
• Ce ni se întâmplă după ce murim? Fiecare civilizație a venit cu un răspuns diferit la această întrebare. Un răspuns de care, uneori, a depins chiar și felul în care oamenii au ales să-și ducă traiul. Dorința de a se pune bine cu moartea străbate ca un fir roșu istoria omenirii •
Lumea de dincolo la vechii greci
Împărăția subpământeană a lui Hades
Conform credințelor vechilor greci, după ce un om murea, zeul Hermes, mesagerul zeilor, îi conducea sufletul către râul Styx (sau, conform altor versiuni, către Acheron, „râul durerii”). Pentru a putea traversa apa, sufletele erau nevoite să apeleze la serviciile luntrașului Charon, descris adesea trept un moșneag țâfnos. Existau însă câteva condiții: corpul celui decedat trebuia să fi fost înmormântat după datină, iar sufletul trebuia să dispună de bani peșin pentru plata călătoriei. De aceea, era important ca decedatului să i se așeze la îndemână monede, de pildă pe gură ori pe sub limbă. Dacă sufletul nu avea banii necesari, risca să fie lăsat de Charon să pribegească vreme de o sută de ani pe lângă râu, înainte ca luntrașul să se îndure de el.
În fața intrării în împărăția subpământeană condusă de zeul Hades, trăiau jalea, frica, boala, bătrânețea, foamea, nevoia, agonia, somnul, bucuriile vinovate și alte asemenea personificări. Tot acolo se aflau și fel de fel de monștri în frunte cu Cerber, câinele cu trei capete, care păzea punctul de trecere între lumea celor vii și tărâmul de dincolo. Atât de înspăimântător era Cerber, încât, pe lângă bănuții pentru luntraș, morților li se punea uneori în mână și o prăjitură, pentru a avea cu ce să calmeze câinele furios.
Tărâmul sufletelor cenușii
Odată ce acest ultim obstacol era depășit, sufletele morților ajungeau, în sfârșit, în fața a trei judecători, care decideau unde meritau să fie trimise. Majoritatea ajungeau în „Câmpia asfodelelor”, o lume a sufletelor celor mediocri, care nu se remarcaseră în timpul vieții prin nimic deosebit, nici în sensul bun, dar nici în sensul rău al cuvântului. Asemeni unor umbre inofensive și lipsite de substanță, sufletele bântuiau veșnic acest tărâm cenușiu, fără a avea vreodată un scop anume. Totul era neutru. Până și diferențele sociale și politice erau anulate, asfel încât niciun suflet nu putea profita de eventualele privilegii anterioare. Posibilitatea progresului le era de asemenea negată sufletelor decedaților. Odată ce omul murea, psihicul său rămânea înghețat în timp, atât din punctul de vedere al experienței, cât și al înfățișării sale. Cu alte cuvinte, exact așa cum mureai, aveai să îți petreci și viața de dincolo: senin sau speriat, murdar sau curat, tânăr sau bătrân…
Întunecatul tartar

Sufletele oamenilor care se făcuseră remarcați în sens negativ în timpul vieții ajungeau în întunecatul Tartar, considerat ca fiind la fel de departe de suprafața pământului, precum este aceasta față de cerul cel luminos. Mitologia greacă ne dă și câteva exemple celebre ale unora dintre cei pedepsiți să-și trăiască veșnicia în acest loc, oarecum asemănător cu iadul creștin (dar fără flăcările, smoala și drăcușorii adiacenți). Tantal, de pildă, a fost pedepsit, fiind supus unor pofte care nu-și găseau niciodată împlinirea. Deși, se afla în permanență în apropiera unor surse de apă și mâncare, el nu reușea să ajungă la ele, întrucât acestea se retrăgeau rapid din calea lui. Un alt locatar celebru al Tartarului, Sisif, pentru păcatele sale, a fost pedepsit să ducă în spinare un bolovan, pe o culme de deal, dar, de fiecare dată când era cât pe ce să izbutească, bolovanul se rostogolea la vale, iar Sisif trebuia să-și reia munca de la capăt. (De unde și expresia „muncă de Sisif”, cu care unii dintre noi sunt tare bine familiarizați încă din timpul vieții…)
Însoritele Câmpii Elizee
În credințele grecilor, lumea de dincolo cuprindea și tărâmul paradisiac al Câmpiilor Elizee, care era condus, conform unor variante, de zeul Timpului, Cronos, ori de fostul rege cretan Rhadamanthus, care, fiind celebru pentru integritatea sa, juca și rolul de judecător al sufletelor celor morți. Mitologia îi atribuie străvechiului rege inclusiv legea conform căreia cel ce se apără în fața unui act de violență inițiat de altcineva nu trebuie pedepsit – un principiu pe care-l cunoaștem astăzi sub numele de „legitimă apărare”.
