ROMÂNI CARE AU REUȘIT

În preajma Crăciunului, bucătăriile caselor în care există copii se transformă în ateliere de fabricat minuni. Cot la cot, mame, bunici și nepoți își exersează imaginația creatoare, isvodind bunătăți. Ca niște adevărați ucenici-vrăjitori, pruncii primesc sarcini după puterile lor, în special când e vorba de prăjituri: să spargă ouă, să presare zahărul pudră, să frece crema și-apoi să lingă ce rămâne în castron…
Ca o joacă de copil a început și pentru Florentina Piloiu, din Sibiu, prepararea prăjiturilor. Acum are propriul laborator de cofetărie, Naty Delice, și, conform recenziilor trimise de clienți, prăjiturile pregătite aici sunt printre cele mai apreciate din județ.
Mama Florentinei este de meserie bucătăreasă, așa că fetița s-a învârtit de mică printre cratițe, vailinguri și tăvi de copt. Încet-încet, ceea ce a fost joacă, la început, a devenit meserie, doar că la un alt nivel. Licențiată în industria alimentară, Florentina a visat mereu ca locul său de muncă să semene cu bucătăria mamei. Susținută de soțul ei și cu finanțare de la Uniunea Europeană, și-a deschis, în 2019, propriul laborator de cofetărie-patiserie „Naty Delice”, din Sibiu. Un succes într-o branșă destul de bine reprezentată în România (produsele de cofetărie) a cărui poveste am vrut s-o aflăm chiar de la ea. Doar că în perioada asta premergătoare sărbătorilor de Crăciun și de Anul Nou, Florentina se află în linia întâi a oficierii comenzilor. De aceea, povestea dulce a acestei afaceri ne-a spus-o soțul ei, Ion Piloiu, implicat și el în această afacere de familie.
„Le recomand tuturor să apeleze la fonduri europene”
– România e o țară plină de prăjituri. Sunt zeci de mii de patiserii și cofetării. Nu a fost un risc să vă implicați într-o astfel de afacere?

– Am demarat totul cu fonduri europene, în 2019, iar acum suntem în derulare cu un al doilea proiect, finanțat prin fonduri norvegiene. Nu e nici un risc, dacă știi exact ce vrei să faci și, mai ales, dacă alegi să fii corect în toate aspectele unei astfel de afaceri.
– A fost greu să accesați fonduri europene? Foarte mulți antreprenori se plâng de birocrație, de tot felul de piedici.
– Și eu am avut în cap mitul că fondurile europene se accesează greu și pe pile. Dar, trecând deja prin două proiecte, pot spune că nu e așa și le recomand tuturor celor care sunt la început de drum să apeleze la aceste finanțări. Atrăgând aceste fonduri, ajutăm să se dezvolte și economia națională, dar și România, în ansamblul său. Fondurile astea europene sunt asemenea unui ascensor care te ajută să urci la etaj, să ajungi la înălțimea pe care ți-o doreai și pe care, cu forțe proprii, poate n-ai fi reușit s-o atingi niciodată.
Primul proiect l-am făcut singur. Am participat la niște cursuri de antreprenoriat, cu profesori de la Fundația Națională a Tinerilor Manageri din București, oameni super profesioniști, care ne-au pregătit pentru acest drum lung al antreprenoriatului. Ei m-au sprijinit în alcătuirea proiectului, am participat cu el la un concurs și, după ce l-am câștigat, am și început implementarea. Finanțarea aceea a fost în valoare de 39.000 de euro, nerambursabili, iar proiectul ce-l avem acum în derulare, pe fonduri norvegiene, e de 146.000 de euro, 85 la sută nerambursabili și 15 la sută cofinanțare.
Livrare gratis și garanție-returnare
– Ați demarat afacerea în 2019, imediat apoi a izbucnit pandemia, dar totuși v-ați descurcat. Care a fost secretul?

