
Despre Nazaret se spune că este locul unde Fecioara Maria a fost vestită de Arhanghelul Gavriil despre taina cea mare a întrupării Domnului și, ulterior, locul copilăriei lui Hristos. Aici s-a aflat casa sfintei familii, casa lui Iosif, a Mariei și a micului Iisus. Dar unde, exact, era această casă? Iată o întrebare la care credincioșii și arheologii încearcă să dea un răspuns de sute de ani.
Ken Dark, profesor la Universitățile Oxford, Cambridge și Reading și director al „Proiectului Arheologic Nazaret”, este un cercetător britanic care și-a dedicat mare parte din viață studierii acestui oraș antic, ale cărui reverberații spirituale sunt azi mai puternice decât oricând. Descoperirile realizate de el au dus la o mai bună înțelegere a vieții nazarinenilor din vremea lui Iisus și sunt considerate „pietre de temelie” în domeniul arheologiei biblice.
În 2006, Ken Dark a redescoperit sub fundația și în grădina „Mănăstirii Surorilor din Nazaret”, ruinele unui biserici bizantine, edificată în secolele IV-V d.H., în care fusese „înglobată” o casă săpată parțial în piatră, datând din secolul I d.H. Am spus a „redescoperit” întrucât parte dintre ruine fuseseră identificate încă din anii 1880, chiar de către călugărițele din mănăstire, care apoi, vreme de cincizeci de ani, tot săpaseră și scoseseră la iveală artefacte. (n. red. Despre vechile săpături și descoperiri făcute de călugărițele de la „Mănăstirea Surorilor din Nazaret”, conduse de stareța Mère Giraud, am scris în numărul 1452 al revistei; informațiile furnizate în acest material se referă la săpăturile moderne, realizate de Ken Dark, și prezintă informații inedite, dezvăluite abia la închiderea șantierului arheologic, într-un studiu proaspăt publicat.) Apoi situl fusese vizitat de câțiva arheologi, dar, în mod bizar, nu i se acordase o importanță prea mare. Când Ken Dark a ajuns pentru întâia dată la mănăstire și a aflat că dedesubt se găseau niște ruine, călugărițele i-au pus la dispoziție și toată documentația pe care o strânseseră de-a lungul timpului. „Nici unul dintre documente nu mai fusese atins de generații,” a povestit Dark. „Mi s-a părut incredibil cât de puțină atenție i se acordase acestei descoperiri de către lumea științifică!”. După ce a deschis el însuși un nou șantier, înaintând cu săpăturile, mult față de cele realizate de călugărițe, Dark le-a dat dreptate acestora: ruinele erau urmele căminului sfintei familii a Mariei și a lui Iosif. Excavând metodic interiorul, britanicul a găsit mai multe elemente care confirmau presupunerea. Brusc, lumea arheologică, dar și credincioșii, i-au îmbrățișat teoria, însă Dark a simțit nevoia să-și continue cercetările, în speranța că va găsi o dovadă irefutabilă. Britanicul s-a îndreptat inclusiv către izvoare scrise și, astfel, a ajuns la De locis sanctis („Despre locuri sacre”), un manuscris al călugărului irlandez Adomnán, în care acesta relatează ce a aflat de la un confrate franciscan, călugărul Arculf, care a călătorit în Țara Sfântă în jurul anului 380 d.H. Arculf i-a povestit lui Adomnán despre „Biserica Hrănirii” sau „Biserica Alăptării”, ridicată deasupra casei unde pruncul Iisus fusese crescut de Maria și Iosif. Iar descrierea lui Arculf corespunde întru-totul cu ceea ce Ken Dark a găsit sub „Mânăstirea Surorilor din Nazaret”: „Casa nu are nimic special. Nu e nici deosebit de sărăcăcioasă, dar nu prezintă nici semne de mare bogăție. E, pur și simplu, o casă cât se poate de normală. (…) Or, nu avem nici un motiv să credem că Iisus a crescut într-un cămin diferit de restul locuințelor galileene rurale, tipice pentru acea perioadă. (…) În schimb, este limpede că persoana care a construit casa cunoștea extraordinar de bine meșteșugul lucrului cu piatra. Ceea ce se potrivește cu nivelul de cunoștințe la care ne-am aștepta din partea cuiva care era numit tekton, termenul grecesc folosit pentru a indica meseria lui Iosif și care, deși de obicei este tradus prin tâmplar, în realitate desemna un meșter cu mare experiență care lucra în domeniul construcțiilor. (…) De exemplu, scara casei a fost realizată cu multă pricepere, folosindu-se o parte dintr-o peșteră naturală, în vreme ce o altă parte a peșterii a fost întrebuințată pentru a susține plafonul uneia dintre camere”. Casa copilăriei lui Iisus Hristos a fost construită apelându-se parțial la un sistem natural de peșteri, și parțial prin ridicarea de ziduri din piatră, lemnul fiind folosit într-o proporție redusă. Întreaga structură are două niveluri, legate între ele de o scară tot din piatră. În interior, încăperile erau separate prin ziduri solide (din care s-au mai păstrat doar părțile inferioare) și prin coloane din piatră, care aveau și rol de susținere. Iar podeaua a fost realizată din calcar presat.
