Mărgica din sticlă albastră
– America a fost descoperită înainte de Columb –

Până la începutul acestui an se credea că primul european modern care a luat legătura cu indigenii din Alaska a fost Vitus Bering, un explorator danez care a călătorit până în extremitatea nord-vestică a Americii de Nord în 1741. Iată însă că un nou studiu, publicat în prestigioasa revistă American Antiquity, dă istoria peste cap: se pare că, într-un mod misterios, un european sau mai mulţi au reuşit să ajungă pe continentul America de Nord nu doar înaintea lui Vitus Bering, ci şi înaintea lui Cristofor Columb, deci înainte de 1492!
În anii 1960, un arheolog american a descoperit în Alaska o mărgică albastră, din sticlă. Apoi, de-a lungul anilor, alţi arheologi au mai descoperit alte nouă mărgele albastre identice, cu ocazia săpăturilor realizate în trei situri care au identificat existenţa unor triburi indigene din zona arctică. În aceleaşi situri, specialiştii au mai găsit şi alte artefacte, printre care brăţări din cupru, pandantive din fier, cât şi materii organice, adică oase de animale, bucăţi de cărbune şi lungimi de sfoară. Tocmai o astfel de lungime de sfoară a reprezentat cheia misterului mărgelelor albastre. Fragmentul în cauză, realizat din coajă de salcie tratată şi împletită fin, era materialul pe care, la momentul descoperirii, mai multe mărgele albastre erau înşirate sub forma unei brăţări. Asta însemna că, prin testarea sforii cu Carbon 14, se putea afla intervalul de timp când brăţara a fost confecţionată şi purtată! Preţioasa podoabă a fost preluată de reputatul specialist Michael Kunz, arheolog la „University of Alaska Museum of the North”, din Fairbanks, care, împreună cu echipa lui, a realizat analiza cu Carbon 14 a sforii – analiză pe care a repetat-o de trei ori, pentru că rezultatul ei răsturna istoria: brăţara a fost confecţionată cândva între 1397 şi cel mult 1488! „Am fost uluiţi de ceea ce am descoperit, fiindcă datele (chiar cele mai târzii) precedă cu ani buni anul în care Columb a descoperit Lumea Nouă!”, a declarat Kunz pentru Live Science. Ca atare, echipa de cercetători a mai testat şi alte lungimi de sfoară, două bucăţi de cărbune şi patru oase de caribu şi astfel a restrâns şi mai mult intervalul de timp: între 1443 şi 1488. De asemenea, specialiştii au analizat şi mărgelele albastre din sticlă, înşirate pe sfoară. Pentru ele, nefiind vorba de un material organic, au apelat la o altă tehnică: activarea instrumentală cu neutroni. Rezultatele au arătat fără dubii că „mărgelele din Alaska sunt realizate din sticlă cu oxid de sodiu, un material tipic pentru producţia de sticlă din Veneţia şi, mai târziu, din Europa” – au explicat cercetătorii. Teoria emisă de specialişti este următoarea: cele zece mărgele au fost transportate toate odată, apoi au fost comercializate (în sistemul de troc) în târgul indigen regional numit Sheshalik, aflat în apropierea Strâmtorii Bering. În urma acestei interacţiuni comerciale iniţiale, mărgelele şi noii lor proprietari s-au risipit în diverse regiuni din Alaska.
„Cercetarea realizată de noi demonstrează că acest tip de mărgele – cunoscut sub denumirea de „Ila40 Albastru Timpuriu” – exista cu mult mai devreme decât s-a crezut. Asta e concluzia. Sigur că noi mergem împotriva curentului. Dar avem dovezi ştiinţifice solide – datarea cu radiocarbon şi activarea cu neutroni instrumentală – care ne susţin spusele,” a arătat Kunz. Însă şi mai importante sunt următoarele două întrebări, rămase deocamdată fără răspuns: 1. Cine a fost europeanul care a dus mărgelele din sticlă albastră în Alaska, înainte ca faimosul Cristofor Columb să fi descoperit Americile? Şi 2. Cum a transportat acest misterios european mărgelele din Veneţia, pe parcursul unei călătorii de circa 17.000 de kilometri, până în Alaska?
Dispariția Ameliei Earhart
– Prima femeie-pilot care a zburat peste Atlantic s-a prăbușit cu avionul pe un atol –

Amelia Earhart a fost prima femeie-pilot care a realizat un zbor solo peste oceanul Atlantic, dar misterul ei se leagă de felul în care a dispărut fără urmă, tot în carlinga unui avion. În 1937, împreună cu navigatorul ei, Fred Noonan, temerara aviatoare a pornit într-o călătorie în jurul Pământului. Pe 2 iulie, Amelia şi Fred au decolat din Papua Noua Guinee, apoi, la un moment dat, în timpul zborului, aviatoarea a luat legătura cu nava „Itasca”, a Pazei de Coastă, comunicând că avea probleme cu radioul şi cu instrumentele de bord şi că nu era sigură unde se afla. La scurtă vreme, avionul Ameliei, un „Lockheed Electra 10E”, a dispărut de pe radar, pentru veşnicie! Amelia și Fred n-au mai fost găsiţi niciodată, deşi vreme de săptămâni de-a rândul au fost căutaţi de o adevărată armată de vapoare şi de avioane ale Marinei Americane! Ca atare, verdictul oficial al investigaţiei a fost acela că, dintr-un motiv neștiut, „Electra” s-a prăbuşit în ocean şi s-a scufundat, ducându-i cu ea, în mormântul apelor, pe cei doi temerari.
