
Zvonurile care s-au tot făcut auzite în lumea ştiinţifică, începând din toamna anului trecut, au fost confirmate acum, la mijlocul lunii aprilie, printr-un comunicat oficial al Ministerului Egiptean al Turismului şi Antichităţilor: arheologii au descoperit „Oraşul de Aur Pierdut”, care a stat îngropat sub nisipurile vechii capitale egiptene din Luxor vreme de peste 3 milenii! Aceasta este cu-adevărat cea mai importantă descoperire din domeniul egiptologiei, de la găsirea mormântului lui Tutankhamon încoace!
Akhenaton și Nefertiti

Cunoscut în Antichitate sub denumirea de „Răsăritul lui Aten”, orașul a fost fondat de faraonul Amenhotep al III-lea (care a domnit între 1391-1353 î.e.n.), bunicul lui Tutankhamon. El a continuat să fie locuit şi în perioada co-regenţei lui Amenhotep al III-lea împreună cu fiul său, Amenhotep al IV-lea (care, ulterior, după ascensiunea deplină la putere, şi-a schimbat numele în Akhenaton), cât şi în timpul domniei lui Tutankhamon şi a succesorului său, Ay. Din documentele istorice se ştia deja că în acest oraş se găseau trei dintre palatele regale ale lui Amenhotep al III-lea şi că „Răsăritul lui Aten” era, în epoca lui de glorie, cel mai mare centru administrativ şi industrial din imperiu. Totuşi, în ciuda istoriei sale atât de bogate, cetatea era de negăsit! „Multe misiuni străine au căutat acest oraş fabulos, dar nu au reuşit să-l identifice!”, a declarat Zahi Hawass, arheologul care conduce echipa ce excavează „Oraşul de Aur Pierdut”. Dar nici Hawass nu l-a descoperit decât dintr-o întâmplare. În cursul anului 2020, el şi echipa lui au început să sape într-o zonă în care sperau să găsească templul mortuar al faraonului Tutankhamon. Dar, spre mirarea cercetătorilor, oriunde săpau, dădeau tot peste cărămizi de chirpici. Curând, specialiştii au realizat că descoperiseră un oraş, aflat într-o stare de conservare foarte bună. „Străzile oraşului sunt flancate de case,” a arătat Hawass, „unele dintre ele având ziduri chiar şi de trei metri înălţime. Iar camerele erau pline cu tot felul de obiecte gospodăreşti, cât şi cu numeroase unelte, pe care egiptenii antici le foloseau în viaţa de zi cu zi.” Betsy Brian, profesor de egiptologie la John Hopkins University, a confirmat: „Descoperirea acestui oraş pierdut este cea mai importantă de la găsirea mormântului lui Tutankhamon”, din 1922. Această descoperire „nu doar că ne va oferi o perspectivă rară asupra vieţii egiptenilor antici, din perioada în care imperiul se afla la apogeul bogăţiei, dar ne va ajuta şi să facem lumină în privinţa unuia dintre cele mai mari mistere din istorie: de ce Akhenaton şi (regina) Nefertiti au hotărât să se mute la Amarna?”. Betsy Brian făcând astfel referire la „reconversia” bruscă a faraonului Amenhotep al IV-lea care, la doar câţiva ani după ce a devenit faraon unic, a hotărât să renunţe la religia politeistă tradiţională a egiptenilor şi a introdus monoteismul, închinându-i-se exclusiv lui Aten sau Aton sau Ra, zeul Soare. Tot atunci Amenhotep al IV-lea şi-a schimbat numele în Akhenaton, adică „În serviciul lui Aten”, şi a mutat capitala imperiului la Amarna (denumirea modernă), unde, în timp-record, a ridicat în nisipul deşertului un oraş enorm şi luxos, botezat Akhetaten, adică „Orizontul lui Aten”.
Cele trei morminte bizare

Odată ce Hawass şi echipa lui şi-au dat seama ce comoară au descoperit, au început să caute indicii care să-i ajute la datare. Şi nici n-a trebuit să se străduiască prea mult: practic, peste tot au găsit nenumărate obiecte – recipiente pentru vin, piese din ceramică pictată, inele, scarabei, cărămizi etc. – inscripţionate cu cartuşul lui Amenhotep al III-lea. La capătul a şapte luni de excavaţii, arheologii au scos la iveală mai multe cartiere. În partea de sud a oraşului au găsit inclusiv o brutărie de mari dimensiuni, care servea şi drept restaurant, fiind echipată cu mai multe cuptoare, cu o mulţime de recipiente din ceramică pentru depozitarea ingredientelor, cu mese pentru prepararea mâncărurilor… În sfârşit, cu tot ceea ce e nevoie într-un astfel de local cu dublă utilitate. Într-o altă zonă, care nu a fost încă decopertată decât parţial, a fost identificat un cartier rezidenţial, dar în care au funcţionat şi mai multe clădiri administrative. Acesta era un cartier „de vază”: casele sunt mult mai mari, cu camere foarte aerisite, iar arhitectura întregului ansamblu este mult mai ordonată, semn că el a fost construit sub supravegherea unui arhitect profesionist. Cartierul este în totalitate înconjurat cu un zid de apărare zigzagat şi prezintă o singură cale de acces: o măsură de securitate pe care egiptenii antici şi-o luau, astfel încât să poată să controleze cine intra în cartier şi cine ieşea din el. Într-o altă zonă a fost descoperit un atelier uriaş, unde se produceau cărămizile din care se construiau nu doar casele, dar şi templele şi palatele. De asemenea, arheologii au mai găsit zeci şi zeci de matriţe, care erau utilizate pentru producerea „în serie” a unor amulete „la modă” în acea perioadă, cât şi a diverse modele de piese decorative, întrebuinţate la înfrumuseţarea templelor şi mormintelor celor bogaţi.
Un element care îi intrigă în mod deosebit pe specialişti sunt trei morminte bizare! Două dintre ele sunt mormintele unei vaci şi al unui bou, ceea ce este ciudat, întrucât niciodată, pe teritoriul Egiptului, nu au mai fost descoperite bovine care să fi fost tratate cu un asemenea respect, ce aminteşte de veneraţia cu care aceste animale sunt privite de mii de ani în India! Cel de-al treilea mormânt este al unui om – încă nu s-a determinat cu precizie de sută la sută dacă e vorba de un bărbat sau de o femeie – care a fost înhumat cu braţele complet extinse în lateralele corpului şi cu genunchii înfăşuraţi cu sfoară! Ceva ce, din nou, nu s-a mai văzut în Egipt! Cercetătorii continuă să analizeze aceste morminte, sperând să le găsească tâlcul.
Recent, arheologii au găsit și un recipient conţinând aproximativ 10 kilograme de carne uscată sau fiartă. Pe vas a fost imprimată următoarea inscripţie: „Anul 37. Carne preparată pentru al treilea festival Heb Sed, în abatorul din oborul lui Kha, de către măcelarul Iuwy.” Conform specialiştilor, descoperirea aceasta este foarte importantă „nu doar pentru că ne furnizează numele a două persoane care au trăit şi au muncit în oraş, ci şi pentru că ne confirmă că oraşul era activ şi înfloritor în perioada lui Akhenaton”. Mai mult, echipa a identificat şi sigiliul vasului, care a fost inscripţionat cu formula „gm pa Aton”, adică „domeniul strălucitorului Aton”, această formulă reprezentând denumirea templului din Karnak pe care l-a construit faraonul Akhenaton. Cu alte cuvinte, sigiliul ne identifică destinatarul cărnii preparate de măcelarul Iuwy.
Excavaţiile din „Orașul de Aur” continuă şi, cu siguranţă, ele ne vor oferi noi informaţii preţioase. „Putem să confirmăm că oraşul se extinde mult spre vest, până la celebrul Deir el-Medina, şi spre nord”, a declarat Zahi Hawass, dând ca punct de reper satul muncitoresc unde locuiau în Antichitate meşterii şi artizanii care trudeau la mormintele din Valea Regilor şi Valea Reginelor. În plus, în partea de nord a „Oraşului de Aur”, arheologii au identificat un cimitir de mari dimensiuni, care urmează şi el să fie excavat. Deocamdată a fost găsit un grup de morminte săpate în piatră, la care accesul se poate face doar coborând câte un rând de trepte, de asemenea, săpate în piatră – o caracteristică arhitectonică întâlnită până acum doar în Valea Regilor şi în Valea Nobililor. Cine ştie ce tezaure sunt adăpostite şi în aceste sepulcre!
Cortegiul faraonilor

Pe 3 aprilie a.c., în Cairo a fost organizată o procesiune fastuoasă, demnă de acelea descrise în documentele egiptene datând din Antichitatea faraonilor! Motivul? Mumiile a optsprezece faraoni şi a patru regine au fost mutate din vechiul Muzeu Egiptean din Piaţa Tahrir în noul Muzeu Naţional al Civilizaţiei Egiptene, aflat la o distanţă de aproximativ 5 kilometri. Parada a urmărit, conform tradiţiei, cursul Nilului, pentru a onora cele douăzeci şi două de figuri regale, care urmau acelaşi drum, în urmă cu trei milenii şi jumătate, atunci când voiau să se înfăţişeze, în întreaga lor splendoare, supuşilor.
Măsurile luate pentru transportarea în deplină siguranţă a rămăşiţelor pământeşti ale faraonilor şi reginelor au fost exemplare. Fiecare mumie a fost aşezată pe câte un vehicul special, de mari dimensiuni, echipat cu un sistem sofisticat de suspensii cu tampon, menit să absoarbă şocurile. De asemenea, din acelaşi motiv, carosabilul de pe întregul traseu dintre cele două muzee a fost refăcut, astfel încât să nu prezinte nici cea mai mică denivelare. Fiecare mumie a fost adăpostită într-o cutie ermetică, umplută cu azot, acest gaz jucând rolul de conservant, întrucât expunerea la oxigen iniţiază procesul de descompunere a ţesuturilor.
