Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

ECONATUR – ronțăiți sănătos!

ROMÂNI CARE AU REUȘIT

„Și în România se poate dezvolta o afacere, dacă ești dispus să muncești”

Bunătăți aromate

Odată cu ritmul tot mai rapid al vieții de zi cu zi a crescut și tendința de a ronțăi me­reu câte ceva, lăsându-ne înșelați de fal­sa senzație de foame provocată de stres, dar și de ilu­zia că, renunțând la mâncarea gătită, evităm acu­mularea kilogramelor în plus. Acestei tendințe i-au răs­puns rapid cei care activează în industria ali­men­tară, iar rafturile magazinelor s-au umplut de oferte dintre cele mai variate, de la chipsuri și snacks-uri, până la sticks-uri și pufuleți, cu arome care acoperă, între sărat și dulce, toată gama do­rin­țelor consuma­to­rilor. Două românce, prietene vechi, Eliza Obreja și Eda Dragnea s-au hotărât să intre și ele în joc și să devină antreprenoare. O decizie dublată de con­sta­tarea că pe piața româ­neas­că lip­sesc produse să­nă­toase de „ronțăit”. Așa s-a năs­cut Econatur, o afacere de succes încă în primul an de la lansare.

Rețetele bunicii

Eliza și Ada, adică Econatur

„Într-un concediu, pe care l-am petrecut îm­pre­u­nă tot căutând să le cumpărăm copiilor noștri „ron­­ță­ieli” sănătoase, nu am găsit nimic. Povestind, ne-am dat seama că amândouă aveam, pe undeva, re­țetele bunicilor noastre de sărățele, de biscuiți și de turtă dulce, bunătăți fără adaosuri artificiale, ca­re ne-au încântat copilăria. De ce să nu-i bucu­răm și pe alții cu ele, ne-am zis?”, spune Eliza Obreja.

Primele produse sub marca Econatur au fost bis­cu­iții și sărățelele artizanale, pe care le-au preparat fără zahăr, e-uri, coloranți și aditivi, și cu adaos re­dus de grăsimi și de sare. Și ca să fie în pas cu tren­dul alimentar, produsele sunt vegane.

– Să intri pe o piață supra-aglomerată, cu fel de fel de „ispite” alimentare, bănuiesc că nu e foar­­­te ușor. Ce a fost cel mai greu în demararea afacerii dvs.?

– Cel mai greu aspect al afacerii a fost să-i învă­țăm rețeta, ce înseamnă fiecare parte a bussines-ului: am învățat contabilitate, legislație fiscală și de pro­tecția mediului, achiziții, desfacere și multe al­tele.    Din capul locului l-am ex­clus pe „Nu se poa­­te”, înlo­cu­indu-l cu „Tre­buie să se poată! Da­că încer­căm, vom reuși!”. Orice situații neprevă­zu­­te apar, în­vă­țăm să le rezol­văm din mers. Încă de la început, ne-am im­pli­cat total, în absolut fiecare pro­ces: de la eti­chetele produ­selor, la studiile de piață, de la achiziții la pro­mo­vare, negocieri cu clienții, vân­zări, fac­tu­rare, li­vrări etc. În­treg bussi­nes-ul EcoNa­tur este rezul­ta­tul muncii noastre: suntem două femei impli­cate sută la sută în ce­ea ce fac.

– Există și un anume „stil de via­ță” care face parte din afacere?

– Da. Percepția generală este că angajatul este cel care muncește, iar an­treprenorul este cel care coor­do­nează, în rest, stă și supervi­zea­ză. Nu este așa. Noi nu privim de sus pe nimeni, ne adaptăm la situa­ții, suntem pro-angajat, suntem colegi, suntem… oa­meni. Muncim foarte mult, în unele zile, de la șase dimineața la zece seara, atât muncă intelectuală, cât și muncă fizică. Mulți ne-au spus că ne-am ales un bussines de bărbat, pentru că implică multă muncă fizică. Au dreptate, dar atunci când vrei să faci ceva și îți place ce faci, când vezi rezultatele venind, nu mai contează.

Punguța cu bunătăți

În punguțele transparente din celofan se lăfăie tot felul de bunătăți: nuci caju și pecan, stafide, fulgi de cereale, arahide și alune de pădure, fistic, migdale, mei, bulgur, năut, linte, fructe uscate și multe altele. Etichetate simplu, în culori discrete, produsele Econatur sunt „la vedere”, fără a se ascunde în spa­tele unor ambalaje frumos colo­rate, cu conținut min­ci­nos. Iar sărățelele, biscuiții și turta dulce, îmbu­nă­tă­țite cu arome dintre ce­le mai diverse, au cu adevă­rat gus­­tul ce ne amintește de copi­lărie și de bucătăria bunicii, în care mirosea întotdeauna a rai.

– Ce înseamnă, raportat la pro­dusele dvs., cu­vân­­tul „arti­zanal”?

