 de ani, pastor baptist

Părintele Stephen nu a fost întotdeauna preot ortodox. Nici prea dus la biserică, până pe la 20 de ani. Fusese un copil rătăcit, greu de controlat. Părinții săi au divorțat când el avea doar șase ani și asta l-a făcut să cerșească atenție în orice mod, fie el bun sau rău. „Când am mers la grădiniță și i-am văzut pe ceilalți copii cum plângeau după mamele lor, nu înțelegeam de ce o fac. La ce e bună o mamă?, mă întrebam. Mama nu m-a vrut, a avut cinci soți, îi plăceau viața și petrecerile, iar eu am fost o piedică în calea felului ei de a trăi. Când tatăl meu era pe moarte, din cauza tuberculozei, n-a avut nicio ezitare să mă lase lângă patul lui, în spital, ca ea să poată merge la o petrecere”.

Când a terminat liceul, s-a înrolat în armată. Era perioada războiului din Vietnam și s-a gândit că e un mod bun de a face ceva cu viața lui. Într-o permisie, a cunoscut-o pe Marry Petty, soția sa. „Am știut de la bun început că ea e cea mai potrivită pentru mine”, spune, privind-o cu drag și sărutându-i mâna. Dar ca să iasă împreună în oraș, cei doi trebuiau să respecte regula impusă de părinții ei, oameni foarte credincioși: prima întâlnire cu un băiat a celei mai mari dintre cele patru fete (Marry Petty, adică) va trebui să se petreacă la biserică. A fost prima dată când Stephen a intrat într-o biserică. Și pentru că i-a plăcut, s-a mai dus. Încet-încet, și-a dat seama că biserica e locul în care poate găsi liniștea și adevăratul drum al vieții. A urmat cursurile unui colegiu biblic și ale unui seminar și a devenit pastor baptist, în Pennsylvania. După o vreme, a fost transferat în California, unde nu i-a plăcut deloc. „A fost foarte rău, pentru că era o cultură total diferită față de cea din Pennsylvania, în care crescusem. În Pennsylvania, oamenilor le păsa unii de alții, erau prieteni, erau apropiați, toată lumea știa ce face toată lumea. În California, aveam ziduri de jur-împrejurul curții și nimeni nu vedea pe nimeni zile la rând. Am fost șocați. Și la biserică am avut conflicte, ni s-a spus că nu suntem bineveniți acolo. Dar într-o zi, ne-au vizitat niște prieteni care ne-au vorbit de ortodoxie și ne-au invitat și pe noi la o slujbă. Când am participat la prima vecernie ortodoxă, a fost o diferență ca de la zi la noapte față de protestantism și de tot ce știam. Mi-am dat seama că era exact ce simțisem întotdeauna, ceea ce crezusem întotdeauna. M-am îndrăgostit pe loc!”. Nu însă și Marry Petty, soția sa. Părinții ei, baptiști, își crescuseră fetele în ură față de biserica romano-catolică. Despre ortodoxie nici nu putea fi vorba. „Dumnezeu îmi spunea să nu forțez lucrurile, s-o las să decidă singură. A plecat cu dureri de cap de la prima Liturghie, din cauza mirosului de tămâie. Câteva săptămâni mai târziu, a realizat însă că niciuna din bisericile în care fusesem până atunci nu părea să-L aibă atât de aproape pe Dumnezeu, ca sfânta Biserică ortodoxă. Mi-a spus: «Am fost în biserică toată viața, dar niciodată nu am simțit că sunt cu adevărat în biserică, așa cum am simțit aici. Aici e locul tău!»”. Au primit amândoi botezul ortodox în 1996. Părintele Stephen Holley avea 47 de ani și fusese, timp de 27 de ani, pastor baptist.
„Diferențele dintre ortodoxie și protestantism sunt aceleași ca și cele dintre zi și noapte”
– Ați fost pastor baptist atâta timp și, totuși, nu v-ați simțit acasă, în această credință?

