
Elizaveta Alexandrovna Stroganova s-a născut în 1779 în Sankt Petersburg, într-o familie din înalta societate rusă, care acumulase o avere fabuloasă din afaceri cu sare și blănuri, și ai cărei membri, datorită serviciilor aduse Imperiului, primiseră titlul de baroni din partea țarului Petru cel Mare. În palatul părintesc, Elizaveta s-a bucurat de o educație aleasă, și, în general, de o viață îndestulată: era răsfățată cu cele mai frumoase și la modă rochii, avea bijuterii cu nestemate strălucitoare, echipaje înfiretate și calești aurite. Când a împlinit șaisprezece ani, s-a măritat cu contele Nikolai Nikitici Demidov, un tânăr provenit dintr-o altă familie extraordinar de bogată de industriași. Curând, Nikolai a primit un post de diplomat, astfel că împreună cu Elizaveta s-au mutat în Paris, unde ea a născut patru copii, dintre care doar doi, Pavel și Anatoli, au supraviețuit până la vârsta maturității. În capitala Franței, Baroana Stroganova a devenit o figură celebră, inserându-se fără dificultăți în cercurile elitiste: era o femeie foarte frumoasă, o apariție mereu extrem de șic, o gazdă generoasă și un interlocutor rafinat. Locuia, împreună cu familia, într-un palat grandios, în care petrecerile se țineau lanț, printre invitați numărându-se multe persoane care împărtășeau viziunile politice ale cuplului Stroganova-Demidov, mare susținător al împăratului Napoleon I. După niște ani, însă, situația s-a schimbat: tensiunile dintre Franța și Rusia escaladaseră periculos, astfel că, în 1805, Nikolai Demidov a fost rechemat în patrie. Diplomatul și soția lui au ales, totuși, să se refugieze mai întâi în Italia, unde au rămas până în 1812. Perioada aceasta a avut, din păcate, efecte catastrofice asupra mariajului celor doi, care, până la urmă, s-a destrămat. Contele Nikolai Demidov a plecat la Moscova, iar Elizaveta s-a întors în Parisul pe care întotdeauna îl simțise cel mai „acasă”. S-a instalat într-un alt palat somptuos și și-a reluat viața de stea pe cerul înaltei societăți franceze. Apogeul n-a durat prea mult. Pe data de 8 aprilie 1818, la vârsta de doar 39 de ani, Elizaveta a murit.
Stranietatea poveștii Baroanei Elizaveta Alexandrovna Stroganova începe abia după deces! Conform dorinței sale, ea a fost depusă pentru somnul de veci într-un cavou din cimitirul Père Lachaise, care fusese conceput de arhitectul Alexandre-Théodore Brongniart, sub forma unei grădini à l’anglaise, astfel că reprezenta – oricât de paradoxal ar suna – cea mai romantică necropolă din întreaga Franță. Baroana Stroganova își pregătise un cavou măreț: edificiul, care există și azi, este construit în întregime din marmură albă, are o înălțime impresionantă, de 10 metri, și este încoronat cu o structură alcătuită din coloane ce amintește de un templu grecesc. Ceremonia depunerii trupului s-a petrecut în cel mai mare secret, la ceas de seară, astfel că nimeni nu știa cu certitudine cine participase la tristul eveniment. Sigur este că, nu după mult timp, în societatea pariziană au început să circule niște zvonuri ciudate: se spunea că Elizaveta pusese să-i fie creat un sicriu în întregime din cristal transparent. Mai mult, că în testamentul ei exista o prevedere bizară: se oferea suma fabuloasă de un milion de franci oricărei persoane, bărbat sau femeie, care avea să petreacă un an și o zi închis în cavou alături de cadavrul Baroanei așezat în mijlocul încăperii, în sicriul de cristal! Aspirantul la recompensa de un milion de franci nu avea voie să părăsească mormântul decât preț de o oră, în fiecare zi, și asta doar pe parcursul nopții: în timpul verii, până la 5 dimineața, iar în timpul iernii, până la 8 dimineața. În ora permisă, nu avea voie decât să se plimbe prin cimitir și, în cazul în care s-ar fi întâlnit în miez de noapte cu cineva, îi era interzis să se angajeze în vreo discuție. De fapt, îi era interzisă orice fel de comunicare umană, inclusiv cu servitorul care avea