În 1988, Richard Gillespie, directorul executiv al instituţiei numite „The International Group for Historic Aircraft Recovery” (TIGHAR), a lansat un proiect menit să rezolve misterul dispariţiei Ameliei Earhart. Gillespie şi echipa lui au început să facă „săpături” în arhive, să cerceteze tot felul de documente legate de Earhart şi de zborul ei fatal. În urma unor calcule complicate, au ajuns pe un mic atol, o insuliţă nepopulată din Pacificul de Sud, care în 1937 se numea Insula Gardner, fiind parte din coloniile britanice din zonă, iar azi poartă denumirea de Insula Nikumaroro, aflându-se în proprietatea Republicii Kiribati. Începând din 1991, pe parcursul a opt expediţii, membrii TIGHAR au găsit pe atol mai multe obiecte care indică prezenţa unor naufragiaţi, inclusiv o pudrieră, o parte dintr-o încălţare de damă, o cheie de fermoar, o sticluţă de parfum – toate produse în America, în perioada anilor 1930! –, cât şi resturi dintr-un tren de aterizare! Şi, poate cel mai important, o bucată dintr-o placă de aluminiu, care are aspectul unei părţi din fuselajul „Electrei” lui Earhart! În 2017, TIGHAR a organizat o nouă expediţie, la care s-a alăturat şi renumitul arheolog Rick Pettigrew, preşedintele „Archaeological Legacy Institute”, care a adus cu el mai mulţi câini specializaţi în descoperirea cadavrelor. „Aceşti câini au găsit morminte vechi de mii de ani, aşa că identificarea unor rămăşiţe umane vechi de optzeci de ani nu reprezintă o problemă”, a explicat Pettigrew. Într-adevăr, după ce au verificat insuliţa centimetru cu centimetru, vreme de opt zile, toţi câinii s-au oprit în acelaşi loc! Cercetătorii au săpat, dar nu au reuşit să găsească niciun os intact, ceea ce însă nu i-a surprins peste măsură, întrucât pe atol există o specie de crabi, deosebit de vorace, despre care se ştie că sunt capabili să dea gata un porc întreg, cu tot cu oase, în mai puţin de o săptămână! Tehnica lor este următoarea: un grup de crabi cară materia organică (în cazul testelor realizate de specialişti, carcasa de porc) într-un loc mai ferit şi încep să o devoreze, în pauzele de masă având însă grijă să o îngroape în nisip şi pământ, astfel încât prada să nu fie descoperită de rivali. Prin urmare, arheologii au prelevat mostre de sol din locul indicat de câini, pe care le-au trimis la mai multe laboratoare specializate în extragerea de ADN din mostre dificile. Din păcate, procesul acesta, cât şi cel de secvenţiere şi comparare, durează. Între timp însă, specialiştii TIGHAR nu au stat de pomană. Analizând mai multe probe fotografice din perioade de timp diferite, au remarcat o „pată” ciudată, foarte aproape de linia de ţărm a atolului – „pata” fiind cel mai bine vizibilă pe o fotografie de peisaj realizată de un ofiţer din Marina Britanică, la doar trei luni după dispariţia avionului Ameliei. TIGHAR a apelat la ajutorul unui colaborator de cursă lungă, un reputat expert în imagistică judiciară din Seattle, SUA, pe nume Jeff Glickman, care a studiat fotografiile, în special pe aceea din 1937, şi a concluzionat: „Pot să spun, cu un înalt grad de încredere, că geometria a multiple părţi din structură (structura vizibilă în fotografii, sub forma unei pete) corespunde unor multiple părţi din trenul de aterizare (al unui avion de tip Lockheed Electra 10E). Probabilitatea ca structura să fi fost altceva este deosebit de scăzută”. Cum, în timp, structura a dispărut sub acţiunea valurilor, în poveste a acceptat să se implice şi Robert Ballard, exploratorul oceanic care, pe lângă multe alte reuşite profesionale răsunătoare, este celebru pentru faptul că, în 1985, a descoperit epava pachebotului „Titanic”! În august 2019, Ballard a mers la Nikumaroro împreună cu întreaga lui echipă şi cu tot arsenalul tehnic din dotare – cele mai sofisticate aparaturi din domeniu – şi a demarat o investigaţie amănunţită a fundului oceanic dimprejurul atolului. Cu ajutorul roboţilor subacvatici, a recuperat o mulţime de obiecte care ar putea să reprezinte părţi din avionul Ameliei sau lucruri aflate la bordul acestuia. Procesul de identificare este încă în desfăşurare, întrucât cantitatea de artefacte este foarte mare, iar gradul lor de degradare îngreunează cercetările.