– A fi creștin e ca și cum te-ai afla într-o cameră foarte întunecoasă, fără ferestre sau lumini, bâjbâind să găsești orice ar putea face lumină. La un moment dat, ochii încep să se obișnuiască, cât de cât. Ca protestant, se deschid câteva ferestre, ici, colo, și intră lumina, dar încă sunt multe locuri în întuneric. Ca ortodox, cineva dă întreg acoperișul jos și toată casa e inundată de lumină. Mai sunt colțuri întunecate, dar te poți descurca, pentru că lumina aduce Adevărul. Protestantismul e o doctrină incorectă, falsă, plină de erezii, ceea ce știi că e Adevărul nu e adevărul real. Accepți minciuni ca fiind adevăr și, când lucrurile nu merg bine, te întrebi de ce. E ca și când cumperi o bicicletă și, când citești instrucțiunile ca s-o asamblezi, te trezești că sunt instrucțiuni pentru un aspirator. Dacă vrei să le înțelegi, îți dai seama că diferențele dintre ortodoxie și protestantism sunt aceleași ca și cele dintre zi și noapte.
„Sunt mulți tineri străini care au venit la credința ortodoxă”
– Am aflat că datorită prezenței dumneavoastră, mulți cetățeni străini vin la biserica „Sf. Haralambie” din Iași, ba, și mai mult decât atât, se convertesc la ortodoxie. Ce credeți că-i determină să facă această alegere?

– Asta e o altă binecuvântare a lui Dumnezeu. Noi ne-am dorit mereu o familie mare. Dumnezeu ne-a dat un singur fiu, care a murit, dar avem atât de mulți fii spirituali, încât nu ne ajung degetele de la mâini să-i numărăm. Sunt mulți tineri străini care au venit la credința ortodoxă și am avut ocazia să stăm de vorbă cu ei, să le răspundem la întrebări cu sinceritate. În SUA, în California, sunt mulți studenți care s-au convertit la ortodoxie. Un preot a fost întrebat de unul dintre profesorii universitari, de ce se întâmplă asta, de ce aleg această cale cei mai buni studenți. Preotul i-a spus: „Pentru că au minte și rațiune să vadă adevărul, când el se află exact în fața lor”. Noi am fost mereu deschiși la a discuta cu ei, la a-i ajuta să-și adune mințile. Avem fini ortodocși și aici, și plecați înapoi, în SUA. Problema în toate țările ortodoxe e că, din păcate, credința nu este bine înțeleasă. Oamenii nu înțeleg dinamica credinței și posibilitatea care există în fiecare creștin ortodox de a fi o lumină în lume.
– Cum ați ajuns în România, părinte Stephen?
– Eu consider că acesta este un miracol al lui Dumnezeu în viața mea. În parohia ortodoxă din Pennsylvania, unde slujeam, a venit, în 2009, o doamnă din Cluj, care se ocupa de un program pentru mamele singure, care nu puteau să-și continue studiile sau să lucreze, pentru că nu aveau cu cine să-și lase copiii. Organizația misionară creștin-ortodoxă pentru care doamna lucra, afiliată unei misiuni creștin-ortodoxe din Florida (SUA), era în căutarea unei persoane care să le poată fi de folos. Cineva îi îndrumase spre mine. Le-am dat prima mea carte – „Cum să-ți alegi partenerul potrivit în viață” (carte în curs de publicare și în limba română – n.red.), iar câteva luni mai târziu, eram deja în drum spre Cluj-Napoca, unde am stat două săptămâni. Apoi, încă patru săptămâni am stat în Iași și le-am vorbit seminariștilor și tinerilor care se pregăteau de căsătorie. Am fost fascinat de România și de români! Când am plecat, cei din Iași mi-au dat câteva bagaje pline cu cadouri. Soția mea, Marry Petty, nu putuse veni cu mine, iar ei mi-au spus că darurile sunt pentru ea. «Păi, nu o cunoașteți!». «Da, părinte, dar ne-ați vorbit atât de mult de ea, încât ni se pare că o cunoaștem la fel de bine ca și pe dumneavoastră». Am început să plâng ca un copil, am fost atât de emoționat și de recunoscător, încât era să cad din picioare. Doi bărbați m-au susținut la timp.
„România e casa noastră, aici vrem să fim înmormântați”