– Ne-am adaptat din mers. În perioada aceea s-au cerut foarte mult pachete de cadouri – cu tort, buchete de flori, o sticlă de șampanie etc. Am primit multe comenzi și din străinătate, din locuri unde restricțiile pandemiei au fost și mai severe ca la noi. Nu aveam niciun fel de contact fizic, nici cu cei care comandau, nici cu destinatarii cadoului: comanda se făcea on-line, plata la fel, iar noi lăsam pachetul la ușa destinatarului, după ce, bineînțeles, ne asiguram telefonic că este acasă.
– Preparatele dvs. au reputația de a fi… naturale. De unde vă procurați ingredientele?
– Din satele din Mărginimea Sibiului, de la producătorii locali luăm unt, lapte, brânză de vaci, frișcă și smântână, iar ciocolata premium ne-o aduce un furnizor de la un producător din Italia. Ne dezvoltăm împreună cu producătorii locali, pentru că, apelând constant la produsele lor, îi ajutăm să se dezvolte și pe ei. E un lanț scurt, din care ne bucurăm că facem parte.
Ion Piloiu îmi spune că, în Sibiu și pe o rază de zece kilometri în jurul orașului, dulciurile de la Naty Delice sunt livrate gratis. Ba, mai mult, au disponibilă o facilitate mai puțin obișnuită: posibilitatea de garanție-returnare.
– Cum adică garanție-returnare? Ce înseamnă asta, la produse perisabile?
– Înseamnă că, dacă clientului nu-i place ceva la produsul comandat, aspectul sau gustul, ni-l poate returna, iar noi îi dăm banii înapoi, fără niciun fel de alte condiții. În cei patru ani, de când suntem pe piață, nimeni nu a apelat la această garanție, ceea ce ne bucură, pentru că spune multe despre calitatea produselor și a serviciilor noastre.
– Dintre copturile dulci, preparate de soția dumneavoastră, care sunt preferatele clienților?
– Cozonacii tradiționali și prăjiturile asortate, astea sunt preferatele clienților noștri, indiferent de sezon. Așa cum vă spuneam, folosim doar rețete tradiționale, vechi, iar cozonacii, de exemplu, deși avem utilaje moderne, îi frământăm tot cu mâna, pentru că au un cu totul alt gust, mult mai apreciat de clienții noștri. Iar asta se vede din comenzile numeroase pe care le onorăm.
„Intenționăm să deschidem un lanț de cofetării”
– Vă amintiți cine v-a fost primul client?

– Da. A fost o familie din Sibiu, care vroia tot felul de prăjituri și tort, pentru aniversarea de 14 ani a fiicei lor. Încercaseră produsele mai multor cofetării și erau foarte nemulțumiți. De noi, au aflat din presa locală, unde plătisem un advertorial, prin care ne anunțam deschiderea laboratorului. Au fost curioși ce putem face, ne-au testat produsele, iar după petrecere am primit din partea lor primul feed-back pozitiv. Acum, domnișoara tocmai și-a sărbătorit majoratul, pe care tot noi l-am „îndulcit”, ca să spun așa, iar în tot acest timp, familia ei ne-a rămas client fidel. Încet, încet, cumva s-a dus vestea, iar acum avem foarte multe colaborări, cu firme mari sau cu persoane fizice. Cu diverse ocazii, am făcut prăjituri pentru hyper-market-urile Lidl și Hornbach, pentru magazinele H&M, farmaciile Dr. Max și multe, foarte multe altele.
– Pentru că e sfârșit de an, vreme de bilanț, spuneți-mi, vă rog, care vă sunt împlinirile, dar și neajunsurile, ca antreprenor în România?
– Bucuriile sunt toate cele pe care le-am amintit deja: clienții vechi, care ne rămân fideli, și cei noi, care sunt tot mai mulți, de la o lună la alta. La nemulțumiri aș aminti nenumăratele schimbări legislative și fiscale, birocrația și controalele excesive. Am avut și șapte-opt controale într-un an! Una din bucurii e, însă, și aceea că niciun control, indiferent din partea cărei instituții, nu a găsit la noi ceva în neregulă. Asta, pentru că am aplicat un model folosit în Vest: înainte să deschidem laboratorul, am chemat toate organele de control, le-am spus ce vrem să facem, le-am arătat spațiul amenajat și i-am rugat să ne spună exact ce și cum mai trebuie făcut, ca să putem demara afacerea cu toate în regulă. Tot ce ne-au spus am pus în practică, de aceea a fost simplu să obținem apoi toate autorizațiile. Ulterior, ne-au spus că suntem primii români care procedăm astfel, și ne bucurăm, pentru că trebuie să începem de undeva cu schimbarea mentalității și la noi. Mai ales când e vorba de fonduri europene, nu merge cu improvizații, nu poți spune la nesfârșit că „Merge și așa!”, și apoi să te plângi că e în neregulă ba una, ba alta.
– Planuri pentru 2024?
– Ne-am propus ca în anii viitori până în 2027, să ne dezvoltăm, să deschidem un lanț de cofetării. Țintim zona centrală a Sibiului, zona istorică, și ne propunem să devenim rețeaua de cofetării nr.1 în județul Sibiu.
– Vă dorim succes!
În laboratorul „Naty Delice” din Sibiu miroase amețitor a sărbători, iar pe străzi se-aud deja clopoțeii colindătorilor. Să vă fie sărbătorile dulci, ca un cozonac de casă, și luminoase, ca un colind românesc!