
– Țarskoe Selo, celebrul palat al Împărătesei Ecaterina a II-a, e bântuit de fantome. Poveștile angajaților o dovedesc –
Ființe de aer care emană parfum
În camerele palatului țarilor din Țarskoe Selo se produc fenomene misterioase. Totul se poate auzi, vedea, mirosi, ca și cum ar fi real: pași, foșnete, șoapte, miresme, muzică, zgomotul obiectelor care cad în liniștea de mormânt a miezului de noapte – dar nimic nu are o explicație logică. Încercările de a traduce aceste fenomene prin cauze fizice – clădire veche, plafoane și dușumele vechi, tencuiala coșcovită, curenți de aer etc.… au rămas zadarnice.
Custodele principal al muzeului, Larissa Valentinovna, spune:
„Pentru persoanele dotate cu o sensibilitate puternică, Palatul Ecaterinei cea Mare, asemeni altor palate și clădiri vechi, este un loc ideal pentru enigme și halucinații. La noi, la Țarskoe Selo, fenomenele paranormale se manifestă doar în anumite încăperi, mereu aceleași: cum ar fi scările imperiale, scara de lângă biserica interioară, anticamera, Sala Mare a Tronului. O vreme, faptele stranii au fost explicate ca fiind produse ale foarte complicatului sistem de aerisire și încălzire al Palatului, vechi de pe la 1750. Dar, stupoare! Azi, o bună parte din acest sistem încâlcit de aerisire, care putea genera și sunete, a fost obturat ori înfundat; ei bine, fenomenele continuă netulburate, neschimbate! Mai există și alte palate în Rusia, dar fără asemenea fenomene. Singurul care se „înrudește” cu noi este superbul castel „Mihailovski” din Petersburg, unde Țarul Pavel I, fiul Ecaterinei cea Mare (Ecaterina a II-a), a fost asasinat; aici sunt văzute periodic luminițe ce se plimbă prin camerele învecinate cu sala istoricului omor. Fenomenele de la Țarskoe Selo sunt mai degrabă misterioase, inexplicabile: arome, parfumuri din alte timpuri, dense, onctuoase – ca de exemplu mirosul uleiului de trandafiri – irump peste tot fără motiv, când și când, de parcă tocmai a trecut cineva nevăzut și a lăsat în aer acest parfum. Dar parfumurile vechi aveau o altă rețetă: ele nu se pot confunda cu cele actuale; parfumul de la Țarskoe Selo nu este din zilele noastre! Câteodată, simți că în încăpere mai e cineva: cineva ușor, ca o părere, mai mult o adiere abia perceptibilă a aerului, adiere iscată nu știu unde; persoana-adiere apare în special acolo unde și când unul dintre noi lucrează singur într-o încăpere. Când lucrez cu obiecte mărunte, care au aparținut decedaților: evantaie, tabachere, rochii, pălării, eu simt că aceste lucruri sunt scumpe cuiva. Și sufletul acela liber se va manifesta, va acționa cumva. Plus că majoritatea obiectelor de toaletă ale țarilor sunt cadouri diplomatice și capodopere.
Prevestiri sumbre se adeveresc

Posibil că acolo, la Țarskoe Selo, se află una din granițele ce separă lumea noastră de lumea celuilalt tărâm. Judecați și dvs.:
Prima prevestire
În august 1987 a murit cea mai bătrână muzeografă – Vera Lemuș, pe numele ei. Ea a fost privegheată – în semn de onoare – chiar în Palatul-muzeu. Sicriul a fost instalat în Sala de lângă Capela Imperială. În timpul parastasului, o bătrânică a observat:
– Doamne, ce păcat faceți! N-ați acoperit cu pânză neagră, de doliu, oglinzile și lustrele – acesta-i semn rău.
A doua prevestire
Peste câteva luni, la Palat, se filmau scene din Dama de pică de Cehov, inclusiv în Capela Mortuară Imperială. Crengi de brad, un sicriu, niște icoane de butaforie… totul părea perfect natural. Dar și de data asta, multă lume se temea. De ce? Biserica împărătească fusese profanată în timpul ocupației naziste. După război, conform „bunului” obicei sovietic, lăcașul nu a mai fost sfințit. O slujbă cu preot într-o biserică pângărită! Sacrilegiu! O nenorocire mare va coborî peste Palat – șopteau mulți.
Confirmarea
Într-adevăr! La doar două săptămâni, un incendiu uriaș cuprindea castelul. Focul a fost stăpânit la timp, dar foarte greu, de pompieri. Până la urmă, pagubele au fost minime. „Dar șirul de două prevestiri malefice, adeverite, m-a marcat”, încheie Larissa.