– Am încercat să recreăm rețete foarte vechi, folosind, ca odi­nioară, in­grediente simple, naturale, cum ar fi făina integrală de grâu și de ovăz. Lucrăm cu foar­te mulți producători și furni­zori din România, Bulgaria, Un­garia, Cehia, Turcia, Italia, și chiar dacă este dificil, achi­zițio­năm de la fie­care doar produsele care res­­pectă cerințele noastre. Cele două condiții esen­țiale pe care trebuie să le în­de­plinească furnizorii noștri sunt cali­tatea și prețul.

Produsele EcoNatur sunt reali­zate handmade, nu conțin lactoză, e-uri, arome, au conținut redus de zahăr sau chiar deloc și un adaos redus de grăsimi și sare, fiind astfel potrivite copiilor și persoanelor cu tendințe de îngrășare, dar și în curele de slăbire.

– E greu să scoți pe piață un produs „curat”, într-o lume plină de „fake”-uri și înlocuitori?

– Cel mai greu este să diferențiezi un produs real­mente bun și curat, de restul produselor, pro­mo­vate ca fiind sănătoase, adică „fără adaosuri și con­ser­vanți”, dar cu termen de valabilitate de 24 luni, de exemplu! Sau de cele „fără zahăr”, dar cu izo­malț, maltitol sau cine știe ce alți înlocuitori no­civi. Tre­buie să ne informăm permanent, dar și să învă­țăm să gândim și să cernem multitudinea de infor­ma­ții înșelătoare. Noi, când am ieșit pe piață, ne-am asumat sau, mai bine zis, ne-am nișat produsele artizanale, cu un termen de valabilitate de șase luni. Am refuzat să fo­losim ingrediente care să mărească această perioadă, la fel cum am refuzat să adăugăm mai multe grăsimi pentru ca biscuiții să fie mai moi.   

– De unde pot cumpăra cei interesați produsele dvs.?

– Direct din magazinele naturiste, iar online, produsele EcoNatur pot fi achiziționate de pe site-ul nostru, econatur.ro, dar și de pe site-uri renumite pentru comercializarea produselor sănătoase.

– Aveți piață de desfacere doar în România sau și în străinătate?

– În momentul de față, co­mercializăm produsele noas­tre doar în România. Piața au­toh­tonă este în creștere, noi sun­tem doar la început, con­si­de­răm că mai avem mult până să putem spune că „tre­buie” să trecem la pasul ur­mător, la ex­tinderea afacerii în afară gra­nițelor. Deocam­dată, ne bucu­răm că și în România se poate dezvolta o afacere, dacă vrei și ești dis­pus să muncești.

Emoții în pandemie

Econatur, la vedere

Eliza Obreja e timișo­rean­că, Eda Dragnea e din Bucu­rești. Asta nu le împie­dică să conducă îm­pre­ună afacerea și consideră că e foar­te important faptul că se comple­tea­ză perfect, ca experiență și cu­noș­tințe: Eliza e specializată pe marketing, iar Eda pe vânzări. În afacere, și-au investit banii per­so­nali, au început cu 10.000 lei. „Greu de crezut, dar acesta este ade­­vărul. Am luat bănuț cu bănuț și am reinvestit tot pro­fitul pentru a crește bussines-ul treptat. Nu am vrut să ne aruncăm de la început în mai mult decât știam că putem face la momentul respectiv. Toată creș­terea noastră este organică și controlată”, spune Eda.

Inițial, au început cu un depozit în București, care a crescut ca suprafață odată cu afacerea. Anul tre­cut, au deschis un nou punct de lucru lângă Ti­mișoara, unde există o linie de ambalare și încă un depozit.

– Ați avut momente în care să vă fi dorit să renunțați?

– Surprinzător, dar nu. În mar­tie 2020, la doar două luni de când ie­șisem pe piață, pandemia Covid ne-a dat emoții mari. Nu știam ce în­semna management pe timp de criză, toți clienții erau speriați, ni­meni nu știa cât o să dureze, cum o să decurgă acea pandemie sau ce consecințe va avea asupra pieței. Cu multă răbdare, am tre­cut și pes­te asta, produsele se vin­deau, cere­rea creștea constant, feed­back-ul era pozitiv și, încetul cu în­cetul, din 10 produse am făcut 15, apoi din 15 am făcut 40, acum avem deja 98 și încă 20 în dezvoltare.

– Care vă sunt bucuriile și in­sa­­tisfacțiile, ca antreprenori în România?

– Bucuriile sunt personale, adică ne bucurăm de fiecare dată când cineva apreciază dorința noastră de a aduce pe piața din România produse de calitate, la prețuri corecte și, în același timp, când povestim cu clienții noștri despre pro­dusele și bussines-ul nostru. Nemulțu­mi­rile noastre principale sunt legile și procedurile legale din România, dar acesta e un subiect pe care nu are rost să îl dezbatem. Le luăm pe toate ca atare și mergem înainte.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian