Toată lumea este de acord că sistemul administrativ al României trebuie reformat. Când salariile bugetarilor absorb peste 40% din bugetul anual al statului, se pare că singura soluţie de echilibrare a situaţiei este reducerea aparatului de stat, profesionalizarea și simplificarea lui. În alte state dezvoltate, cu un bugetar la șase – opt angajaţi în sectorul privat (la noi sunt trei privați la un bugetar), administraţiile sunt mult mai eficiente, mai aplicate la misiunea lor de gestionare a afacerilor publice. În cele peste trei decenii de post-comunism, administraţia românească a crescut continuu, s-a diversificat, s-a consolidat ca o clasă birocratică în sine, separată de societate și de nevoile ei. Inițial, procesul s-a datorat transferului în instituţiile statului al membrilor fostei nomenclaturi comuniste (activiştii de partid și securiştii disponibilizați de Revoluție). Apoi s-a transformat într-un „reflex” al clasei politice, care și-a plasat în structurile sistemului administrativ protejaţii și clienţii, fără să țină seama de niciun criteriu profesional. Creşterea clientelei politice și, implicit, nevoia de răsplătire a ei, a dus inevitabil la îngrăşarea administraţiei, la sporirea numărului de instituţii cu misiuni tot mai puţin diferenţiate, la aglomerarea de funcţionari publici, ajungându-se la paradoxala situaţie ca tot mai mulţi „băgători în seamă”, să conducă tot mai puţini „producători”, din impozitarea muncii cărora ei își trag beneficiile. Birocraţia și-a sporit nu numai ponderea, în procentul populaţiei ocupate, ci și veniturile, prin diverse tertipuri legale, ca să nu mai vorbim de corupţia aferentă. Salarii și sporuri „speciale”, pensii pe măsură, cumulate uneori cu salariile, pensionări la vârste indecente etc. au devenit atributele acestei „pături” ce parazitează bugetul statului, consumând aproape jumătate din veniturile lui. Angajarea la stat s-a transformat, astfel, în aspiraţie, singura condiţie obligatorie fiind „fidelitatea de clan” față de liderii de partid ai momentului. Politizarea instituţiilor statului s-a întins ca o cangrenă asupra tuturor acţiunilor acestuia, a transformat societatea românească într-o societate clientelară. În aceste condiţii, era firesc și previzibil ca bugetul statului să fie tot mai marcat de deficite, ca investiţiile pentru dezvoltare să scadă, ca producătorii privaţi, tot mai împovărați fiscal, să își abandoneze afacerile, emigrând în state mai puţin birocratice, mai puţin nesățioase față de rezultatele muncii lor.
Propunerile d-lui Marcel Ciolacu, prim-ministrul PSD-ist al guvernului actual, de reformare a sistemului administrativ par, în acest context, revoluţionare. Premierul cere reducerea stufosului aparat birocratic al statului (tăind 200.000 de posturi bugetate încă neocupate), eliminarea instituţiilor inutile, prin comasare sau desființare, scăderea unor venituri scandaloase pentru funcţionarii acestora (sporuri pentru orice, bonusuri în diferite situaţii, facilități de protocol etc.), controlarea cheltuielilor cu „birotica” ș.a.m.d. Intenţia premierului este corectă și, concretizată, chiar ar putea nivela „groapa neagră” din bugetul statului. Numai că d-l Ciolacu nu a ţinut cont de rezistența aparatului administrativ, pe care el și predecesorii lui l-au „alimentat” și de care cariera lui depinde. Niciun șef (secretar de stat, director ori consilier) nu vrea să renunţe la beneficiile pe care poziţia lui i-o asigură. Nicio instituţie nu vrea să piardă posturile bugetate, alocate pentru clientela de partid. Niciun „pensionar special” cumulard nu vrea să își piardă statutul, optând doar pentru una din sursele veniturilor lui. Așa se face că s-au volatilizat rapid cele 200.000 de posturi libere, reduse la circa 80.000, așa trebuie înțeleasă tergiversarea adoptării în parlament a unor legi „reglatoare” ca legea salarizării sau legea pensiilor speciale. Dar d-l Ciolacu perseverează! A propus desființarea instituţiilor cu mai puţin de cincizeci de angajaţi (din așezămintele culturale) și trecerea unora dintre acestea din subordonarea statului în cea a autorităților locale. A cerut, în continuare, desființarea celor 80.000 de posturi neocupate, în special din învățământ și sănătate etc. Să observăm, însă, că niciuna din măsurile propuse nu atinge birocraţia administrativă a statului. Ca pe vremea comunismului, premierul taie tot de la „orfanii statului”: cultura, educaţia și sănătatea, ce vor primi tot mai puţine venituri de la buget și vor deveni cenușăresele austerității. Nu contează că muzee, teatre și filarmonici vor fi închise – amenințând astfel însăși identitatea culturală a nației –, nu contează că „România educată” nu va avea cu cine să se înfăptuiască, nu contează că spitalele vor fi private nu numai de medicamente, ci și de personal. Birocraţia de stat va continua să își primească (probabil mai discret) veniturile, în vreme ce românii de rând, „pălmașii” țării (trei sau, în curând, doi pe cap de birocrat) vor plăti. Iar statul va trebui să se împrumute, să crească impozitele și taxele pentru că, vorba lui Caragiale, „d-aia e stat!”