„N-o să găsim niciodată o piatră pe care să scrie «Aici a locuit Iisus Hristos»”, a spus Ken Dark, „însă acum am descoperit suficiente elemente care să ne îndreptățească să considerăm că într-adevăr aceasta a fost casa copilăriei Domnului”. Dincolo de calitatea construcției, de „potrivirea” perfectă cu descrierea casei lui Iisus din manuscrisul De locis sanctis, de datarea edificiului și de faptul că această casă a fost atât de importantă, încât, pentru a fi protejată, deasupra ei a fost construită o biserică, mai există încă două indicii care trebuie să fie luate în considerare. Primul: casa se află la foarte mică distanță (în topografia de azi, la doar o stradă distanță) de „Biserica Ortodoxă a Bunei Vestiri din Nazaret”. Aceasta a fost edificată deasupra izvorului care, în antichitate, servea drept principală sursă de apă a localității. De aici mergea și Fecioara Maria să ia apă și aici s-a întâlnit cu Arhanghelul Gavriil, care i-a dat vestea cea bună a nașterii neprihănite a lui Hristos. Așadar, proximitatea nu poate să fie întâmplătoare! Al doilea indiciu: prima „Biserică Ortodoxă a Bunei Vestiri din Nazaret” a fost ridicată tot în perioada de dominație a Imperiului Bizantin, la fel ca „Biserica Alăptării”, însă aceasta din urmă era cu mult mai mare, mai impunătoare și mai bogat decorată, așadar, era considerată cu mult mai importantă, ca semnificație religioasă, decât „Biserica Bunei Vestiri”. Or, în Nazaret, ce altceva putea fi considerat mai important decât locul întâlnirii Fecioarei Maria cu Arhanghelul Gavriil? Evident, locul unde a crescut Iisus Hristos! „Biserica era enormă și ornamentată cu decorațiuni complexe”, a explicat Ken Dark. „Probabil că era catedrala orașului din acea epocă și multă vreme după aceea”. De altfel, și în prezent, biserica „Mănăstirii Surorilor din Nazaret” este mai mare decât „Biserica Bunei Vestiri”.
Iată, așadar, concluzia la care Ken Dark a ajuns, după cincisprezece ani de lucru în situl „casei lui Iisus” din Nazaret: „Pe de o parte, teoria casei lui Iisus este perfect plauzibilă și se susține prin numeroase dovezi. Pe de altă parte, să o demonstrez indubitabil este probabil imposibil. Asta pentru că eu sunt arheolog, nu țes povești, ci lucrez cu dovezi. Însă ceea ce am găsit pe teren și documentele care coroborează descoperirile, toate aceste elemente sunt foarte, foarte convingătoare”.
SUPLIMENT DE ANCHETĂ
După ce a încheiat săpăturile la „casa lui Iisus”, Ken Dark a mai publicat un studiu în care prezintă mai multe descoperiri legate de orașul antic Nazaret, realizate atât de el, cât și de alți arheologi care au lucrat în zonă. Iată cele mai importante dintre ele:
– Nazaretul din intervalul biblic era o așezare semnificativ mai mare decât s-a crezut până în prezent. „Săpăturile realizate de numeroși arheologi (…) demonstrează existența a mult mai multe locuințe, construcții de depozitare (…) și a unor ascunzători amplasate în centrul Nazaretului, care datează din Epoca Romană”, a scris Ken Dark.
– Societatea nazarineană din perioada lui Iisus și a celei imediat următoare s-a opus cu îndârjire invadatorilor romani, spre deosebire de locuitorii din orașul învecinat Seforis (sau Sepphoris). În vreme ce nazarinenii se revoltau încontinuu și îi sabotau în diferite moduri pe romanii care îi persecutau, cu atât mai abitir (din acest motiv nazarinenii rebeli fiind obligați adesea să se refugieze în ascunzători săpate sub case sau în dealurile din apropiere), cetățenii din Seforis îi îmbrățișaseră pe romani. În timpul revoltei nazarinene din anul 70 d.H., cei din Seforis au rămas pasivi, ba chiar au emis o serie nouă de monede, pe care era scris că localitatea lor era un „oraș al păcii”. Cetățenii din Seforis adoptaseră stilul de viață roman, importând masiv diverse bunuri, inclusiv veselă produsă în Imperiu, în vreme ce nazarinenii rămăseseră fideli traiului tradițional, etalându-și cu mândrie vasele modelate din calcar, un material considerat de legile religioase evreiești ale timpului ca fiind pur.
– Tot în contradicție cu legile religioase evreiești, locuitorii din Seforis adoptaseră practica străină de a folosi ca îngrășământ agricol fecalele umane. În schimb, nazarinenii nici nu voiau să audă de așa ceva!
– Cetățenii din Nazaret respectau cu strictețe obiceiul de a-și depune răposații, cu mare cinste, în morminte numite kokhim, adică în încăperi săpate în piatră, a căror intrare era acoperită cu câte o bucată de mari dimensiuni de rocă, fasonată sub forma unui cerc, care era manevrată prin rostogolire – exact același fel de mormânt în care a fost depus trupul lui Iisus Hristos, conform Evangheliei după Luca (Luca 23:50 – 24:12).