Părintele Stephen Holley s-a întors în România, la Iași, un an mai târziu, împreună cu soția sa. Încântată de zona în care se află biserica Sf. Haralambie, Marry Petty a decis să cumpere un teren în vecinătate, pe care să-și construiască o casă. „Era exact ce gândisem și eu, doar că plănuisem s-o las o vreme să i se limpezească sentimentele, apoi să-i propun, ca idee, mutarea în România. Toată familia noastră era în California, iar eu o întrebasem deja, cu ani înainte, dacă nu vrea să ne mutăm. A zis că nu-și părăsește cei patru nepoți. În 2013 am venit în România definitiv. De atunci, România e casa noastră și aici vrem să fim înmormântați, când Dumnezeu ne va chema la El. De când ne-am mutat aici, eu oricum mă simt deja cu un picior în Rai”.
– Părinte Holley, aveți o carte care se va traduce și în România: „Cum să-ți alegi partenerul potrivit în viață”. Tinerii de azi cam fug de căsătorie, în schimb, dumneavoastră aveți o căsnicie trainică, de 53 de ani. Care e secretul?
– Sunt multe modalități prin care oamenii pot evalua persoana cu care vor să rămână într-o relație. Vin la mine și spun că vor să se căsătorească și-i întreb: „De ce?”. „Pentru că ne iubim!”. Cel mai rău motiv pentru care vrei să te căsătorești! Li se pare că vorbesc prostii. Dar înainte să ai dragoste, trebuie să ai încredere, ăsta e fundamentul oricărei relații. Abia după încredere vine dragostea. Oamenii cred că dragostea e un dar pe care îl pot primi de la alții. Adevărul e invers: dragostea înseamnă a da tu, a dărui, a te dărui. La al treilea nivel al piramidei sunt implicarea, angajamentul, asumarea responsabilității personale. Construiești pe încredere, apoi vin dragostea, apoi implicarea, așa poți să ai o relație potrivită și bună. Cununia e o taină sfântă, nu doar un prilej de distracție. Când înțelegi asta, întreaga viață ți se transformă. Cred că oamenii nu ar trebui să se ia așa de în serios, să înțelegem că toți avem defecte, nu suntem perfecți și nu trebuie să ne așteptăm ca celălalt să fie perfect. Cel mai bine e să învățăm să uităm și să iertăm. Și, desigur, să avem un dezvoltat simț al umorului. Nu se spune la Sfânta Liturghie „Bucurați-vă!”? Păi, să ne bucurăm, atunci!
– Aș vrea să reveniți asupra ideii că dragostea înseamnă să fii tu cel care dăruiește. Un principiu care contrazice egoismul de azi.
– Dragostea este definită prin a da, despre asta se vorbește și în Biblie. „Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică” (Evanghelia după Ioan, 3:16). La fiecare slujbă a cununiei se spune: „Bărbaţilor, iubiţi pe femeile voastre, după cum şi Hristos a iubit Biserica şi S-a dat pe Sine pentru ea”. (Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel). Dragostea se dăruiește de bună voie. Trebuie s-o dai, și ca s-o poți da trebuie să ai o bază de încredere, pe care orice relație se bazează, abia apoi te poți implica. Încredere primești, dragoste dai. Când oamenii înțeleg toate astea și le trăiesc, lucrurile merg bine și orice ar încerca diavolul să strice, nu va reuși, pentru că a fost construit pe o bază solidă.
„Fiți fericiți pentru țara pe care o aveți”

Din dragoste pentru Marry Petty, părintele Stephen Holley a descoperit biserica și credința. Tot ea a fost cea care a decis că ortodoxia e calea cea bună, la fel ca mutarea definitivă în România. Încredere – dragoste – implicare. Părintele Stephen ia mâna soției sale și o sărută, privind-o în ochi și zâmbind. Îi lasă ei cuvântul de final. „Aș vrea să le transmit un gând cititorilor dumneavoastră, românilor, că tot se apropie sfârșitul de an: fiți fericiți pentru țara în care v-ați născut și trăiți, pentru tradițiile pe care le aveți și pentru minunații oameni de la țară! Să nu vă gândiți niciodată să vă mutați din România, rămâneți aici, căci voi sunteți poporul lui Dumnezeu! Nici noi nu vrem să ne mai întoarcem vreodată definitiv în America, pentru toți banii din lume. Cum nu m-aș mai întoarce niciodată nici la altă credință, căci îmi aduce atât de multă bucurie să fiu ortodoxă! Dar aveți grijă de credința voastră, nu ne lăsați pe noi, cei veniți mai târziu în ortodoxie, să-L iubim pe Dumnezeu mai mult decât voi, cei ce v-ați născut ortodocși!”, spune Marry Petty Holley.
Pe dealurile din apropierea Iașiului a început să ningă ușor. Dacă se va pune zăpada, părintele Stephen și soția lui, Marry, vor trăi cel mai frumos Crăciun din viața lor.
Au inceput sa vina englezii ca sa ne invete ortodoxism…Doar ca-n adn ul lor lipsesc cele doua mii de ani de smerenie si credinta adevarata…Ei se pricep la colonizari si alte chestii de genul asta, dar ca sa ne invete ei pe noi ortodoxism, e cea mai dura gluma dintre toate…Cred ca ar trebui intrebat si Dumnezeu…Mi-e mila de ei…