Cei care ajungeau în însoritele Câmpii Elizee nu aveau nicio muncă de făcut, și sufletul nu le era umbrit nici măcar de cea mai vagă senzație de tristețe. Inițial, grecii împărtășeau convingerea că aici ajungeau doar sufletele celor privilegiați – eroii, semizeii și cei apropiați zeilor ori înrudiți cu aceștia. În timp, și-a făcut însă loc credința potrivit căreia în Câmpiile Elizee le era permis accesul și celor care duseseră o viață curată și virtuoasă. Cu o condiție însă: ca amintirea lor să fi rămas vie în inima celor care încă mai trăiau pe pământ. De aceea, oamenii considerau că este de datoria lor să-și amintească de cei decedați, pentru a le da astfel șansa de a-și continua existența pe tărâmul lipsit de griji al Câmpiilor Elizee.
Lumea de dincolo la vechii egipteni
Un „manual” pentru viața de apoi

Preocuparea egiptenilor pentru ceea ce se întâmplă după moarte a fost într-adevăr ieșită din comun. Mărturie stau mărețele piramide, nenumăratele mumii egiptene descoperite de arheologi și, nu în ultimul rând, celebra „Carte a Morților”. Pregătirile febrile pentru lumea de dincolo începeau încă din timpul vieții, când oamenii se străduiau, pe de-o parte, să ducă un trai cât mai pe placul zeilor și, pe de alta, să-și construiască locuri de veci cât mai bine realizate. Acest ultim aspect era deosebit de important, fiindcă mormântul nu era pentru vechii egipteni un simplu loc de îngropăciune. Lumea de dincolo, numită Duat, avea o singură intrare, la care sufletul celui decedat putea ajunge, doar străbătându-și propriul mormânt. Cu cât acesta era mai bine conceput, cu atât creșteau șansele sufletului de a-și asigura o existență veșnică și fericită. Mormântul slujea, totodată, și pentru a-l găzdui pe cel decedat în lumea de dincolo, motiv pentru care era de dorit ca el să cuprindă toate obiectele necesare unui trai cât mai plăcut, de la indispensabila mâncare, la haine, piese de mobilier ori instrumente muzicale. Iar fără devotamentul celor vii care se ocupau de funeralii, nu se putea asigura mai nimic din toate acestea. Ba și mai rău. În unele condiții, oamenii puteau bara pe vecie calea cuiva către lumea de dincolo. Una dintre cele mai faimoase metode era decapitarea, care „ucidea o persoană de două ori”, anihilându-i șansa unei vieți de apoi. Nu e de mirare că asemenea execuții erau extrem de temute. Ele nu erau însă operate decât în cazul celor care se făceau vinovați de rebeliune sau neascultare față de conducătorul țării.
Părțile sufletului
Egiptenii credeau că sufletul avea mai multe părți, fiecare dintre ele purtând un anumit nume și jucând un anumit rol. Esența vitală, numită Ka, avea nevoie de hrană, în caz contrar riscând să sufere de inaniție. Alte părți ale sufletului erau Sah (corpul spiritual), Ib (inima), Ba (personalitatea), Shut (umbra) și Akh (intelectul). „În timpul vieții, persoana era o entitate completă, dar dacă ducea o viață virtuoasă, ea putea avea acces la o multitudine de forme, care puteau fi folosite în lumea de dincolo. În unele cazuri, aceste forme puteau fi utilizate pentru a veni în sprijinul celor pe care decedatul dorea să-i ajute ori, dimpotrivă, pentru a se răzbuna pe dușmanii săi”, a explicat egiptologul Rosalie David, de la Universitatea din Manchester. Pentru ca sufletele celor morți să renască, era necesar ca trupul, privit ca un receptacul al acestora, să fie cât mai bine conservat, fapt care explică importanța pe care vechii egipteni o acordau și laboriosului proces de mumificare.