să-i aducă zilnic mâncarea și apa și să recupereze „deșeurile” corporale: pur și simplu, servitorul trebuia să fie ignorat! Singura ocupație care îi era permisă candidatului la această „probă de foc” era lectura: putea să citească la lumina candelei care stătea permanent aprinsă la căpătâiul Baroanei. Pentru ca tabloul să fie și mai sinistru, se zvonea că întreaga încăpere funerară fusese prevăzută cu oglinzi, astfel încât, indiferent de poziția în care ar fi stat, candidatul să vadă priveliștea trupului așezat în sicriul de cristal. Zvonurile acestea s-au răspândit ca un foc într-o pădure, astfel că imediat, din rândul înaltei societăți au început să apară doritori de senzații tari, însă nici unul nu s-a arătat atât de puternic încât să reziste în cavou mai mult de câteva zile. Nu după mult timp, informațiile acestea uimitoare au ajuns și la presă, care a început să investigheze povestea. Iată un fragment dintr-un articol publicat într-un ziar parizian de largă circulație: „Prințesa își doarme somnul de veci într-un sicriu din cristal. Astfel, întregul trup îi e perfect vizibil, pentru ca orice bărbat sau femeie care ar îndrăzni să se îndemne la lungul priveghi să nu-l scape din vedere nicio secundă, iar preț de un an și o zi, gândurile să-i fie constant preocupate de prințesa decedată. Pereții și tavanul sunt căptușite cu oglinzi, astfel încât veghetorul, indiferent în ce direcție s-ar întoarce și s-ar uita, să fie confruntat cu imaginea prințesei moarte, în sicriul ei din cristal”. Din clipa în care știrea aceasta a fost preluată și reprodusă de presa internațională, întreaga lume a fost pusă pe jar: sute de oameni de pe toate continentele au trimis scrisori la redacțiile ziarelor, la biroul avocaților care o reprezentau pe Baroana Stroganova sau la cimitirul parizian, susținând că doreau să-și asume această provocare inedită și să obțină fabuloasa recompensă de un milion de franci. Iată o relatare apărută în „New Zealand Herald”: „Luni de-a rândul, după publicarea acestui articol, directorul de la Père Lachaise a primit atât de multe scrisori din toate colțurile lumii, de la persoane bine văzute în societate care erau dornice să câștige milionul de franci, încât omul a ajuns să trudească toată ziua pentru a le răspunde tuturor. La acel moment se știa că existaseră deja mai multe persoane care încercaseră să reziste teribilului priveghi. Acestea, se spune, auziseră sunete nepământene și nefirești și fuseseră îngrozite de numeroase apariții fantomatice. Deși cererile de a sta de pază lângă sicriul prințesei ruse au venit de peste tot din Europa, ba chiar și din America de Nord și din cea de Sud, se pare că Belgia a furnizat cel mai mare număr de indivizi dornici să stea vreme de un an întreg, în tăcere, lângă sicriul din cristal”. Din clipa în care doritorii au început să sosească „la locul faptei”, s-a declanșat nebunia, deseori chiar la propriu: nu doar că niciunul dintre candidați nu a reușit să obțină milionul de franci, dar cu toții au părăsit cavoul terorizați, iar unii dintre ei chiar cu mințile rătăcite! Toți veghetorii au raportat că văzuseră fantome înfricoșătoare, că au auzit tot felul de sunete terifiante, că au simțit mâini reci, ca de gheață, deși invizibile, care-i împingeau cu brutalitate, îi izbeau de pereți și-i zgâriau (iar trupurile lor purtau, într-adevăr, urme de zgârieturi și echimoze, pe care nu le avuseseră la începutul „probei”), cei mai mulți s-au îmbolnăvit, în mod misterios, la doar câteva zile sau chiar la doar câteva ore după ce au intrat în cavou… Cel mai robust dintre candidați a rezistat în cavou trei săptămâni, dar când a ieșit de-acolo se transformase, conform rapoartelor din presa vremii, „într-un idiot care vorbea în dodii”. Iar o altă persoană, înnebunită de frică, care începuse să urle și să bată cu disperare în ușa cavoului, cerând să fie lăsată să iasă, imediat după ce a fost eliberată, s-a prăbușit și a murit!