„Dovezile adunate în timp sunt copleşitoare şi toate susţin teoria că acesta este locul unde Amelia şi Fred s-au prăbuşit şi, ulterior, au murit, ca naufragiaţi”, a afirmat Richard Gillespie. În plus, teoria TIGHAR este susţinută de încă două elemente relevate de studiile de arhivă. La decolarea din Papua Noua Guinee, Earhart a pierdut o bucată din antena radio a avionului, ceea ce înseamnă că transmisiile radio i-au fost afectate. Iar ulterior dispariţiei avionului de pe radare, vreme de o săptămână, mai multe staţii de recepţie au înregistrat o serie de semnale SOS, care acum, prin tehnica triangulaţiei, s-au dovedit a fi avut drept origine tocmai Insula Nikumaroro. Din păcate, atunci, în 1937, nimeni nu a pus cap la cap informaţiile, astfel încât să găsească sursa semnalelor şi să meargă acolo. În acest caz este foarte probabil că soarta Ameliei şi a lui Fred sau măcar a unuia dintre ei ar fi fost cu totul alta! Teoria lui Gillespie este aceea că Amelia şi Fred s-au prăbuşit cu avionul la mică distanţă de malul atolului Nikumaroro, într-un moment în care nivelul fluxului era cel mai scăzut. Astfel au mai putut să folosească radioul din epava avionului ca să transmită semnale SOS încă o săptămână, până când nivelul fluxului a crescut prea mult, iar antena radio deja deteriorată a cedat.
Şi acum, ultimul element cunoscut din puzzle-ul enigmei: să revenim la acea bucată dintr-o placă de aluminiu recuperată de pe atol. Conform analizelor, s-a constatat că este foarte posibil ca aceasta să fie bucata cu care, în ajunul plecării în călătoria în jurul Pământului, echipa tehnică a Ameliei a acoperit una dintre ferestrele avionului, fereastră al cărei geam se spărsese pe neaşteptate. Bucata de aluminiu a fost sudată, pentru acoperirea breşei, şi, ca aspect, conform probelor fotografice, ea corespunde perfect cu aceea găsită pe Insula Nikumaroro! Mai mult, s-a constatat că placa recuperată de pe atol a fost spartă pe trei laturi cu ajutorul unei toporişti (ceea ce se ştie că exista în inventarul avionului), iar pe a patra latură a fost flexată repetat ca să se desprindă. Se presupune că, în urma aterizării forţate, aparatul s-a prăbuşit într-o poziţie care i-a blocat pe cei doi ocupanţi în interior. Ca să se elibereze din epavă, Amelia și Fred au forţat partea cel mai uşor de desprins din zona expusă a avionului, adică exact bucata de aluminiu cu care fusese acoperită fereastra al cărei geam se spărsese în ajunul plecării. Pentru ca echipa TIGHAR să se lămurească în mod definitiv dacă placa de aluminiu găsită pe Nikumaroro a făcut parte din fuselajul Electrei, la sfârşitul lunii martie 2021, cercetătorii au anunţat că au încheiat un acord de colaborare cu o echipă de specialişti de la Penn State University, care să realizeze o analiză foarte complicată, numită radiografie cu neutroni, în speranţa că vor descoperi detalii altfel invizibile care să indice originea aluminiului şi dacă pe suprafaţa lui există cumva resturi de corali care să fi acoperit un număr de serie, număr care să figureze în fişa „Electrei”. De asemenea, echipa de la Penn State University urmează să realizeze şi o analiză numită activarea cu neutroni instrumentală, prin care să identifice în mod exact compoziţia chimică a plăcii. Dacă se va dovedi că aluminiul recuperat de pe Insula Nikumaroro are aceeaşi compoziţie cu a aliajului folosit în perioada în care a fost construit avionul Ameliei, atunci vom avea dovada irefutabilă că acea bucată de aluminiu provine din fuselajul „Electrei” şi că teoria TIGHAR este corectă: Amelia Earhart şi Fred Noonan au murit pe atolul Nikumaroro!
„Iniţial, am fost puţin sceptic”, a mărturisit Kenan Ünlü, profesor de inginerie nucleară la Penn State şi şeful echipei de specialişti care se ocupă de proiectul TIGHAR. „Astfel de analize ne-au mai fost solicitate şi în trecut, de alte persoane, pe alte proiecte, dar ceea ce ne-a convins să ne implicăm a fost o convorbire telefonică de lungă durată cu Richard Gillespie, care ne-a explicat că el şi echipa lui sunt interesaţi de orice fel de date am putea să le furnizăm, indiferent dacă ele vor dovedi că e imposibil ca peticul de aluminiu să fi făcut parte din fuselajul avionului Ameliei Earhart”.
Primul test, radiografia cu neutroni, s-a realizat chiar în urmă cu câteva zile. Urmează activarea cu neutroni instrumentală, iar rezultatele finale ale ambelor teste vor fi date publicităţii mai târziu, în cursul anului. Deocamdată, ca să ne aţâţe şi mai mult curiozitatea, echipa de la Penn State University a declarat că a descoperit deja mai multe informaţii noi, dar că trebuie să rafineze analiza datelor, înainte să se pronunţe cu certitudine.