Pași misterioși, zăngănit de arme și pinteni

Alte și alte fapte vin să se adauge, fiecare cu părți înfricoșătoare și toate alcătuind un „fond de mistere” pentru salariații Palatului. Tot ce-i straniu are loc noaptea. Liudmila Alexeevna, inspector al formației civile de pompieri, relatează:
– Fac, împreună cu o colegă, rondul de noapte. În Palat e liniște mormântală. Toate ușile au fost bine încuiate, inclusiv etajul. Brusc, auzim pași apăsați. Pașii ajung acolo unde coridorul se termină cu un zid; o cotesc spre dreapta și par că se îndepărtează. O groază de nedescris ne prinde inimile în gheară! După un timp, avem curajul să verificăm broaștele ușilor. Totul e în ordine, bineînțeles! Cel mai frecvent, asemenea înfricoșătoare întâmplări au loc toamna, în lunile mohorâte. Să umbli atunci pe coridoare și scări nu e chiar cel mai plăcut lucru de pe lume! Uneori, mi s-a întâmplat ca în timpul unei asemenea plimbări de serviciu să mă împietrească zgomotul altor și altor pași inexplicabili, fără rost: ai impresia că cineva invizibil a trecut prin sala castelului, înaintea ta. Mi s-a întâmplat ca după câteva nopți din astea, să fiu un pachet de nervi: eram gata să mă arunc de la etaj, ori să demisionez – numai să nu mai aud fantomele! Pașii în special, pașii aceia mă înnebunesc. Cred că sunt pași de bărbat. Femeile calcă ușor, iar pașii pe care-i auzim noi sunt grei, apăsați. Într-o noapte, electronistul nostru era cât p-aci să-și piardă luciditatea din cauza unor asemenea zgomote. În altă noapte, stăteam și citeam ceva. Ușa exterioară a Sălii de ospețe era zăvorâtă cu un lacăt imens, ca de cetate. Deodată, aud acolo, înăuntrul Marii Sufragerii, pași distincți, zgomotoși, ca de cizme cu pinteni, însoțiți și de un zgomot de arme; cum au început, tot așa au și încetat, la fel de straniu; de parcă „omul” ar fi pășit prin… zid, direct în stradă!…
De altfel, pași fără de stăpân, scârțâituri pe dușumele au auzit aproape toți angajații Palatului. „Spiritele” nu se sfiesc: lucrează la vedere, „ca-n codru”! La parterul Palatului, unde este atelierul pictorilor restauratori, asemenea pași sunt la ordinea zilei. Nemaivorbind de faimoasa Capelă: când acolo se declanșează alarme din senin și fără motiv, nimeni nu mai are curajul să se ducă să controleze. Să controlezi ce? Duhurile? Eu personal nu am văzut nimic acolo, însă când ieși, simți că e cineva acolo, un „ochi” care te veghează din întuneric. În pavilionul „Cameron” am auzit odată un strigăt. Am crezut că sunt restauratorii. Când m-am uitat la ceas, mi-am dat seama că ei plecaseră de două ore. Atunci cine a strigat?”
Asasinul invizibil

Straniul nu se oprește aici. Au fost și cazuri de contacte tactile, atingeri cu ceva inexistent. Un milițian care își făcea turul prin săli a fost lovit peste umăr de o mână nevăzută. Un electrician a ațipit pe o canapea, într-o cameră bine încuiată. S-a trezit pentru că a simțit cum cineva îl gâtuie, apucându-l cu mâinile pe la spate. Sărmanul a țipat așa de tare, încât celor de la etajul de mai jos le-a înghețat sângele în vine. Băieții au sosit imediat.
– Ce s-a întâmplat? Cine? Ce? – au întrebat. L-au ascultat fără să-l creadă.
Însă electricianul s-a dus a doua zi la o expertiză medicală. Doctorul i-a certificat urme de strangulare pe gât și pe mâini! Bietul om a cerut transferul.
– Am mai avut un caz, extrem de ciudat și el. Cu o cameră. Am ieșit din ea. Când să ne întoarcem – ușa încuiată! Cheia nicăieri! Ca să intrăm în camera cu pricina a trebuit descuiată o altă ușă, laterală. Atunci ne-am speriat: ușa în litigiu era încuiată, cheia pe dinăuntru, răsucită. Cine putea să încuie și să iasă… pe unde? Prin sistemul de aerisire larg de câțiva centimetri?! Cum se petrec asemenea lucruri?
O femeie de serviciu deretica în cabinetul Țarului Alexandru I, învingătorul lui Napoleon. Când aude o voce clară, de bărbat, poruncitoare:
– Încearcă tu, numai, să faci o treabă de mântuială!
Câinele Lis și fantoma

Toate aceste întâmplări, puse cap la cap, creează certitudinea că în Palat, într-adevăr, bântuie o „forță”, care se manifestă când și când. La început, chiar și toate întâmplările relatate până acum le păreau angajaților aproape imposibile. Până a venit teribila noapte cu Lis – câinele milițianului.