Încet-încet, vâlva stârnită de straniile povești legate de mormântul Baroanei s-a transformat în bănuiala că bogata rusoaică se transformase în vampir energetic, care se hrănea cu vitalitatea celor închiși în cavou. Această presupunere era întărită de faptul că edificiul funerar al Baroanei fusese decorat, la cererea expresă a acesteia, cu un număr mare de medalioane sculptate reprezentând lilieci și capete de lup, ilustrații care erau interpretate în cheie ocultă. De asemenea, conform relatărilor multora dintre curajoșii care pătrunseseră în cavou, cadavrul Elizavetei nu fusese deloc afectat de procesul de descompunere: practic, Baroana arăta ca și când doar ar fi dormit! Și, nu în ultimul rând, data morții ei părea să indice, și ea, „o situație nenaturală, iscată din cine știe ce practici neortodoxe”, după cum scria un jurnalist parizian: Elizaveta Stroganova a expiat pe 8 aprilie 1818, or, așa cum trilogia 6-6-6 este considerată a avea o natură satanică, trilogia 8-8-8 se spune că reprezintă cheia care deschide poarta către lumea vampirilor! Așa s-a ajuns să se vorbească despre „Baroana-Vampir a Parisului”!
Epilog
Deși odată cu trecerea anilor, frenezia iscată de povestea bogatei Baroane s-a domolit, cavoul Elizavetei Stroganova și provocarea lansată de aceasta continuă să suscite un mare interes. Chiar și în prezent, direcția cimitirului Père Lachaise mai primește cereri de admitere în edificiul funerar: mai există încă destui oameni care ar dori să încerce să petreacă un an și o zi în compania „Baroanei-Vampir”. Toate aceste solicitări sunt însă respinse, chiar și cele venite din partea unor cercetători – arheologi, sociologi sau specialiști în paranormal –, care ar dori să elucideze misterul, apelând inclusiv la aparaturi și tehnici de testare de ultimă generație. Refuzul este de ordin publicitar: cimitirul Père Lachaise, un parc splendid, întins pe o suprafață de 44 de hectare, care găzduiește o mulțime de morminte celebre (inclusiv pe cel al compozitorului român George Enescu), este un adevărat magnet pentru turiști: Père Lachaise este cel mai vizitat cimitir din lume! Dar povestea straniei Baroane continuă să fie întreținută și azi de relatările a numeroși vizitatori, care au mărturisit că, în imediata proximitate a cavoului, au văzut diverse apariții fantomatice, chipul luminat ca din interior al unei femei și numeroase globuri energetice sau că, fiind lângă edificiul funerar al Baroanei Stroganova, li s-a făcut rău brusc, simțind-se sleiți de puteri.
„Vampirul din Highgate”

Un alt cimitir cu „rezidenți” stranii este celebrul Highgate, din nordul Londrei, care a fost inaugurat în 1839. El se întinde pe o suprafață de 17 hectare și reprezintă nu doar o perfectă ilustrare a parcului romantic englez, dar și o expoziție de arhitectură, în aer liber, în care stilurile se împletesc în deplină armonie.