Cutiile cu „pește sărat”

Mumiile au fost transportate în ordinea cronologică a domniilor faraonilor şi reginelor, începând cu aceea a lui Seqenenre Taa/Tao al II-lea, suveran din cea de-a Şaptesprezecea Dinastie, care a urcat pe tron în 1560 î.e.n. şi a murit în 1558 sau în 1555 î.e.n. În cadrul acestei procesiuni au fost mutate şi mumiile celebrului faraon Ramses al II-lea şi a ilustrei regine Hatshepsut. Majoritatea mumiilor au fost descoperite în anii 1800, în zona Luxor-ului modern, mai exact, în Valea Regilor, deci în regiunea unde s-a aflat străvechea capitală a imperiului egiptean, Theba. La momentul primei lor mutări din secolul al XIX-lea, din Theba antică în Cairo, cei însărcinaţi cu transportul mumiilor regale au fost nevoiţi să-i inducă în eroare pe vameşi, lipind pe cutii etichete cu „Peşte sărat”, după cum a povestit arheologul Zahi Hawass, pentru CBS News. Odată ajunse cu bine în Cairo, mumiile au fost depuse în Muzeul Bulaq, iar apoi, în 1902, au fost din nou mutate, în recent construitul, la vremea aceea, Muzeu Egiptean din Piaţa Tahrir, unde au rămas până acum, în aprilie 2021. Noua lor „casă”, Sala Regală a Mumiilor din cadrul Muzeului Naţional al Civilizaţiei Egiptene, a fost gândită scenografic, „ca un labirint circular cu sens unic”, menit să reproducă interiorul unui mormânt din Valea Regilor. „Toţi pereţii sunt negri, iar mumiile sunt puse în evidenţă cu ajutorul unor spoturi de lumină”, a explicat Sayed Abu-El Fadal, purtătorul de cuvânt al MNCE. În spaţiul la care publicul a început să aibă acces din data de 18 aprilie sunt expuse doar douăzeci dintre cele douăzeci şi două de mumii regale. Cele ale reginelor Tiy (soţia lui Amenhotep al III-lea şi mama lui Akhenaton) şi Merytaten (fiica lui Akhenaton) au fost depuse în laboratorul de conservare.
Cea mai veche hartă din Europa a fost descoperită în Franța
„Piatra Saint-Bélec” este o placă monolitică sculptată, datând din perioada timpurie a Epocii de Bronz (2150-1600 î.e.n.), şi a fost descoperită într-un cimitir preistoric din Franţa, mai exact din Finistère, regiunea Bretania. La momentul descoperirii, fãcea parte din structura unui sarcofag, dar ea a fost realizată cu mult timp înainte, şi abia către finele perioadei timpurii a Epocii de Bronz a fost „reciclată”, ajungând să acopere rămăşiţele pământeşti ale unui decedat de vază, înhumat acolo, în Finistère.
Imediat după descoperire, „Piatra Saint-Bélec”, care are o lungime de 3,9 metri, a fost dusă într-un muzeu privat, de la care, în 1924, a fost cumpărată de Muzeul Naţional Francez al Antichităţilor. Ulterior, a fost depozitată în pivniţa unui castel francez, unde a fost uitată şi a adunat praful până în 2014, când a fost redescoperită. Abia după nişte ani, cercetătorii şi-au dat seama de importanţa ei.
În 2017, o echipă de specialişti europeni a început să studieze motivele săpate pe placă, folosind tehnica de înaltă rezoluţie 3D şi fotogrametria. Astfel şi-au dat seama că simbolurile ce se regăsesc pe suprafaţa „Pietrei Saint-Bélec” sunt exact acelea utilizate la crearea de hărţi. Au realizat că liniile sinuoase săpate în rocă reprezintă o reţea de râuri şi că oamenii preistorici care au „desenat” această hartă au întrebuinţat în mod deliberat tehnica basoreliefului, ca să indice văile şi formele înalte de relief. Cercetătorii au comparat gravurile de pe placa străveche cu hărţi ale Franţei din mai multe perioade istorice şi au constatat că „Piatra Saint-Bélec” ilustrează o porţiune de teren de circa 30 de kilometri pe 21 de kilometri din lungul râului Odet, din vestul Franţei. „Aceasta este cea mai veche hartă identificată până în prezent în Europa” şi datează de acum 4.000 de ani, a declarat pentru BBC şeful echipei de cercetare, Clément Nicolas, de la Bournemouth University. E probabil că harta a fost folosită de un prinţ sau de un rege pentru a-şi marca dreptul de proprietate asupra respectivei regiuni şi „ne arată că nu ar trebui să subestimăm cunoştinţele cartografice ale societăţilor din trecut”, a adăugat Nicolas. Faptul că, la un moment dat, placa a fost „reciclată” şi îngropată poate să indice sfârşitul domniei acelui rege sau o manifestare a respingerii elitelor din societatea acelei perioade, din acea regiune.