Îndrumar pentru sufletele morților
Puternicii faraoni ai Egiptului erau ajutați să se orienteze cât mai bine pe lumea cealaltă cu ajutorul unor texte religioase, inscripționate pe pereții piramidelor. Treptat, au început să se folosească de acest instrument și oamenii vii. Mai întâi reginele și dregătorii cei mai de seamă, iar apoi, chiar și cetățenii de rând. Textele sacre care erau, practic, o colecție de imnuri, vrăji și instrucțiuni, menite să-l ajute pe cel decedat să treacă, prin diferite obstacole, spre viața de apoi, puteau fi înscrise pe papirusuri sau pe pereții mormintelor, ori decorau sarcofagul decedatului. Aceste prime „manuale” pentru sufletele morților au devenit ,cu timpul, tot mai organizate, primind astăzi numele generic de „Cartea egipteană a morților”.
Călătoria în lumea de dincolo
Primul pas pentru cei decedați era, conform credințelor vechilor egipteni, asigurarea unui mijloc de transport, care să conducă sufletele pe calea nemuririi. Tipul vehiculelor și numărul acestora depindeau de statutul fiecăruia. În vreme ce faraonii beneficiau de bărci, muritorii obișnuiți trebuiau să se mulțumească, pe post de vehicul, cu propriile sicrie.
O altă etapă importantă avea loc după ce sufletul ajungea în călătoria lui prin lumea de dincolo, în fața zeiței Maat, responsabilă cu protejarea adevărului și a dreptății, și a celor 42 de ajutoare ale acesteia. Pentru a trece cu bine de această încercare, decedatul trebuia să cunoască pe dinafară numele fiecăreia dintre acestea (de unde înțelegeau mai bine și utilitatea deosebită a Cărții Morților) și să enumere păcatele de care nu s-a făcut vinovat în timpul vieții. Maat punea apoi o pană în balanță, cu inima decedatului. Dacă inima era impură, deci grea, ea făcea balanța să se încline, și sfârșea prin a fi devorată de demonul Ammit, decedatul murind, practic, pentru a doua oară, iar sufletul său fiind complet și iremediabil distrus. Dar dacă inima era pură și, implicit, ușoară, ea nu atârna în balanță mai greu decât pana, iar sufletul era admis în Regatul lui Osiris, zeul lumii de dincolo. Sufletul își recupera trupul, care era refăcut și avea parte de o viață nouă, eternă și fericită, într-un soi de paradis numit, uneori, „Câmpia de stuf”. Potrivit unor descrieri, în acest loc fertil, cu o vegetație luxuriantă, cascade și multe alte minunății naturale, sufletele celor drepți trăiau alături de zei și-și puteau transmite gândurile atât între ei, cât și către reprezentanții divinității.
Lumea de dincolo la evrei
Ce se întâmplă după moarte ar trebui lăsat în voia lui Dumnezeu

Credințele iudaice despre viața de dincolo îi nedumeresc până și pe specialiști, iscând vii controverse. În primul rând, pentru că ele sunt de multe ori vagi sau contradictorii și, în al doilea rând, pentru că au suferit modificări periodice, evoluând neîncetat. Potrivit variantei online a Enciclopediei Iudaice, inițial, evreii credeau, de pildă, la fel ca multe alte popoare antice, că, buni ori răi, odată ce mureau, ajungeau într-o lume de dincolo în care continuau să ducă o existență lipsită de orice culoare. Numai extrem de puține suflete scăpau de așa-numitul Sheol, Golul Infinit, descris ca un loc al întunecimii veșnice, și reușeau să ajungă în ceruri, unde deveneau îngeri.
Controverse privind învierea morților și judecata de apoi
La un moment dat, vechile texte au început să vorbească și despre posibilitatea ca în viitor, odată cu venirea lui Mesia, cei morți să fie readuși la viață. Unele descrieri ale acestui proces par să sugereze și o judecată de apoi, care va decide pentru totdeauna destinele sufletelor celor morți: „Şi mulţi dintre cei care dorm în ţărâna pământului se vor scula, unii la viaţă veşnică, iar alţii spre ocară şi ruşine veşnică”. Pe tema învierii morților și a judecății de apoi există însă dezbateri aprinse, pentru că unele variante ale acestor concepții par pe alocuri să se bată cap în cap. Unele sugerează că doar morții care au fost virtuoși vor fi cândva readuși la viață, situație în care o judecată de apoi n-ar mai avea niciun rost.