„Într-o noapte, toamna, pe la ora 12 – povestește Roza Jdanova, inspector de pompieri –, am auzit alarma interioară a Sălii celei Mari a Palatului, sala cea mai buclucașă, locul preferat de rendez-vous pentru stafiile „noastre”. Am deschis ușa mare, cu canturi, a Sălii. Am ascultat. Liniște! Totul OK! În spatele acestei uși cu cristaluri se află panoul electric. Noi nu am mai aprins lumina mare din Sală. Ne-am grăbit, ne-am luat doar lanternele. Primul a „erupt” în sală Lis, câinele lup alsacian dresat al milițianului de serviciu. Eu, colega mea și șeful pazei am rămas în prag. Cei doi milițieni – Serghei Karamzin și Leonid Bîcov – au pătruns în Sală, după Lis. Câinele lătra fioros și s-a oprit în mijlocul sălii, spre fereastră. Atunci s-a auzit un zgomot „de nicăieri” – strident, ceva între o pocnitură și un declic. Și, spre uimirea noastră, voinicul și fiorosul câine lup s-a retras cu coada între picioare, spre intrare. Cu toate poruncile stăpânului, Lis a rămas culcat pe burtă, în afara sălii.
Atunci, Karamzin – stăpânul său – l-a apucat de zgardă și l-a târât, efectiv, în centrul sălii; câinele, fără să mai asculte de stăpân, s-a ascuns după o măsuță din spatele unor draperii groase, de catifea. În timp ce Karamzin căuta în van să-și disciplineze câinele, celălalt milițian verifica încăperea: ferestre, draperii, mobile. Noi îi priveam. Ce vedeam? Vedeam niște umbre ciudate, mișcându-se nestingherite pe parchet, pe lângă milițienii în derută. Deodată, colega mea, Liubov, șoptește:
– Uite, Roza, umbrele se apropie de noi!
– Or fi milițienii noștri, am spus. Apoi am înghețat. Am văzut cu groază că umbrele milițienilor erau pe cealaltă parte a Sălii. Astea, într-adevăr, se apropiau de noi! Două umbre mari, prea mari, fiecare de doi metri, umbre cu tricornuri pe cap! Așa cum purtau odată ofițerii din garda țarului. Da, și „ei” erau aproape și înaintau deciși spre noi. N-am mai suportat tensiunea. Am țipat. Un milițian aprinde policandrul mare al Sălii. Umbrele dispar! Rămân groaza noastră și „anihilarea completă” a psihicului bietului câine Lis, care după acea noapte de pomină n-a mai fost bun de nimic. A trebuit „pensionat”.
„Încă un lucru îmi amintesc: atunci când milițianul a venit spre noi, el a trecut prin acele siluete cu tricorn. După aceea, m-au testat parapsihologic – spune Roza. Mi-au dat să țin în mână două jumătăți ale unei rame făcute dintr-un soi de creioane cu proprietăți speciale. Și m-au întrebat:
– Ați văzut cu adevărat toate acestea?
– Da, am răspuns eu. Și am simțit cum capetele cadrului s-au apropiat de la sine! Apoi m-au întrebat:
– Pot provoca „umbrele” vreun rău?
La această întrebare, cadrul (rama) a început să se desfacă încet, dar sigur; ceea ce mi s-a explicat că înseamnă:
– Nu, nu vă temeți, umbrele din Palatul Ecaterinei cea Mare nu sunt agresive, nici periculoase!
– Dar dvs. vă temeți?
– Nu știu. Frica, groaza nu sunt nume exacte pentru ceea ce simt. E vorba de altceva. Eu cred că aș fi putut trece demult peste acea întâmplare, dar când îmi amintesc câinele lup – inteligent, voinic, vioi, bine dresat – cum îngheață în pragul Sălii Mari și schelălăie cu coada între picioare, cum se culcă pe burtă și-și privește rușinat stăpânul, și cum mai apoi sărmanul Lis n-a mai fost bun de nimic, îmbătrânind brusc și cu voința paralizată, „suptă” – ei bine, atunci în mintea mea apare iar imaginea celor două umbre cu tricorn, mergând spre noi și prin noi, printre ferestre, oglinzi și pereții auriți, ei bine, atunci…
Cam acestea sunt faptele. Nici nu-mi mai trebuie alte dovezi. Îi revăd mereu pe „cei” doi: umbre de abur în pelerine albe, zornăind din pinteni, imateriali! A crede sau nu în aceste semnale este deja o problemă strict personală, a fiecăruia. Până una alta, cum scria Dostoievski: „Faptele rămân evidente!”.
TATIANA STROGANOFF
(Foto: Shutterstock – 5)