Cimitirul Highgate este menționat inclusiv de Bram Stoker, în romanul lui, Dracula, inspirația venindu-i de la cazul bizar al unei femei pe nume Elizabeth Siddal, care a fost înhumată în această necropolă, în 1855. În 1862, familia a hotărât să-i deschidă sicriul, din dorința de a recupera niște poezii care fuseseră îngropate împreună cu ea. Spre uimirea tuturor, după șapte ani, trupul arăta exact la fel ca în viață: pielea era radiantă, iar părul, natural roșcat, părea proaspăt spălat și aranjat. Presa a prins imediat de veste și, vreme de câteva luni, a tot publicat articole senzaționaliste, ce mergeau pe presupunerea că Elizabeth Siddal era un vampir energetic care, într-un fel sau altul, continuase să se „hrănească îndestulător cu fluid vital”.
Un alt caz extrem de mediatizat este acela al așa-numitului „Vampir din Highgate”, care a debutat în 1969. Într-o zi, un bărbat care locuia în apropierea cimitirului, a decis, întorcându-se spre casă, să scurteze drumul prin parcul funerar, pe care, de altfel, îl cunoștea foarte bine, întrucât se plimba adesea pe aleile lui, fiind fascinat de arhitectura diverselor cavouri. La un moment dat, în mod inexplicabil, bărbatul și-a dat seama că nu mai știa unde se afla. Apoi, din spate, a auzit un fel de mârâit lugubru. Când s-a întors, a văzut o creatură înspăimântătoare, îmbrăcată într-un costum complet negru, dar croit după moda anilor 1800. Creatura avea ochii strălucitori și părea să emane de jur împrejurul ei un soi de lumină neagră, ca un halou de beznă. Și pentru ca tabloul să fie și mai terifiant, apariția levita la circa un metru deasupra pământului. Bărbatul s-a speriat și a rupt-o la fugă, deși nu mai știa în ce direcție se deplasa, însă oricât de repede își mișca picioarele, distanța dintre el și creatură nu părea să se mărească, ci, din contră, se micșora! Omul a continuat să alerge, dar se simțea din ce în ce mai sleit de puteri. Când era pe punctul să se prăbușească, bărbatul a fost salvat de apariția paznicului cimitirului și a celor doi câini ai acestuia, care lătrau ca scoși din minți. Brusc, omul a auzit din nou un fel de mârâit și, când a întors ochii, a mai apucat să vadă creatura… volatilizându-se! Povestea a fost pe larg expusă în presa vremii, paznicul cimitirului a susținut relatarea pățitului, declarând că văzuse și el terifianta apariție. Datorită articolelor din ziare, numeroase alte persoane au prins curaj și au mărturisit că-l văzuseră, la rândul lor, pe „Vampirul din Highgate”. În anii 1970, întâlnirile acestea au devenit și mai dese. Iată ce a declarat un bărbat, pe nume Robert Rocherty pentru ziarul „Hampstead & Highgate Express”: „Nu știu cine sau ce este această creatură. Circulă însă mai multe legende, vechi de vreo sută de ani, despre un individ îmbrăcat în costum negru și cu joben pe cap, care apare pe Swains Lane, după care pur și simplu intră prin zidul cimitirului și dispare. Se mai spune și că, de fiecare dată când acest bărbat apare, clopotul din vechea capelă începe să bată, deși ușa e ferecată de zeci de ani”.
La mijlocul anilor 1970, poliția a intrat și ea în alertă și a trimis mai multe patrule, alcătuite din câte doi ofițeri, care să străbată aleile cimitirului, după lăsarea întunericului. Creatura nepământeană nu s-a sinchisit însă nici de ei, ba chiar li s-a arătat în mai multe rânduri, astfel că mai mulți polițiști au solicitat să fie transferați.
Deși mult mai rar, relatări despre întâlniri cu „Vampirul din Highgate” mai apar chiar și în prezent.