Gheena și Grădina Edenului
În iudaism și-a făcut însă loc și concepția potrivit căreia sufletul omului continuă să trăiască și după ce trupul s-a prăpădit. Cei care au fost răi ajung în Gheena, un loc descris ca fiind o vale la sud de cetatea Ierusalim, folosită inițial pentru jertfele de copii aduse unui zeu canaaneu pe nume Moloh, iar mai târziu pentru depozitarea gunoaielor. Acest loc nu era chiar un echivalent al iadului, ci mai degrabă un soi de purgatoriu, în care sufletele erau judecate în funcție de faptele lor. Cabala descrie Gheena ca pe o „sală de așteptare” sau „cale de acces”. Cele mai multe scrieri rabinice dau de înțeles că sufletele nu rămân veșnic în Gheena, durata maximă de așteptare pentru un evreu fiind de 11 luni (sau 12, în cazurile cu adevărat extreme).
La polul opus Gheenei se plasa Grădina Edenului. Aceasta ar fi existat fizic, pe pământ, dar ar fi avut și un soi de echivalent ceresc, unde locuiau sufletele nemuritoare ale celor drepți, fie ei evrei sau nu. Potrivit unei viziuni iudaice mai moderne privind viața de după moarte, atunci când istoria se va încheia, în Grădina Edenului se va întoarce întreaga umanitate.
Lumea de dincolo la budiști
Cele șase tărâmuri

Budiștii împărtășesc, încă de prin 800 î.H., credința într-o existență de tip ciclic, numită Samsara („mișcarea continuă”). În concepția lor, ființele se nasc, trăiesc și mor doar pentru a renaște apoi și a o lua de la capăt, iar și iar, până când reușesc, în sfârșit, să se elibereze din acest ciclu, și să atingă nirvana, o stare de „lipsă de sine”, de liniște perfectă, de libertate și încetare a tuturor necazurilor.
Potrivit învățăturilor budiste, sistemul ciclic al Samsarei este gurvernat, într-o mare măsură, de karma, un concept care susține că orice acțiune întreprinsă de cineva se va întoarce, mai devreme sau mai târziu, la acesta cu o intensitate și într-o formă similară: ce semeni, aia culegi. De aceea, pentru un budist, karma poate fi o explicație la îndemână pentru orice situație. A avut cineva ghinionul să dea mașina peste el? E vorba de karma: persoana în cauză a avut de suferit pentru cine știe ce faptă teribilă din trecut. S-a născut un om într-o familie fabulos de bogată? E karma: probabil că persoana respectivă a fost, să zicem, extrem de generoasă cu ceilalți, într-o viață anterioară.
Cine are o karma rea poate risca să ajungă în cel mai de jos dintre cele șase tărâmuri ale renașterii descrise în cosmogonia budistă, și anume, cel al iadului. Ființele de aici pot trăi în regiuni extrem de reci sau de fierbinți, fiind torturate în fel și chip, în funcție de faptele rele pe care le-au făcut. Vestea bună e că ele nu vor rămâne veșnic aici: după ce și-au plătit datoriile karmice, se vor reîncarna într-o existență mai bună.
Pe treapta imediat superioară iadului se află un tărâm al unor spirite incapabile să-și găsească liniștea, mereu însetate și înfometate, și care au guri foarte mici, dar stomacuri foarte mari. Cei care ajung aici plătesc pentru necontenitele pofte care le-au marcat existențele anterioare. Când karma lor negativă este epuizată, aceste ființe lipsite de trup se pot reîncarna, de pildă, pe tărâmul animalelor (și, potrivit unor texte budiste, al plantelor).
Pe lângă aceste trei tărâmuri inferioare, mai există alte trei, în care se pot reîncarna spiritele ceva mai evoluate. Dintre ele, pe cea mai de jos treaptă se află tărâmul semi-zeilor (Asura), care au unele puteri supranaturale, dar pot da dovadă și de mânie, ridicându-se, uneori, chiar și împotriva zeilor.
Urmează planul de existență al oamenilor care, deși duc adesea vieți pline de suferință, sunt considerați ca aflându-se într-o poziție privilegiată, care le permite să ajungă în Nirvana.
Cel mai înalt plan al existenței este însă cel al zeilor (Deva), subdivizat la rândul său în alte 26 de tărâmuri secundare. Budiștii cred că cine se reîncarnează aici a acumulat o karmă deosebit de bună, iar acum este răsplătit ducând o existență în care nu are nevoie să muncească, ci se poate bucura în voie de toate bucuriile pe care le oferă traiul pe pământ. Acest loc ascunde însă o capcană: plăcerile trăite aici conduc la lipsa obiectivelor spirituale, iar acest proces barează, în final, calea sufletului către Nirvana. Ba, și mai rău, el poate conduce la o decădere a sa, făcându-l să renască într-unul dintre planurile inferioare ale existenței. Și roata Samsarei se învârte din nou.